Rovaniemi: ammattikorkeakoulu liikunta/lapin urheiluopisto

9018
18. heinäkuuta 2002 07:14

Onko teillä tietoa minkälaista koulutus on kyseisissä oppilaitoksissa? Onko vaikea päästä sisään? Millaset pääsykokeet ovat yleensä olleet, eli missä lajeissa on pitänyt pärjätä? Jos ystävällisesti voisitte kertoa omia kokemuksia yms. :) Kiitos!

Vastaukset: 4

18.07.2002 08:40

kävin pari tai kolme vuotta sitten pääsykokeissa kyseiseen oppilaitokseen. Pääsykoe oli kaksipäiväinen. Lajivaatimukset olivat uinti(hyppyinee), palloilu(tennis), ison pallon heitto, vauhditon pituus(muistaakseni tai kymmenloikka) telinevoimistelu (voltit sun muut) rytminen voimistelu (piti itse keksiä ohjelma),rullaluistelu ja rullaluistimilla hiihto, nopeus (taisi olla 100m).Piti myös osata ottaa kompassilla suunta tmv. Tästä tuli muistaakseni puolet pisteistä. Sitten oli lisäksi aineistopohjainen koe eli materiaalia sai lukea tietyn aikaa, jonka jälkeen jaettiin kysymykset ja piti kirjoittaa pari esseetä. Tässä oli ensimmäisen päivän vaatimukset. Toisena päivänä oli henkilökohtainen haastattelu, jotta saadaan selville kuka paikkaan tosissaan haluaa. Toisena päivänä oli lisäksi ryhmissä erilaisia leikkejä ja pelejä. Piti keksiä kaikenlaista ja käyttää mielikuvitustaan. Pääsykoevaatimukset ovat aika kovat, koska haluaijia on paljon. Silloin sai lisäpisteitä SM_tason urehilusaavutuksista ja työkokemuksesta esim nuorten tai liikunnan parissa. Jos paikkaan haluaa, niin kannattaa kyllä varhaisessa vaiheessa ottaa selvää ja harjoitella lajeja jos ei ole huippulahjakas urheilussa. Niin ja todistushan se tietys vaikuttaa myös... Kysele lisää jos jotain tulee mieleen. Tässä vähän lyhyesti. Itse en siellä tällä hetkellä opiskele, mutta pari tuttua on sieltä valmistunut. Vielä koulutuksesta eli mulla on semmonen käsitys, että siellä on ainakin luntoliikuntapuoli ja valmennus. Muuta en tiedä.

18.07.2002 08:56

Niin oliko noi pääsykokeet kummassa ammattikorkees vai urheiluopistol? Mä olen urheillut sellaset 11 vuotta mun elämästä, että kyllä motivaatioita riittäs ja lasten ja nuorten parissa olen toiminut valmentajana, että sieltä tulis lisäpisteitä. Kuinka paljon tollasesta toiminnasta saa pisteitä? Ajattelin hakea sinne kevään 2003 yhteishaussa, eli mulla olis vuosi aikaa treenata, jonka pitäisi ajallisesti riittää, pitäisi vain tehdä tiukka ohjelma milloin harjoittelee mitäkin. Miten sä treenasit sinne, ajallisesti jne?

18.07.2002 10:36

Minulla ei ollut tarkoitusta päästäkään sinne, kun toinen paikka, johon sitten pääsin oli etusijalla. Pääsykoeet oli urheiluopistolla, mutta hain siis ammattikorkeaan liikunnanohjaajaksi. Kiva, että sinulta löytyy motivaatiota ja urheilutaustaakin. MInun motto on, ett jos tosissaan haluaa, niin kyllä sinne pääsee. Itse en siis sinne treenannut lainkaan, kunhan menin pääsykokeisiin enkä päässyt sisälle, vaikka todistus oli hyvä ja urheilutaustaakin SM-tasolla. Motivaatio vaan ei ollut kohdallaan, koska paikka olisi kuitenkin ollut minulle vain välietappi.
Pääsykokeet ilmeisesti vaihtelevat hieman vuosittain, mutta uskon, että perusjutut ovat samat. Kirjalliseen ei voi treenata, koska tulevaa materiaalia ei voi tietää. Testattavista lajeista saat varmaan parhaiten tietoa ottamalla yhteyttä itse oppilaitokseen tai johonkin kyseisen linjan opiskelijaan. Netistä varmaan löytyy tietoja tai valintaoppaasta. En muista tarkalleen kuinka paljon lisäpisteitä työkokemuksesta ja urheilumeriiteistä sai, mutta toki täytyy olla jonkin sortin todistukset tekemisistään.
Ajallisesti vuosi treenaamiseen riittää takuulla! Ota vain lajeista selvää. Uskon, että rullaluistelu, uinti, voimistelu, nopeus y. peruslajit ovat aina samat. Todistus vaikutti myös siten, että lukion päästötodistuksen keskiarvosta sai pisteitä siten, että jos keskiarvosi on 9.0 tai enemmän saat maksimipisteet ja jos alle niin siitä lähdetään sitten laskemaan. Kannattaa siis miettiä, mitä numeroita todistukseen jättää. Jos sinulla on esimerkiksi jostain aineesta vain yksi kurssi käytynä ja se ei ole mennyt hyvin, niin kannattaa ottaa pelkkä suoritusmerkintä, jotta se ei ole turhaan keskiarvoa laskemassa. Jokainen piste on aina eteenpäin!

18.07.2002 11:13

Elikkäs nyt kaikki, jotka opiskelette tai olette opiskelleet joko Rovaniemen ammattikorkeakoulussa liikunnalla tai lapin yliopistossa kirjoitelkaa kokemuksianne yms. Olisi kiva kuulla molempien koulujen opiskelijoilta kommentteja pääsykokeista, opiskelusta (vaikeeta, helppoo, hauskaa...) ja kaikesta muusta hauskasta:) Kiittäen jo etukäteen.

kirjaudu sisään jos haluat vastata