Sydämentykytyksiä

86317
11. kesäkuuta 2004 07:48

Sellasta, että heräsin tossa yöllä siihen, että mun sydän hakkasi tosi kovaa. En muistaakseni nähnyt painajaista tai muutakaan erityistä unta. En myöskään mitenkään "hätkähtänyt" hereille, avasin vaan silmät. Kun tajusin, mihin olin herännyt, yritin mitata pulssia (ei tarvinnut etsiä kaulasuonta, kun mä tunsin ne tumaukset rintalastassa ihan hyvin) ja vaikka se oli kerinnyt jo vähän laskea, se oli lähempänä 130:ä. Muistin sitten, että joskus aiemminkin on ollut tollasia heräämisiä, mutta olen aina pistänyt ne alkoholin piikkiin. Eilen en kuitenkaan juonut mitään - paitsi kaksi kuppia kahvia. Voisikohan se vaikuttaa? Tuli jotenkin hiukkasen friikki olo. Se syke tosin laski sitten suht nopeesti, mutta hemmetin outoahan toi on...

Ei kellään varmaan tällasesta kokemuksia? Eilen oli vielä mun lepopäivä, joten ylirasituksestakaan se ei kai voinut johtua.

Vastaukset: 6

0062 0001 0003 cb575f2f2ca27b7dbc94c453c090c6d54b2602cdbc67679a47d5f2b2bf8386eb dak
11.06.2004 09:00

Voisi olla esim. sydämen ylimääräinen lyönti, itsellä tulee noita samoja tuntemuksia aina silloin tällöin, varmistin sitten asian lääkäriltä joka käski vaan vetämään syvään henkeä muutaman kerran.

11.06.2004 11:55

Olen joskus kokenut saman...minulla se on johtunut jostain erityisen pahasta painajaisesta, tms.

11.06.2004 11:57

Joskus olen myös herännyt yöllä kun syke on ollut todella koholla, kerran avomies herätti kun hengitinkin kuulema tosi nopean ja vaikean kuuloisesti- sillä nimenomaisella kerralla saatoin nähdä painajaista. Vieläkään ei ole selvinnyt mistä tuo johtuu. Mutta hyvä tietää etten ole ainoa...

Itse herään toisinaan myös rintakipuun, joskus puoli yläkroppaa (jompikumpi puoli) pistelee ja kivistää. Siihenkään ei ole löytynyt selitystä, vaikka ekg (levossa) otettiin.

Tämä on ehkä jo asian ulkopuolella, mutta ainoan selityksen rintakehän kummallisiin tuntemuksiin olen saanut fysioterapeutilta, joka totesi, että yläkroppani on täysin jumissa joka puolelta. Voi kuulema vaikuttaa myös huimaukseen, hengitykseen, jopa outoihin tuntemuksiin sydämen seudulla jne. Eli vähintään puolet terveyteeni liittyvistä paniikin aiheista saa eliminoitua jumpalla, venyttelyllä ja hieronnalla! /oho/

15.06.2004 07:53

Hmm... Kyse voi tietysti olla ihan mistä vaan. Huomasin, että tänä aamuna, kun herätyskello soi, mun sydän rupesi taas hakkaamaan. Eli ilmeisesti mun sydän rupeaa pompahtelemaan tosi helposti ties mistä syystä... ;) Onhan se aika säikähdyttävää, että herätyskello soi... Argh. Etenkin, kun se soi 6.30.

16.06.2004 13:37

Mulla tulee todella ikäviä rytmihäiriöitä kuntosalilla, kun teen ylätaljaa, rinta- tai jalkaprässiä. Unohdan luultavasti hengittää, kun pistän paljon painoja. Tosin esim. jalkaprässiä tehdessä tekee töitä niin isot lihakset, että syke nousee korkeaksi.

Kahvin juominen voi kyllä aiheuttaa kovaakin sydämen tykytystä. Olin kerran ystäväni luona, joka teki meille kahdet irish coffeet espressokoneella. Viskiä ei ollut paljon, mutta espressomukillisia tuli juotua noin 6! Seuraava yö oli painajaismainen. Oksetti, sydän hakkasi vimmatusti, eikä unesta tullut mitään. Seuraavan päivän oli tärisevä, heikko ja krapulainen olo. Juon sentään päivittäin kahvia, joten en uskonut kofeiinin vaikuttavan noin voimakkaasti!

20.06.2004 13:01

Lepoa vaan niin kyllä se henki taas siitä tasaantuu. ja rytmit yms...

kirjaudu sisään jos haluat vastata