Vinkkejä lenkkareiden ostoon

110386
12. elokuuta 2005 10:44

Tervehdys, kanssakehot!

Pitäis alottaa pienen tauon jälkeen jolkottelu. Vanhat lenkkarit ovat jo todellakin vanhat, joten kaupoille pitäis lähteä. Nyt on ensimmäistä kertaa tiedossa, minkälaisia ominaisuuksia kengältä tarvitsen ja haluan, aiemmin kengät ovat lähteneet mukaan vaan jos ovat jalkaan sopineet ja hyvältä näyttäneet (tottakai ;).

Askelluksessa on vähän vikaa, ei pronaatiota, vaan sitä toista, jonka nimeä on sitten koskaan muista...eli astun jalan ulkosyrjällä. Siihen pitäisi tukea saada.
Lisäksi mielessä olisi sellaiset vähän jämäkämmin vaimennetut kengät, ettei fiilis ole kuin juoksisi uimapatjan päällä.

Ja vielä pitäisi olla suhtkoht korkea kantakuppi ja lesti, että saan tungettua sentin korokepohjallisen toiseen kenkään.

Eli onkos jollain antaa vinkkiä hyväksi havaituista ja samat omininaisuudet omaavista kengistä?

Mitä muuta pitäisi huomioida kenkää valitessa? Nykyajan 'teknokengistä' taitaa löytyä vaikka mitä...

Tuhoanko muuten vaimennukset tms. loikkimalla uusilla kengilläni?

Osaako joku vielä sanoa, missä on Tampeeren paras lenkkarivalikoima?

Vastaukset: 46

12.08.2005 10:57

Tuota, tuota. Jos tarkoitat tuolla "toisella" alipronaatiota eli supinaatiota, jossa jalkaterä ei pronatoi sisäänpäin, vaan kääntyy maahan osuttuaan ulospäin, niin siihenhän ei varsinaisesti tukea löydy, vaan ennemminkin suositellaan kiertolöysiä ja hyvin vaimennettuja kenkiä, jotta jalkasi joustaisi edes sen vähän mitä se voi. Supinoivan jalan ongelma kun on jäykkä nilkka, niin vaimennusta tarvitaan sitten siihen kenkään ja siksi tuo jämäkkä vaimennus on vähän huonosti yhteensopiva ko. jalan kanssa.

Kantakupin korkeudesta en osaa sanoa muuta kuin että kokeileminen lienee ainoa vaihtoehto. Muutenkin tietysti kengänoston a ja o on sovitus ja kokeilu. Juoksukengän tulee istua hyvin jo ensi yrittämällä. Jos myyjä mutisee, että kyllä se siitä jalkaan muotoutuu, niin älä usko mokomaa kolloa, ei se kenkä mitään muotoudu vaan jalkasi ja se on kivuliasta, se.

Ja ei, et tuhoa vaimennusta loikkimalla.

12.08.2005 11:55

"Jos myyjä mutisee, että kyllä se siitä jalkaan muotoutuu, niin älä usko mokomaa kolloa, ei se kenkä mitään muotoudu vaan jalkasi ja se on kivuliasta, se."

Rohkenen olla hieman eri mieltä.Itselläni kolmannet Asicsit käytössä,aina ne ovat "vähän oudolta"(sivusta ihan pieni puristus) tuntuneet ensimmäistä kertaa kokeillessa.Kyllä ne siitä on jo muutaman lenkin jälkeen muuttuneet.Tietenkin jos pahasti puristaa,niin kenkä/koko ei ole oikea sinulle.
En mä mitään tiedä,halusin vaan olla eri mieltä kaiuksen kanssa..that´s it!

12.08.2005 12:15

"En mä mitään tiedä,halusin vaan olla eri mieltä kaiuksen kanssa.."

Sing it, baby!

12.08.2005 12:37

Okei, niinkuin kaikessa, aina löytyy jotain kummallisia friikkejä, joiden jaloissa lenkkaritkin sulaa muotoon, mutta minusta ne popot on niin suolaisen hintaisia, ettei kannata ottaa riskiä ja katsoa, onko itse yhtä onnekas.

Ja kieltämättä body sun lausunnoiltas vie vähän pohjaa toi erimielettömyys, se kun kertoo joko pöhköydestä tai erimielipuolisesta riskinotosta.

t: Rust

12.08.2005 12:41

Hmmm...pitänee hieman tarkentaa askellukseni kuvausta. Supinaatio kyllä kuullostaa tutulta.

Paino on siis koko ajan enemmän jalkaterän ulkosyrjällä. Askeleen loppuvaiheessa, kun ollaan päkiöillä, paino on vielä enemmän ulkosyrjällä, siten että ukkovarpaalla ei ole painoa paljoa mitään. Lisäksi jalkaterät kiertyy sisäänpäin. Kuuleman mukaan vielä en käytä kantapäitä tarpeeksi, vaan juoksen liikaa päkiöillä.

Nilkat on kyllä notkeet kuin rautakanki. Muutenkin juoksutyylini on kaikessa sulokkuudessaan tosi lähellä Anne-Mari Sandellin tyyliä.

Eli mikäli nyt oikein ymmärsin, kyseessä on tuo alipronaatio eli supinaatio, eikö?

Kai sitä vaimennusta olisi hyvä olla, säästyisi jo valmiiksi vaivaavat lonkat ja selkä, mutta on vaan kivempi juosta jämäkämmillä kengillä, millä se 'tatsi' maahan on parempi.

12.08.2005 12:46

En mä mikään järjen jättiläinen ole,mutta näin meillä. Punkt och slut..vai miten se meni.

12.08.2005 12:53

Ja ennenkuin tämä(kin, taitaa olla täällä tapana) keskustelu menee hulinaks, niin ottaisin vielä mielelläni vastaan vinkkejä hyviksi havaituista tossumalleista. Ettei tuu laitettua turhaan euroja huonoihin kenkiin...varsinkin kun minähän en mitään halpoja osta! ;)

12.08.2005 13:06

Mulla on Adidas Supernovat ja ne on ollu tosi hyvät. Pehmoiset ja kuitenkin sopivasti napakat.

Ja ne on söpöt, punaiset ja niissä on heijastimia. /pro/

12.08.2005 13:53

ootko dude kokeillut new balancea, minulle sopi ainakin tosi hyvin jalkaan ja oli heti istuvan oloinen, on hyvä ja suosittu merkki maailmalla mutta täällä ei tiedetä siitä mitään, kannattaa kokeilla istuuko se parhaiten...
ja mielestäni pronaatiotukeahan et lenkkareihisi tarvitse enää kun sinulla jo ulkosyrjällä paino on...ja löysän kiertojäykkyyden suosittelisin myös että rullausta saisi enemmän ukkovarpaan suuntaan...

12.08.2005 16:27

Vaikea on antaa vinkkejä hyvistä malleista, kun jokaisen jalkaan se hyvä on vähän eri. Mainittu New Balance on hyvä merkki, samoin kaikki muutkin isommat valmistajat. Sen verran kannattaa olla tarkkana, että ostaa nimenomaan juoksuun tarkoitetut kengät, useimmilla valmistajilla kun on erikseen ns. markettimallisto vapaa-aikaa varten ja sitten "oikeat" juoksukengät.

Toi möhelö naikkonen tuossa juuri antoikin esimerkin huonosta mallivinkistä. Adidaksella on nimittäin kokonainen mallisarja nimeltä Supernova joka kattaa kaiken kilpakengistä raskaisiin pronaatiokenkiin. Yli-inhimillisten kykyjeni ansiosta kykenen kuitenkin ekstrahoimaan tuostakin kohinaisesta informaatiosta, että oikeasti hän tarkoittaa olevansa oikein tyytyväinen kaapin perällä lepääviin Adidas Supernova Cushion -mallisiin hyvin vaimennetttuihin ja melko kiertolöysiin kenkiinsä.

12.08.2005 17:04

a) enkä ole möhelö ja

b) ne missään kaapin perällä lepää vaan siinä keskellä eteisen lattiaa ne on.

12.08.2005 18:37

Edellämainittu (moi unaz ja kaius) Addun Supernova Cushion on kokeilemisen arvoinen supinoijalle/alipronatoijalle.

Toinen vaihtoehto supinaatiokengäks vois olla Nike Air Pegasus, joka on todella pehmeä. Mielestäni yks miellyttävimmistä kengistä juosta asvaltilla. Lesti on kärjestä ehkä pikkasen kapea, mut jos se ei ole ongelma, ni kannattaa kokeilla. Muistaakseni kuuluu Powerman sarjaan (Nike takaa että eivät vaihda mallia joka vuos).

12.08.2005 19:06

Moi orava,
multa kanssa ääni Pegasus-kengälle. Hinta-laatusuhteeltaan parhaita valintoja meille jotka emme tarvitse pronaatiotukea. Kuten useimmissa Niken Bowerman-sarjan popoissa, siinäkin on korkeahko ja kapeahko kanta joka istuu ainakin meikäläisen jalkaan kuin hanska.

Asicsilta löytyy vastaavia ainakin Nimbus, Brooksilta olikohan Epiphany ja Nikeltä sitten vielä Air Skylon.

12.08.2005 19:07

Ai niin, sitten on Adidaksella vielä tuo porvarimallisarja, eli Adistar ja siellähän on myös malli Cushion.

15.08.2005 18:00

Jeah, Brooksin Epiphanyt tarttu sitten kouraan!

Adidas Cushioneissa nousi pohjallisen puolelta kantapää, Niken pegasuksesta en muista mikä mätti, Asicsin Nimbus tuntu hyvältä, mutta olisi saanut olla numeron pienempi, mitä ei tietysti ollut.

Brooksit tuntu kyllä heti hyvältä, vaikka nekin oli inasen isot, muttei niin paljon kuin Asicsit. Hintakaan ei paha, 69 egee, ovh 159.

Vieläkun saisi ittensä niin hyvään kuntoon kun kengät, mutta tästähän se lähtee!

Kiitokset vinkeistä, hömelöt sunmuut.

15.08.2005 23:28

Mullakin oli vuosikausia Adidaksia ja Asicseja, ja keväällä kokeilin ekaa kertaa Brookseja (Adrenaline) - ja sama kävi täällä, mukaan lähtivät! :D Oli melkoinen helpotus, että sain niinkin hyvät juoksukengät 79 eurolla. :)

15.08.2005 23:28

2000 viestiä meni rikki! *temmeltää*

22.08.2005 09:00

Itse kävin lauantaina ostamassa "kakkoskengät" maratonharjoitteluun. Juoksin maratonin pari vuotta sitten DS Trainereilla, mutta niiden pohja tuntui hiukka liian ohuelta nyt kun aloittelen juoksemista uudestaan. Löysin Asicsilta aivan ääripääkengän Gel Kayanon (en muista miten kirjoitetaan). Siinä on siis tosi hyvät vaimennukset, toisin kuin kevyesti rullaavassa maratonkengässä. Harmitti vaan, kun tästä muuten täydellisestä kengästä naisten malli oli loppunut ja sitä ei pystytty saamaan lisää. Otin siis miesten mallin, joka oli paras minkä koko kaupungista löysin. Harmitti vaan eilen lenkillä, kun juoksusukan kanssa kenkä tuntui kärjestä leveältä. Naisten mallin kenkä olisi ollut täysi kymppi. Rahaa paloi 179 eur ja en saanut sitä täydellistä kenkää vaikka maksoin saman rahan... No, lohdullista oli se, että kenkä ei hiertänyt vaikka juoksin vajaan tunnin. Ainoa haitta on väljyys kärjessä. Mitä mieltä olette, aiheuttaako tuollainen ongelmia jatkossa? Tietenkään en voi enää oikein viedä kenkiä takaisinkaan, ehkä haluaisin vain mielenrauhan... Mulle on aina kenkien osto tosi tuskaista, kun en meinaa millään löytää sopivia. Nytkin meinasi jo toivo loppua, mutta tämä Kayano pelasti tilanteen. Se oli siis ainoa kenkä, minkä "pystyin" ottamaan. Ja se sopiva on aina koko kaupan kallein. En itkisi yhtään, jos lesti olisi ollut naisten, mutta harmittaa kun samalla rahalla joutuu ottamaan hiukan epäsopivan kengän... Tulipa vuodatus...

22.08.2005 10:19

Tuota, nyt en oikein pysynyt perässä. Ostit siis kaupan ainoan sopivan kenkäparin, joka ei kuitenkaan ole sopiva vaan liian väljä? Miten se epäsopivuus ilmenee, jos kenkä ei kuitenkaan hierrä? "Liiallista" varvastilaa ei olekaan, jos jalka ei tilasta huolimatta pääse hutkumaan kengässä. Maratonkengässä on hyvä olla reilusti tilaa varpaille.

22.08.2005 10:33

Minä ostin keväällä uudet Adidakset, jotka tarkemman tutustumisen jälkeen osoittautui hivenen liian isoiksi. Niissäkin on kärjessä liikaa tilaa.

Minäkin oon aprikoinut, että onkohan tuosta pitemmän päälle jonkinlaista haittaa. Varsinaisesti kenkä ei oo aivan huono, mutta lentävämmin lähtee vanhoilla lenkkareilla. Uusilla askel muuttuu jotenkin raskaammaksi, mutta iskunvaimennus niissä on nappiin. Toistaiseksi mitään vaivoja ei uusista kengistä ole tullut, mutta oonkin vuorotellut niitä vanhojen kanssa - ja kengistä johtuen tainnut juostakin tavallista vähemmän.

Mun kengillä oli jopa 30 päivän palautusoikeus, mutta loukkasin yhden lenkin jälkeen itseni niin, että testiaika ehti mennä umpeen :/

22.08.2005 11:55

Niin siis tämä Gel Kayano oli ainoa hyvän tuntoinen kenkä jalassa, joka ei painanut/hiertänyt mistään. Kuitenkin jouduin ottamaan miesten mallin, kun naisten mallia ei ollut saatavilla (mun koko oli loppunut). Kenkä on muuten ok, mutta vähän tuli sellainen lumikenkä-/räpyläfiilis juostessa, kun kärkipäässä oli tilaa reilusti. Hyvällä nauhoituksella jalka kuitenkin pysyy kantakupissa hyvin. Ei siis luultavasti ala hiertämään pidemmilläkään lenkeillä. Ehkä tuo Niksun ilmaisu "lentävämmin lähtee vanhoilla lenkkareilla" sopii tähänkin tilanteeseen. Tuntuu siis, että on vähän turhaa tilaa mukana kannettavana! Paksumpi sukka tietysti auttaa asiaa varsinkin talvella. Saikohan tästä taas oikein mitään selvää!? :)

22.08.2005 13:01

Käyppä näyttämässä popoja suutarille. Kunnon suutari voi tehdä kengille ihmeitä!

Luulisi, että kärkiosaa pystyisi jotenkin kiristämään, tai vastaavasti laittamaan sisäpuolelle jotain kalvoa. Ite olisin ostanut hieman isot Asicsit ja vienyt ne suutarille jos en olisi Brookseja löytänyt.

22.08.2005 13:07

Eipä ollut suutari käynyt mielessäkään! Aattelinkin, että on tämä hurjaa hommaa tämä lenkkareitten osto... jos ei löydy sopivia, niin sitten saa kärsiä. Itsekään ei voi alkaa lenkkareita tekemään. Mutta tuo suutari tuo kyllä uuden ulottuvuuden hommaan!

22.08.2005 13:19

Jos olet aiemmin juossut DS Trainereilla, niin ei se mikään ihme ole että Kayanossa askel tuntuu ainakin aluksi vähemmän lentävältä, kun painoeroakin on mallien välillä jotain 100 grammaa kenkää kohti.

22.08.2005 14:41

Voi olla sitäkin, että ei ole vielä tottunut siihen malliin. Se on kuitenkin pääasia, että kenkä ei hierrä. Aattelin käydä vielä urheiluliikkeessä tutkailemassa tilannetta. Viereisiä kokoja naisten mallista on saatavilla, joten aattelin vielä käydä sovitteleen ja vertaileen tuntumaa...

22.08.2005 15:43

Itekkin oon ennen käytäny Asicseja, mutta nyt on ollu viimeisimmät parit Adidaksia. Seuraavaksi vois kyllä kokeilla muuta.

Uusimmat Addut ostin Intersportin alesta ja tuli sitten ostettua sellaset jotka ei ollenkaan toimi mulla. Jalat kipeytyy välittömästi kun pistän kengät jalkaan....tai siis kun juoksen kymmenisen minuuttia. Liian vähän vaimennusta taitaa niissä olla. Pitäis luottaa oman vaistoon eikä myyjään.

06.10.2005 08:19

Kayano on tarkoitettu tukevarakenteiselle juoksijalle. Kenkä on monelle enemmän juoksua harrastavalle liian tukeva ja kova. Voipi olla rasitusmurtuma edessä vääränlaisella käyttäjällä. Kannattaa kysyä vaikka Asics:lta. DS Trainer on yleislenkkirina melkein paras juoksua harrastavalle. Poislukien nuo "tukevarakenteiset".

0032 0003 0003 2cbc1596010314d9616164b7025b43b34c1a2c076fd09be636448efc56e4655a j_b
06.10.2005 19:46

"Kannattaa kysyä vaikka Asics:lta. DS Trainer on yleislenkkirina melkein paras juoksua harrastavalle. Poislukien nuo "tukevarakenteiset"."

Eikö jalan koko, muoto ja rakenne sanele mitään lenkkarin valinnassa? Eikö olisi fiksumpaa kokeilla ja hakea itselle ja ennen kaikkea omaan jalkaan sopivat lenkkarit?

Nimim. Asics:t eivät sovi allekirjoittaneen jalkaan.

1030 1001 1003 feb51af5de742ee29583ee60e4d7538c8b285ec04ac42e57a9dd33f06ecd98ed Eos
07.10.2005 09:04

"Eikö jalan koko, muoto ja rakenne sanele mitään lenkkarin valinnassa? Eikö olisi fiksumpaa kokeilla ja hakea itselle ja ennen kaikkea omaan jalkaan sopivat lenkkarit? "

Näin juuri. Ja mitä ds trainereihin tulee, niissä on pronaatiotuki, joka on täysin turha jos ei pronaatiosta kärsi. Itse juoksin ennen ds trainereita kayanoilla(enkä ehkä ihan sovi tuon "tukevarakenteinen" -sanan piiriin), jotka oli ihanat - osittain siksi, että niissä oli kullanväiset somisteet - ja joiden jälkeen ds trainerit aluksi tuntuivat kumisaappailta. Nyt en taas millään vaihtaisi pois ds trainereitani...

10.10.2005 22:57

Ilman pronaatiotuke olevia lenkkareita saa etsiä. Mulle tulee lähinnä mieleen vain Niken yksi malli. Ja toisekseen tuolla pronaatiotuella on lähinnä haettu muita ominaisuuksia kuin varsinaisesti pronaation tukeminen. Harvemmin siitä neutraalisti askeltavalle on varsinaisesti haittaa.
Tottakin kengän pitää sopia jalkaan. Se nyt on jokaiselle itsestään selvää. Samoin sen tietenkin tulee olla oikean kokoinen. Siksi niitä saa 1/2 cm välein. Mutta monille kengille on myös tehty erikoisominaisuuksia. Ja ne tulee myyjän tietää. Väärillä ominaisuuksilla oleva kenkä voi olla vaarallinen, vaikka se sopisi parhaiten jalkaan ja se olisi kaikista kaunein.

0032 0003 0003 2cbc1596010314d9616164b7025b43b34c1a2c076fd09be636448efc56e4655a j_b
11.10.2005 08:11

"Väärillä ominaisuuksilla oleva kenkä voi olla vaarallinen, vaikka se sopisi parhaiten jalkaan ja se olisi kaikista kaunein."

Niinpä niin... siksi en menisi suosittelemaan esim. DS Trainereita jokaiselle.

11.10.2005 08:20

No jos jostain voi lähteä liikkeelle niin noista. Se on tietenkin vain ehdotus. Itse asiassa se malli taitaa olla ylivoimaisesti suosituin kenkä aktiivijuoksijoiden keskuudessa.
Tosin ei todellakaan mikään halpismalli. Mun mielestä jokaisella juoksijalla pitää olla sen verran älykkyyttä että osaa hankkia ensinnäkin sopivan kokoiset ja omaan jalkaa, sopivilla ominaisuuksilla valitut kenkät.

11.10.2005 08:34

Kyllä kenkiä löytyy sentään ilmankin pronaatiotukea (thänk kaad) enemmän kun tuo yksi malli. Neutraalit ja supinoivatkin askeltajat löytävät omansa ihan liikkeestä kysymällä jos ei muuten. Ja muiltakin merkeiltä kun Nikeltä!

Yhdyn Eeooässään, pronaatiotuki on turha jos ei pronaatiosta kärsi, ja ei ole järkeä ostaa sellaisella varustettuja kenkiä vain siksi, sopivia lenkkareita tosiaan joutuu hiukan etsimään.

11.10.2005 09:55

Neutraali jalka pronotoi. Se on jalan normaali iskunvaimennusmekanismi. Siksi yleisesti ottaen suurimmassa osassa lenkkikenkiä on jonkinlainen pronaatiotuen nimellä oleva sisäkannan pohjalle jäykennys. Silti se on tarkoitettu neutraalisti askeltavalle.
Ja niitä ilman pronaatiotukea olevia lenkkareita on todella vähän tarjolla juuri tuosta ym syystä johtuen.
Jotta tämä paskanjauhaminen loppuu, niin tästä linkistä löytyy töydelliset valintaohjeet yms. kenkien valinnan tueksi:
http://www.intersport.fi/channels/default/index/NewPage_40/P_10.html

11.10.2005 10:19

Jatkan paskanjauhantaa:

Toki neutraali jalka pronatoi. Neutraali askeltaja ei ehkä kuitenkaan mahdu "pronaatiosta kärsivän" (=ylipronaatio) määritelmään, toki pahoittelen amatöörimäistä ilmaisua. Tämänhän toki ymmärsit kirjoittaessasi, ettei normaalisti askeltavalle ole pronaatiotuesta haittaa.

The täydellisissä valintaohjeissa suositellaan normaalille (/supinoivalle) askeltajalle erilaisia kenkiä kuin pronaatiotukea kaipaavalle. Tästä(kin) syystä aion jatkossakin haeskella niitä omalle jalalle sopivia kenkiä, en niitä joita markkinoilta löytyy yleisesti ottaen suurimmaksi osaksi pääsääntöisesti eniten. Toistaiseksi tarjonnan laajuus/suppeus ei ole aiheuttanut ongelmia.

11.10.2005 11:45

Voi tsiisus sentään...
Katsele vähän niitä lenkkarin speksejä... Pronaatiotuki ei suoranaisesti tarkoita sitä, että kenkä olisi tarkoitettu ylipronotoivasti askeltavalle. Vaan han jotain muuta juuri tuosta normaalista pronaatiosta johtuen.

11.10.2005 12:10

Älä nyt hikeenny, minkä minä sille voin jos sun täydelliset lenkkarinvalintaohjeet ei oo täydelliset?

11.10.2005 12:52

Pronaatiotuettomia malleja on vaikka huru mykke. Nikeltä löytyy Skylon ja Pegasus, Asicsilta Cumulus ja Nimbus, Brooksilta Epiphany jne. Lisäksi lähes kaikki kisakengät ovat tuettomia ja kiertolöysiä lärppiä, jotka sopivat kevytrakenteisille neutraalijalkaisille ainakin vauhdikkaampiin treeneihin ja kisoihin.

Tietysti, jos on käynyt niin, että on tullut itse maksaneeksi Asicsin DS Trainerista reilut puoltoista sataa jyöröä, niin voi alkaa tuntua siltä, että kyllä se on kaikista fiksuin valinta ihan koiven muodosta ja ominaisuuksista riippumatta. Ja sitä se on kaikille muillekin ja niiden lompakoille, perkele...

11.10.2005 13:10

Nuo pronaatiotuettomat mallit on tarkoitettu lähinnä normaalisti askeltaville - supinoiville juoksijoille. Eikä niissä ole juurikaan vaihtoehtoa verrattuna pronaatiotuellisiin malleihin. Kuten varmaan tiedät normaalitapauksessa jalka pronotoi tuonnostaan. Kyllä laajuus niissä on ihan eri luokkaa. Koska ne on ominaisuuksiltaan valtaosalle sen suhteen sopivia.
Kisakengät on kisakengat. Niitä ei treenikäyttöön kannata hankkia.
Ja hyvästä kengästä joutuu aina maksamaan. Jouksu on kuitenkin halpa harrastus kokonaisuudessa. Vaikka marathon onkin juostu alle 2,5 h.
Ja pikku lumi: Nuo ohjeet eivät ole mun tekemät tuolla intersportin sivuilla. Mutta aika täydelliset ne silti on. Sorry....

11.10.2005 13:33

Itse tuskailin penikkataudin kanssa vuoden verran Asics GEL-GT 2100:jen kanssa. Asicsin askelklinikka oli niitä minulle suositellut, koska niiden mielestä tarvitsin pronaatiotukea. Sitten menin Adidaksen testiin, jossa juostaan sen maton yli ja tietokoneen shärmiltä voi katsoa kuinka se painopiste liikkuu askeleen aikana. Adidaksen heebon mukaan minulla ei ole askeleessani ylipronaatiota, vaan aivan lievä supinaatio. Siitä lähtien on menty Adidaksen Adistar Cushioneilla, eikä ole ollut penikoiden kanssa ongelmia. Eli minulle ainakaan ei pronaatiotuetut kengät tuntuneet sopivan.

Pronaatiohan siis on jalan normaali ominaisuus ja toimii hyvänä iskunvaimennuksena juostessa. Pronaatio on siis nimenomaan positiivinen asia, kunhan sitä ei ole liikaa, jolloin jalka vääntyy väärään asentoon. Jos normaalisti askeltavaan jalkaan laitetaan pronaatiotuettu kenkä, niin pronaatio vähenee ja samalla jalan luonnollinen vaimennus huononee. Ja se taas voi aiheuttaa jalkaongelmia. Eli pronaatiotuellisia kenkiä ei todellakaan kannata hankkia, jos ei pronaatiotukea tarvitse.

11.10.2005 13:56

I stand corrected. Koska pronaatiotuettomat mallit on tarkoitettu lähinnä normaalisti askeltaville tai supinoiville juoksijoille, kannattaa ostaa pronaatiotuelliset.

Eiköhän lopeteta tää paskanjauhanta kun saatiin jo homma pulkkaan!

1030 1001 1003 feb51af5de742ee29583ee60e4d7538c8b285ec04ac42e57a9dd33f06ecd98ed Eos
11.10.2005 20:35

Aamen.

11.10.2005 22:44

Juoskaa sandaaleilla tai korkokengillä .

Nilkat saa hyvää treeniä samalla

13.10.2005 12:01

Olet vicecity ihan oikeassa! MC pupusen kannattaa tosiaan juosta paljan jaloin, niin homma on luonnollista. Niinhän se menee...
Mutta ehkä kuitekin jos haluaa hyvät lemkkarit, ja ei jalka / alaselkävaivoja kannattaa ostaa kunnon kengät. Ja kokemuksesta voin sanoa, että ainakin mun jaloissa adidassukset on huonoimmat mahdolliset.

13.10.2005 13:29

Todella syvä uuuuh... /finger/

13.10.2005 14:25

Tottakai kengät pitää olla jalassa , muutenhan muurahaiset ja kaikenmaailman hillerit syö jalat luuhun asti muutamassa minuutissa. Olen nähnyt ja se se eiole kaunis näky.

kirjaudu sisään jos haluat vastata