Vatsalihakset + kylkiluut?

98300
16. lokakuuta 2004 23:49

Olen tässä treenaillut pienen tauon jälkeen rankahkosti potkunyrkkeilyä ja punttien nostoa.
Vatsalihakset ovat joutuneet kovaan rääkkiin. Minulla on suurehkot ja näkyvät vatsalihakset, liikuntaa olen harrastanut eri muodoissa koko pienen ikäni.

Nyt potkunyrkkeilyn kovien treenien jälkeen tunsin kipua ylimpien vatsalihasten ja kylkiluiden kohdalta nauraessa ja esim tuolilta ylös ponnistaessani. Kun makaan selälläni ja tunnustelin aluetta, alimman kylkiluun kohdalla tuntuu kummallakin puolella semmonen noin sormenpäänkokoinen arka kova patti. Patti katoaa kun lihaksia jännittää. Voivatko lihakset osua jotenkin treenatessa kylkiluihin ja ärtyä? Vai mistäköhän voisi olla kyse? Joskus olen kuullut jostain vatsalihasten kiinnittymisestä kylkiluihin?

Olen varaamassa aikaa lääkärille, mikäli oireet eivät nyt katoa. Vai olisiko fysioterapeutti parempi vaihtoehto jos kyseessä on jokin lihasjumi?

Vastaukset: 9

16.10.2004 23:57

En tiedä mitään fysiologista taustaa tälle, enkä kyllä ole pattien tuntemisestakaan varma, mutta aivan saman kohdan olen saanut itsekin kunnon potkutreeneissä kipeäksi. En ole koskaan lekurille mennyt, vaan kipu on kadonnut aivan samalla tavalla kuin mikä tahansa lihaskipu. Jos joku viisaampi tietää enemmän, niin haluan kyllä toki itsekin tietää mistä on kyse. :)

17.10.2004 00:07

Mutta samoja fiiliksiä on ollut täälläkin joskus, ja syy on ollut lihaskramppi tai lihasjännitys. Jos siis pitkän tauon jälkeen näin on käynyt. Mutta voihan se olla mitä vain, mutta omia kokemuksia jakaakseni.

17.10.2004 12:08

Yritin hakea vastaavia keskusteluja esim hakusanalla "kylkiluu", mutta en löytänyt vastauksia :(

Tänäänkin vielä sama tilanne, lihakset eivät ole muuten kipeät tai treenistä hellänä, ainoastaan noi patit ovat arakana kummallakin puolella kroppaa. Viimeisin vatsalihastreeni oli perjantaina, eilen kevyttä liikuntaa ja tänään lepopäivä.

Huomenna maanantaina pitäis taas mennä treenaamaan, saas nähdä kuinka käy!

1006 1003 1002 57964874c8aaa987738ef49914227d3b4e302768b87ff9836f9ea9fa78162b7b WW
17.10.2004 13:29

Vatsalihakset tosiaan kiinnittyy kylkiluihin. Suora vatsalihas kiinnittyy kylkiluihin 5-7 ja häpyluuhun. Tuntuuko kipu siis noissa kylkiluissa, jotka vielä kiinnittyy rintalastaan? Kylkiluitahan on 12, mut ne alimmat kun ovat vähän "torsoja" ja jäävät enemmänkin vatsan sivulle. Ulommat vinot vatsalihakset kyllä sitten taas kiinnittyy kylkiluihin 5-12. Eli tosta voit päätellä, missä lihaksessa ne patit vois olla.

17.10.2004 15:17

Itselläni on ollut vastaavia oireita. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että jokin kylkiluiden välissä/päällä oleva "pikku"lihas (mullahan on kaikki sellasia isohkoja") on venähtänyt. Paraneminen vie oman aikansa ja saattaa olla, että vaiva kiukuttelee kauankin jälkikäteen.

17.10.2004 18:28

Kipu tuntuu nimenomaan kuvailemiesi uloimpien vinojen vatsalihasten kiinnittymis kohdassa. Eli ihan alhaalla vatsan sivuilla noiden lyhyeltä tuntuvien kylkiluiden alapuolella.

Minulla on rintalastassa kaksi vuotta sitten liikenneonnettomuudessa saatu vamma, joka on rustottunut eikä vaivaa enää.
Voisiko olla, että tämä aiheuttaa vatsalihaksille jonkinlaisen jumin? Luulisi, että silloin kipeänä olisi tuo rintalastaan kiinnittymis kohta eikä nuo alemmas kiinnittyneet lihakset.

Täällä tuntuu löytyvän kohtalotovereita, joten taidanpa käydä kysäisemässä asiaa fysioterapeutilta tai joltain alan asiantuntijalta. Saadaan sitten tännekkin vaivasta kärsineille lisätietoa mistä moinen johtuu.

19.10.2004 18:44

Moikka!

Minulla on myös vasemmassa kylkiluussa "patti" joka rouskuu ja napsuu ja on arka kun sitä koittaa. Se on kuvattu kolmisen kertaa eikä mitään syytä oikeastaan löydy. Fysioterapeutti sanoi että kyseessä voi olla rustoutuma jostain revähtäneestä vatsalihaksesta tai muusta liikunnallisessa suorituksessa tapahtuneesta pienehköstä tapaturmasta.

Mulla itsellä tämä "patti" välillä painaa palleaa, ja ulospäin hengitys on kivuliasta. Ei siispä mitään vakavaa luulisin!

21.10.2004 15:40

Käväisen tuossa lääkärillä ensi viikolla, niin katsotaan mitä hän sanoo.

Joku tuollainen rustottuma voisi olla hyvä selitys. Harmi vaan että sellaiselle ei oikeen voi kotikonstein (venyttelyt ym.) tehdä mitään...

Eilen fillarilenkillä alkoi pistää toiselle puolelle tohon patin kohdalle. Nyt patit tuntuu jo seistessäkin, eli mielestäni ne ovat vähän kasvaneet tai sitten ärtyneet jostain syystä. Kivasti tuntuu muljahtelu kun painaa siitä kohdalta kevyesti samalla kun liikuttaa kroppaa (esim kävelee).

03.11.2004 10:15

Lääkärissä tuli siis käytyä.

Yleislääkäri tunnusteli vatsaa, löysi patin, ei osannut sanoa mikä se on ja lähetti lähetteellä "tuumori vatsassa" ultraan. Eipä sieltä mitään löytynyt. Eli tuota rustottumaa ei minun osallani ollut. Ultralääkäri sanoi vaivan todennäköisesti johtuvan juuri noista ristikkäisistä vatsalihaksista ja patin olevan niiden kiinnittymis kohdassa.

Summa summarium: Selvisi ettei mahassa ole ainakaan mitään ylimääräistä, mutta mitään muuta ei sitten selvinnytkään. Ei miksi minulla tälläinen vaiva on, miten oireita voisi helpottaa tai mitään muutakaan. Eli ilmeisesti pitää vaan oppia elämään vaivan kanssa ja ehkä vähän hellittää vatsalihastreenejä.

kirjaudu sisään jos haluat vastata