Syönkö sittenkin liikaa?

34167
25. helmikuuta 2003 16:24

Tämä menee taas sarjaan olen laihduttanut jo niin-ja-niin kauan mutta paino ei vaan putoa, missä vika? Tiedän että näitä kyselyitä tulee tusina päivässä, mutta jos joku vielä viitsisi tsekata tämänkin niin olisin hirmuisen kiitollinen =)

Eli onkelma on siinä, että olen nyt kuutisen viikkoa treenaillut ja dietannut, mutta tuo läski ei lähde liikkeelle ihan siihen malliin kuin toivoisin. Eli olen alkanut zuumailla, että josko sittenkin syön liikaa?

Harrastan liikuntaa n. 4 kertaa viikossa (2 x sali, 2 x spinning tai jumppa). Ja hyvin tyypillinen päivän esimerkkiruokavalioni on seuraava:

Aamupala 8.00:
pala täysjyväruisleipää (Real-tyyppistä), sipaisu margariinia, viipale 17 % juustoa, tomaattia, jugurtti, kahvia + rasvatonta maitoa

Mid-morning 11.00:
1-2 hedelmää (bankku, päärynä), kuppi kaakaota automaatista

Lunssi 13.00:
300 g kasvikeittoa, 3 rkl raejuustoa, 3 dl rasvatonta maitoa, 2 ruisleipäpalaa, vähän margariinia, 2 viipaletta keittokinkkua, paprikaa

Välipala 16.00:
Purkki maitorahkaa, 3 dl appelsiinimehua

Illallinen 21.00:
2 dl tummaa riisiä, 120 g kananfilettä, sieniä, kesäkurpitsaa, paprikaa ja sipulia paistettuna tilkassa oliiviöljyä.

Tuossa välkkäpalan ja illallisen välissä on 1-2 tunnin treeni. Karkkia en syö enkä ole ihmeemmin repsahdellut. Sunnuntaisin syön epäterveellisemmin, mutta silloinkin yritän pitäytyä sallituissa määrissä. Nälkä ei yleensä pääse pahemmin yllättämään, paitsi silloin kun olen tulossa kotiin salilta.

Painoa on 64 kg, josta pitäisi saada pois n. 10 kg. Eikä mulla tässä mikään hätä ole, mutta toisaalta olen nyt uhrannut sen verran aikaa ja rahaakin tähän juttuun, että haluaisin myös tuloksia.

Parhaille vastaajille voin lähettää arpajaisista voittamani British Midlands -pinssin sekä Microsoftin lippiksen :-)))

Nimimerkki "Pieni surullinen tankero"

Vastaukset: 16

25.02.2003 16:30

Ihan pieni huomautus vain, että ainakin Fazerin "kaakaopussissa", joka sekoitetaan kahteen desiin vettä on 400 kaloria. Enkä usko automaatin tavaran sen parempaakaan olevan..

25.02.2003 16:48

Hmm, saattaa olla näin. Kävin laskemassa kalorit Virtuaalihovimestarissa ja kääk, niitä oli jotain 1900. Olisin luullut arvioinut itse vähän alikanttiin.
Mistähän kiristäis? Kaakao nyt ainakin jää.

25.02.2003 17:17

Musta nuo sun syömiset näyttää olevan ihan kunnossa. Riittää varmaankin että jätät vaan sen kaakaon pois, tai et ainakaan ihan joka päivä sitä osta :)

25.02.2003 20:42

En usko että siinä on 400 kcal! Ehkä 400 jk, mutta kaloreita on about 110, ainakin siinä Fazer-pussissa, jonka saa meidän kahvilasta.

25.02.2003 20:46

On monta tapaa laihduttaa ja jos kalorisi vain ovat kohdallaan, niin periaatteessa voit syödä mitä tykkäät.

Poimin kuitenkin muutamia artikkeleita dieetistäsi, joita itse en kyllä söisi laihduttaessani:

margariini
juusto
banaani+päärynä-välipala (molempien glykeeminen indeksi suhteellisen korkea)
2dl riisiä (yksilöllistä, mutta mun mielestä tämä on aika runsas määrä)

Eli: Itse ainakin rakennan laihutusstrategiani siten että seuraavat ajatukset muodostavat "kivijalan":

Lähes kaikki ateriat ovat SELKEÄSTI proteiinipainotteisia. Hiilihydraatteja on vähän tai ei lainkaan. Yksikään ateria (välipala)ei koostu pelkästä hiilarista. Kovat rasvat ovat lähes minimissään ja dieetillä nautitaan hyviä rasvoja, rypsi- , oliivi- ja kalaöljyä.

Käytännössä sinun kohdallasi, Herkko:

aamupalalla selkeästi lisää proteiinia. Hiilihydraatit lähinnä tummasta leivästä.

Klo 11.00 välipalalla vain proteiinia
(+ mahdollisesti hyviä rasvoja).

Klo 13.00 lounaalla proteiinia vaikkapa nimenomaisesta raejuustosta, hiilihydraatteja suhteellisen vähän, kaloreihin suhteuttaen.

Klo 16. välipala olisi hyvä ajankohta nauttia proteiinin lisäksi myös esim. rypsiöljyä.

Illallinen on varsin hyvin kohdallaan erityisesti treenipäivinä. Lepopäivinä hiilareista voi karsia jonkun verran.

Kehotan kuitenkin sua muistamaan eirtyisesti kalorit, eli jos lisäät ruokavalioosi hyviä rasvoja, katsohan, etteivät ne tuo liikaa kaloreita. Hyvien rasvojen lisääminen dieettiisi onnistuu mainiosti nipistämällä hiilareista.

En kuitenkaan suosittele menemään hiilareissa aivan minimaalisiin määriin, ollenkaan. Olennaista vain on se, että hiilihydraatteja vähentämällä mahdollistat sen, että voit syödä riittävästi proteiineja ja rasvaa.

Mitä liikunnan määrään tulee, niin jos vain mahdollista, niin aerobisen määrää voisi hieman lisätä. Tämä ei ole mitenkään pakollista, mutta 1-2 esim. aamulenkkiä tuohon päälle niin se puoli on varmasti kunnossa.

Väittäisin että näillä evästyksillä painosi lähtee tippumaan. Ratkaisuja on monia ja toisaalta nämä vinkit ruokavalioosi tarkoittavat kyllä sitä, että dieettiäsi täytyy modifioida aika lailla. Mutta väitän että kannattaa.

Tsemppiä Herkkoja jatketaan jutustelua..;-)

26.02.2003 12:08

Kiitos jälleen Jason! Yritänpä ottaa opikseni neuvoistasi. Tiedän kyllä periaatteessa nuo proteiinihommat itsekin, mutta kun olen viimeiset 7 vuotta elänyt hiilaripainotteisella kasvisruokavaliolla, niin proden lisääminen tuntuu joskus työltä ja tuskalta... Mutta täytyy jatkaa yrittämistä, koska niin kuin sanoin, tähän on jo uhrattu niin paljon aikaa ja energiaa, etten halua jättää kesken.
Tuo aamulenkkeily on myös hyvä idea, ainoa ongelma vaan että täällä ei ole hirveän kiva lähteä pakokaasujen keskelle aamuruuhkaan hyppimään, trust me...
Muuten asiasta kymmenenteen, mulla on kaksi kappaletta kämppiksiä ja niiden molempien nimi on Jason :-D

26.02.2003 12:10

Niin semmoinen juttu vielä, että minkä hedelmien glykeeminen indeksi sitten EI ole korkea? Meillä käy töissä kerran päivässä hedelmä-äijä, joten valikoimaa kyllä riittää. Yleensä tarttuu mukaan bankku, päärynä, mandariineja tai viinirypäleitä. Kai jotain hedelmiä nyt sentään kuuluu syödä?

26.02.2003 12:17

Luumu, greippi, kirsikka... miksei persikkakin ja vihreä banaani (siis raaka).

26.02.2003 12:22

Food GI Value
Cherries 22
Grapefruit 25
Prunes 29
Apricots, dried 30
Apple 38
Peach, canned in juice 38
Pear, fresh 38
Plum 39
Strawberries 40
Orange, Navel 42
Peach, fresh 42
Pear, canned 43
Grapes 46
Papaya 56
Banana 52
Kiwi 58
Fruit Cocktail 55
Mango 51
Apricots, fresh 57
Figs, dried 61
Apricots, canned 64
Raisins 56
Cantaloupe 65
Pineapple, fresh 66
Watermelon 72
Dates 103

Siinä aika kattava lista. GI:n vahtaaminen menee turhan hifistelyn puolelle, ELLEI syödä pelkästään hiilareita sisältäviä aterioita, kuten tuo sun välipalasi.

Juuh uskon että ongelmallista aamulenkkeily siellä..:) Eikä sillä sinäänsä ole merkitystä teetkö lenkkisi aamulla vai illalla, mutta tuo nyt vaan on aika helppo tapa lisätä kulutusta.

Well, mä en oo oikeasti Jason, tää nicki nyt vaan on tullut monen mutkan kautta..:)

Mutta jeps jatketaan, malttia vaan ja pieniä muutoksia niin eiköhän se paino lähde laskuun..

26.02.2003 12:22

Food GI Value
Cherries 22
Grapefruit 25
Prunes 29
Apricots, dried 30
Apple 38
Peach, canned in juice 38
Pear, fresh 38
Plum 39
Strawberries 40
Orange, Navel 42
Peach, fresh 42
Pear, canned 43
Grapes 46
Papaya 56
Banana 52
Kiwi 58
Fruit Cocktail 55
Mango 51
Apricots, fresh 57
Figs, dried 61
Apricots, canned 64
Raisins 56
Cantaloupe 65
Pineapple, fresh 66
Watermelon 72
Dates 103

Siinä aika kattava lista. GI:n vahtaaminen menee turhan hifistelyn puolelle, ELLEI syödä pelkästään hiilareita sisältäviä aterioita, kuten tuo sun välipalasi.

Juuh uskon että ongelmallista aamulenkkeily siellä..:) Eikä sillä sinäänsä ole merkitystä teetkö lenkkisi aamulla vai illalla, mutta tuo nyt vaan on aika helppo tapa lisätä kulutusta.

Well, mä en oo oikeasti Jason, tää nicki nyt vaan on tullut monen mutkan kautta..:)

Mutta jeps jatketaan, malttia vaan ja pieniä muutoksia niin eiköhän se paino lähde laskuun..

26.02.2003 12:24

Niin ja vielä:

ELLEI syödä pelkästään hiilareita sisältäviä aterioita tyhjään mahaan ja sellaisia määriä, että hiilihydraattia on lähemmäs 50 g koko annoksessa... :-)

26.02.2003 12:27

Juuh hyvä tarkennus, Kutri..
Kannattaa tosiaan muistaa, että nämä ovat yhdentekeviä jos sattuu popsimaan hedelmän jos toisen silloin tällöin välipalana.

26.02.2003 13:04

Kiitosta vain =)

0001 0001 0001 be1e20cd7b1491bf6f8af94808b1876c4249a0777a07acdacba562473bc778ad Twi
26.02.2003 13:32

Jason mistä toi sun lista on?

http://www.mendosa.com/gilistsdigest.htm
http://www.mendosa.com/dws-gi_list.htm
ja hieman kattavampi
http://www.mendosa.com/advanced_GI_GL_data.xls

ja näissä on pieniä, tosin merkityksettömiä, eroja osaan noihin listaamiisi

26.02.2003 13:37

Hmm..enpä muista mistä oon repässyt sen, oli koneella tallessa. Netissä kun surffailee niin huomaa, että listoissa tosiaan on pieniä eroja.

Listojen käytössä olennaista nyt lähinnä kuitenkin on se, että oppii muodostamaan käsityksen siitä, mitkä hiilihydraattilähteet kuuluvat listan kärkipäähän, mitkä loppupäähän.

Muistutan nyt kuitenkin taas kerran siitä, kuinka merkityksettömäksi GI:t reaalielämässä muuttuvat.

26.02.2003 13:39

Ja vielä parempi -- glykeemisiä indeksilukuja tutkivan yliopiston laitoksen hakemisto:

http://www.calvin.biochem.usyd.edu.au/GIDB/searchD3.htm

kirjaudu sisään jos haluat vastata