Ylikunto & paino

120843
2. helmikuuta 2010 18:37

Juu tiiän ettei tää toinen aihe kuulu harjoittelun puolelle mutta en viittis kahta viestiä erikseen rustata :)

No mutta joo. Oon tänä vuonna 17 vuoteen kääntyvä likka. Harrastan lenkkeilyä, kickboxingia, ratsastusta, kotijumppailua/lihaskuntoa.. sellaista joka menon sähläystä :) hiihtelen, suistelen ja silleen oman pään mukaan. Urheilen siis paljon.

Nyt on ollu jo aika pitkäänkin sellainen kausi että liikun ihan tavattoman paljon. Lenkkien pituus on pakko olla yli 45min, mieluiten yli tunnin ja niiden pituus vain kasvaa ja kasvaa. Aamuisinkin juoksen tunnin lenkkejä. Lenkkejä saatan vetää "hyvinä" viikkoina jopa neljä-viis kappaletta. Treenejä mulla on kahdesti viikossa, kestävät tunnin verran mutta ovat todella intensiivisiä (sparria, lihaskuntoa jne). Ennen treenejä olen usein tunnin verran liikkeessä, hakkaan esim säkkiä ja teen lihaskuntoa. Sitten siihen siis perään vielä OIKEAT treenit.

Mulla on noussu pikkuhiljaa päähän ajatus ylikunnosta. Sydän "restailee" (sydämen tykytyksiä luultavasti, pumppaa silleen että tuntuu kuin jättäis yhen lyönnin välistä), väsyttää melkein koko ajan, motivaatio on kadoksissa, liikkuminen on vähän pakkopullaa mutta EN SILTI PYSY PITÄMÄÄN TAUKOA. Masennusta ei sentää oo, mut muut esim koulujutut ressaa tosi pahasti ja muutenki on veto veke. tuntuu että voisi vain räjähtää koko ajan .. :((

Esimerkki viikko-ohjelmasta:
ma = 1h lenkki + lihaskunto
ti = 1h aamulenkki + 1h treenit + ainakin tunti omaa lihaskunto/säkkitreeniä
ke = 45min-1h30min lenkki + lihaskunto 1/2h
to = (1h aamulenkki) 1h treenit + parikin tuntia lihaskuntoa
pe = väh 1h lenkki + lihaskuntoa
la = salille, lenkki tai muu aktiviteetti
su = ratsastustunti ja lenkki

mulle on tosi hankala pitää lepopäiviä. vaikka ne PITÄISI SISÄLLYTTÄÄ viikko-ohjelmaan.. ja sellanenkin pahe löytyy että teen illalla MYÖHÄÄN vatsoja ja selkiä. Helposti yli 30min. Ja ikää tosiaan toistaiseksi se 16 vuotta. Kokemusta on tuosta motivaation katoamisesta, varmaan sekin jotain ylikuntoon viittailevia. Pidin sitte vuoden tauon treeneistä ja tein vaan kotijumppailuja.. silloin meni kans tosi pahasti yli ja ikää oli 13-14 vuotta..

Sitten tää paino juttu. Oon max 164cm pitkä mut painan kuitenkin 66kg. Kävin siinä luulihasprosenttijutussa ja kyllähän se 34% näytti (eikös se naisten keskimääränen o 28%?). Enkä suoraan sanottuna ole ylipainoisen näköinen. Vyötärö on -70cm ja lantio -81cm. Jalkalihaksia löytyy paljon, haukkaria ja vatsalihaksia ja hartioitakin reilusti. Voiko se siis olla lihas/luut mitkä painaa niin paljon? Jos en kävisi vaa'alla ei olisi näin huono olla mutta kun se numero on niin iso niin käy päätä kirraamaan. Vaikka peiliähän sitä pitäis kattoa. Mut sen numeron takia vääristyy peilikin.. ://

Syön kulusta vähemmän (mutta syön kuitenkin!) eikä paino tunnu laskevan millään. Vaikka eihän sitä saisi täs iässä vielä ressata..

Saikohan kukaan mitään jyvää tästä..

Tiivistettynä: ylikunnolle minkälainen todennäköisyys ja painolle jotain sanottavaa. :)

Vastaukset: 3

03.02.2010 13:40

lihas painaa aina enemmän kuin läski, siksi ei kannata vaa'an lukemasta välittää. Vyötärön ja lantion mitat on tosi hyvät, kertoo, että olet timmissä kunnossa :) Käy vaikka rasva%-mittauksessa, jos haluat tietää lihas/läskikunnon tarkemmin.

Mutta, ylikunnollesi on erittäin suuri todennäköisyys, kun YHTÄÄN lepopäivää ei ole ja päivittäiset treenailut on aika hulppeita määriä. Mainitsemasi oireet kielivät myös samasta asiasta.

0048 0001 0003 093d51f521cc0b70f049299b88a2f4cc9708d95d60b3762bc4f8d30b1f16bb72 JCS
03.02.2010 15:58

Olen 20v mieshenkilö ja itselläni oli pari vuotta sitten ylikunto ja oireet aikalailla samanlaisia. Verenpaineista ja pulssista ylikunnon sitten huomasikin selvästi; Yläpaine +200, alapaine + 90 ja lepopulssi ~100 paikkeilla kokoajan.
Ja se ei todellakaan ollut mitään herkkua, eli pidä nyt hyvä tyttö niitä lepopäiviäkin välillä! :) Muuten voi olla että pidät pari kk lepoa ilman minkäänlaista reeniä.

Ja jos tuo paino nyt niin mietityttää ja peilikuva vääristyy sen takia, niin kompppaan Keitsua, rasvaprosentti mittaukseen, jos se nyt antais sit jotain ilon aihetta :)

Kyllä se liikunta on kivaa, mutta itse olen ainakin oppinut pitämään ne tarvittavat lepopäivät ylikunnon jälkeen.

03.02.2010 19:52

Keitsu >> rasva% oli normit siinä mittauksessa. eli kyllä tuo luulihas% 34% saattais jotain tuosta painosta kertoa... :)

GurPizza >> viimeks kun kävin lääkärillä ni verenpaineet oli kyllä tiptop, leposyke on nousussa, tosin ei "ihan" yhtä paljon kun sulla (100 on kyllä tosi paljon :o)... Jos normi leposyke on hieman alle 60 ni eiköhän se nyt ainakin 70 tykytä minuutissa.. _ainakin_

kirjaudu sisään jos haluat vastata