yhdyntäkivut paljon urheilevalla naisella

84657
25. toukokuuta 2004 23:21

Tervehdys. kyselisin neuvoja ja vertaistukea yhdyntäkivuista kärsiviltä/joskus kärsineiltä. oma ongelmani liittyy lantionpohjan lihasten kireyteen. näin ainakin gynekologi sanoi, ja olen itse todennut saman.

mitään sen suurempaa hoito-ohjetta en saanut tämän kroonisen krampin laukaisemiseksi. lääkäri uskoi sen liittyvän siihen, että urheilen paljon, muttei osannut juuri muuta sanoa, kuin että kyllä vaivan pitäisi ajan myötä helpottaa.

olemme poikaystäväni kanssa odotelleet parempia aikoja nyt jo varsin pitkään ja keksineet korvaavia oheistoimintoja, mutta olisi kiva jo päästä itse asiaan...

Vastaukset: 3

25.05.2004 23:45

Moi!

Satuin huomaamaan tämän viestisi ja koska nämä asiat kuuluvat opiskelemaani alaan,niin koitanpa vastata!

Nuo kireät lantionpohjalihakset ovat tyypillinen juttu erityisesti paljon urheilevilla naisilla. Minullekin kerran gynekologi sanoi tutkimusta tehdessään, että "Taidat urheilla paljon. Jos et nyt rentoudu, niin tästä ei tule yhtään mitään."

Eli pointti on, jos treenaat ahkerasti niin lihaskuntosi on hyvä ja myös lantionpohjalihakset ovat vahvat. Jännittäessä tämä tietysti vielä entisestään korostuu. Onhan sinulla lihashuoltopuoli kunnossa, siis tarpeeksi palauttavaa venyttelyä myös vatsan ja lantion seudulle?

Ongelmasi on ikävä ja pitkittyessään se tietysti stressaa sinua ja poikakaveriasikin. Ajattelisin kuitenkin, että vaiva olisi enemmän psyykkinen kuin fyysinen ja tätä ilmeisesti gynesikin tarkoitti sanoessaan, että se helpottaa ajan kanssa.

Näen tilanteessanne kuitenkin positiivisena puolena sen, että vaivan takia olette "joutuneet" opettelemaan pois yhdyntäkeskeisestä seksistä ja löytäneet muita tapoja rakastella. Vaikka ongelmanne tulevaisuudessa varmasti helpottaa, seksielämänne todennäköisesti pysyy silti monipuolisena!

Käytännön vinkkeinä suosittelen kokeilemaan ennakkoluulottomasti erilaisia asentoja ja liukuvoidetta. Tsemppiä! =)

26.05.2004 16:15

Moi Vanilla!

Mulla oli ja on ajoittain yhä sama ongelma kuin sulla. Gyne on sanonut mulle aivan saman jutun liittyen lantionpohjan lihaksiin ja hyvin vahvoihin vatsalihaksiin. Sen verran mitä olen tästä asiasta kaveripiirissä puhunut, tämä on selkeästi urheilijanaisten vaiva. Itselläni on kilpaurheilutausta ja lantionpohjanlihakset ja alavatsa ovat automaattisesti osittain jännitetyt ilman asian tiedostamistakin. Ongelmasta olen yrittänyt päästä pois tietoisesti rentouttamalla lihaksiani ja onneksi poikaystäväni on ymmärtäväinen. Suhteemme alkuaikoina teimme mekin muutaman kuukauden ajan "oheistoimintoja" ja tutustuessamme paremmin opin rentoutumaan yhä enemmän ja sitten liukuvoiteen avulla olemme onnistuneet harrastamaan seksiä ilman suurempia kipuja.
Silti kipu tuntuu jonain kertana enemmän kuin jonain toisena...uskon, että ajan kanssa helpottaa!;)

27.05.2004 10:28

Mulla oli ennen sama ongelma. Kävin jollain gynekologilla, joka oli erikoistunut tälläseen. Se suositteli heti ekaks pillereiden pois jättäminen puoleks vuodeks. Mulla se autto. Aloin käyttämään ehkäsyrengasta reilun puol vuotta oltuani ilman hormonaalista ehkäsyä ja vaivat ei ole palanneet. Mä en tiedä syytä siihen, et miten se pillereiden pois jättäminen helpotti, mut kaipa se on korvien välissä. Jos käytät pillereitä, niin kokeile olemaan ilman niitä vaikka 3 kk. Toivottavasti pääset pian nauttimaan itse aktista! :)

kirjaudu sisään jos haluat vastata