Tukipohjalliset

75192
24. helmikuuta 2004 10:17

Selailin vanhoja keskusteluja tukipohjallisista ja niiden hyödyllisyydestä, ja vilkaisin netissä noita askelklinikoita käsitteleviä sivuja. Koska ilmeisesti varsin monilla näillä sivuilla pyörivillä lenkkeilijöillä on noita pohjallisia, niin kysyisin muutamaa asiaa.

Eli millaisiin "vaivoihin" olet pohjalliset hankkinut? Mistä ne ostit? Millaista palvelu oli ja mitä ostos tuli kokonaisuudessaan maksamaan? Millaisia kokemuksia pohjallisista on?

Itse ostin viime kesänä uusia juoksukenkiä urheiluliikkeessä juoksumaton ja kenkäfirman fysioterapeutin avustuksella. Miekkonen totesi, että minulla on alentunut holvikaari ja askel menee sisäänpäin, joten hän suositteli ylipronaatiotuettuja, kierojäykkiä tossuja. Silti toisinaan oikean jalan jalkapohja on lenkillä välillä kipeytynyt ja mietin, että parantaisivatko pohjalliset tilannetta?

Vastaukset: 8

24.02.2004 10:32

Tukipohjallisia olen hommannut täällä pääkaupunkiseudulla kolmea eri kanavaa pitkin:
-Soleus-firman kautta, jolla on varsin pitkä kokemus alalta, mutta hinta on kaksin-kolmenkertainen jälkimmäisiin verrattuna
-Fysioterapiakonsulteilta urheilukadulta
-suutarin teettämät, oli kaveri, jolla lisäpätevyyttä ko. alalta
Pohjallisten teossa ei hirveän suuria eroja ollut, muotilla tehtiin, muistaakseni seisten, paitsi fyssarit makuulla. Kalleimmat markoissa reilun tonnin, halvimmat kolmisensataa.
Saatava apu riippuu täysin vaivasta. Holvin laskeumiin usein nopea apu, mutta esim. traumaattisiin vaivoihin, joihin itse yritin saada apua, vain pahensi tilannetta.
Kuten äskettäin toisessa säikeessä totesin, jotkut asiantuntijat suhtautuvat tp:iin kriittisesti.
Käytännön ongelmia ovat eri kenkiin sovittaminen sekä riippuvaiseksi tulo eli kannattaa jossain vaiheessa yrittää esim. jalkateräjumpan avulla saada jalan tuki muutenkin kuntoon.

24.02.2004 10:46

Kiitos tiedosta, sokrates! Luin aiemmista säikeistä kommenttisi ja myös tuon kriittisen näkemyksen. Mutta kiva olisi kuulla lisää myös muiden käyttäjäkokemuksista! Mites tuo eri kenkiin sovittaminen: käytättekö pohjallisia myös muulloin kuin urheillessa?

24.02.2004 12:36

Harjoittelin puolitoista vuotta sitten juoksua kovempaa kuin ennen, jotta saisin lisää nopeutta. Vasen jalka on lättä ja oikea korkeaholvinen, joten intervalliharjoittelu ja vedot aiheuttivat viikkokausien pohjekipuja vasempaan jalkaan. Lisäksi oikean jalan jalkapöytä reistaili välillä.

Käytin pohjallisia ensin tunnin päivässä ihan normaalikävelyssä ja pikkuhiljaa siirryin käyttämään niitä treenatessa. Ohjeena taisi olla, että kun pystyy oireitta pitämään pohjallisia 8 tuntia päivässä normaalioloissa, niin voi siirtyä kokeilemaan niitä treeneissä.

Omalta osaltani auttoivat jonkin verran. Jalkapohjat eivät väsy niin helposti ja pohjekivutkin lievittyivät niin, ettei niitä enää ole ollut samassa muodossa kuin silloin.

24.02.2004 18:16

Mulla on pahasti yliliikkuvat nilkat, josta sitten on seurannut kaikenlaista (hienoja nimiä noille kaikille jalkaterien ongelmilleni en edes muista:D). Rasitusvammat olivat viime talvena niin pahoja, että keväällä teetin tukipohjalliset Respecta-nimisessä liikkeessä. Eli siis ihan muotit otettiin.
Välillä testailtuani olen todennut, että jo parin päivää ilman pohjallisia saa jalkani taas huutamaan kivusta, joten ihan jokapäiväisessä käytössä ovat.

24.02.2004 18:32

mulla on löysät nivelet kautta linjan. Lonkkien pirullinen kipeytyminen lenkeillä pakotti hankkimaan uudet pohjalliset hankin fyssarilta. Jalkaholvit ovat olemattomat ja toisessa jalassa melkeinpä "siirtynyt" jalkaterän ulkosyrjälle :O... SI-nivelen löysyys yhdessä matalien holvien kanssa saa jalkani sellaiseen kierteeseen kävellessä, ettei fyssari ollut mukamas ikuna nähnyt moisia koipia..... (juoksumatolla kävelyä videokuvattiin). Varvasjumppa ja syvien vatsalihasten treenaaminen yhdessä pohjallisten kanssa on hoitona. Lenkkejä varten laitan vielä lantiolle kiristysvyön, joka pitää lantion "kasassa" ja ehkäisee suurempaa kiertymistä ja lonkkien kipeytymistä, fyssarin ohje tämäkin. Niin, pidän myös pohjallisia lähes aina.

25.02.2004 23:42

Muistattehan kaikki myös jumpata niitä jalkoja??? Varpaiden kipristely, kantapäillä ja varpailla kävely, tavaroiden poimiminen lattialta tai pyyhkeen rullaaminen varpailla/jalkaterillä tekee hyvää laskeutuneelle (ainakin poikittaiselle) jalkaholville. Pelkillä pohjallisilla ei poisteta syytä, hoidetaan vain seurausta...

26.02.2004 11:07

Asiaa, Booty Blue.

Syksyllä kun hankin uusia lenkkareita, alkoi jurppimaan se 'sie ronatoit eiku supinoit ja on holvikirkko luhistunut osta tuote x' -mantra.

Ajattelin, että kun kerran holvikaaren nostamishommiin on jo palkattu lihas, niin eikö se pitäisi panna paiskimaan tosissaan niitä hommia?

Muistelen lukeneeni, että aerobic-tunneilla alaraajavauriota on suhteellisesti enemmän kenkäjumppaajilla kuin paljasjalkaisilla. Samoin juoksun kanssa - paljasjalkapopulaatiolla vähemmän kuin lenkkarikansalla.

No meni nyt vähän pitkäksi ja sivuun, tarkoitus oli siis suositella tuon BBn listan lisäksi avojaloin tepastelua kesäniituilla. Ja punttisalille en suosittelisi tuettua enkä pehmustettua kenkää.

26.02.2004 15:17

Kävelen mm. kotona varpaillani. Lisäksi olen harrastanut erilaisia itsepuolustuslajeja 12-vuotiaasta lähtien, joten syynä tuskin on jalkapohjan lihasten heikkous. Varsinkin, kun oikea jalka on korkeaholvinen.

kirjaudu sisään jos haluat vastata