Rullalustimet ankanräpylöille

106893
14. huhtikuuta 2005 21:27

Rullailukausi on alkamassa ja uudet luistimet on edelleen haussa. Viime syksynä pettymys oli suuri kun paikallisessa urheiluvälinekaupassa juoksutin myyjäparkaa pari tuntia luistimien kanssa. Sopivaa ei löytynyt sitten millään. Kaikki olivat liian kapeita mun jalkaan. Myyjän kikka kokonumeron suurentamisesta ei auttanut. Isompi luistin on liian iso jokapaikasta muualta, mutta liian kapea päkiän kohdalta, johon mulla pukkaa vaivaisenluu. Mun nykyisetkin luistimet on liian kapeat ja seurauksena on, että varpaat puutuu aina luistellessa, mikä ei tosiaankaan mitenkään lisää luistelun nautittavuutta, vaikka se muuten mukavaa puuhaa onkin. Tietääkö kukaan onko olemassakaan rullaluistimia leveään jalkaan? Vai pitääkö mun unohtaa koko luisteluharrastus?

Vastaukset: 3

15.04.2005 22:31

Rullaluistelua vähän enemmänkin harrastaneena olen kamppaillut samojen ongelmien kanssa. 4 luistimet on tullut käytyä läpi ja kaikissa sama ongelma. Ongelmana on että valtaosalla maailmassa on rumat ja kapeat jalat. Näin sitten meitä kauniiden leveiden jalkojen omistajia syrjitään.

Kuuleman mukaan Salomonin luistimet ovat ainakin vähän K2 luistimia leveämpiä. Yksi ratkaisu olisi leikata luistin auki siitä kohdasta mistä se painaa. Jos kyseisessä kohdassa on muovia voi olla vähän vaikeampaa... Mutta kun ostaa sellasen luistimen jossa on vaan kangasta tai paksu toppaus siinä kohtaa missä painaa niin kyllä kai se yleensä ainakin vähä venyy. Kannattaa myös kokeilla kaksoisnauhotusta missä laitetaan siis luistimiin kahdet nauhat. Alemmat voi sitoa vähän löysemmin ja ylemmät sitten kireälle. Monelle lievästi leveäjalkaselle tämä kikka riittää.

Jos budjetti kestää ehdottaisin matalakenkäisiin luistimiin siirtymistä. Nämä ovat normaalista aivan yhtä kapeita kun nuo Fitness luistimetkin mutta esimerkiksi Bontilta (www.bont.com) saa tilattu ns. semi-custom kenkiä jossa kengän saa haluamallaan leveydellä. Hintaa tulee kait jotain pari kymppii lisää. Lottanen tuo noita Suomeen (www.lottanen.com). Ihan halvaksi tuo lysti ei kuitenkaan tule. Mutta saa ainakin luistimet jotka sopii ja jolla pääsee kovaa. Ja tämähän on tietenkin tärkeintä, eikö vain?

16.04.2005 15:04

Joo, heti kun voitan lotossa (tänään) niin voin harkita tuollaisia. Olipas pron näköisiä vehkeitä. Miten nuo eroaa tavallisista luistimista?

Onko muka kaikilla muilla sellaiset rumat kapeat jalat. Suomessahan on perinteisesti leveäjalkaisia ihmisiä, mihin ne nyt on kadonneet...

Mulla tosin se luistimen leveysongelma on ihan todellinen; luistimen pohjassa pitäisi olla muutama milli leveyttä lisää, ei niinkään siinä jalkaterän päälypuolella. Eli mitkään pehmeät, jalkaanmukautuvat mallit ei auta niin kauan kuin pohja ei mukaudu jalkaan.

19.04.2005 11:20

Yleensä nuo Pro-tason luistimet ostetaan osina eli kenkä, kisko, laakerit ja renkaat erikseen käyttötarkoituksen mukaan. Kenkä on matala eikä tue nilkkaa kuten tavalliset kaupasta löytyvät luistimet. Matala kenkä mahdollistaa oikean luisteluasennon ja pidemmän potkun. Jarrupaloja niihin tuskin saa kiinni. Jos tekniikka on hallussa noilla vehkeillä pääsee todella kovaa :) Jotain tuntumaa noista voi hakea kokeilemalla paikallisessa urheiluliikkeessä (jos sattuu olemaan esillä) esim. Salomonin ja K2:sen "huippumalleja", joista löytyy 5 rengasta.

kirjaudu sisään jos haluat vastata