Voimapyörä tekniikka

+ aloita uusi aihe 85452
3. kesäkuuta 2004 11.52

Noniin, nyt kun pääsin vauhtiin niin kysäsen vielä tosta voimapyörästä ja sen tekniikasta.

Olen siis tehnyt sitä tangolla ja kiekot päässä, polvillaan ja siitä rullannut suoraksi. Suorinjaloin ei ole toivoakaan, turvalleen läsähdin :/. Minulla on väittäisin tosi hyvät vatsalihakset, mutta silti kyseinen liike tuntuu aika pahasti alaselässä. Onko tekniikassa vika vaiko lihasten heikkoudessa? Käytän myös vyötä liikettä tehtäessä. Pystyn tekemään niitä eka sarja 15, toka 10, kolmas 8-10.

Vastaukset: 17

03.06.2004 12:34

Käytät vyötä vatsalihaksia treenatessa!? :O Heitä se vyö ainakin pois. Millä tavalla alaselässä? Väsyykö alaselkä vai sattuuko siihen?

03.06.2004 12:46

Voimapyörän sijasta voi käyttää jumppapalloa, jolloin asento on pystympi eikä rasita alaselkää niin paljon. En ole itse tätä liikettä kokeillut, mutta luin tästä pakkiksen sivuilta ja siellä ainakin kehuttiin kyseistä liikettä....

03.06.2004 13:20

Tonnikana -se vyö tukee selkää siinä alasmenossa hyvin, auttaa selkää pysymään suorassa l. mielestäni se on ihan tarpeellinen. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole. Muissa vatsalihastreeneissä en tietenkään käytä vyötä, hassu :). Ilmeisesti selkä väsyy ja siihen alkaa sattumaan. En keksi mikä vikana. Liian heikot vatsat siihen liikkeeseen sitten kai. Onko muilla vastaavanlaisia tuntemuksia alaselässä sitä tehtäessä?

nanna -jumppapallo kuulostaa mielenkiintoiselta. Mitenhän se liikerata mahtaa mennä? Pallo lähtee alta ja muks, nenä kipee :D. Ei ihan vakavissaan olisi kiva nähdä miten se suoritetaan.

03.06.2004 13:36

Olen itse tehnyt voimapyörää jonkin verran eikä itselläni ole koskaan ollut ongelmia selän kanssa.

Vyöhän usein vain estää vyötärön seudun lihaksia kehittymästä riittävän vahvoiksi, sekä tiukalle vedettynä helposti haittaa myös normaalia hengittämistäkin.

Onko ongelmasi sitten liian heikot selkälihakset? Juuri sanoit että ehkä vatsalihaksesi ovat liian heikot tähän liikkeeseen vaikka ensimmäisessä viestissäsi olit sitä mieltä että vatsalihaksesi ovat vahvassa kunnossa.

Tottahan voimapyörä on todella vaativa vatsalihasliike, mutta ovatko alaselän lihaksesi sitten huomattavasti heikommat kuin vatsalihaksesi? Epätasapaino?

Vyön käyttö ei ainakaan auta kehittämään selän lihaksistoa. :)

03.06.2004 13:44

Näin ainakin uskon, että vatsalihakseni on hyvässä kunnossa. Mitä tulee alaselkääni, niin uskoisin maastavetojen (suorin jaloin) vahvistaneen alaselkääni aika hyvin. En tiedä, kaipa se on sitten se epätasapaino kuitenkin. Ilmeisesti sitten alaselkä on heikompi.

0006 0001 0003 5aeedf2d25b4daaa2a0a0c2cd5a615afa7d2f269ca3619046d78204cf8cac5eb DH
03.06.2004 14:18

Lihasten heikkous ja sitä kautta tekniikkavirhe on mulla ainakin syynä.

Mulla kipeytyy myös alaselkä voimapyörällä tehdessä. Paketti ei pysy kasassa vaan selkä painuu hieman notkolle, mutta pikkuhiljaa on asentokin korjaantunut. Vasta kuukauden olen voimapyörällä treenaillut ja on siinä välissä ainakin muutama päivä ollut kun ei ole vatsat kipeänä.

Gorgeous- leffassa Jackie Chan harjoittelee voimapyörällä sekä polviasennossa että seisaaltaan. Myös jumppapallo saa kyytiä leffan alussa. Tuosta leffasta olen tuota voimapyörän oikeaa asentoa yrittänyt matkia.

Tuota jumppapalloa voimapyöränä testailin, mutta se oli turhan kevyt. No se ei sattunut selkään :) Jalat/polvet korokkeella tuo jumppapallokin alkoi tuntumaan ja siinä loppuasennossa voi sitten vetään perään minuutin tai parin staattisen pidon.

Jumppapallo toimii myös todellä hyvin scott-penkkinä kun tekee hauiskääntöjä käsipainolla.

03.06.2004 14:58

Tässä suora kopiointi pakkiksen sivulta, kuinka jumppapalloa voi käyttää voimapyörän sijasta:
Eli alkuasennossa asetu polvilleen pallon eteen, laita kätesi kämmenet vastakkain pallon päälle. Rutista selkä lähtöasennossa pyöreäksi, ja vedä vatsa sisään. Vieritä palloa eteen vartaloa ojentaen. Pidon on pysyttävä vatsassa koko liikkeen ajan. Palaa vatsalihaksia käyttämällä rullaten takaisin alkuasentoon.
Täytyy itsekin kokeilla tätä, kun seuraavan kerran menen salille :)... Ja toi koroke oli hyvä huomio DH....

03.06.2004 17:04

Ihan ekaks pitääkin vuokrata Gorgeous leffa ja sitten mennä salille pallon kimppuun :). Selkää täytyypi kai muutenkin vahvistaa lisää.

03.06.2004 20:32

Minkälaista reeniä sinulla on siinä alla ennenkuin rupeat voimapyörällä reenaamaan? Vai ottaako selkään aina jos koitat voimapyörää, vaikka reenikerran alkupuolellakin?

03.06.2004 21:09

Olen tehnyt sitä ihan miten sattuu. Treeniä ennen ja jälkeen, aina sama tulos. Ei se nyt mitenkään ihan hirveesti satu, mutta kuitenkin ei normaali kipu alaselässä. En ilmeisesti saa pidettyä keskivartaloa tiukassa nipussa koko liikkeen ajan ja siitä se kipu johtuu. Tekniikka ei pelaa ja lihasheikkous selässä olettaisin. Pitää jatkaa harjoituksia.

03.06.2004 21:18

Siinä täytyy pitää paketti kasassa, eikä päästää selkää retkahtamaan notkolle. Sitä liikettä ei pidä viedä liian alas asti.

En muuten tiedä kannattaako Jackie Chanin harjoittelusta välttämättä ottaa oppia. Kyseinen hemmo mm. polkee kuntopyörällä sadetakki päällä, jotta hikoilisi enemmän. Ei kuulosta ihan terveeltä...

03.06.2004 21:22

Heh, eikä varmaan kovinkaan monesta taistelulajileffasta kannata ottaa reenivinkkejä muutenkaan. Ja vaikka kyse olisi aivan oikeassakin elämässä tapahtuvasta reenauksesta, niin ensin kannattanee tutustua myös esim. Jackie Chanin taustaan hänen ollessa kyseessä. Vaikka tuo kyseinen voimapyöräjuttu voi ollakin ihan ok - paha sanoa, kun en ole kyseistä leffaa nähnyt.

03.06.2004 21:30

No heh heh, en ajatellutkaan ottaa siitä vinkkiä, kunhan heitin. Toi oli sadetakki päällä kuntopyörää oli aika hyvä :D. Taidan mennäkin seuraavan kerran salille sadetakki niskassa. Mitähän jengi tuumais :).

06.06.2004 11:12

Ciru
"se vyö tukee selkää siinä alasmenossa hyvin, auttaa selkää pysymään suorassa l. mielestäni se on ihan tarpeellinen"

Sulla on liian heikot vatsalihakset liikkeeseen nähden, jos et niillä jaksa pitää selkää suorassa. Etkö ole muka muissa vatsalihasliikkeissä havainnut sitä, että kun painoja on liikaa tai tekee liikaa toistoja, niin selkä menee notkolle.

06.06.2004 11:20

Jep, vatsalihakset estävät selän menon notkolle, eli kyse ei ole heikoista selkälihaksista, vaan vatsalihaksista.
Nostovyö nyt ei muutenkaan fyysisesti estä selkää taipumasta mihinkään suuntaan, eli sen voit huoletta heivata pois tuossa liikeessä.

06.06.2004 12:38

Asia harvinaisen selvä, vyö lentää. Taidan jättää sen voimapyörän toistaiseksi pois ja keskittyä sellaisiin vatsoihin joita jaksan tehdä kunnolla ja puhtaasti.

18.06.2004 13:45

Kokeile staattista voimapyörää. (Kyynärpäiden varassa jalat suorina, selkä suorana) Siinä ei selkä rasitu samassa määrin ja parin minuutin (esim. 3x60sek) tuntuu jo tosi hyvin. On oikein kokonaisvaltainen, eikä voi oikein kohdistua väärin.

kirjaudu sisään jos haluat vastata