toimenpiteet painon nostamiseksi

122759
3. elokuuta 2011 11:11

Moi

Tarkoitus olisi nostaa painoa, jotta tuuliset sivukadut eivät vie miestä mennessä. Painoa 187cm:n pituudelle on 72kg. ikää 39v. Onko jollakin kokemusta tällaisesta projektista tai vinkkejä painon nostoon ylipäänsä? Kiitokset etukäteen vastauksista.

Vastaukset: 1

03.08.2011 12:33

Lisää ruokaa ja vähemmän kuluttavaa liikuntaa! Kuulostaa helpolta, mutta tiedän kokemuksesta, että näin ei aina ole. Ruoka- ja liikuntatottumukset ja yleinen aktiivisuus mutta myös ruumiinrakenne ja aineenvaihdunta vaikuttavat hurjasti, vaikka näiden osuutta vähätelläänkin. Mikäli harrastat kestävyyslajeja, on hoikkuus vain hyvästä. Eikä tuo sun painosi mikään järkyttävä ole, mun mieheni on sua 5 senttiä lyhyempi ja painaa 68 - ja on ihan sporttisen ja lihaksikkaan näköinen ja myös kunnossa ja voi hyvin.

Mutta mikäli koet itsesi liian laihaksi tai heikoksi, on toki syytä koettaa nostaa sekä rasvan- että lihaksen määrää kropassa. Toisaalta en tiedä, oletko ns. laiha läski, jolloin rasvan osuutta voi kiristääkin. Kuitenkin, jos painoa aletaan kohottaa, on lisääntynyt massa harvoin pelkkää lihasta.

Sun kannattaa jättää hurjan pitkät kestävyystreenit vähemmälle tai kokonaan pois ja panostaa lyhyeen ja ytimekkääseen painoharjoitteluun 2-3 kertaa viikossa. Aerobinen voi jäädä pariin kertaan viikossa, ei mielellään tuntia pidempään. Lepoa ja taukoja pitää olla tarpeeksi, jotta lihakset palautuvat ja saat ne tankattua ruoalla "täyteen".

Ruokaa pitäisi syödä yli kulutuksen, mutta niin, ettei ole ähky koko ajan. Muuten koko homma alkaa tökkiä. Koeta lisätä välipaloja ja juoda vaikka veden sijaa ruoalla mehua tai maitoa. Kuivatut hedelmät ovat terveellisiä energiapommeja, samoin pähkinät. Patukat ja energiajuomat sun muut pulverisysteemit ovat mun mielestäni normaalissa ruokavaliossa turhia, mutta tästä on toki muitakin mielipiteitä. Tärkeää olisi myös syödä itsensä aina kylläiseksi päivän pääaterioilla, eikä mennä nälkäisenä nukkumaan. Ei myöskään kannata nipottaa rasvoista, eikä herkuista. Niistä tulee hyvin energiaa, ja ruokavaliota voi sitten tuunata siistimpään kuntoon, kun on saatu jonkun verran painoa nousemaan.

Kroppasi on nyt tottunut tuohon painoon ja tiettyyn enrgiamäärään, joten se ei ihan heti ymmärrä, minkä vuoksi näitä lähdetään muuttamaan. Siksi olo voi olla alkuun huono ja turhautunut, mutta kun eka sykäys on annettu ja treeni muutettu voima- ja "massankeruu" -tyyliseksi, keho haluaakin ruokaa ja lepoa.

Kun mä kohotin painoani 44 kilosta melkeen 60 kiloon, oli mun suosikki välipalaleipäni maapähkinävoilla ja avokadolla sekä vihanneksilla päällystetty täysjyväleipä. Ja niitä pistelen yhä, kun mieli tekee. Koeta löytää itsellesi mahdollisimman terveellisiä mutta energiapitoisia herkkuja, niin paino lähtee nousuun. Äläkä "pinnaa" syömisestä, vaikka olisikin paljon töitä ja miitinkejä ja vaikka mitä. Pidä aina hedelmiä tai muita helppoja välipaloja mukana.

Tsemppiä!

kirjaudu sisään jos haluat vastata