Sykemittari

112596
1. joulukuuta 2005 07:33

Aloitetaan uusi keskustelu, jos vaikka saataisiin eloa tänne kehon sivuille.

Ostin viikonloppuna sykemittarin(Energetics-merkkisen) ja nyt haluaisin hieman tietoa.Mittari näyttää kalorin kulutuksen,kuinkahan pieleen se arvioi? En ole ikinä kaloreita laskenut, joten kertokaa viisaammat.Tein eilen tunnin kävelylenkin,mittari sanoi kulutukseksei n. 850kcal.Ylämäet tuli mentyä vähän kovemmalla sykkeellä,max oli 185.Onko tuo paljon vai vähän,ihan metsään?

Kaikki mukaan vaan! Kertokaa omia kokemuksia sykemittareista,hyviä ja huonoja.
Herätetään tämä sivusto henkiin!!

Vastaukset: 23

01.12.2005 08:31

Ylämäki kävelemällä 185 :o Melekosta haipakkaa oot tainnu mennä...

No, niin me ollaan erilaisia. Mä en saa tollasia sykkeitä aikaseks ku täysillä juoksemalla tai sparraamalla.

Kuulostaa aika isolta tuo kalorinkulutuskin, mutta kyllä nyt tollasilla sykkeillä tietty kuluukin. Itselläni (pieni nainen) tunnin kävely ilman sauvoja kuluttaa semmoset 250 kcal Polarin mittarilla mitattuna.

Onkohan niin, että jotkut mittarit laskevat tuohon kulutukseen myös peruskulutuksen tunnissa ja toiset taas eivät? Ainakin meillä toinen mittari (mikä lie Soneran ilmaislahja) näyttää ihan erisuuria kulutuksia kuin tuo Polar.
Itse luotan enempi Polarin laskuriin, havainto perustuu pitkällisiin oman kulutuksen laskutoimenpiteisiin ;)

01.12.2005 09:06

Ylämäet tuli mentyä niin kovaa kun kävelemällä pääsee,semmosta "Konosta" melkein ;) Ehkä tuo vaan näyttää sykkeen ihan päin honkia,tiedä sitten.

Tuo 850kcal kuulostaa sun kulutukseen verrattuna aika korkealta,paskan möivät :)

01.12.2005 09:51

Mittariin siis laitetaan ensin ikä, sukupuoli, paino. Nämä kaikki vaikuttaa siihen kalorikulutukseen. Oma laskennallinen maksimisyke taaseen lasketaan 220 miinus ikä. Joillain taas sykkeet on luonnostaan korkealla ja tuohon laskennalliseen lukemaan ei voi siis luottaa täysin. Enivei aika haipakkaa saa kyllä mennä tuolla 185 sykkeellä. Hapottiko :)?

Kalorikulutukset on aina suunta-antavia ja mitä painavampi olet sitä enemmän kulutat suhteessa.

Sykemittarit on aivan loistava keksintö ja apuvälinen erilaisille liikkujille. Karvosen kaavalla voi laskeskella vaikka sykerajoja itselleen ja miettiä lenkkiä tai mitä tahansa sykerajoihin perustuen omien tavoitteittensa mukaisesti. Se on myös loistava motivaattori monelle.

01.12.2005 11:18

Reipasta vauhtia kävelin kyllä,mutta ei hapottanut...
Eli mun max. syke olisi n. 197 ja reippaalla kävelyllä sain sen jo 185..tuskinpa.Pitänee kokeilla juosta, jos saisi sykkeen 250 ;)

Pitää vaan oppia käyttämään sykemittaria, uskon että siitä on apua treenaamisessa.Pitää vaan muistaa virittää se,kun lenkille lähtee.

1030 1001 1003 feb51af5de742ee29583ee60e4d7538c8b285ec04ac42e57a9dd33f06ecd98ed Eos
01.12.2005 11:41

Karvosen kaavaa varten pitää tietää myös leposykkeensä ja sitä ei ehkä kannata mitata mittarilla joka ylämäkeen kävelyssä näyttää 185... Toisaalta alueet voi laskea ihan prosentteina mhr:stakin.

01.12.2005 11:57

Kyllä, kyllä voipi mittailla mhr:sta prosenttuaalisestikin tietysti, pitää vain miettiä mitkä ne tehoalueet olisivat.

Body, sulla on joko synnynnäisesti ihan pimeet sykeet tai sitten sun mittari on aivan sökö. Veikkaan tuota jälkimmäistä.

Toisaalta tehtiin tuossa pp ergometritestiä eräälle nuorelle neitokaiselle ja hän oli jonkin verran hengästynyt eikä poljenta tuntunut kovinkaan raskaalta ja sykkeet paukku 200. Hänellä on synnynnäisesti korkeat sykkeet.

Body, kannattaisi ehkä kokeilla viellä jonkun toisen mittarilla mitä ne lukemat sanoo ja sitten päätellä onko mittarisi rikki vai ei.

01.12.2005 12:14

Mä olen kyllä aika pimee,ehkä se selittyy sillä.
Ei varmaan olisi pitänyt ottaa sitä halvinta mittaria,näin se kostautui.

Mistä tuo Karvosen kaava löytyisi,netistä?
ja mikä on mhr?

01.12.2005 12:26

Google :)...
http://www.intersport.fi/channels/default/index/NewPage_40/NewPage_6.html

mhr = max heart rate = maksimisyke

01.12.2005 12:30

Juuh,tajusin tuon kuuklen heti kun laitoin edellisen viestin.Löytyi aikas monta sivustoa.Tuon mhr olisi voinut vahingossa arvata,mutta hyvä kun kerroit :)

01.12.2005 16:17

Sykemittariharjoittelun huono puoli on juurikin se, että ensin maksimisyke lasketaan kaavalla 220-ikä ja sitten lyödään nämä tulokset karvosen kaavaan, joka arvioi sykerajat arvioitujen maksimi- ja leposykkeiden pohjalta. Lopullinen tulos voi olla sitten aika kaukana todellisesta.

Tuo 185 ja kävely mäessä voi pitää paikkansa. Jos vaikka maksimi on 210 (ei mitenkään tavatonta), niin se kuulostaa jo ihan normaalilta.

02.12.2005 10:07

Yhellä lahjafirmalla oli katalogissaan sykemittari, jossa oli piuhat kellosta pantaan. Just sellasia oli Polarin ekat mallit...:)

02.12.2005 12:50

Mullakin on ollut sellainen johto-polari. Itse mittarikaan ei ollut mikään kello vaan sellainen kauhea loota, jota pidettiin housun vyötäröllä roikkumassa. Oli hieno ja siinä oli jopa matkamittaus. :D

02.12.2005 13:49

Lasketaas tuosta 850 kcal:sta hieman hapenottoja. Elil tuon energiamäärän vapauttaminen vaatii minuutissa 2,83 l happea. Painokiloa kohden tuo tietää 70-kiloisella 40ml/kg/min, 90-kiloisella 31 ml/kg/min ja 110-kiloisella 25 ml/kg/min. Kun ei muistu bodyn paino mieleen, niin tarkkaa /heh/ hapenottoa ei pysty antamaan. Joka tapauksessa noista vaan viimeinen menee kävelyn piikkiin, muut ovat sitten jo juoksun puolella. Tuo 25 ml on noin 8 km/h pyöreästi. Eli voi tuo lukema pitää paikkansakin.
Jos maksimaalinen hapenottokyky ja sykereservi on tiedossa, yli 120-sykkeillä voi saada yllättävän hyvin paikkaansapitäviä kalorinkulutuksia. Se jos on tuossa tuo maksimaalinen hapenottokyky

16.01.2006 08:49

Asiasta vähän ohi,mutta tarpeeksi lähelle.

Eli olisi tarkotus käydä jo tänään(?) hakemassa oma sykemittari kaupasta.Suositelkaapa jotain perushyvää keskihintasta(ei halpa ei kallis)mittaria,mieluiten Polarilta(kehuja kuultu). Sykkeen lisäksi,energiankulutus..ja? Tietoa ei ole miksikään näistä vehkeistä(ja "kovaan" käyttöön tulee)joten neuvoja tarvitaan etten ihan lelua osta..

16.01.2006 11:40

mulla on Polarin RS200 mikä on suht uusi malli. käyttökokemuksia nyt ei vielä hirveästi ole, mutta tyytyväinen olen ollut. hinta oli noin 180 euroa. mukana tuli kenkään kiinnitettävä lähetin jonka avulla voi mitata juoksumatkan ja -nopeuden, sitä en ole vielä kerennyt testaamaan mutta kuulemma toimii yllättävänkin tarkasti. Mittarin ominaisuuksista voi lukea tuolta:
http://www.polar.fi/polar/channels/fin/segments/products/RS200sd.html

ja muiden käyttäjien kokemuksia yms esim tuolta:
http://seponkotisivut.dreamhosters.com/foorumi/viewtopic.php?t=244

29.01.2006 21:25

Itse olen miettinyt Polarin F11 mittaria. Vaikuttaa yleispätevimmältä laitteelta. Hintaa n. 150€. F11 on ilmeisesti myös halvin mittari jonka mukana tulee rintapanta johon voi vaihtaa paristot. Uusi "kertakäyttö"panta maksaa n. 50€.

Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä laitteesta? Onko hintansa arvoinen?

29.01.2006 21:32

Unohtui edellisestä: Polarin hankintaa olen suunnitellut koska.... Sain pari viikkoa sitten Soneran lahjussykemittarin. Mittarin saa näyttämään tasamaalla kävelemällä 170 bpm ja auton ajaessa ohi syke hyppää yli kahteen sataan ja joskus jääkin sinne. Testaili kesäläl kaverin Polaria, eikä syke silloin todellakaan noussut tasamaalla kävellessä 170 bpm:n. Ikää liikkujalla on 25 vuotta. Ihan hyvä vekotin tuo sykemittari, jos vaan toimisi.

06.03.2006 23:47

Voi tetä raukkoja! Ei sykemittarilla mitata energiankulutusta!

07.03.2006 08:01

Olet Jooseppi aivan oikeassa, sykemittarilla voidaan arvioida energiankulutusta, mutta se ei todellakaan mittaa sitä.

Valitettavasti liikuntapuolella termit menevät hyvinkin usein metsään. Aivan samalla tavalla suurimmasta osasta ns epäsuoria testejä sanotaan niiden mittaavan maksimaalisen hapenkulutuksen, kun todellisuudessa nekin vain arvioivat sitä.

08.03.2006 08:30

Yksi tapa arvioida energian kulutus on seurata energian saantia ja painon kehittymistä. Jos paino pysyy samana, on energian kulutus sama kuin ruuasta saatu energia.

Käytän itse Polarin sykemittaria ja myös bodymedian armband aktiivisuusmittaria. Käytännössä olen todennut, että www.nutris.fi ohjelmistolla saa hyvin tarkkaan energiankulutuksen, kun vain on huolellinen.

Jos liikkumisen tarkoitus on kehittää kuntoa, olisi hyvä seurata muutakin kuin energian määrää. Ominaisuuksien kehittymiseen liittyy myös toiminnan laatu - ei pelkästään määrä.

08.03.2006 09:42

Mun sykemittari ainakin näyttää mitä sattuu koska mulla sydän tekee välillä ylimääräisiä välilyöntejä ja ottaa spurtteja. Lisälyönnit on vaarattomia mutta saavat siis aikaan sen että sykemittarin kättö on aika turhaa...

08.03.2006 22:53

Itse käytän Polarin sykemittaria, malli S725 tarkoitettu pyöräilyyn. Siinä on myös pyöräilyanturi, josta saa nopeudet. Tiedot saa harjoittelun jälkeen siirrettyä Polarin personal trainer ohjelmaan, joka kertoo rasitukset, kalorikulutuksen ja harjoitusajat. Erinomainen kannustaja / motivoija harjoittelulle. Saat koneelta raportit harjoittelusta, esim. viimeisen vuoden aikana olen harjoitellut keskimäärin 5,5h/viikko.

09.12.2011 02:32

oon nyt viimeinkin harkinnut sykemittarin ostamista... onko mitään vinkekjä minjkälainen kannattaao staa kun käyn lenkillä ehkä 2 kertaa viikossa. ja onko verkkokaupat luotettavia esimerkiksi mitä listattu sykemittarit sivulla

onko hyötyä gpsstä? satunnaiselle liikkujalle

kirjaudu sisään jos haluat vastata