Tarpeeksi liikuntaa painon pudotukseen?

50895
26. toukokuuta 2003 00:01

Niin kertokaahan nyt, onko liikunko nyt tarpeeksi, vai pitäisikö tuota liikuntaa tosissaan vielä nostaa? Tavoitteenahan on ehdoton painontiputus, ja tämänhetkiset mittani on 95kg/166cm.

Liikun 4 kertaa viikossa 1h 15min ajan kerralla. Tuossa ajassahan kuluu se 1250kcal, jolloin viikon liikunnalliseksi kulutukseksi tulee tasan 5000kcal. Tyyliini kuuluu pyöräilyn ja hölkän yhdistelmä. Uinti saattaa tulla kuvioihin myöhemmin kesällä, eli triathlonin tyylistä hommelia ajattelin vaihtelun kannalta.

Mitä mieltä siis olette? Onko tätä liikuntaa tarpeeksi jo nyt, vai onko kannattavaa vielä sitä nostaa? En siis halua mitään muuta kuin laihtua. En edes kasvattaa lihaksia. Vain laihtua... Lihakset saa sitten joskus myöhemmin jos kiinnostusta riittää. Huomioikaa siis se vastatessanne!

PS. Älkää ottako ruokavaliota mukaan tähän keskusteluun!

Vastaukset: 5

26.05.2003 02:33

Ainakin sulla on tota aerobista tarpeeks, mun mielestä. Minkälaisella sykkeellä liikut?

"PS. Älkää ottako ruokavaliota mukaan tähän keskusteluun!"

Menee aika vaikeeks. Ruokavalio on ehkä se tärkein osa tuota laihtumista. Vaikka liikut kuinka paljon mutta syöt mitä sattuu niin ei kilot karise, ainakin näin mulle on kokemus opettanut. Itse lähtisin kyllä just tuolta ruokavaliosta liikkeelle.

26.05.2003 07:18

Liikut tarpeeksi.

26.05.2003 08:46

Niin liikutkin. Ei kannata lisätä varsinaista liikuntaa missää nimessä ainakaan lähiaikoina. Miten paljon muuten harrastat "hyötyliikuntaa"? Eli matkat kauppaan/töihin/kouluun tai ihan minne vaan kävellen/pyörällä/luistellen, siivoaminen (mattojen tamppaus hyvä!!), pihatyöt jne. Tällaisilla saa kokonaiskulutusta jonkin verran alas ja voivat auttaa painon pudotuksessa. Eivät kuitenkaan kuormita yleensä niin paljon kuin oikea liikunta joten väsymisen vaara ei ole niin suuri ja mikä parasta niistä on muutakin hyötyä. Sitä haluan korostaa, että hyötyliikunta harvojen kohdalla riittää kunnon kohennukseen tai laihtumiseen mutta sen avulla voi saada sopivan lisäyksen.

p.s itse esimerkiksi olin kääntämässä peltoa pari viikkoa sitten eikä kyllä tarvinnu sinä viikonloppuna käydä pitkää lenkkiä juoksemassa erikseen.. :-) Niin ja jos se kauppamatka on 1-2 km niin se sitten kävellään eikä mennä pyörällä jos sen hyötyliikuntana haluaa ottaa ;-)

26.05.2003 09:47

Kuntosali kyllä palvelee laihdutustavoitteitakin, joten jos et jo käy punttiksella, kannattaisi sitä harkita. Muuten liikunnan määrä on hyvä, mutta muista vaihdella juttuja vähän (minkä olet ymmärtääkseni jo tehnytkin, vaihtamalla hölkän pyöräilyn ja hölkän yhdistelmään).

Muista myös se hyötyliikunta (kuten agneta jo mainitsikin). Hyötyliikunnassa kuluu nimittäin yllättävän paljon kaloreita. Ja muista antaa itsellesi aikaa.

Tsemppiä sulle!

26.05.2003 11:51

Jees elikäs mitä hyötyliikuntaan tulee, niin se on ikävä kyllä erittäin vähäistä :( Istun suurimman osan päivästä koneen ääressä töitä tehden jne, joten todellakin hyötyliikunta on päivän osuudesta hyvin alhainen.

Ja siis millä sykkeellä liikun, niin sehän on 140-160 välillä. Hölkässä se on 160 luokkaa, ja pyöräillessä 140-150.

Mutta jos liikuntamääräni on hyvä ilman tuota hyötyliikuntaakin, niin hienoahan se sitten on... :)

Kuntosali kyllä periaatteessa olisi mielenkiintoinen juttu, mutta kun sinne ei vaan tule ikinä lähdettyä jostain kumman syystä. Mutta ehkä jossain vaiheessa sekin tulee sitten mukaan kuvioihin.

Voisitteko muuten kertoa, jos jatkaisin tällä samalla tyylillä, ja ottaisin kuntosalin mukaan kuvioihin, niin monta päivää viikossa tulisi siihen kuntosalille käyntiin uhrata? Lisäksi miten pitkiä sessioita kannattaisi tehdä per kerta?

kirjaudu sisään jos haluat vastata