Salitreeni ja virtsankarkailu

95676
18. syyskuuta 2004 16:06

Olen löytänyt viime aikoina muutamistakin naistenlehdistä sivulauseissa olevia varoituksia siitä, että treeni voisi aiheuttaa virtsankarkailutaipumusta. Kuka tietää? Ei kai se nyt mikään automaatti ole, lienee kyse siitä että tulee tehneeksi jotain väärin. Vai?

Vastaukset: 23

18.09.2004 16:11

Eiköhän varoituksilla viitata siihen, että jos lantionpohjan lihakset on veltot, treenatessa (hyppiessä yms) saattaa esiintyä virtsankarkailua...? Tai sitten yhdistelmään vahvat suorat vatsalihakset ja liian tiukat lonkan koukistajat, mikä voi myös aiheuttaa (tämäkin naistenlehdestä!) ko. vaivaa...?
Nämä oli arvauksia - jos joku tietää OIKEASTI niin odotan myös innolla komentteja.

18.09.2004 16:23

Minusta ne varoittelijat ovat tarkoittaneet, että salitreeni (virheellinen?) aikaansaa tämän vaivan, ei siis laukaise jo olemassaolevaa. Aika viheliäinen ajatus.

18.09.2004 16:34

No sitten se voisi olla toi kakkosvaihtoehto: pumpataan liikaa suoria vatsalihaksia ja unohdetaan venyttely?

18.09.2004 17:00

Liiallinen ponnistelu treenin aikana, ilman että pitää vatsoja tiukkana voi aiheuttaa ikäviä oireita... pieru, kakka, pissa juttuja. Lantiopohjanlihaksisto ja vatsat olisi hyvä pitää kunnossa ja muistaa vielä käyttää niitä treenatessa ja olisi myös hyvä hengittää, puuh :). Nyt alkaa menee blondimaiseksi nämä jutut... mut mähän olen blondi :D.

18.09.2004 18:24

Naisten ja miesten lantionpohja on hyvin samanlainen, erona vaan naisilla lantion ala-aukeaman laajuus ja synnytyskanava, jotka tekevät rakenteesta miehiä heikomman. Lisäksi synnytys yleensä heikentää näitä lihaksia entisestään.

Tämä miesten luontainen lantionpohjan vahvuus aiheuttaa sen, että ekojen 50 ikävuoden aikana virtsankarkailusta kärsivät ovat noin 80-prosenttisesti naisia, mutta tuo suhdeluku tasaantuu sen jälkeen, kun miesten prostata-ongelmat alkavat.

Vahva lantionpohja on siis tärkeä sekä miesten että naisten virtsaongelmien hoidossa. Naisten vaivoina voivat olla lisäksi kohdun ja virtsarakon laskeumat. Usein myös molempien sukupuolien selkäongelmien taustalla voi huonojen vatsa-ja selkälihasten ohella olla huonot lantionpohjalihakset.

Lantionpohjalihojen merkitys naisten seksuaalisuudessa tiedetään, mutta on se tärkeää miehilläkin. Jos nämä lihakset ovat kehnossa kunnossa, voi se aiheuttaa "lyhytkestoisuutta" tai jopa impotenssia. Ja yhtä kaikki lantionpohjanlihasten harjoittaminen vaikuttaa suoritusta parantavasti, vaikkei mitään varsinaisia ongelmia olisikaan.

Eli pojatkin voivat ottaa tämän treeniohjelmistoonsa. Kehittymistä voi sitten testata kotona ;-)

19.09.2004 13:56

'Liiallinen ponnistelu treenin aikana, ilman että pitää vatsoja tiukkana voi aiheuttaa ikäviä oireita...---Lantiopohjanlihaksisto ja vatsat olisi hyvä pitää kunnossa ja muistaa vielä käyttää niitä treenatessa---'

Toisaalta taas ogelmana voi olla liian kireät lantionpohjalihakset varsinkin paljon treenaavilla. Pidetään vatsa ja lantionpohja jatkuvasti tiukkana, jolloin lantionpohjan lihakset ei ehdi/pysty reagoimaan nopeasti hyppyihin ja tärähdyksiin mikä aiheuttaa virtsankarkailua...

19.09.2004 14:56

Tarkoitin salitreenissä esim. kyykätessä. Siellä tulee harvemmin pompittua :).

19.09.2004 20:36

Olen lukenut samasta asiasta ja hiukan jo miettinyt pitäisikö ostaa sellaiset jumppakuulat ja pitää niitä salilla (siis tietenkin paikallaan). Onko ajatus aivan hölmö vai voisiko siinä olla järkeä? Ei minulla mitään oireita ole, mutta en myöskään haluaisi.

19.09.2004 21:03

Testaile ensin rauhassa kotona. Olisi nimittäin aika noloa, kun puntista tupsahtaisi jumppakuula kesken treenin... ;).

19.09.2004 21:20

Juu voisi siinä isoja poikia naurattaa salilla, kun kuulat pitkin lattiaa pyörisivät;D ja vielä nolompaa olisi, jos joku niihin liukastuisi. Juostessakin niistä voisi olla iloa, täytyypä pistää hankintalistalle.

19.09.2004 21:45

Mulla on taipumusta rankkaan ponnisteluun ja tuppaa jäämään ennen kyykkää liian helposti vatsalihakset aktivoimatta. Ja mulla on kyllä karkailuoiretta, siitä ei pääse mihinkään. Liittyvät siis toisiinsa kaikesta päätellen. On alettava siis tarkemmaksi sen suhteen, että mitä tekee ja mitenkä.
Lantionpohjajumppaakin olen tehnyt (etupäässä ilman palloja), mutta ei kai se sitten auta jos samaan aikaan toimii väärällä tavalla muuten.

19.09.2004 22:24

Osta tosiaan ne sellaiset jumppakuulat, ne on pienemmät ja painavammat. Geishakuulat taas on ihan hirmu isot ja ne "kolisee".

Lenkkikin sujuu paljon mukavammin ja ne voi poimia sieltä lenkkipolulta taskuun, jos käyp vahinko, ilman että ketään näkee tai liukastuu niihin, iik :D.

20.09.2004 05:57

Sen verran olen asiaan perehtynyt, että tiedän nuo möykkäkuulat. Näin ei-ammattilaisesta niiden geishakuulien kokokin vaikuttaa melko isolta. Kunhan saan pallot hankittua ja opin niitä sujuvasti pitämään niin voisin aloittaa "kokonaisvaltaisen" treenin, siis kuulat paikalleen aina ennen liikuntaa. Ehkä siinä hiljalleen oppisi aktivoimaan ne vatsalihakset oikein joka liikkeessä. Minusta kun tuntuu, etten oikein aktivoi niitä, kaikki keskittyminen menee ihan siihen varsinaseen liikeeseen. En siis ajatellut pitää niitä kuulia kokoajan vaan vain liikuntaharrastuksissa eli salilla, jumpassa ja juostessa ennaltaehkäisyn takia. Niin ja jossain vaiheessa varmaan opin aktivoimaan ne lihakset ilman kuuliakin tarpeeksi tehokkaasti, mutta ne olisivat avuksi aloittelijalle:)

1030 1001 1003 feb51af5de742ee29583ee60e4d7538c8b285ec04ac42e57a9dd33f06ecd98ed Eos
20.09.2004 08:38

Jos ette ole synnyttäneet, hätävarjelun liitoittelua, sanon minä! Riittää kyllä, että ihan ilman mitään apuvälineitä jännittää ko. lihakset liikkeiden aikana. Jos sitten rupeaa lirahtelemaan tai tulemaan mieheltä valituksia kannattaa hankkia jonkin sortin kuulat.

20.09.2004 08:48

Mielestäni on hassua, että lantiopohjanlihaksia aletaan treenaamaan vasta sitten kun "vahinkoa" on jo saattunut. Ennaltaehkäisyä naiset. Miksi odottaa kunnes alkaa olemaan ongelmia. Olen itse synnyttänyt ja senkin takia treenailen, mutta tein sitä jo ennen synnytystä.

pullahiiri -muista, että nekin lihakset tarvitsevat lepoa. Minä käytän kuulia vain kotona ja lenkillä pari tuntia kerrallaan, muutaman kerran viikossa. Lihasten hallinnan oppii aika nopsasti. Kuntosalilla saa ihan erilaiset tehot aikaiseksi joka liikkeessä, kun keskittyy niihin vatsoihin myös.

20.09.2004 11:37

Nyt voi tulla tyhmä kysymys, mutta mistä tollaset 'jumppakuulat' voi ostaa, hinta? (Käynyt mielessä jo usemaan kerran) Geishakuulat kyllä löydän...
Ja tosiaan, ennaltaehkäisy ei koskaan ole hätävarjelun liioittelua!

20.09.2004 14:09

Tyhmiä kysymyksiä ei ole :). Omani ostin sincitystä, ne oli sellaisessa sievässä simpukan muotoisessa rasiassa. En nyt kyllä muista hintaa yhtään. Saahan noita varmasti tilattua myös netin kautta. Käy katsomassa vaikka hotlips.fi, sieltä löytyy nimellä pleasure pearls 12,45€ taisi olla hinta. Apteekki myy myös, mutta ne on siellä tosi kalliita.

20.09.2004 14:26

Niinpä, on vain tyhmiä ihmisiä ;)

Mutta asiaan: eli millaiset kuulat kannattaa ostaa? Äkkiä kun hain löytyi jos jonkinlaista - eri materiaaleja (mulla ei tiettävästi nikkeliallergiaa), eri kokoisia, eri painoisia, narulla ja ilman... Nimellä geishakuula, treenikuula, smartball yms. Hinnat välillä 9,90-20, mikä on "tosi kallis"? Apteekissa olisi sitten vagitrim, 2-4kpl paino vaihtelee 20-80g välillä.

Phh, onko tämäkin tehty oikeasti näin vaikeaksi?

20.09.2004 14:40

http://www.sincity.fi/etusivu.html

Tuolta kun katsot pallot: rakkauspallot, treenikuulat. Ne on mielestäni ihan hyviä, toimii. Treenikuulissa on nikkeliä ja rakkauspalloissa ei. Sinulla kun ei ole allergiaa niin molemmat käy. Ne apteekin pallot on vielä kalliimpia.

20.09.2004 14:41

Juupelis juu, linkki ei toimi. Noh, osaat varmasti itsekin mennä sivuille :).

1030 1001 1003 feb51af5de742ee29583ee60e4d7538c8b285ec04ac42e57a9dd33f06ecd98ed Eos
20.09.2004 15:11

En väittänytkään, että ei kannattaisi treenata. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että riittää, kun supistaa ko. lihakset treenatessa ilman kuuliakin.

20.09.2004 16:01

Kyse on ainakin minulla siitä, etten minä muista jännittää niitä lihaksia salilla, josko noiden kuulien kanssa muistaisin;) Minä en ole synnyttänyt eikä minulla mitään vaivoja ole, mutta enpä kyllä haluakaan. Jos juostessa ja salilla pitäisi niin pahimmat vaaranpaikat olisi hallinnassa, kun sitten opin muistamaan sen jännityksen niin sitten en enää kuulia salilla tai juostessa tarvitse.

20.09.2004 16:18

Mielestäni on ihan sama, missä ja milloin niitä lihaksiansa harjoittaa. Kunhan pitää huolta niistä ja osaa keskittyä myös esim. punttia treenatessa niihin ja yleensä vatsojen merkitykseen treenissä. Jos se sinua auttaa pullahiiri, että ne on paikoillaan treenatessa, niin mikäpäs siinä :). Kyllä niitä kuulia kannattaa jatkossakin käyttää, vaikka kotona sitten.

kirjaudu sisään jos haluat vastata