Vatsalauta peruskuntoilijalle?

102519
27. joulukuuta 2004 12:50

Jouluähkyssä on edes se hyvä puoli, että liikunnan lisääminen alkoi taas kummasti kiinnostaa. :-) Nyt tekisi mieli hankkia vatsalauta kotitreenejä varten, mutta mistä ja minkälainen? Mitäpä sanoo Kehon asiantunteva raati tästä Sportop FT1008 -vatsalaudasta, johon tulee käsipainot kaupan päälle? http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/product_info.php?products_id=972 Painot kotona on jo, joten eniten kiinnostaa nimenomaan tuo lauta. Näyttääkö toimivalta ja järkevältä hankinnalta laiskasti liikkuneelle keski-ikäiselle käsipainojen heiluttajalle ja vatsaliikkeiden tekijälle? Tuossa mallissa kiinnostaa ainakin sopivan tuntuinen hinta ja kokoontaitettavuus.

Vastaukset: 35

27.12.2004 13:02

eihän se paljoa maksa.

tos toinen, ilman painoja
http://www.wrange.fi/cgi-bin/wrange.storefront/41cfe8a3006bb51b2730c0a8071506ad/Product/View/1115?CatNo=1120

28.12.2004 10:51

Kuten Hiezu sanoi eihän tuo paljoa maksa. Toisaalta itsellä ainakin kyseinen laite ottaa myös lonkankoukistajiin eikä niinkään vatsalihaksiin ja siksi käytänkin vaihtoehtoisia menetelmiä.

Yhtä tehokkaita vatsalihasliikkeitä saat myös tehtyä kotonan ilman mitään laitetta ja vielä monipuolisemmin. Tehokas liike on mm. jalkojen nostot. Eli istut penkin reunalle ja laitat jalat suorana lattialle. Sen jälkeen nostat jalkoja suorana ylös samalla pitäen penkistä käsillä kiinni.
Toinen vaihtoehto on tehdä lattialla rutistuksia. Eli makaat lattialla ja lähdet nostamaan päätä ylöspäin pitäen katseen katossa. Niskasta ylöspäin ei alaselästä. Varmaan haun selä netin kautta löytyy lisääkin vaihtoehtoja.

Jos painot pyörivät tangon ympäri voit myös mennä lattialle polvilleen ja ottaa painoista kiinni. Tämän jälkee lähdet suoristamaan itseäsi lattiansuuntaiseti (vatsa kohti latiiaa) jolloin työnnät painoja eteenpäin. Tämän jälkeen palaat polviasentoon vetämällä itseäsi kasaan vatsalihasten avulla.

28.12.2004 13:31

"Toinen vaihtoehto on tehdä lattialla rutistuksia. Eli makaat lattialla ja lähdet nostamaan päätä ylöspäin pitäen katseen katossa."

Ööh, anteeksi, mutta miksi katse katossa? Minun käsittääkseni rutistukset kannattaa aloittaa painamalla leuka rintaan ja vasta sitten rullata hartioita ja yläselkää alustasta irti. Jos siis haluaa treenata suoria vatsalihaksia.

28.12.2004 14:08

Kaius, sinun selittämä liike taitaa olla situp ja siinäkin on aika tarpeetonta repiä sitä niskaa mutkalle. Sen liikeen voi myös hyvin tehdä kädet vaikka rinnan päällä ristissä. Cupin mainitsema liike on rutistus ja yksi parhaimpia liikeitä mielestäni. Siinä ei edes tulla ylös asti. Se on myös "hellä" niskalle. Korjaa Cuppi, jos olen väärässä :).

28.12.2004 14:59

En korjaa :)

28.12.2004 15:33

No en tarkoita situpia, vaan rutistusta. Kyllä kai rutistaessakin sentään saa olkapäät alustasta irrottaa?

Jos oikein muistan, leuan tuomista rintaan perusteltiin sillä, että siten saa paremmin vatsan "kokoon" ja ne tosi pop syvät vatsalihakset tursuavat kohta kyljistäkin ulos ja maailma pelastuu.

Niskavaivoihinhan kai muuten usein on osasyynä nimenomaan heikot kaulan puolen lihakset, joita leuan vetäminen rintaan vahvistaa.

28.12.2004 15:53

"Jos oikein muistan, leuan tuomista rintaan perusteltiin sillä, että siten saa paremmin vatsan "kokoon" ja ne tosi pop syvät vatsalihakset tursuavat kohta kyljistäkin ulos ja maailma pelastuu."

Heh heh, oot hassu :). Ei sitä leukaa tarvitse rintaan tuoda, riittää kun laitat vatsan ns. koonto asentoon ja jännität niitä pikku vatsojasi, niin syvätkin vatsalihakset osallistuu työhön ja tursuu kyljistä pihalle. On muuten helpompi hengittääkin leuka ylhäällä kuin leuka rinnassa, koklaa ;).

Ai et mä rakastan näitä vatsalihas keskusteluja /hieroo käsiään/

28.12.2004 16:01

"Ei sitä leukaa tarvitse rintaan tuoda, riittää kun laitat vatsan ns. koonto asentoon ja jännität niitä pikku vatsojasi, niin syvätkin vatsalihakset osallistuu työhön ja tursuu kyljistä pihalle."

Okei. Mutta entäs toi kaulalihasaspekti?

"On muuten helpompi hengittääkin leuka ylhäällä kuin leuka rinnassa, koklaa ;)."

Mä teen vatsat selällään jalat tuolilla 90 asteen kulmassa ja napa vedettynä lattiaan. Hengittäminen *ei voi olla helppoa* tuossa asennossa vaikka pää roikkuisi naulakossa, jos säilyttää sen koonnon koko sarjan ajan. Nih.

28.12.2004 16:08

En ole perehtynyt noihin kaulalihasjupinoihin, mutta vatsalihaksia tehdessäni en ajatellut kaulalihaksiani jännitellä niitä vahvistaakseni, nih.

"Mä teen vatsat selällään jalat tuolilla 90 asteen kulmassa ja napa vedettynä lattiaan. Hengittäminen *ei voi olla helppoa* tuossa asennossa vaikka pää roikkuisi naulakossa, jos säilyttää sen koonnon koko sarjan ajan. Nih".

Miks ei oo helppoa? Ekkö sä osaa hengittää? Nenun kautta sisään vaan reippaasti ja suun kautta ulos, puuuuh :D.

28.12.2004 16:16

"Miks ei oo helppoa?"

Koska kun pitää massun rutussa, niin hengitys vaikeutuu. Siks. Siitä tuppaa tulemaan semmosta pinnallista pöhistelyä. Tai en minä tiedä, ehkä mä teen vaan ihan väärin, mutta mulla sisäänhengitys pullistaa normaalisti massua reippaasti ja tuo koonto taas estää sen.

28.12.2004 16:27

Testattu on ja ei mitään ongelmia ollut :). Sisäänhengitys pullistaa ennemminkin palleata, palleahengitys. Sä et vain osaa ;). Pidä se leuka ylhäällä niin hengitys on helpompaa ja rauhallisesti se liike. Ei mitään hirveetä tempoa. Hitaasti hyvä tulee ;). Pinnallisella pöhistelyllä rupee vain pyörryttämään ja lihakset ei saa kunnolla happea = ei jaksa.

28.12.2004 17:16

Nyt mä en kyllä ymmärrä. Miten ihmeessä vatsa vedetään sisään siten, että pallea kuitenkin pääsee pullistumaan normaalisti?

Hitaastihan mä aina noi vatsaliikkeet teen, mulla toi hengitysongelma liittyy osin siihne, että teen semmosta nopearytmistä kuntopiiriä ja usein keuhkot rahisee jo valmiiksi askelkyykkyjen tai punnerruksien jäljiltä kun aloitan vatsaliikkeet.

28.12.2004 20:00

"Nyt mä en kyllä ymmärrä. Miten ihmeessä vatsa vedetään sisään siten, että pallea kuitenkin pääsee pullistumaan normaalisti?"

Eli et osaa tehdä koontoa ja/tai et osaa hengittää palleahengitystä. Tai sitten kaksi asiaa samaan aikaan tehtynä on ihan liikaa ;).

Tee ne vatsat ennen sun nopearytmistä kuntopiiriä, ni ei tarvi puuskuttaa. TAI, toinen vaihtoehto, pidä reippaasti tauko nopearytmisen kuntopiirisi jälkeen ja sitten teet massukan. Tadaa, problemos solved :D.

28.12.2004 21:20

En taida osata, enkä opikaan, kun en käsitä, kuinka voi olla mahdollista samaan aikaan sekä A) vetää vatsa sisään että B) hengittää siten, että vatsa pullistuu. Minusta ne kumoavat toisensa.

Miten sen koonto sitten oikein tehdään, jos vatsa kuitenkin voi samaan aikaan pullistua?

Vatsojen, ja muidenkin, tekeminen juuri siinä nopeassa rytmissä on koko kuntopiirin juju. Mulla on ambitiot enemmän juoksupuolella ja nopeatempoinen kuntopiiri tukee juoksua hyvin.

29.12.2004 10:33

Pitääkö mun nyt vielä selittää.... noh, mitä en tekisi Kaiuksen eteen :).

Kun laitat vatsasi koonto asentoon, sinun alaselkä pyöristyy ja alavatsan rutistat tiukaksi. Siinä sinulle koonto. Puhuin palleahengityksestä l. alavatsa on edelleen ihan paikallaan koonnossaan (tiukkana, syvät vatsalihakset tursuen) ja pallea liikkuu hengityksen mukana. Ymmärretty? :)

Jos tekniikka ja hengittäminen vaikeutuu, koska olet niin loppu nopeatempoisesta kuntopiiristäsi, niin miksi ihmeessä et tee niitä vatsoja vähän myöhemmin. Tuskin sinun juoksemisesi siitä kärsii.

29.12.2004 10:42

Kyllä te ootte sulosia,hankkikaa huone :)

29.12.2004 10:44

Mitä me siellä huoneessa sitten tehtäis?! :O

29.12.2004 10:48

"Mitä me siellä huoneessa sitten tehtäis?! :O"

No vatsalihastreeniä tietty. Höh.

29.12.2004 10:55

Ai niin tietysti, sori :D

29.12.2004 11:42

"noh, mitä en tekisi Kaiuksen eteen"

Jos mä saisin jörön joka kerta kun nainen sanoo noin, mä olisin satumaisen rikas, liittyisin miljoonikkokerhoon.

Ilmeisesti mä oon ymmärtäny ton koonnon vähän väärin. Mä olen aina vetässy koko massun selkärankaan ja ihmetelly, että mites tässä nyt sitten muka syvästi hengitellään. Eipä ihme, jos siihen siis riittää, että vetää vaan alavatsan kasaan.

Ja joo, kyllä siihen on ihan syynsä, miksi niitä vatsojakin tehdään sen kuntopiirin ohessa. Mä näet haen niiltä vatsalihaksilta ensisijaisesti hyvää kestävyyttä ja toimintakykyä happivajauksessakin, mikä iskee tossa lyhyempien juoksukisojen aikana. Tietty siinä sivussa on tullu ihan miäletön eightpäkkikin, mutta se on siis vaan sivutuote.

Kiitoksia ohjauksesta, kyllä mun pallea nyt nauraa kun teen seuraavan kerran vatsoja.

29.12.2004 12:49

"Jos mä saisin jörön joka kerta kun nainen sanoo noin, mä olisin satumaisen rikas, liittyisin miljoonikkokerhoon."

Aijaa, raha merkitsee vaan... :(

Ole hyvä vaan.

29.12.2004 12:59

"Aijaa, raha merkitsee vaan... :("

Älä hyvä tyttö kurtistele sitä nassuas noin, tai kukaan ei enää kattele sun kylkilihojas.

29.12.2004 14:14

Kukas mun kylkilihoja kattelis?

29.12.2004 14:36

"Kukas mun kylkilihoja kattelis?"

No sillä varjolla vois päästä näkeen sen laajalti kehutun massun. Voisit sitte vaikka esitellä sitä koontoakin osaamattomille.

29.12.2004 15:13

Minulla olisi myytävänä ihan "basic" vatsapenkki. Valkea runko ja mustat pehmusteet. Hintaa 25 egee. Hyvä kuntoinen ja siisti. Ollut käytössä yrityksen kuntosalilla.
Samoin olisi myytävänä selkäpenkki (valkea/musta). Samoin siisti ja ok. Hintaa 30egee.
Yhteishintaan 50eskoa. Laitteet sijaitsee Vantaalla
Ota yhteyttä s-postilla: Ja@luukku.com
T: Jari

PS: voin lähettää kuvia s-postilla

29.12.2004 15:17

Jari Äl iskee jälleen :) Mitä halvattua, oletko mennyt ostamaan koko firman kuntosalin?

29.12.2004 15:50

"Kukas mun kylkilihoja kattelis?"

Eihän niiden katselulta kai voi välttyä, kun sulla on ne isot kylkipallukat ja keho.netin paras sixpäkki (josta marjis joi puolet). ;->

29.12.2004 15:54

"keho.netin paras sixpäkki"

Mulla on keho.netin parhaat "allit"!! Haluutteks nähä?

29.12.2004 15:56

Taidankin taas lähtee Hermistä kiusaamaan alliaiheellani...;)

29.12.2004 17:00

joo.. Ällä (tai Ällö) iski taas. :-)
Niin. En minä itselleni rahoja saa. Myyjänä vaan toimin.

29.12.2004 17:14

"Eihän niiden katselulta kai voi välttyä, kun sulla on ne isot kylkipallukat"

Mites sä ne näät? Me ei kai olla tavattu? ;) En mä niitä kaikille näytä /näyttää kieltään/

29.12.2004 17:19

Ne sun kylkipallukkas on niin isot, että näkyy tapaamattakin. ;)

29.12.2004 17:25

Sä oot vaan kade. Heiluttele sä allejas vaan ;)

29.12.2004 17:40

Ne heiluukin hiton hyvin!

30.12.2004 09:02

C`mon babe..pliz shake that ally /drool/

kirjaudu sisään jos haluat vastata