Tehokas reisilihasharjoitus?

121141
29. maaliskuuta 2010 10:16

Olen jumpannut+kuntoillut nyt 3kk tiheämmin kuin koskaan, siis aina olen kävellyt paljon, lähes päivittäin 5-7km lenkkejä mutta nyt tuli tammikuussa jumppaaminen mukaan. En omasta mielestä paljoa ole tehnyt jalkatreenia, ihan jotain kylellään jalan nostoa ja kyykkyä pinnallisesti eli ei kyykkyyn saakka vaan ihan että tuntuu pakaroissa ja reisissä ja sitten ylös ja toisto 20x2. Ja sitten koiran pissatusliikettä ja tämän tyylistä mikä ehkä enempi mun mielestä käy pakaroihin.
En siitä syystä ole paljoa tehnyt reisijumppaa etten oikein ole kunnon liikkeitä tiennyt eikä tullut mieleen että se olisi mitenkään tärkeää.. tyhmää ajatella niin..

Nyt sitten on viime viikkoina tullut polviin molemmain puolin polvea sellainen vetävä kipu, ihan siedettävä mutta tuntuu ilkeälle, ihan kuin joku vetäisi polvilumpion molemmin puolin neulalla kun menen vaikka kyykkyyn tai istun sohvalla. Kaverini epäili että olisi jotain häikkää kierukassa. Ja kehotti reisilihakset saamaan kuntoon.
Olisin siis vailla sellaista harjoitusta joka tuntuisi hyvältä tehdä. Istuin äsken pöydällä ja nostin siitä jalkaa ylös mutta sekin tuntui ilkeälle. Toisaalta kipu ei ole kova että lääkäriin pitäisi mennä mutta häiritsevä ja en toki halua että ne jonain päivänä naksahtaa rikki.
Vinkkejä?

Vastaukset: 8

29.03.2010 10:50

Peruskyykkyjä painotangon kanssa,tarkista tekniikka ohjaajalta. Kun osaat, pidä jalat lähellä tosiaan, jolloin teho lisääntyy ja tasapaino haasteelisempaa. Askelkyykkyjä ilmankin painoja.

Polville ystävällisempi on kuntosalilla jalkaprässi. Yksinkertaista mutta tehokasta.

29.03.2010 12:30

Kyykky ja prässi ovat varmasti tehokkaita liikkeitä, mutta jos polvikierukat brakaavat, en suosittele niitä painon kanssa. Vahvista ennemmin polvien lihaksistoa alkuun (kunto)pyörän selässä ja vaikka kyykkäämällä ilman painoja, pitkää sarjaa. Askelkyykkyä voit myös kokeilla. Älä mene 90:tä astetta syvempään, ota vaikka tuoli avuksi (siis normaalissa kyykyssä). Mitään kontrolloimatonta huitomista sinne tänne en suosittele. Älä "heijaa", äläkä "töksäytä" jalkoja "lukkoon" ylä- tai ala-asentoon, vaan kulje rauhallisesti ylös alas ilman taukoja.

Kun lihaksisto vahvistuu, voit lähteä kokeilemaan painojen kanssa. Itse en kyykkää enää ollenkaan, sillä molemmat kierukkani on jo leikattu kertaalleen, eivätkä ne siedä kovaa painoa. Tehokkaalla pyöräilylläkin pysyvät koivet kunnossa.

Lekurit leikkelee kierukoita turhan vikkelään, useimmiten kunnon lihasjumpalla ja oikealla tekniikalla saa homman kuntoon. Leikkaus on viimeinen mahdollisuus, sillä leikattu polvi on aina leikattu polvi. Mulla oli strukturaalinen häikkä ulkokierukoissa, joten leikkaukselle ei ollu vaihtoehtoa.

29.03.2010 21:52

Kiitos vinkeistä! Vähän huonolta näyttää tämä tilanne kun pelkkä tv:n katselu sohvalla kyljellään jalat koukussa saa polviin kiristävän tunteen.
Milloinhan pitäisi lääkäriin mennä? Onko syytä ennen kuin kipu yltyy sietämättömäksi?
Ottaa kyllä pattiin mokomat jalat kun tällä tavoin alkoi oireilla >(

30.03.2010 11:34

Jos kipu jatkuu levossakin, on jotain kummaa häikkää polvissa. Ehkä meniscus on jo revennyt. Sitten ei auta kuin puukko tai kärsiminen.

Jätä nyt alkuun polvien rasittaminen täysin muutamaksi päiväksi, siis kyykkäily myös muutoin kuin urheilumielessä ja juoksu sun muu. Ja jos ei kipu hellitä, hae asiantuntijan apua.

30.03.2010 22:00

Kannattais varmaan kans kokeilla ottaa pieni burana (tms) kuuri eli otat sen jonku 200-600 mg kolmesti päivässä 5 vrk:n ajan.. saattaapi helpottaa, jos tulehdusta on.
Niin ja se lepo.

Tuli tuossa vaan mieleen, että eiks kyykkäämisessä ole aikasta tärkeetä, että polvet ja varpaat on samassa kulmassa, ettei polvet ole "sisäänpäin".. olenko ymmärtänyt oikein?

Mullon itellä ollut polvien kans "aina" remppaa; askelkyykyt on suurta tuskaa ihan polvienki kannalta.

15.04.2010 21:46

Polvet ei missään nimessä saa mennä kyykyssä sisäänpäin. Tämä jos mikä hajottaa sen polven eli oikein olet ymmärtänyt. Tekniikka kannattaa opetella alusta asti oikein ettei sitten myöhemmin tarvitse ruveta opettelemaan uusiksi liikeratoja. Itselle eräs vanha nostaja neuvoi että "työntää" polvia ulospäin niin ei pääse polvet karkaamaan.

16.04.2010 10:03

Kyykkyä! Edestä ja takaa.(tanko kaulan etu- tai takapuoella) Jos polvis on jotain krahinaa niin varmistatte vain tekniikan oikeaksi ja teette pitkiä sarjoja. Vähintään 15 toistoilla.

Jos vaihtoehtona on kyykky ja prässi, niin tottakai kyykky. Kyykyssä on keskiktoppa tehokkaasti mukana.

Yleensäkkin kannaattaa unohtaa kaikki hilavitkuttimet ja tehdä raskaita perusliikkeitä. Kyykkyä, maastavetoa, penkkiä. Näissä on eri lihasryhmät mukana aiakas tehokkaasti. Sitten perusliikkeiden perään tehkää niitä kaikkia härveleitä eristäviksi liikeiksi, vaikkapa ongelmakohtiin.

17.04.2010 07:13

Kiitti vinkeistä!
Olin tässä nyt pari-kolme viikkoa tekemättä mitään jalkatreeniä, tein ainoastaan ylävartaloa ja keskivartaloa. Olen myös pyöräillyt hyvällä tuloksella, polviin tai vain toiseen on tullut joillain kertaa muutaman minuutin kestävä kiristys joka on hävinnyt. Luulen että kun polvet lämpiää pyöräillessä niin sitten se on hävinnyt.
Eilen tein pitkästä aikaa niin että istuin pöydällä ja molemmille etureisille 15x2 pienet sarjat, johan oli illalla seisominen kipeää!
Ihan uskomatonta miten pienestä se tuntuu olevan kiinni! Tanssin myös aiemmin päivällä meidän poika sylissä joka sekin tuntui pahalle.. Tosin se tanssi kesti muutaman minuutin.
Ajattelin hommata jotkut polvituet koska tämä tuntuu tulevan rasituksessa tai kierroissa tms.
Tukisiko se sitten oikeaa asentoa tai ettei pääse kyykkyyn niin ei tule kipuja jos ei sellaista tee..?

kirjaudu sisään jos haluat vastata