Vinkkejä jumppaohjaajanoviisille

110395
12. elokuuta 2005 12:21

Minua pyydettiin ohjaamaan jumppatunteja ja minulla ei ole aiheesta kokemusta, joten nyt kaipaan vinkkejänne. Esim. kuntosali ja bodypump ovat tuttuja, joten perusliikkeitä tiedän, mutta muuten olenkin ihan ulalla.

Vastaukset: 7

12.08.2005 12:30

Kuka pyysi,minne, miksi ja mitä vetämään tietäen että sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta?

12.08.2005 12:33

pikkupaikkakunnalla ei ole pätevää jumppaajaa

12.08.2005 13:39

siis perusliikkeet tiedät, eikös se ole jo ihan hyvä lähtökohta jumpanohjaukseen, ja varmasti tuot jotain uutta sinne jumppiin kuitenkin omilla liikkeilläsi...eli esim. porukka vain kiertämään laitteita salilla niin siinähän on jo kiertoharjoittelua, ja jos haluat kikkailla niin teetätä työtä esim. 45 sekuntia ja lepoa saman verran jne., helppoa eikö :)...
ja bodypumppiakin kun hieman yksinkertaistaa niin siitäkinhän saa tavan kansalaiselle sopivia liikkeitä, jos vaan välineet riittää...
ja alku- ja loppuverryttelyn teetätät esim. samoin kuin itsekin teet, sen ei tarvitse olla yhtään monimutkaisempi, niin eikös se ole siinä, et ole yhtään ulalla kunhan vain kokoat ainekset siitä mitä osaat, sitten kun uusia juttuja lisäät niin sitten voit mennä pahemmin ulalle vähäksi aikaa...

12.08.2005 15:00

Mikäli oikein ymmärsin kyseessä on ihan perus "emäntäjumppa"? (anteeksi ilmaus, hyvällä, meinaan) Silloin minusta tuntuu, että eddien vinkit eivät paljoa auta...

1. hommaa musiikkia: kyllä, yksittäisiin kappaleisiinkin voi vetää, mutta se on paljon tuskaisempaa kuin valmiiseen yhteenpoltettuun jumppalevyyn, sillä a) biisien vaihtumista ei tarvitse odottaa b) musiikki menee nätisti blokeittain (=4x8 iskua). Mikäli minkäänlaista rytmikorvaa omistat, pyri suunnittelemaan liikkeet niin, että yksi "juttu" menee nätisti blokkiin. Näin jumppareiden (erityisesti niiden, joilla tuo rytmitaju on) on huomattavasti helpompi seurata, vaikkeivat ääntäsi koko aikaa kuulisikaan.

2. älä suunnittele liian vaikeita askelsarjoja - hyvä ohjaustyyli ei ole "katsokaa mitä teen ja tulkaa mukaan" vaan liikkeet pitäisi opettaa ja ohjata yhteen yksitellen (tähänkin on toki monia tyylejä... ja joissain tilanteissa tuo katso ja tee on myös ok)

3. oletettavasti pikkupaikkakunnalla et ohjaa hienossa, kannettavalla mikillä ja kunnon aerobicstereoilla varustetussa salissa vaan pikemminkin kannettavan mankan kanssa koulun jumppasalissa. Jolleivat jumpparit kuule ääntäsi, on vaikea pysyä mukana tai ainakaan nauttia jumpasta. Valmistaudu siksi karjumaan - kyllä ääni siihen tottuu. Kysy myös jumppareilta kuuluuko, ja jos mahdollista pyri ylöspäin (esityslavat ovat käteviä!)

4. ennakointi: kerro jumppareille muutamaa iskua etukäteen, mitä tulee seuraavaksi, ei vasta siinä vaiheessa kun itse olet jo menossa

5. pyri koulutukseen (esim Svolin sivuilta löytyy monenmoisia kursseja)

Siinä näin muutamia näkökulmia. Tosin terveellistä olisi käydä itse muiden tunneilla että edes suunnilleen tietäisi, mitä jumpparit odottavat (tai siis jos et ole itse koreografisilla tunneilla käynyt, askelsarjojen suunnittelu on luultavasti vaikean tuntuista... silloin kannattaa pyrkiä lyhyeen, lämmittävään aerobiseen osuuteen ja keskittyä lihaksiin) Lihaskunto-osuudessa ei kannata liikaa sähläillä rytmitysten kanssa, mielummin hieman pidempään yhtä rytmitystä kuin jatkuvasti karjuen ja sähläten (vrt. 8xykkönen + 4x kakkonen tai 2x kaksi ykköstä + kolmoisjousto + kakkonen + pito ylhäällä laskien neljään)

KAIKESTA TÄRKEINTÄ:

sano jumppareille että olet aloittelija, pyydä ymmärrystä virheillesi, älä stressaa liikaa. Mitä siitä jos yksi jumppa menee täysin perseelleen? seuraavalla viikollahan on taas uusi yritys... (ja voin luvata, niitä tulee olemaan enemmänkin kuin yksi... sekä yrityksiä että epäonnistuneita jumppia) aina löytyy niitä jotka eivät tykkää, samoin kuin niitä jotka tykkäävät

15.08.2005 11:28

siis miksi ei ehdottamani yksinkertaiset liikkeet sopisi perusemännille ja -isännille ???...

minä ainakin tekisin heille yksinkertaisen jumpan, aivan perusliikkeitä ja toistoja vaan, ilman mitään uusia kuvioita ja musiikin rytmiin takeltelua, taustamusiikkia korkeintaan, askelkuvioiden opettelu vie monta käyntikertaa ja jos ne ei itsellekään ole tuttuja niin sopan ainekset on valmiina...muutenkin jos on liian vaikeaa koordinaatiota ym. niin ei pysty keskittymään tehokkaaseen tekemiseen...

16.08.2005 16:49

Olen täysin sitä mieltä että perusliikkeet sopivat emännille ja isännille - perustin kommenttini vain sille, että luultavasti ketjun aloittaja ei tule vetämään jumppaansa kuntosalissa (jossa tuollainen kuntopiirityyppinen lihaskuntoharjoittelu olisi helppo toteuttaa).

Toisekseen, jos pyydetään _jumppa_ohjaajaksi, kyseessä on todellakin (kunto)jumppa (eikä siis tuollainen ehdottamasi kuntopiiriharjoittelu) niin siinä on tietty perusrakenne, jota luultavasti tunnille tulleet odottavat... aerobisine askelsarjoineen. Tiesitkö muuten, että jotkut jumppareista jopa haluavat niitä askelkuvioita? Kaikki riippuu tietysti tuntinimikkeestä. Jos lapussa lukee kuntopiiri tai sitten jonkin sortin lihaskuntopainoitteinen tunti, ehdotuksesi toimii kuin rasvattu.

Älä ota loukkauksena, mutta jotenkin viesteistäsi paistaa läpi, ettet ole itse koskaan rehellisellä jumpalla käynyt...

26.08.2005 09:20

Näin itse kaksi vasenta jalkaa omistavana sanoisin, että aloita ihmeessä peruskuvioista ja näytä, mitä liikettä tarkoitat. Minua otti aikanaan suunnattomasti nuppiin, kun ohjaajat vaan huuteli liikkeiden nimiä ja mulla ei ollut hajuakaan siitä, mitä hittoa ne tarkoittaa. Jokaisen kun täytyy aloittaa joskus ja on raivostuttavaa, kun kukaan ei opeta alkeita.

Musiikista sen verran, että pyri valitsemaan "neutraalia" musaa tai sitten niin, että on jokaiselle jotain. Kaikki eivät jaksa jumpata tämän hetken kuumimpien hittien tai suomipopin tahdissa.

Mielestäni voit myös reilusti kysyä jumppaajilta, että mitä he toivoisivat ja pyrkiä sitten toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan. Esim. jos on paljon iäkästä väkeä, ei ehkä kannata harrastaa jatkuvaa hyppimistä, vaan tyytyä askeltamaan.

kirjaudu sisään jos haluat vastata