Tyhmä tarvii apua..

121768
12. lokakuuta 2010 11:23

Hohhoijjaa, tämä neiti on mennyt kyllä totaalisen sekaisin kaikenmaailman kalori ja kulutus keskusteluista niin ei auta kuin kysellä. Tyhmä on se joka ei kysy. En nyt tiennyt kumpaan laitan, ravintoon vai harjoitteluun kun on kummastakin kyse.

Eli mulla on meneillään laihdutus kunnon kohotus projekti. Haluan laihtua vähitellen ja pysyvästi, en ole millään "pika"dieeteillä enkä sellaisille alakkaan. Lyhyyttä on 162 cm ja painoa on varmaankin sellaiset 67 kg, en ole täysin varma (puntaripelko). Liikaa kumminkin ja vähemmän sais olla. Käyn kuntosalilla, ja olen pyrkinyt/pyrin käymään siellä n. 5-6 kertaa viikossa. 3 kertana lämmittelen crossilla tai pyörällä ja soudan yhteensä n. 15, riippuu kuinka jaksan. Alkulämmittelyn jälkeen teen reidet, jalkaprässit, kädet, vatsat, selät ym. sellaiset. Koko hommaan menee yhteensä n. reilu tunti. Loput 2-3 kertaa viikosta olisi tarkoitus crossata ja soutaa ja kuntopyörällä huhkia. Tunti vai kuinka kauan? Saa nähdä riittääkö kunto. Lenkkeilyä/pyöräilyä en harrasta enkä halua, en ole ulkoilma ihmisiä.

Pyrin myös syömään terveellisesti vaikka olenkin nirso niin mm. tälläisiä; hedelmiä melko paljon, ruisleipää, juustoa (kevyttä koska juustosta en luovu), riisiä, kanaa, rasvatonta jugurttia yms. vähäkalorisia ruokia. Valkoiset olen jättänyt kokonaan pois, vehnäleipä, pasta ym. Muutamia vihanneksia syön vain raakana, kuten sanoin olen nirso. Pitäisikö ottaa vitamiinilisät avuksi? Kalaakaan en muuten syö.

Eli nyt kysyn. Teenkö jotakin oikein? Vai väärin? Vai miten mä nyt teen? Paljonkos saan syödä kaloreita päivässä jotta laihtuisin? 1200-1700? Jos syön liikaa niin joudun asumaan salilla, jos taas kovin vähän niin nälkähän siinä tulee ja ei olisi mukavaa elää nälässä.

Vastaukset: 5

13.10.2010 12:58

ajattelin tunke, itselläni menossa sama projekti ja löydätkin mun ongelmia otsikon "kun paino ei vain putoa" alta..

Mulle iso apu on ollut personal trainer. Niin syntisen kallis kuin se onkin ja treenit saavat välillä palan kurkkuun niin olen saanut valtavasti apua ja tukea ja ennenkaikkea tsemppiä.

Meillä on pituutta suunnilleen saman verran, mutta mulla painoa vielä 72.2, josta hilaudun hitaasti mutta varmasti lähelle kuuttakymppiä.

Olen aloittanut tämän elämäntapaprojektin alkuvuodesta ja silloin sanottiin, että laihduttajalle 2200 kalora/vko olisi hyvä tavoite saada aikaan liikunnalla. Tähän on helppo päästä ja helpottaa liikuntaohjelman suunnittelua, kun tietää miten paljon vielä pitäisi liikkua.

Ihan alussa sain neuvon "2kertaa salilla ja 3-4 aerobista", nyt syksystä asti olen luvan saanut tehdä 3 lihaskuntoa ja 3 aerobista viikossa.

Ruokavaliostasi pisti silmään jugurtti, siinä on paljon sokeria, joten sen suosittelisin jättämään pois ja korvaamaan vaikka rahkalla ja ananaksella/marjoilla.

Mun ruokavalio menee jotenkin näin
8 aamupala, puuro ja mehukeitto (joskus vaihdan leipään)
10 välipala,ruisleipä, leikkele, kurkku, juusto yms
12 lounas jossa 150g lihaa/kalaa/kanaa (raakapaino) ja 2-3 pientä perunaa tai 0.5dl riisiä (raakana) + kasvikset
15 rahka + ananas
17 liha/kala/kana ja juureksia, wok vihanneksia
19-20 rahka ja marjoja tai kinkkumunakas

pointtina hiilareiden saannin väheneminen kohti iltaa.

13.10.2010 15:16

Kiva kun laitoit tuon sun syömis esimerkki päiväsi! Hahmotti vähän että mitä ja milloin vois syödä, ideat kun alkaa pikkuhiljaa loppumaan tällä nirsolla..

Mulla on hieman ongelmana kun en oikein tiedä paljonko siellä salilla kulutan niitä kaloreita.
Mietin tässä että pitäisikö sitä aerobista sitten lisätä jos se paino ei ala laskemaan ja vähentää sitä salia. Lähinnä kans sitä mietin että eikös tunnin lenkin voi korvata salilla? Millä laitteilla, crossilla, soutulaitteella? Vai kuinka paljon päivässä pitäisi liikkua että saisi sitä painoa pois.
Syömisten tarkkaileminen on todellatodella ressaavaa, tai siis se osuus kun laskee niitä kaloreita. Ja sitten tulee vaan ahdistus kun miettii että onko tämä nyt liikaa. Olenkin ajatellut etten niin tunnollisesti jaksa laskea niitä vaan pyrin vaan syömään aina jokapäivä terveellisiä ruokia.

Joo sen jugurtin vois tosiaan jättää pois kun siinä sitä sokeria tosiaan on.
Ja kyllä mä ainakin yhdestä asiasta olen ylpeä; entisenä karkkiennapsijana en ole syönyt nyt yhtään makeaa eikä tee edes mieli. :)

Tuon salin kanssa ajattelin nyt katsoa sen pari kuukautta ja jos mitään ei ala tapahtumaan omin avuin niin pitää hankkia ulkopuolisen mielipiteitä.

13.10.2010 19:08

mä en tiedä osaanko nyt selittää tätä, mutta painon pudotushan on sinällään haastavaa, että helposti sen menettää lihaksesta ja silloin se poikkeuksetta tulee takaisin aika nopsaan. Menetetyt kilot siis.

Salilla tehty pyöräily tai crostrainer treeni kuulosta hyvälle ja sanoisin, että tunnin per kerta? Kerran viikossa olis hyvä saada aikaan pidempi jakso aerobista ja se voisi olla vaikka 1.5-2 tuntia.

Painon junnaamien on inhottavaa. Onko sulla mahdollisuutta päästä kehonkoostumusmittaukseen? Lihas painaa kuitenkin enempi kuin läski, joten paino voi hyvinkin pysytella samoissa vaikka muutosta parempaan tapahtuu.
Tähän auttaa muuten myös mittanauha. Mittaile vaikka kerran kuussa vyötärö yms kriittiset kohdat.

Mulla on nyt tippunut n 8.5 kiloa vuoden alusta ja mittausten perusteella lähes kaikki rasvamassasta. Nyt paino on taas keikkunut samoissa, mutta syykin selvisi. Rasvamassa oli vähentynyt sadalla grammalla, mutta vastaavasti lihasta oli tullut yli tuplat lisää.

Tämä taitaa olla tosi sekava viesti, en oikein saa kirjoitettua sitä mitä ajattelen :=)

14.10.2010 10:20

Niin että eikö salilla kannatakin käydä tekemässä lihaskuntoa (eli vatsoja, selkää, jalkoja..) juuri sen takia ettei se lihas katoa?
Voi ei, 2 tuntia crossia! Apua, mitenhän kunto riittää..

Mulle on periaatteessa sama se paino kun se on niin yksilöllistä. Tunnen muutamankin jotka on isompi kokoisia kun minä mutta painaa kumminkin muutaman kilon vähemmän kuin minä itse. Vaikka painan paljon niin olen normaalin näköinen, en mitenkään repsota jne. :D Mahassa on kokoa ja osaksi se on suvussakin mikä ressaa välillä pahastikin.. Otankin nyt säännöllisesti ne mitat vy ja lantiosta ja reisistä.

Eli jos tapahtuu noin niinkuin sulla että lihasmassaa tulee painoon lisää niin siinä kumminkin kapenee? Siis niin kuin pienenee? Kun samahan se periaatteessa sille painolle kun haluaisin vain timmiin kuntoon.. :)

14.10.2010 15:49

Lihas on noin neljä kertaa ominaispainoltaan rasvaa raskaampaa. Kilo lihasta mahtuu siten neljäsosaan siitä tilasta minkä läski vaatii. Tästä syystä mitat pienenevät rasvan vähentyessä, vaikka paino ei vähenisikään ... etenkin jos mukana on lihaskuntoharjoittelua ja ravinnossa riittävästi proteiinia.

Tärkeämpi kuin kehon kokonaispaino, on sen rasvaton paino eli se, että rasvaprosentti on kohdallaan. Kuntoilevalle miehelle hormonitoiminnan kannalta sopiva rasvaprosentti on 10-15 ja naiselle 18-24.

Terveisin Arthuro

http://kuntoguru.com
http://kuntoguru.blogspot.com

kirjaudu sisään jos haluat vastata