Vatsantoiminta juoksulenkillä

114558
3. elokuuta 2006 19:41

Vatsavaivoista on paljon keskustelua, mutta en ole huomannut vielä kellään samaa ongelmaa kun mulla, eli kun lähden juoksulenkille, n. 15-20 minuutin päästä pitää päästä vessaan (käytännössä siis puskaan!) ja nopeesti! Juoksu siis laittaa ulostemassat liikkeelle ja ne ikävästi tahtoo ulos kesken lenkin! Tämä on todella kiusallista! Yritän harjoitella ensimmäiselle puolimaratoonilleni, joka on ensi kuussa, mutta nyt on alkanut tuntua siltä että siitä on luovuttava! En voi ottaa sitä riskiä että housut ruskeena maaliin tulisin! Lenkin ajankohdalla ei ole mitään merkitystä, siis oli se sitten aamulla, päivällä tai illalla. Myöskään syömisillä ei oo mitään väliä. Ja vaikka aamulla oot jo kerran käyny vessassa ja lähet illalla lenkille, tulos on sama! Asia jota oikeestaan halusin tässä kysellä on se, että voinko olla syömättä kiinteää ruokaa kilpailupäivän aamuna ja korvata sen urheilujuomilla, söisin vasta juoksun jälkeen, vai olisko järkee lähtee jollekkin suolen tyhjennyslinjalle? Tarkotan näitä vesiletku systeemejä tai mitä niitä nyt onkaan, ja jotka ei todellakaan houkuta! Kertokaa jos kellään on vastaavaa ja antakaa pliis neuvoja! En millään haluais lopettaa juoksemista nyt kun oon just oppinu siitä kunnolla nauttimaan!

Vastaukset: 14

04.08.2006 09:36

Kiusallinen ongelma se on myös minulle...nimittäin minun koirani syö ne paskat sieltä puskista :D. Koiralle se varmasti ihan kiva, mutta minä en kovin mielelläni pese sitä paskaista partaa.

Jos koiranpaska häiritsee ihmisiä, niin yhtälailla minua ainakin häiritsee se ihmisenpaska siellä luonnossa.

Neuvoja sinun ongelmaasi en osaa antaa. Toivottavasti löydät kuitenkin ongelmaasi apua ja hyvin pikaisesti.

Olipahan nyt vain pakko avautua, UGH!

05.08.2006 17:45

Oletko juossut vasta vähän aikaa? Juoksetko asfaltilla?

Kokeile lyhentää lenkkiesi pituutta ja juokse pehmeämmällä alustalla. Kerro sitten, auttoiko :D Minulla oli nimittäin joskus vastaavaa ongelmaa (tai riippuu toki siitä, ymmärsinkö juttusi oikein), mutta se meni ajan kanssa pois, kun keho tottui juoksemiseen. Kengätkin on hyvä tarkistaa - jos ovat liian vanhat ja vaimennus kakkana, niin uutta kehiin.

06.08.2006 15:41

Jokin ton tapanen harmillinen ilmiö mullakin oli aikoinaan vaivana, mutta ainoostaan pitkillä lenkeillä ja vasta lenkin loppupuolella (joskus puolentoista tunnin tietämillä).

Tässä ei välttämättä ole mitään totuuspohjaa, mutta itselläni yhdistin sen jotenkin siihen, että juoksin lenkit juomatta ja tossa vaiheessa alko tuntumaan jo nestevajaukselta. Joka tapauksessa vaiva helpotti, kun aloin juoksemaan vesipullon kanssa, joskus laimean urheilujuomankin. Liekö vain psykologinen kikka, mutta auttoi.

Tehojen vähentäminen ja mankin mainitsema matkan lyhentäminen kuulostaa kyllä myös ihan toimivalta, jos elimistön tottuessa matkaa ja tehoja vähitellen voisi lisätä ilman vatsavaivoja.

07.08.2006 15:36

Joskus olen ihmetellyt sitä, että miksi fysiologisena tosiasiana pidetään sitä, että "parasympaattinen paskattaa", kun kuitenkin on aika yleistä, että ihmisille voi tulla hätä nimenomaan toiminnan tiimellyksessä, kuten tuo juokseminen, eikä vain raukeina löysäilyn tunteina, kuten väitetään.

Jokainen maratoneja tai kävelyjä (töllöstä) seurannut on saattanut huomata, että saattaa se vahinko käydä vähän kokeneemmallekin juoksijalle/kilpakävelijälle. Kilpailutilanteessa vaan ei kainostella, joten iso hätä kirjaimellisesti heitetään sivuun vauhdin kärsimättä.

Voisiko sellaisesta olla apua, jos pystyisit ajoittamaan lenkkisi aika pian (kotovessassa) kakkimisen jälkeen, jotta pääsisit juoksemaan ilman niitä liikkeelle lähteviä massoja?

07.08.2006 15:39

"Ja vaikka aamulla oot jo kerran käyny vessassa ja lähet illalla lenkille, tulos on sama!"

Niin siis tarkoitin, että jos pystyisit järjestämään lenkin aamuun vessakäynnin jälkeen, niin auttaisiko se? Aamusta iltaan on kuitenkin pitkä aika eikä voi olettaa, että suoli pysyisi tyhjänä iltaan asti.

07.08.2006 18:54

Kiitos vaan kaikista vinkeistä! En oo juoksijana ihan sieltä alotuspäästä, juossu n. kaks vuotta (manki kyseli). Ja kengätkii on ihan kunnossa, muutama sata vasta juostut.

Lenkin lyhentäminen auttaa tietty asiaa, ja lyhyillä lenkeillä ei ookkaa mitään ongelmaa, tää koskee nimenomaan pitkiä lenkkejä.
Tohon nesteytykseen en ihan luota (minka), koska juon kuitenkin päivän mittaan reilusti vettä (2-3l). Täytyy vissiin vaan yrittää satuttaa lenkit just tyhjennyksen jälkeen!

Mut kiitos kovasti "osanotosta"

Se vaan että noilla maratoneilla ei pääse itte valitseen lähtöaikaa... :D

07.08.2006 18:58

Vielä siitä että mitäs mieltä ootte siitä, että maraton aamuna jättäis kiinteen ruuan syömättä ja tankkaa nesteillä?
Riittäisköhän paukut maaliin asti?

08.08.2006 08:36

Jos rasvanpoltto sujuu, niin pitäs riittää. Tai siis, ei kai kiinteessä eväässä oo mitään sen erikoisempaa kuin nestemäisessäkään, jos vaan ravintoarvot molemmissa kohdillaan? Tosin, onkohan ripulivaaraa jos pelkästä nesteestä ottaa ravinnon?

09.08.2006 20:22

voi eiiiii..... ojasta allikkoon! :D

10.08.2006 09:25

Jos tekisit hyvän etukäteistankkauksen (siis useampana päivänä valitsemallasi ruokavaliolla, joka luultavasti on hiilihydraattipitoinen.) Sitten maratonaamuna suht aikaisin sellaista ruokaa, minkä tiedät olevan hyväksi vatsallesi - ehkä jotakin helposti sulavaa, joka ehtisi poistuakin ennen juoksua (onko mahdollista?) Sellaista, mikä ei jää suolenmutkaan hölskymään. Vessaan ennen juoksua. (Tosin, etukäteistankkaus puolimaratonilla ei välttämättä edes ole tarpeen, mulla ainakin menee kakskymppinen ihan normaalieväillä ja itseasiassa mun tapauksessa myös tosi vähillä hiilihydraateilla.)

Mihin aikaan juoksu on? Voisiko juuri ennen sitä syödä (jos tarvii vielä energiaa) jotakin hyvin tiiviissä muodossa olevaa energiaa, esim pähkinää tai suklaata (suklaa ainakin sulaisi nopsaan, ei täyttäisi mahaa massalla eikä ole kuitupitoinen, mikä myös saattaisi ärsyttää mahaa.)

Kannattanee testailla tuota ruuan kuitupitoisuusasiaa yhteydessä juoksuun. Toinen tietty rasvainen ruoka (joillakin liukastuttaa sen verran suolen toimintaa, että voi tulla kiirus puskaan lenkillä.) Jotakin semmoista "kakkaneutraalia" syötävää: oisko jukurtti, banaani, rahka...

10.08.2006 15:25

Kaikilla kestävyyslajien harrastajilla varmaan joskus käynyt samoin, mutta tuo on jo erikoista jos jokaisella pitkällä lenkillä sama vaiva? Voisiko kuitenkin johtua sun ruokavaliosta? Harrastatko ilmeisesti myös pyöräilyä ja hiihtoa. Onko niiden aikana koskaan samaa vaivaa vai ainoastaan juostessa?

Kannattaa kokeilla vaikka seuraavan pitkän lenkin yhteydessä toimiiko sinulla pelkkä nestetankkaus kisapäivän aamuna. Periaatteessa se voi toimia koska maratonille pitää hiilarit tankata kehon varastoihin jo paljon ennen kisa-aamua ja aamupalan merkitys siinä suhteessa on lähes olematon. Mutta hiilaritankkaukset ja kisa-aamun syömiset on niin henkilökohtainen juttu että ne selviää vain ja ainoastaan kokeilemalla. Tiedän tyyppejä joska esim maratonin tai Finlandia-hiihdon aamuna vetää vaan kupin kahvia. Itsellä ei moinen toimisi ollenkaan. Mutta esim 15-20km juoksulenkki kyllä kulkee heti aamusta vaikka aamiainen olis vaan lasillinen tuoremehua.

14.08.2006 12:07

Harrastan juoksun lisäksi hiihtoa ja jonkun verran pyöräilyä, näissä lajeissa vaivaa ei ilmene. Siitä päätellen olenkin ajatellutkin sen liittyvän tähän ylös-alas-pomp-pomp -liikkeeseen joka juoksussa syntyy.
Ruokavalion pitäis olla suht kunnossa, ainakin noitten rasvojen osalta, hät hätää saan 25-30 % kasaan päivän mittaan, joskus käytän rasvalisiä lisäksi että saisin edes sen 25. Ja käyttämäni rasvat on hyviä rasvoja.

Täytyy testata toi karpaasin juttu, tankata hiilarit ja lähtee "tyhjiltään" lenkille, se kuullostaa siltä että vois toimia, varsinkin kun on kyse puolikkaasta eikä täysmaratonista.

Tänks!

15.08.2006 20:57

Minulla oli edellisessä elämässäni samaa. Se loppui 98 % kun vaihdoin ruokavaliota, eli epäilisin että suolistosi on jostakin syystä huonossa kunnossa ja pomppuliike on se viimeinen korsi joka katkaisee kamelin selän. Ruokavaliosi sisältää ehkä jotakin josta kroppasi ei tykkää, tai suolistofloorasi on tavalla tai toisella vinoutunut.

Minulla se oli vilja.

03.09.2006 19:29

>>Lenkin lyhentäminen auttaa tietty asiaa, ja lyhyillä lenkeillä ei ookkaa mitään ongelmaa, tää koskee nimenomaan pitkiä lenkkejä. >>

Ensimmäisessä viestissa sanoit vaivan esiintyvän 15-20 min jölkeen. Minusta tuo on kyllä aika lyhyen lenkin jälkeen.

No, joka tapauksessa itselläni oli sama ongelma, ja minulla auttoi ruokailun ja lenkin välisen ajan venyttäminen kolmeen tuntiin. Ts älä syö mitään kolmeen tuntiin ennen lenkkiä, ja jos juot, älä juo mitään kovin kylmää, hiilihapollista äläkä kahvia (siis ennen lenkkiä). Älä syö lainkaan rasvassa käristettyjä ruokia, kokeile jättää myös kala pois - kalan rasva saa monen mahan löysälle...

Vältä siis hölskyvää mahaa!

Niin, ja vältä kireitä vöitä, housuja ja kippurasa istumista ruokailun yhteydessä ja jälkeen!

Nämä ovat tällaisia käytännön neuvoja, jotka olen omalla kohdallani havainnut merkitseviksi.

kirjaudu sisään jos haluat vastata