sopiva paino

121801
19. lokakuuta 2010 21:47

kuuluukohan tämä edes harjoittelun alle?

Olisin kysellyt ajatuksia siitä, mistä tietää milloin paino on sopiva sillä ajatuksella, että haluaa tämän ko painon saavutettuuan kasvattaa vielä lihasta?
En mä muskelimimmiksi halua, mutta oishan se kiva, että salilla käynti näkyisi.
Nyt painoa on liikaa 72.5kg, kun pituutta vain 160.
60 kiloa oli tavoite, mutta kasvattaako siinä kohtaan enään lihasta? Tällä hetkellä lihasmassa n 35 kiloa.

ts. Mikä olisi järkevä kilotavoite, jotta saisin vielä lihasmassa lisää?

Vastaukset: 5

19.10.2010 23:48

Heips...
Ainakaan ei kovin paljoa kannata mitään puntaria tuijottaa samoin kun ei painoindeksejäkään.
Itse ole huomannut, että mittanauha kertoo kyllä totuuden jos puntarilla käynnin jälkeen vieläkin peilikuva masentaa :)

Itsekin olen painoa saanut alas lähes 12 kg, mutta vielä olisi 5kg matkaa normaalipainon ylärajoille. Tällä hetkellä painan vain 2kg vähemmän mitä vuosi sitten syksyllä (paino tuli talvella takaisin, ja oli aloitettava alusta :/), mutta koska aloitin 6 kk sitten liikunnan, jota en ennen harrastanut juuri ollenkaan niin mahan ympäriltä on hävinnyt sen 2 kg:n lisäksi 9cm (yhteensä 11cm), kun ilman liikuntaa melkein samalla painonpudotuksella hävisi vain 4 cm, joista 2cm tuli sitten takaisin. Eli lihasta on tullut mukavasti sen rasvan tilalle.

Vakoilin nyt netistä Kunto Plus sivuilta, kun en omasta takaa ihan muista "Naisen vyötärönympärys saa Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan olla enintään 80 senttimetriä, jotta vatsan rasvakerros pysyisi terveellisissä rajoissa. Miehillä vastaava lukema on 94 cm."

Hyvä terveys:" Vyötärömitta on monien sairauksien riskin kannalta parempi mittari kuin paino, painoindeksi ja rasvaprosentti. Vyötärömitta kertoo aineenvaihdunnallisesti hankalimman rasvan eli vapaan vatsaontelon rasvan kertymisestä. Suuri vyötärönympärys lisää etenkin sydän- ja verisuonitautien riskiä. Naisten vyötärönympäryksen tulisi suositusten mukaan olla alle 80 cm ja miesten alle 90 cm. Jos naisen mitta ylittää 90 cm ja miehen 100 cm, terveydelliset riskit ovat jo selvästi kasvaneet. "

Apu-lehti: "Naisen vyötärönympäryksen tavoite: 80 senttiä tai alle,kohonnut sydän- ja verisuonitautiriski: 80-90 senttiä,suuri riski: yli 90 senttiä.
Miehen vyötärönympäryksen tavoite: 90 senttiä, kohonnut riski: 90-100 senttiä, suuri riski: yli 100 senttiä.
Samat lukemat pätevät niin 160 kuin 185 sentin pituiselle.

Jossain luki, että terveyttä ja sairastumisriskiä kuvaava vyötärönympärys on eri asia. Itsekin voisin kyllä kysyä, että mistä kohtaa se vyötärönympärys todella mitataan? Minä ainakin mittaan aina navan kohdalta.

21.10.2010 16:42

... alimman kylkiluun ja suoliluun puolivälistä. Yleensä tämä on pikkuisen navan yläpuolella, vyötärön kapeimmalla kohtaa.

Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin itse, että paino on aina sopiva lihasmassan kasvattamiseen. Lihaserottuvuus on parempi pienemmällä rasvaprosentilla.

22.10.2010 06:48

Siis rasva % ja vyötärönympärys on vaakaa parempia mittaareita sekä naisille että miehille.

Yleisluontoisen ihanteellinen naisen vyötärö on siis alle 80 cm ja miehillä alle 94 cm.
Metkaa, että näihin kriteereihin ei vaikuta edes juurikaan ihmisen muu koko.

Rasvaprosentti ois ihanteellisimmaan naisella kai alle 25 %, mutta usein näkee tavattoman suuria rasvaprosentteja jopa hoikilla ja kevyillä naisilla. :)
Monille on yllättävää, että BMI:n mukaan ihannepainoisella ja hoikalla ihmisellä voi olla iso rasvaprosentti.

Heh, mä oon päässyt mittailemaan näitä ihmisiltä mm. viime viikonlopun Terveysmessuilla. : )

22.10.2010 10:38

Eikö liian alhainen rasvaprosentti voi vaikuttaa naisilla jo hormonaaliseen toimintaan? Siis jos se rupeaa alle 10% olemaan. Vai mitenkä jotkut kuukautiset siitä kärsii tai mahdollisuus tulla raskaaksi?

Eikös niitä ole olemassa sellaisia niin sanottuja lihavalaihoja, eli todella hoikkia ihmisiä, jotain kokoa 32-34, mutta niillä ei ole lihaksista tietoakaan ja kunto on aivan surkea. Kun taas voi olla myös hieman pyöreitä ihmisiä, joista näkee, että iho on tasainen ja tosi kiinteä ja pullistellessa hauikset ja pohjelihakset tulee hyvin esiin :D vaikka vähän ylimääräistä rasvaa onkin. Sehän ei tosiaankaan tarkoita sitä, että vaikka on laiha niin rasvaprosentti olisi matala.

Muistaakseni jossain Prisman tai muun dokumentissa oli joskus, että ei niitä painoindeksejä tosiaan kannata tuijottaa. Sillä ne saattavat olla eri maan osissa erilaiset. Dokumentissa sanottiin, että aasialaisilla normaalipainon painoindeksin raja meni 22-23, jos nyt oikein muistan. Ja Yhdysvalloissa alle 30 painoindeksiltä olevia ei edes laskettu niiden ylipainoisten joukkoon, joita suurin osa väestöstä tällä hetkellä on. Sanokaa toki, jos olen väärässä mutta tällaista muistelisin.

22.10.2010 16:26

Ihminen on ihannemitoissa silloin, kun hän pystyy katsomaan itseään alasti kokovartalopeilistä ja olemaan suht tyytyväinen näkemäänsä. :)

Mutta tottakai laihakin ihminen voi olla rapakunnossa ja myös omata korkean rasvaprosentin jos lihasmassaa on hyvin niukasti.
Erityisen vaarallista on ulospäin näkymätön, sisäelimien ympärille kerääntynyt viskeraalinen rasva.

Naisissahan 'normaalia rasvakerrosta' on ihan luonnostaan hieman enemmän kuin miehillä, mm. raajoissakin.
Niin saakin olla, eikä kohtuuttomuuksiin ja luonnottomuuteen tarvitse mennä rasvanpoistossakaan tai laihduttamisessa.
Kannattaa muistaa anoreksian ja muiden syömishäiriöiden vaara. Myös liikunta-addiktio ja pakkomielteinen asenne syömiseen on haitallisia, jos ne alkaa hallita elämää ja ajatuksia liikaa.

Tervettä kaupunkilaisjärkeä ja kohtuus kaikessa. :)

kirjaudu sisään jos haluat vastata