Salin+kaiken muun yhteensovitus?

123328
9. maaliskuuta 2012 14:15

Moikka!

Olen aiemmin käynyt ohjatulla naistensalivuorolla n. kerran viikossa. Alkoi tympiä kaikenmaailman pomppimisverkkojen jälkeen jäänyt lyhyt reeniaika, joten nyt on salikortti taskussa! Ajattelin alkaa touhata painojen parissa omatoimisesti 2-3 kertaa viikossa. Ikää mulla on 27, pituutta 173 ja painoa 73. Pahimmillaan 77 kilon kieppeillä ollaan pyöritty, tavoite vois olla 65-67 kilon paikkeilla (mieluummin tuijotain kuitenkin peiliä kuin vaakaa).

Saliohjaaja opasti, että alkuun kannattaa mennä kiertoharjoittelutyyppisesti laitteita läpi ja samalla treenailla liikeratoja kevyemmillä painoilla. Tekniikka tuntuu pääsääntöisesti olevan suht kunnossa. Kysymykseni koskeekin treeniviikon muotoilemista. Käyn tiistaisin ja keskiviikkoisin zumbaloimassa kovasykkeisesti, niin lujaa kuin kropasta lähtee. Pari päivää näitä ennen en voi kuvitellakaan tekeväni mitään jalkatreeniä salilla, silloin ei koipi nouse.

Kuinka paljon on normaalijärkistä lenkkeillä "vapaapäivinä"; kahden koiran kanssa tulee käveleskeltyä reippaaksi laskettavalla tahdilla (pientä hikeä puskee, lenkit päivässä yht. 0,5-2h) harva se päivä? Eli lasketaanko reipasta kävelyä (+pieniä hölkkäpätkiä, jos oikein villiinnyn) lepopäiviin sopivaksi liikunnaksi?

Kuulostaako seuraava fiksulta:

ma lepo
ti-aamu sali (yläkroppa, selkä, vatsa)
ti-ilta zumba
ke-ilta zumba
to lepo
pe-aamu sali (alakroppa, muuta?)
la lepo
su sali (kiertoharjoittelu)

Salilla ei tällä hetkellä ole mahdollisuutta käydä kuin aamuisin/aamupäivisin. Joo, vapaat painot ovat parhaat, mutta tuolla mun salilla on pääsääntöisesti "akkojen vemputuslaitteita". Ohjaaja näytti ilahtuvan, kun parahdin esittelykierroksella, että onko pakko kiivetä lehdenlukutelineisiin (lähentäjä+loitontajalaitteet)..

Pullansyönti on poistettu harrasteista, mehunlipityskin vähennetty lähes nollaan. Vedenjuontia ja kasvisten sekä hedelmien syöntiä on lisätty. Proteiinia oon koittanut syödä n. 2g/painokilo. Rahkaa, lihaa.. Pari Möllerin Tuplaa päivässä, lisäksi monivitamiinitabletti.

Kuinka nopeasti voi odotella tuloksia eli suomeksi: persläskit ja löllerökahvat talttuvat?

Oon pörrännyt näillä sivuilla niin että (ylä)pää leviää. Aloittelijaopastuksia pläränneenä päätin uskaltautua kysymään ihan just mun tilanteeseen sopivia neuvoja. Kiitos siis jo etukäteen, vaikkei tässä mitään spesiaaleja ollakaan :)

Vastaukset: 1

13.03.2012 17:24

Tervetuloa keho.nettiin, Haihattelija.

Lyhyesti on vaikea saada kuntoilun perusteita kunnolla selvitettyä ... yritän kuitenkin.

Rasvanpoltossa on kaksi tekijää yli muiden: proteiinipitoinen ja samalla alle kulutuksen oleva ruokavalio ja intensiivinen (paino)harjoittelu. Nämä molemmat pitävät yllä ja jopa lisäävät lihasmassaa samalla kun rasvaa palaa.

Tavallinen lenkkeily (kävely tai hölkkä) polttaa rasvaa vain harjoituskerran ajan - siis ilman niin sanottua jälkipolttoa.

Keskity intensiiviseen (lyhyet palautukset, mutta silti kunnolliset painot) painoharjoitteluun. Voit treenata vaikka kolmesti viikossa. Parasta on tehdä liikkeitä lähinnä suurimmille lihasryhmille (reidet, selkä ja rinta), sillä silloin energiankulutus on korkeimmillaan.

Jos ruokavalio on kohdillaan, välipäivinä riittää koirien kanssa ulkoilu.

kirjaudu sisään jos haluat vastata