Sykemittari pakollinen?

91447
2. elokuuta 2004 12:50

Noviisitar aloittanut treenaamisen tauon jälkeen...Vuonna yksi ja kaksi ei ollut vielä sykemittareista puhettakaan, mutta mitä mieltä olette? Onko sykemittari must esim.crossing tai spinning tunneilla jos tavoitteena kuluttaa mahd.paljon.
Kiitos etukäteen!

Vastaukset: 23

02.08.2004 14:16

Ei ole pakollinen. Jos haluat kuluttaa paljon, niin vedä tunti niin kovalla teholla kuin pystyt. Silloin kulutus on mahdollisimman suuri. Sykemittari ranteessa ei lisää kulutusta merkittävästi. :)

Tietenkin jos sinua kiinnostaa seurata millä teholla tunti tuli oikeasti poljettua tai seurata omaa kehittymistä, on sykemittari tähän hyvä apuväline.

Joku on varmaan toista mieltä, koska olen hyvin harvoin joutunut tilanteeseen, jossa mittaria oikeasti tarvitaan. Omistan kyllä itse sykemittarin jo pelkästään katu-uskottavuuden vuoksi.

02.08.2004 20:29

Ei tietenkään ole pakollinen. Elämää ja liikuntaakin oli jo vuosikymmeniä ennen sykemittarin keksimistä...

MUN MIELESTÄ sykemittarit on täysin yliarvostettuja muotivempaimia ja oikeastaan ihan turhia terveiden ihmisten käytössä. Paljon järkevämpää on opetella tuntemaan oma kehonsa ja kuunnella omia fiiliksiä kuin liikkua sykemittarin lukemien mukaan. Sykemittarit jotenkin rajoittaa liikkumista ja vieroittaa ihmiset yhä kauemmas oman kehon tuntemuksesta. Tää on siis vaan mun mielipide.

09.08.2004 14:10

paitövei, aika monilla saleilla on esim. spinning- tunneille mahdollisuus lainata sykemittaria. Jos siis kiinnostaa ne sykkeet tai haluaa kokeilla onko siitä mittarista mitään iloa eikä vielä halua omaa hankkia... välihuomautus...

0030 0001 0003 a116c758a6ce91ea95d2d59f8cfc64786092c428a6239922eed05289116fe84e J76
12.08.2004 09:51

Ei ehkä spinning/crossari-meininkiin, tosin kyllähän siitä hyvin näkee missä mennään eivätkä kellotkaan niin kovin kalliita ole. Jos joskus mieli tekee alkaa harrastamaan juoksua, niin mittari on varsinkin alkuvaiheessa erittäin hyvä olla.

Mittari on vähän niinkuin korkinavaaja..kyllä se säilyy, ja jos tulee tarvetta niin se on mukava olla . Tässä oma vaatimaton juoksija-mielipiteeni, en ole muuten koskaan käynyt spinningissä enkä krossaria kokeillut, naisten hapatusta. ;)

12.08.2004 11:27

Sykkeen avulla on erittäin helppo seurata kehitystä, mutta pelkän energiankulutuksen mittaamiseen se on ehkä hiukan turha. Onhan se mukava tietää kuin paljon kuluttaa, mutta siitä voi saada myös aikamoisen ongelman, jos käyttää sitä aina. Ennen kaikkeahan sitä kuitenkin kannattaa käyttää sykkeen mittaamiseen ja joskus on ihanan vapauttavaa olla liikkeellä ilman sykemittaria, kelloa, kännykkää ja muita vempaimia.

0030 0001 0003 a116c758a6ce91ea95d2d59f8cfc64786092c428a6239922eed05289116fe84e J76
12.08.2004 13:35

"oskus on ihanan vapauttavaa olla liikkeellä ilman sykemittaria, kelloa, kännykkää ja muita vempaimia. "

Ilman vaatteita se vasta onkin vapauttavaa ;)

12.08.2004 22:29

Tsih, mielikuvitus alkoi jo pyörittää leffan lailla seuraavaa kohtausta:

Keskuspuisto loppukesästä mutta alkuillasta, aurinko siivilöityy tummien kuusien lomasta. Katu-uskottavat juoksijat kipittävät ilkosillaan mutta toinen toistaan disainatumpiin sykemittareihin sonnustautuneina. Ilmeet keskittyneinä, hikisinä ja hengästyneinä, ruumiinosat hauskasti keikkuen, itseensä vakavasti suhtautuen.

Olisi siinä koirapuiston väellä ihmettelemistä! Kokeillaanko?

13.08.2004 08:58

Ei kai se ole pakollinen mutta periaatteena on aina ollut että ensin hankitaan kunnon varusteet ja vasta sitten aletaan kokeilemaan uutta harrastusta.
Tuo on ainut tapa saada hommasta kaikki irti.
Huono puoli tuossa sitten on se rahanmeno, varsinkin jos harrastus ei enää parin viikon jälkeen kiinnostakaan.
No sehän on vain köyhien ongelma ;-)

13.08.2004 09:39

"Olisi siinä koirapuiston väellä ihmettelemistä! Kokeillaanko?"

Mä oon messissä ;)

13.08.2004 11:30

Jos nyt jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin ensi viikon torstaina 19. elokuuta Lidl myy sykemittaria hintaan 19,99 euroa. Tarkemmat tiedot löytyy kaupan nettisivuilta www.lidl.fi.

Perustoiminnot näytti olevan, mutta ei kai tuohon hintaan mitään upeaa laitetta voi odottaa?

13.08.2004 13:11

"Perustoiminnot näytti olevan, mutta ei kai tuohon hintaan mitään upeaa laitetta voi odottaa? "

Voikohan tuohon hintaan edes odottaa, että se näyttää sykkeen? Siinä on kuitenkin joku saksalaisen halpabratwurstin kuva kellotaulussa :P

13.08.2004 13:49

Kiitos tiedosta. Olen vierastanut Polaria niiden suolaisen hinnan takia ja halpaversio riittää oikein hyvin tarpeisiini!

13.08.2004 13:55

Jos käyt mittarin ostamassa, niin kerrohan sitten kommenttisi laitteen toiminnasta!

Kannattaa muuten varmaan mennä tostaina Lidliin ajoissa, kun käsittääkseni kyseisellä kaupalla on ollut taipumusta joskus ottaa joitakin tarjoustuotteita vain muutama ja ne sitten menee heti aamusta. Loppupäivä valitellaan, että erä oli pieni ja ne on loppu nyt... (siis muistaakseni kuluttajaviranomaisille on valitettu tästä Lidlin toiminnasta, itselläni ei ole kokemusta, kun en sieltä juuri mitään ole ostanut).

13.08.2004 14:45

Ostin Lidlstä joskus muinoin ompelukoneen, lehdessä mainostettiin isolla, että tulee myyntiin torstaina, jo puoli tuntia ennen avaamista ulkona oli jono ja kun ovet avautui, ihmiset juoksu kaupan perälle, jossa ompelukoneita oli yhdessä rullakossa. Neljässä minuutissa koneet oli myyty.

Onneksi on sen verran hyväkuntoinen, ettei jäänyt kisassa viimeiseksi, koneen hinta-laatusuhde on ollut erinomainen ;-)

13.08.2004 15:18

Joo, aion napottaa puoli tuntia ennen ovien avaamista liikkeen edustalla. Tiedän kyllä tuon Lidlin tavan hommata vain muutama näitä täkytuotteita ja se saa raivon silloin tällöin kuohahtamaan.

13.08.2004 16:04

Sykemittari on nyt sitten tilattu. Ihan perusmalli, hitan taisi olla 130,- ja merkkinä Polar, kuinkas muuten.
Cross ja spinnailutunneilla vedän yleensä ihan kympillä vaikka ennen tuntia ajattelen että tänään teen vaan peruskestävyys-tasolla tai että tänään tosi kevyesti että kun ei ole vapaapäivääkään ollut hetkeen.
Joo, ajatus hyvä, mutta jostain syystä tunnin loputtua mä olen hiki-poikki-lääh.
Eikä siinä mitään, kaunistahan se on kun hiki virtaa ja läähättää naama kirjavana...
Jumppakaveri vaan esitteli omaansa, siis mittaria, ja selitti että siitä näkee kuinka paljon kaloreita on kulunut ja mikä prosentuaalinen osuus kulutuksesta on rasvaa.
No juma! Pakkohan tollanen on saada.
Voisiko joku kuitenki selittää LYHYESTI että miten hemmetissä sykemittari voi tietää paljonko rasvaa lähtee??
Olenko siis treenannut aerobiset kokoajan liian kovaa, enkä "laihdu" sen vuoksi, vai syönkö mä vaan koko ajan niin paljon....

13.08.2004 16:16

"Voisiko joku kuitenki selittää LYHYESTI että miten hemmetissä sykemittari voi tietää paljonko rasvaa lähtee??
Olenko siis treenannut aerobiset kokoajan liian kovaa, enkä "laihdu" sen vuoksi, vai syönkö mä vaan koko ajan niin paljon...."

Noi sykemittareiden kalorimittaukset on aika suuntaa-antavia, eikä mitenkään tarkkoja. Saati sitten rasvamittaus. Niillä saattaa olla arvoa lähinnä kun niitä tuloksia verrataan keskenään tyyliin : eilen meni 1200kcal, tänään 1350kcal --> taisin juosta pidemmän lenkin.

Rasva lähtee kun kuluttaa enemmän kuin syö. Ei sen kummempaa. T : 10% orava

13.08.2004 18:45

"Voisiko joku kuitenki selittää LYHYESTI että miten hemmetissä sykemittari voi tietää paljonko rasvaa lähtee??"

Se kone arvioi sun maksimisykkeen iän perusteella ja laskee siitä sulle tilastolliset aerobisen ja anaerobisen kynnyksen. Sitten kun se mittaa harjoituksen aikana sun sykettä, se tietää millä sykealueilla liikunta on tapahtunut. Ihmisen metabolismia on tutkittu ja tilastollisesti voidaan olettaa, että tietyllä prosentilla maksimisykkeestä hiilihydraattien ja rasvojen osuus sun energiantuotannosta on jotain. Näillä tiedoilla se pystyy laskemaan sun *todennäköisen* rasvankulutuksen treenin aikana.

Yksilölliset vaihtelut niin maksimisykkeen, kuin energiataloudenkin suhteen voi kuitenkin olla melkoisia, mutta kyllä se suuntaa silti antaa.

13.08.2004 22:31

Laskeeko se sun mittari ihan grammoissa sen paljon sulla kuluu sitä rasvaa, vai prosenteissa?

Jos prosenteissa niin laskeppas itte. Jos olet kuluttanut vaikka 30min hitaalla lenkillä 300Kcal ja siitä on 50 % laardia, niin silloin se kai on 150Kcal se rasvan osuus. Jos taas vauhdikkalla 30min lenkillä on kulunu 600Kcal ja rasvaa on mittarin mukaan menny 35% niin silloin se on 180 Kcal se rasvan osuus.

Kyllä sä laihdut ku vaan nyt syöt vähemmän kun kulutat. Ja mitä kovempaa treenaat sitä enemmän saat syödä :D

14.08.2004 09:36

Katsoin Lidl:n verkkosivuilta tietoa symemittarista ja siinä näytti olevan kaikki tarpeelliset toiminnot sykemittarille. Mitä ajattelette kestävyydesta ja laadusta. Takuuta löytyy 3 vuotta mutta voiko mittaria verrata polarin mittareihin lainkaan?

20 euroa on kyllä sykemittarista todella vähän varsinkin, kun erotus Polarin keskivertomalleihin on noin 100 euroa.

Eli Spekulaatiota Lidl-mittarista.

14.08.2004 15:42

"Eli Spekulaatiota Lidl-mittarista."

Varmaan ihan ok vehes. Eihän tuollaisen vehkeen valmistus varmaan maksa kuin jonkun pari euroa, joten en ymmärrä miksi siitä pitäisi maksaa satku. Siis ihan perusmittarista.
Ja tuolla pystyy vielä uimaankin 30 metriä ennen kuin alkaa tulla vettä sisään. Eli lähden minäkin ostamaan tuollaisen vehkeen. Toivottavasti se ei reagoi mitenkään mp3-soittimen kanssa, enkä syty palamaan kesken aamulenkin. Spontaneous human combustion : http://www.crystalinks.com/shc.html

24.08.2004 12:01

Sykemittarien kanssa tahtoo nälkä kasvaa syödessä... Aloitin aikoinaan polarin A5:stä, käytin sitkeästi ja siirryin viimein M62:teen, johon olen ollut kovasti tyytyväinen.

Nyt on alkanut himottaa jo uusi S625X, jolla saa mitattua juostun matkan ja vauhdin ja tehtyä kivoja käppyröitä. Metsäpolkujen tyttönä tuo mahdollisuus kiinnostaa, koska minulla ei ole hajuakaan juoksemista matkoista ja vauhdin kehityksestä. Maltan ehkä mieleni ja katson ensi keväänä, vieläkö himottaa.

Joka tapauksessa liikkua voi TIETENKIN ilman sykemittaria, mutta kyllä omasta mielestäni se on paljon paljon hauskempaa ja antoisampaa mittarin kanssa. Itse kirjaan ylös kaikki treenit aikoineen ja muine tietoineen. Näkee pidemmälläkin aikavälillä viikottaisia tehoja ja treeniin kulutettua aikaa ja auttaa jotenkin näkemään mihin suuntaan mennään ja suunnittelemaan tulevaa. Se motivoi.

Leikkimistähän se tietysti on, mutta...
Terve lapsi leikkii!

24.08.2004 17:15

...vaikuttaa ensitestien perusteella ihan ok-vehkeeltä.

Tosin aluksi minulla oli vaikeuksia saada sykettä näkyviin mittariin. *punastuu* Soitin ärhäkästi takuuhuollon numeroon ja sieltä kerrottiin, että syke alkaa näkyä uudessa mittarissa vasta kun joku mittarin ohjelmista käynnistetään. Luin kyllä ohjeet mielestäni tarkemmin kuin minkään muun hilavitkuttimen enkä sellaista missään siellä nähnyt.

kirjaudu sisään jos haluat vastata