Tiedättekö kohtuullista matkapyörää pystyllä ajoasennolla?

76733
9. maaliskuuta 2004 12:40

Mietiskelen ajokin hankintaa enimmäkseen maantieajoon vähän kauppareissua pidemmille matkoille (30-100 km:n kertapyrähdyksiin), mutta lähes kaikissa pyörissä ajoasento on aika makaava.

Pystyn ajoasennon tarvitsisin, koska mulla on ääreishermoissa semmoinen vika ettei ne kestä painetta eikä puristusta. Pari kesää sitten olen halvaannuttanut oikean käteni vaivaisella 60 km:n lenkillä ja aika pystyllä ajoasennolla vieläpä eikä voimat ole kokonaan palautuneet vieläkään.

Siis tämä vaiva on diagnosoitu geneettinen hermojen ominaisuus ja puutumia ja halvauksia tulee monesta muustakin hommasta.

Pyöräily siis edelleen kiinnostaa, mutta pystypyörät taitavat yleensä olla pienimuotoista kaupunkiajelua varten. Jos joku tietää pyörämallin, jossa on mahdollisimman pysty ajoasento, mutta jolla on hyvä tehdä myös matkaa, niin kertoilkaa.

Vastaukset: 9

09.03.2004 15:23

"Pyöräily siis edelleen kiinnostaa, mutta pystypyörät taitavat yleensä olla pienimuotoista kaupunkiajelua varten. Jos joku tietää pyörämallin, jossa on mahdollisimman pysty ajoasento, mutta jolla on hyvä tehdä myös matkaa, niin kertoilkaa."

Lyhytrunkoiset pyörät pystyllä ajoasennolla on juuri tarkoitettu lyhyille matkoille sen ajoasennon takia. Mikään ei kuitenkaan estä polkemasta vähän kauemminkin.. ;o) Matalampi ajoasento taas pienentää ilmanvastusta ja sopii siten pidemmille reiteille.
En totta puhuen oikein ymmärrä mitä ajat takaa? Pysty ajoasento, mutta ei kuitenkaan kovin pysty? :o)

Jos ongelma on kämmenien hermoissa niin kannattaa kokeilla ohjaustankoon lisäkahvoja joihin nojataan kyynerpäillä ja mahdollistavat siis käsien lepuuttamisen.

09.03.2004 16:23

Nimimerkillä epäselvä itseilmaisu... :)

Lähinnä ajan takaa sitä, että pystymalliset "mammapyörät" ovat usein aika raskaita, ainakin jos ajelee mäkisessä maastossa ja vaihteitakaan ei niissä yleensä ole kuin se 3 kpl. Polvet joutuupi lujille. No, ainakin tulee totista intervallia :)

Eli mahdollisimman pysty asento tarvitaan, mutta toisaalta tietty keveys ja ajettavuus.

Sinänsä ei mammapyörissä ole mitään vikaa, perskannikat ovat ainakin toistaiseksi kestäneet istumista, mutta esim. Rymättylän tappomäissä voi huumori olla koetuksella. Täytynee välttää niitä jatkossa :)

Taidankin ruveta katselemaan ihan perustunturia tms. Kai niissä mammoissakin nykyään on saatavissa edes 7 vaihdetta.

Vai olisiko kellään hyviä kokemuksia retkipyöräilystä vanhanmallisilla mammapyörillä, esim. jostain tietystä mallista?

09.03.2004 16:38

Joo Tomban mainostamia lisäkahvoja kannattaisi ehkä harkita jos ongelmakohta tosiaan on siellä kämmenissä. "Triathlon-pyörissä" sellaisia usein näkee ainakin. Tai sitten vaihdatkin matalan etunojan kunnon takanojaan ja hankit sellaisen "nojapyörän", missä siis istutaan mukavasti(?), melkein selällään maaten ja kädet voi pistää mihin ikinä haluaakaan. Ikävä kyllä en saa noiden vekottimien nimeä nyt mieleeni millään. Tuollainen ottanee paikkoihin hieman erilailla kuin normaali polkupyöräily...

09.03.2004 19:50

Unohda mammapyörät ja hommaa vaikka ns. fitness-pyörä vähän alimittaisella rungolla. Vaihtamalla ohjainkannattimen sopivaksi saat muokattua ajoasentoa aika reilusti mieleiseksesi ja vaihteita piisaa vähintään 18 kappaletta.

Tosin edelleen kannattaa kokeilla niitä lisäkahvoja ohjaustankoon jos siis vaivana on kämmenistä lähtevä käsien puutuminen.

p.s. Nojapyörät on luusereille! ;o)

10.03.2004 09:05

Ostin viime kesänä Crescentin hybridipyörän (28 vaihdetta) jossa ohjaustangon korkeuden lisäksi sen kallistuskulma on säädettävissä, jolloin ajoasentoa pystyy mukavasti vaihtelemaan pystystä matalampaan tarpeen mukaan.

12.03.2004 15:51

Kiitos vihjeistä!

Taidanpa vaihtaa mammat fitnekseen.

13.03.2004 20:40

Minäkin olen harkinnut uuden fillarin ostamista.Iines, oletko ollut tyytyväinen tuohon omaasi?
Onko muilla vinkkejä malleista jotka sopivat sekä "kaupunkiajoon" (työ- ja kauppareissut) sekä myös pidempiäkin matkoja (kesällä 30-50km lenkkejä) Minkälaisia fillareita teillä on?

15.03.2004 09:55

Olen ollut tosi tyytyväinen tuohon hybridipyörään, mulla oli ennen maasturi, ja hybridi rullaa paljon kivemmin kun on isommat ja ohuemmat renkaat. Maastossa ajaminen jäi kuitenkin niin vähäiseksi, että hybridi sopii paremmin mun käyttöön. Ja 28 vaihdetta riittää aika pitkälle...

11.05.2004 08:42

Ostin TREKin toissa kesänä ja olen ollut siihen tosi tyytyväinen, pyöräilykautena matkaa kertyy 30km per päivä.

Miehelle hankittiin juuri tosi pähee Nishiki, jossa kallistuskulmaa saa säädettyä, tosin edellyttää omaa työkaluansa. Pyörä on ollut hyvä, joskaan pitkää lenkkiä sillä ei ole vielä heitetty.

Kommettina vielä sellainen, ett Tunturit tuntuivat aika "kolholta" meille molemmille kun olemme aika pieniä vielä ;) Epäilen että runkon mittasuhteet olivat erinlaiset kun esim. TREKeissä ja Nishikeissä. Eli ovat omaa luokkaansa ja voisivat käydä "mammapyörän" vaihtoehdoksi. Ja hyvännäköisiä kuin mitkä!

kirjaudu sisään jos haluat vastata