Rusketus - no thanks!

80155
8. huhtikuuta 2004 15:39

Tein mullistavan päätöksen. Tänä kesänä en aio kertaakaan lähteä "ottamaan aurinkoa". Voin kuivatella auringossa uinnin jälkeen, mutta en aio varta vasten käristää itseäni. En uskalla edes ajatella, miten paljon minulla tulee olemaan ensi kesänä aikaa! Tehdä vaikka mitä!

Miksiköhän olen ihan täpinöissäni?

Ihmettelee Vipetti

Vastaukset: 19

08.04.2004 17:21

Itse olen jo vuosikausia luottanut itseruskettaviin, koska lämpimällä alueella asuessani en ruskettunut juuri lainkaan ja näytin olmilta muiden ihmisten rinnalla. Turvauduin siis niihin itseruskettaviin varsinkin kinttujen kyseessä ollessa, koska jalat eivät tunnu ottavan väriä sitten millään...

08.04.2004 17:45

Minäkin ihmettelen, miten itsestään selvästä asiasta (aurinko suurinpiirtein tappaa suurina annoksina) jaksetaan tehdä uutinen vuodesta toiseen, koska se tieto ei tavoita suurkuluttajia. Tai ketään. Käsi ylös, kuka suojaa esim. lapsensa kesäisin, eikä anna niiden juosta tuntitolkulla valtoimenaan rannalla ilman t-paitaa?

Itse en jaksa ruskettaa itseäni millään voiteilla, päinvastoin: minun mielestä kalpea on ihan jees. Mutta maisterimankia kannattaa matkia; hommata väri tuubista, jos haluaa väriä.

08.04.2004 17:53

Mä olen ihan pöljä ja tiedän sen. Mun mielestä sopiva kullanvärinen rusketus on vaan niin kaunis. Siksi näin keväällä käristän itseäni solariumissa ja kesäisin levitän itseruskettavaa rutkasti (ei ole aikaa auringonottoon kesäisin).

Kymmenen vuoden päästä olen varmaan kulahtanut ja ryppyinen akka.

Niin ja poltan vielä tupakkaakin.

Hirvittää jo valmiiksi.

08.04.2004 17:55

Niin ja tumma iho hoikentaakin!

Mä olen onnekas siinä mielessä, että ihoni on luonnostaan aika tumma. Tyhmä olen MYÖS siinä, etten käytä aurinkorasvaa. En vaan suostu. Mutta en kyllä oo palanutkaan Suomen kesissä koskaan.

08.04.2004 18:00

Niin, palaminen! Kun on kerran onnistunut itsensä käräyttämään, niin sitä ei kyllä toista kertaa tee.

08.04.2004 18:34

Minkäs merkkistä itseruskettavaa käytät? Olisi kiva olla edes jonain kesänä ruskea..:( Olen niin vaaleaihoinen, että eilen paloi toinen käsi kun olin tunnin ulkona verkkatakki koko ajan päällä! En ole itse uskaltanut noita itseruskettavia alkaa kokeilemaan, kun väriä saisi olla vain hitusen (voi kai laimentaa kosteusvoiteella) ja kaikkia kauhutarinoita oransseista naamoista kuulee...:o/

08.04.2004 18:48

itte oon palanut elämäni aikana n miljuuna kertaa ja melkeinpä aina 90 prossasesti. brasseissa parisen vuotta sitten ihan niin, että vesikelloja ilmestyi.
ja mitä siitä opin? en nähtävästi mitään, koska viime kesänä poltin itseni taas, nyt kyllä ihan kotosuomessa.
eli ei kannata yleistää :D /tyhma/

nimim. 30-vuotiaana melanooma

08.04.2004 18:51

tänä vuonna kyllä otan pohjarusketuksen koneesta eli solkusta ja toivon, että palaminen jäisi väliin. vaikka en aurinkoa ottaisikaan tarkoituksella, esim olisi rannalla, niin kuitenkin tuolla terdeillä tulee vietettyä sen verran aikaa, että jo siinä ehdin palamaan.

pidänpä peukkuja että tämä systeemi toimisi.

08.04.2004 18:55

"itte oon palanut elämäni aikana n miljuuna kertaa ja melkeinpä aina 90 prossasesti. brasseissa parisen vuotta sitten ihan niin, että vesikelloja ilmestyi."

/iik/ Kuulostaa pahalta. :(

Olen itse varsinaisesti palanut vain kerran - tunti uima-altaalla ilman suojakertoimia 35 asteen helteessä...Kesin yli kaksi kuukautta. Sen jälkeen en kyllä ole palanutkaan - tai noh, nenä kärvähti siellä etelässä joka päivä, kun olin ulkona treenaamassa, vaikka suojakerroin oli 45 (vedenkestävää aurinkorasvaa). Rusketusta en silti ikinä saanut...

Käytän Banana Boat -merkkisiä itseruskettavia. Ovat olleet tosi hyviä. Viimeinen puteli tosin loppuu nyt, mutta kaipa tuota Suomestakin saa? Ja aion ainakin kokeilla jotain toistakin merkkiä - lieneekö Ambre Solaire hyvä?

08.04.2004 19:22

Eli mun saarnantapainen meni täysin ohi!

Maatkaa auringossa, nauttikaa ihan täysillä,..., mutta seuratkaa luomianne ja menkää lekuriin, jos luomet alkaa elää omaa elämäänsä,

Minä aikoinani olin vannoutunut auringonottaja, kunnes työterkkari kiinnitti huomioni kasvaviin luomiini (niitä on paljon). ( Olen todella tumma, rusketun helposti, mutta silti.) Otin asioista selvää ja sen koommin en ole aurinkoa ottanut livenä enkä solkussa.

Melanooma on maailman turhin syöpä. Itse en aio ainakaan siihen kuolla, niin kauan kun ehkäisykeino on varjossa oleilu. Ja tiukkapipoiseen tyyliini en anna lastenikaan olla auringossa ilman suojaa eli vaatteita.

Mutta kukin tyylillään.

Mutta kukin tyylillään.

09.04.2004 08:00

Taidan minäkin jättää tänä kesänä väliin itseni tarkoituksellisen grillaamisen. Kun olen vaaleahiuksinen, ja kesäaikaan hiukseni vaalenevat entisestään, näytän todella typerältä jos paistan itseni kuparinruskeaksi. Olenkin aina ihmetellyt miten voi olla mahdollista, kun olen muuten tosi vaalea, mutta rusketun helposti, enkä pala.

Naurattaa katsoa viimekesäisiä valokuvia, näytän ihan joltain Ibizalaiselta drag queenilta vaalean pehkoni ja tumman ihoni kanssa.

Ei ole elämä helppoa.

Tai sitten se on liian helppoa kun pitää väkisin tehdä itselleni ongelma rusketuksesta! ;)

09.04.2004 10:29

Mä kyllä haluaisin ruskettua, mutta haaveeksi se joka kesä jää... En rusketu sitten millään (en edes Kaliforniassa asuessani!), mutta palan sitten sitäkin helpommin. Pahimmillaan paloin USAssa (Bostonissa) vauvoille tarkoitetulla aurinkovoiteella n. tunnissa. Suomessakaan en harkitsekaan alle 30:n suojakertoimia.
Auringossa makoilen ihan siitä ilosta, että arska lämmittää niin kivasti, ruskettumista en jaksa enää toivoakaan :(

09.04.2004 10:30

Ei liene melanoomakaan ihan yksinkertainen juttu. Lähipiirissä on ollut sekä auringonpalvojilla että auringon välttelijöillä.

Muistelen kuulleeni, että ulkotyöntekijöillä, jotka ruskettuvat vähitellen olisi vähemmän melanoomaa kuin kalkkilaivan kapteeneilla, jotka oleilevat sisällä ja sitten yhtäkkiä käräyttävät itsensä.

Kyllähän terve järkikin sanoo, että ihmisen kuuluu auringon valoa aika paljon sietää kun täällä pallolla ollaan sentään kehitytty. Joku etelänmatka tai solkku on tietysti toinen juttu.

Sitäkään en ymmärrä, miksi juuri tietyt kehonosat pitäisi suojata. Jos käsivarret ja kasvot tottuvat aurinkoon, kai siihen tottuu ruskettumalla myös selkäkin.

Ylipäätään auringosta varoittelussa on tehty sama virhe kuin muissakin jää-, tuuli- ym. varoituksissa eli lääkärit antavat ohjeita, joita kukaan ei käytännössä noudata (t-paita päällä uiminen, leveälieriset hatut jne).

Ja eihän rusketus ole tärkeää, mutta auringossa no kiva muuten köllötellä.

09.04.2004 11:25

Itse ajattelin lopettaa tietoisen käristämisen sitten kolmekymppisenä (jollei melanooma pysäytä mua sitä ennen...*kopkop*) kun alkaa muutenkin niitä rupsahtamisen merkkejä ilmaantua.

Seitsemän tehokasta rusketusvuotta siis vielä jäljellä! /tuuletus/ Harmillista vaan, kun ei voi ruskettua varastoon... /miettii/

09.04.2004 13:16

ihan vaan tosta keskustelusta tuli mieleen, että onko totta joskus kuulemani että solariumiin ei SAA laittaa mitään suojavoiteita? auringossa olen aina ollut ihan neuroottinen noitten voiteitten kanssa, 25 suojakerroin vähintään vaikka kuinka loppukesästä kun on jo ruskee.. ja nyt oon käynyt pari kertaa solariumissa,elämäni ekat kerrat ja oon jo ihan ruskettuneen näkönen!! siis 2 kerrasta,2*12min? onks se sitte vaan oikeesti niin paljon "tehokkaampaa" kuin auringossa makaaminen? ainahan olen nopeasti ruskettunu, mutta että näin nopeasti....?

16.04.2004 21:50

Asian vierestä mutta kuitenkin...

Onko kellään keinoja millä aurinkoihottumaa saa estettyä? Viimeviikkoiseen Egyptinreissuun mennessä luulin, että Piz Buinin allergy in sun-voide auttaa (parina kesänä on vähentänyt allergiaa) mutta eipä mitään...Karmeat näppylät yllätti jälleen, kun grillasin itseäni ihan huolella...

Paskaako tässä enää kesäisin tekee jos ei voi aurinkoakaan ottaa /hullu/, muutan napajäätikölle!! ;D

17.04.2004 08:48

Akki, ehkä vähän voin auttaa, koska olen jutellut samasta aiheesta (aurinkoihottuma) Iholiiton ihotautilääkärin kanssa. Tässä pari pointsia:

- Aurinkoihottuma (valoallergia) on siis yliherkkyyttä auringon valolle. Aurinkoihottuma iskee VAIN keväisin, kun iho altistuu pimeyden jälkeen auringolle.

- Jos aurinkoihottuman kaltaista ihottumaa ilmestyy VASTA kesällä, kyseessä ei ole aurinkoihottuma, vaan joku muu ihon yliherkkyys. Esim. aurinkovoide, hiekka plus koorivesi voivat aiheuttaa oireita.

- Ainoa keino "estää" aurinkoihottumaa on suojautua valolta. Yleensä vaiva pienenee keski- ja loppukesää kohti.

- Jos aurinkoihottuma on todella paha eli *häiritseviä* oireita on koko kesän, lääkäri voi suositella siedätyshoitoa. Siinä ihoa aletaan karaistaa valolle pikkuhiljaa jo tammi-helmikuussa. Valitettavasti tulokset eivät ole pysyviä, vaan karaistaminen pitää tehdä joka talvi/kevät uudelleen.

Toivottavasti tästä on jotain apua.

Terkuin Vipetti

17.04.2004 15:09

Mulla näppyjä tulee oikeastaan milloin vain, pahenevat silloin kun aurinkoa ottaa oikein tolkusti, kuten nyt tuolla etelässä. Muutaman päivän jälkeen niitä alkoi nyt tulla ja loppupäivinä tuntui että kanssaihmisen takia pidän käsivarret ja rinnan piilossa, etteivät joudu katselemaan ;) Näpyt on nokkosihottuman kaltaisia, punertavia ja ne nousevat tavallaan koholle...

Itsekin aloin miettimään johtuuko ne pelkästä auringosta, koska vaikka suojasin rinnan, tuntui että jo pelkkä aurinkovoiteen laittaminen ja hikoilu ärsytti niitä...Pitänee käydä lääkärin kanssa juttelemassa, että mitä tämä oikein loppujen lopuksi on...

Mutta jos lääkäri sanoo että pitää olla auringosta pois, niin haistakoot...Ei tuu kauppoja!! :D

19.04.2004 10:23

Akki, kohtalotoveri...
Kuulostaa tutulta. Mulla tota ihottomaa on alkanut tulla oikein tosissaan vasta viime vuosina, ei onneksi suomen auringossa, mutta muualla kyllä. Itsellä osasyynä on varmasti suolavesi+aurinko yhdistelmä, mutta eihän sitä voi uimatta olla! Yritän kyllä aina muistaa käydä heti suihkussa ja laittaa uuden satsin aurinkovoidetta mutta viime kesän Kreikan ja Egyptin reissuilla äityi niin pahaksi, että piti turvautua apteekin apuun. Jotain antihistamiineja + voidetta. Naama oli kyllä muutaman päivän 'aika' järkyttävän näköinen... Mutta eihän sitä auringosta voi poiskaan olla kun sitä varten on reissuun lähdetty. Hullua, tiedän. Ensi kesän reissu on jo maksettu, nyt suuntana sellainen paikka missä aurinkoa ei voi välttää! 2kk aikaa keksiä miten välttäisi tuon ihottuman. Jos lääkäri antaa muita neuvoja kuin auringon välttämisen, kerrothan...

kirjaudu sisään jos haluat vastata