Talvella juoksemisen "vaikeus"

122050
3. tammikuuta 2011 17:59

Otsikko on taas mitä sattuu, kun siitä on niin vaikea saada lyhyttä ja ytimekästä :)

Kyllä täällä jotain juoksemiseen talvella liittyä keskusteluja on tainnut olla, mutta ei ihan tällaista.

Eli kuvittelenko minä vain, vai onko se ihan fakta juttu, että talvella juokseminen on raskaampaa mitä kesällä? Itsestä ainakin tuntuu siltä, että ei hyvänen aika mun kunto nyt näin ole voinut rapistua. Kun ennen lumia juoksi tunnin lenkkejä ja vauhti oli 10,2 km/h ja nyt juoksee tunnin lenkkejä 9km/h niin syke on sit ihan sama. Koska olen kuitenkin pyrkinyt siihen, että harrastan sitä liikuntaa vähintään viitenä päivänä viikossa, käyn kuntosalilla ja juoksemassa vuoropäivin. Ja jos on ollut tosi kovia pakkasia, niin olen vaihtanut juoksemisen crosstrainer-harjoitteluun sisällä ja sykettä olen kyllä seurannut.

Eli vaikuttaako tuo luminen pehmeämpi tie, pakkanen ja suurempi vaatemäärä siihen, että se juoksu vaan ei tunnu luistavan yhtä hyvin? Tuntuu kans, että ei pakkasella pysty hengittämään edes niin syvään mitä kesällä, kun heti keuhkot kilpailee pohjoisnavan kans siitä, että kummassa on kovemmat pakkaslukemat. Kesällä oli hyvä hengittää juostessa syvään ja hitaasti, mut ei siitä oikein talvella taho tulla mitään ja tuntuu, että se menee väkisinkin tuommoiseksi "pintahengitykseksi". Olen kyllä kuullut niistä jostain maskeista, mitä voi pitää talvella urheiltaessa, mutta en kyllä ajatellut sellaista hankkia.

Miten muuten tuo crosstrainer harjoittelu korvaa ulkona juoksemisen? Varsinkin jos miettii valmiiksi, että millaisen treenin aikoo pitää ja seuraa sykettä? Kuntosalilla on onneksi käyttöohjeet crosstrainerille, että miten sillä voi tehdä erilaisia harjoituksia. Eihän sitä raitista ulkoilmaa tosin mikään korvaa :) Mutta jos vain kovilla pakkasilla siirtyy sisätiloihin.

Vastaukset: 0

kirjaudu sisään jos haluat vastata