Raju painonpudotus tavoitteena!

27339
20. tammikuuta 2003 13:30

Moi. Tämä viesti tuli jo sykemittariosuuteen, mutta arvelin että aiheeni ei pahemmin siihen aiheeseen.

eli:

Omistan myös M51 Polar sykemittarin, ja olen melko amatööri näissä kuntoasioissa vielä (kova laihdutuskuuri menossa, aloitin sen Syyskuun puolessä
välissä.) Siitä asti paino on tippunut noin 13kg.

Sykemittarin hommasin tosin vasta tammikuun alkupuolella, ja huomasin, että
kulutan tunnin kävely/hölkkä sessiolla ~1150kCal mittarin mukaan, eli
mielestäni varsin kiitettävästi, luulisi, että tuolla keinolla paino sitten
tippuu ihan suht hyvää vauhtia?

Mittani ovat siis tässä;

paino: 113kg
pituus: 166senttiä

"lihaa" on siis aika reilusti ympärillä :) Aloitin painon tiputuksen 125
kilosta, jolloin mittani oli täynnä ylipainooni.

Käyn 4krt viikossa lenkillä (iltaisin), (su,ma,ke,to) muut päivät menee sitten pelkällä
lorvauksella, eli kulutusta ei taida tulla pennin vertaa, vastapainoksi en tosin liiaksi syökään.

Jokaisen lenkkisession kesto on siinä 55-60min välillä, johon mahtuu myös pientä hölkkää
paikoitellen (kunto kun ei anna periksi pelkälle hölkälle/juoksulle). Yritän pitää
sykkeeni vähintään 160 tienoilla, ja hyvinhän se on pysynytkin, tosin aika kovaa siinä
saa kävellä :)
jos otan pientä hölkkä pyrähdystä väliin, niin syke nousee jo yli 175:een....

Tavoitteeni on tiputtaa paino ~70kiloon, joka meikäläisen indeksillä on se
ihannepaino... aikaa siihen kuluu tosin TODELLA KAUAN, jos tätä menoa jatkuu,
ja loppupuolella tuo painon tiputus tulee varmaan vielä vaikeutumaankin,
toivottavasti ei nyt hirveästi kuitenkaan..?

Mitä syömis puoleen tulee, niin en hirveämmin mitään suuhuni laita, pari
normaalia ateriaa päivässä on maximi (perunaa, kastiketta, leipää, piimää),
mielestäni olen oppinut syömään melko kohtuullisesti painooni nähden. Rasvat
olen jättänyt vallan pois leivän päältä, leikkeleet olen vaihtanut 1%
lihatuottesiin jne..

Oisko kellään mitään ehdotuksia, että kannattaako tuota laihdutustapaani
jotenkin muuttaa, että tulokset olisivat entistä tehokkaampia, vai onko tämä
tapa jo varsin hyvä? no tuloksia ainakin toistaiseksi on näkynyt ihan hyvin...

Laskin juuri myös Keho.netin ravintolaskurilla kalorit, joita suuhuni päivässä laitan, ja sain keskiarvoksi ¨1200kCal. Menetän myös kuntoilemalla lähes tuon 1200kCal (tosin vain 4krt/week), kuten yllä jo mainitsin.. eli onko tämä nyt lähes plus miinus nollaa vai onko näin todellakin hyvä jatkaa, että tuo paino tuosta varmasti pikkuhiljaa tippuu? Tosin en ottanut nyt huomioon lainkaan perusaineenvaihdunnan kulutusta... vastailkaapa!

Vastaukset: 27

20.01.2003 14:01

Mä tiputin tuossa joitakin vuosia sitten -16kg kahdessa kuukaudessa mutta kaikki tuli korkojen kera takaisin. Kuinka aiot siirtyä rajusta painonpudotuksesta painonhallintaan eli säilyttää "kuurilla" hankitun laihemman olomuotosi? Minusta sitäkin kannattaa miettiä ennen kuin ryntää laihdutuskuurille.

20.01.2003 14:04

ei kannata pitää kiirettä asialla ...se paino tulee kyllä alas kovaa muutenkin olen itse tiputtanut 12kg /3kk ja vauhti on ihan päätä huimannut vaikkakin olen pitänyt mässypäiviä kerran viikossa. ihon pitäisi mukautua myös eli jos laihdut paljon nopeasti rupee kuule nahka roikkuun ...minä tiputin painoani kanssa juoksemalla ja kuntosalilla ... ja tulosta tulee ! vielä pitäs n5kg muuttaa lihakseksi!

20.01.2003 14:05

Joo siis eihän "raju painonpudotus" voi olla se varsinainen tavoite vaan siis se että sitten kun millä tahansa aikataululla ollaan siinä tavoitepainossa niin kuinka siellä sitten pysytään; tässä vaaditaan huolellista ruokavalion ja liikuntaharrastusten suunnittelua.

21.01.2003 16:40

Syöt kyllä aivan liian vähän jos tuo 1200 kcal pitää paikkansa! Sellaisella määrällä elimistö menee säästöliekille ja pitää entistä tiukemmin kiinni kaikesta ylimääräisestä rasvasta. Näin pienellä kcal-määrällä et myöskään kauaa jaksa lenkkeillä. Etkä kuitenkaan laihtumisesi jälkeen voi jatkaa tuota 1200 kcal:n dieettiä. Jos dieetin jälkeen palaat normaaliin, tulevat kilot korkojen kanssa takaisin.

Kannattaa käydä täällä http://www.sydanliitto.fi/terveys/paino/aineenvaihdunta.html laskemassa päivittäinen perusaineenvaihduntasi riippuen liikunnallisesta aktiivisuudestasi. Nyt kun sulla on sykemittari, voit laittaa tohon laskuriin myö oletuksen että et ole yhtään aktiivinen ja lisäät siihen kcal-määrään liikunnallasi kuluttamat kalorit.

Kannattaa syödä päivittäin 5-6 kertaa, jotta verensokeri pysyisi koko ajan tasaisena eikä tule ahmimiskohtauksia. Paljon kasviksia ja täysjyvätuotteita.

Liikuntamääräsi näin aluksi on ihan hyvä. Riittäisi varmaan 3 tunnin lenkkiä viikossa ja yksi rauhallisempi. Aluksi ei kannatakaan yrittää juosta, nivelet ovat kovillla siinä touhussa ylipainoisella. Muutenkin tarvii välttää liian raskasta aloitusta liikunnasta jotta ei tule mitään rasitusvammoja tms.

Aerobisella harjoittelulla on hyvä aloittaa luomaan pohjakuntoa ja pudottamaan suurimmat liikakilot. Myöhemmin kun painokin on tippunut ja kuntoa alkaa olla, kannattaa ottaa myös kuntosali ohjelmaan. Tällöin saat myös lihaksia kroppaasi.

Pitkä matka vielä mutta kuten hevostyttö sanoi "hiljaa hyvä tulee".

Tsemppiä laihdutukseen!

21.01.2003 20:18

Jep no tavoitteena ja päätöksenä on, _ettei paino tule enää takaisin_. Eli jatkan liikuntaharrastusta siitäkin huolimatta, vaikka olisinkin jo huippukunnossa ja ihannepainoinen. Ei sitä ole järkeä siihen jättää noin vain..

Ahmimiskohtauksista pidän myös huolta, niitä ei ole ainakaan näinä 4 kuukautena tullut yhtäkään, päin vastoin, ruoka ei enää maita lainkaan niin paljon kun silloin kun oli vielä todella "huonossa" kunnossa.

Voi olla kyllä, että syön hieman liian vähän, mutta en halua kyllä syödäkään enempää, minusta se on sitten jo turhaa syömistä, jos syö eikä ole nälkä.

Syön yleensä seuraavasti: 14:00 päivällinen = 1 ruisleipä+kurkkua päälle -ei voita, lasi piimää, pari perunaa, kastiketta päälle (jos on), muussa tapauksessa lautasellinen keittoruokaa, salaattia mukaan (ei majoneesia).

Seuraava ateria onkin sitten iltapala, ja se on yleensä 2 palaa ruisleipää, ja väliin pari 1% kalkkunaleikettä, juustoa ja rehuja, ei voita. Mandariini tulee myös kuvioon mukaan yleensä. Myös konvehdin/kaksi voin nauttia per päivä. Pitkin päivää myös sitten hörpin 100%omena/appelsiini mehua, eli se laitettakoon usein syömisen piikkiin? ;)

Jokatapauksesa tähän ruokavalioon olen erittäin tyytyväinen, enkä voisi kuvitella syöväni enempää, vaikka reilusti ylipainoinen olenkin...

Ja protsku, ei tämä nyt kirjaimellisesti ole RAJU painonpudotus :) vaan tarkoitan rajulla sitä, että tavoitteena on saada pirunmoinen kasa painoa pois, ajalla ei ole väliä, kunhan minä vaan saan painon sinne 75kilon alapuolelle. Eli ei suinkaan, että yritän saada monia kymmeniä kiloja painoa pois vaikkapa puolen vuoden aikana... no change. Ei tulisi edes onnistumaan tällä vauhdilla. Olen myös samaa mieltä tuosta, että hiljaahan se hyvä tulee...

Kävelin muuten ensimmäiset 2kk 5krt/viikossa, mutta sitten kyllästyi, koska koko viikko oli aina sama reitti ja yksinkertaisesti vaan kyllästyi. Sitten päätin tehdä niin, että kävelen 4krt/viikko, mutta hieman pidemmän lenkin, ja se osoittautuikin mainioksi keinoksi.

Lisäksi alussa kävelin myös tietyn reitin, ja ajalla ei ollut väliä kuinka kauan kului, sen jälkeen huomasin tehokkaamman tavan; kävelen tunnissa niin kauan kuin kerkiän -> näin kunnon kohetessa teen huomaatta pidempiä reissuja, ja ei tarvitse miettiä kilometrejä. Väh. 155:ssä yritän pitää sykkeeni, mikä on kyllä paikoitellen tiukkaa talven loskakeleillä, mutta härän raivolla vaan eteenpäin ;) Olen kuitenkin sen verran pässinpää, että jos päätän jotain, niin teen sen myös...

Kuntosali pitää kyllä ottaa jossain välissä myös mukaan liikuntaan, olen myös suunnitellut ostavani kuntopyörää, sekin olisi ihan näppärä vekotin, tosin vatsa ja käsilihaksiahan sillä ei nyt pahemmin saa treenattua.

Muuten Aerobic-ansku, sain tulokseksi tuolta linkistä ~4093kCal/vrk (laskin sen 1,7 kertoimella, liekö edes oikea minulle :P)... en nyt tuosta ota mitään selvää, koska en ymmärrä tuon taivaallista aineenvaihdunnan laskemisesta.

Voisiko joku kenties avittaa tuossa asiassa, että meneekö tuo nyt sitten miinukselle viikossa, jos oletetaan että 4000kCal minulla on aineenvaihdunta päivässä, ja 4krt/viikossa käyn kävelemässä, jossa kulutan yhteensä 4400kCal. Syön siis max 1500kCal / päivä...

22.01.2003 08:41

4000 kcal kuulostaa hurjalta määrältä perusaineenvaihduntana. Tosin olet mies ja painat niin paljon. Ehkä se sitten pitää paikkansa. Joku mies voisi tietää paremmin, meillä naisilla kun luvut on paljon pienempiä.

Mutta kysyit miinukselle menemisestä. Jos aineenvaihdunta päivässä on se 4000 kcal ja syöt päivittäin 1500 kcal niin sehän tekee 2500 miinuskaloria päivässä. Aivan liikaa! Sinun kyllä täytyy syödä enemmän. Mitäs sitten kun olet saavuttanut tavoitteesi? Et voi koko loppuelämääsi syödä vain 1500 kcal/päivä. Ja jos/kun nostat kalorimäärääsi laihdutuksen jälkeen, seuraa väistämättä lihominen, vaikka harrastaisit liikuntaakin. Elimistö pitää totuttaa pikkuhiljaa pienempään kalorimäärään.
Osaatko sanoa paljonko kaloreita söit ennen laihduttamista?
Yleensä laihduttajalle suositellaan päivittäiseksi kalorivajeeksi 500 kcal. En tiedä päteekö tämä myös reilusti ylipainoisille.

Minun mielipiteeni on että enemmän ja useammin kuin 2 kertaa päivässä ruokaa. Kyllähän se ruokahalu katoaa pikkuhiljaa kun elimistö ei saa sitä ruokaa. Mullakin on käynyt niin kun joskus on pari päivää mennyt tosi huonolla syömisellä niin sen jälkeen ei edes tuntenut nälkää. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö elimistö sitä tarvitsisi.

22.01.2003 09:50

Siis.. homman nimihän tässä on se, että olen ainakin viimeiset 5 vuotta, ellen enemmän syönyt saman verran kuin nyt syön "laihdutuksen aikana".. eli ennen paino on pysynyt samassa/ ihan pienellä nousulla (en harrastanut tuolloin liikuntaa kerrassaan yhtään) Mutta nyt kun liikunta tuli kuvaan aktiivisesti, niin nyt se näytti olevan naula arkkuun ja paino tosiaan tippuu. Eli vastaus on kyllä, että voin mielestäni jatkaa kuolemaani asti samalla ruokavaliolla ;) koska tähän todellakin olen jo tottunut... Eli se ei tee asiasta ongelmaa. Täten väistämätöntä lihomista ei edes pääse tapahtumaan, sillä aion jatkaa liikuntaharrastustani vielä senkin jälkeen, kun olen ihannepainossani.

Tosiaan, 2 kertaa syön ns. isomman aterian päivässä, ja siinä niitten välissä sitten syön jotain kevyttä kuten hedelmää, ja mehua, ja ehkä yhden kaks suklaakonvehtia.

Ja kyllä silti syön aina sillon kun nälkä yllättää, ja nälkä ei tule satu yksinkertaisesti tulemaan kun sen parisen kertaa päivässä. Syön melko tukevasti kuitenkin päivällä lounaan yhteydessä, jolloin jaksan iltaan todella hyvin ilman suurempia syömisiä... Ennen kävelyyn lähtöä syön yleensä mandariinin ja suklaapalan, että saa vitamiinia ja energiaa kävelyä varten.

22.01.2003 10:06

Olet melko samassa tilanteessa kuin itse olin kolmisen vuotta sitten. Olen 177 ja painoin silloin lähes 100 kg. Itse toteutin 20 kilon painonpudotuksen n. runsaassa puolessa vuodessa. Alkuun oli mullakin ohjelmassa jokapaäiväiset tunnin kävelylenkit, mutta kun paino tippui ja olo koheni siirryin punttitreenien pariin. Mulla oli ainakin koko ajan toi samainen n. 1200 kaloria ohjenuorana ja työpaikan lääkäri seurasi laihdutusta. Jos meinaa laihtua, on pakko vetää kalorit tarpeeksi alas. Pysyvä tulos tulee sillä, että ottaa nekin vähät kalorit oikein. Koko elämäntyyli on periaatteessa laitettava remonttiin. Itseltäni se onnistui jopa yli odotusten. Ei edes oma äitini tunnistanut viime kesänä poikaansa kaupungilla.

Syöt mielestäni vääriin aikoihin. Aamupala on tärkein ja iltaa kohti tulisi syömisen vähetä huomattavasti. Painota hiilihydraatit aamuun ja päiväruokailuihin, jolloin myös kehosi aineenvaihdunta on tehokkaimmillaan. Yötä vasten nautitut hiilarit ne vasta lihottaakin.
Pyri 6-7 pieneen ateriaan päivässä. Näin se nälkä ei pääse yllättämään ja kokoajan on kylläinen olo. Lisäksi muista juoda paljon. Vesi on parasta, mutta kevytlimutkin käy. niillä pystyy ainakin kompensoimaan sitä pahinta makeanhimoa. Rasvaa ei kannata jättää kokonaan pois, sillä rasva se on joka sitä rasvaa polttaa periaatteessa. Lisäksi paljon vihanneksia ja hedelmiä ruokavalioon niin saat myös ne tarpeelliset vitamiinit aj hivenaineet. Tää nyt oli aika ylimalkaista, mutta omaltakohdaltani tiedöän että toimii
Tsemppiä Jann!

22.01.2003 10:09

Ja tuskimpa sun perusaineenvaihdunta on 4000 kcal/vrk kun ei ole munkaan vaikka treenaan 4-5 kertaa viikossa suht kovaa.

22.01.2003 10:37

Kiitoksia!
Pitää sen verran kommentoida kuitenkin vielä, että itseasiassa tuo ensimmäinen lounas ON se aamupalani, nimittäin nykyisestä tilanteesta johtuen heräilen vasta siinä 12:00 aikaan. Eli onko tuolla väärin syömisellä enää tuossa vaiheessa väliä? Seuraavan ja huomattavasti kevyemmän aterian syönkin sitten ennen kello yhdeksää, joka on se pari leivän siivua "iltapalaksi".

Minusta tuo aineenvaihdunnan laskemisen taulukko on tehty pirun hankalaksi, ottaa tuosta nyt selvää millä kertoimella tuo pitäisi laskea..? Päivässä nimittäin minulle ei juurikaan tulee muuta rasitusta, kuin se illan kävely. "Vapaapäivänä" ei tule lainkaan tuota rasitusta, vaan otan hyvin rennosti ja lepäilen. Teen pääasiassa etäduunia tietokoneella, joten sen ääressä tulee istuttua lähes koko armas päivä. Sen takia päivärytmininkin on tämä; ~03:00 nukkumaan, herätys ~12:00 aikaan. Toivottavasti tuo nukkuma-aikani nyt ei kuitenkaan siihen aineenvaihduntaan, painontiputukseen vaikuta negatiivisesti, sitä kun ei pysty muuttamaan.

Tuosta veden juonnista on myös pitänyt kysyä jo moneen kertaan, että saako laihduttaja juoda vettä niin paljon kun sielu sietää? eli kuluuko se kuitenkin elimistöstä ennen pitkää, vai pesiytyykö liiallinen veden juonti elimistöön rasvan lailla? Turvottaahan se ainakin...

22.01.2003 10:44

En kommentoi muuta kun tuota vedenjuontia...eli ei se vesi kerry todellakaan rasvaksi =) liiallinen vedenjuonti saattaa huuhtoa suolot kropasta, mutta joku 4 litraa päivässä tuskin sitä vielä tekee...

22.01.2003 10:46

Ei se vesi mitään turvota. Pistää kuonat liikkeelle vaan. Ja pitää muuten sen masun täyden tuntuisena. Pari kolme litraa voi vedellä huoletta.

Tohon vuorokausirytmiisi en nyt osaa oikein vastata mitään. Luulen että jos kehosi on tottunut tuohon rytmiin, ei pitäisi olla ongelmia. Nyrkkisääntönä vain että ateriat pienenee kohti nukkumaanmeno aikaa. Vetäiset sit noustessasi puoliltapäivin oiken kunnon aamiaise napaan nin päivä starttaa hyvin. Pidä ateriaväli siinä 2-3 tunnissa.
Mulla oli vielä niitä jotain vanhoja oheita kotosalla. Laitan myöhemmin vaikka tänne ihmeteltäväksi...

22.01.2003 11:59

Perusaineenvaihdunta ei ainakaan ole 4 000 kcal.

Jos rasvaprosenttisi on 30, niin perusaineenvaihdunta on aika lähellä arvoa 370 kca + 21,6 kcal/kg * 113 kg * 70% = 2080 kcal.

Tämä siis jos et tee mitään.

22.01.2003 19:23

Jeps pitääpä ottaa 1,5litran juomapullo vettä tuohon viereen :)
Juu aamupalaksi tosiaan tulee se ns lounas yleensä. iltaa kohti luonnollisesti syöminen pienenee...

laitappa kuule lisäinfoa kun kerkiät

darvinisti: siitä huolimatta hieman ihmeellistä, koska jo syön päivässä ~1500kCal, ja aineenvaihdunta päivässä on 2080kCal, niin minunhan pitäisi laihtua päivässä jo ilman liikuntaakin tuolla menolla? Sen sijaan että niin on käynyt, onkin tullut hitaasti, mutta varmaa tahtia painoa pikkuhiljaa lisää.

Tämä siis ennen laihdutuksen aloittamista.

22.01.2003 20:22

Lukekaa jk2:n postittama veisti Ravinto-puolella Säästöliekeistä. Saatat Jann ehkä aliarvioida omaa ruokamäärää.

22.01.2003 20:49

Siis tuo 30% rasvaa oli vain heitto. Enhän minä tiedä että onko se oikea. Jos sinun rasvaprosenttisi on suurempi niin aineenvaihdunta on pienempi.

Kuinka tarkkaan lasket syömisiäsi?

23.01.2003 19:35

No sen verran tarkkaan että kyllä muistan mitä päivän aikana olen syönyt.. esim tänään söin normaalin ruuan,päivällä, vähän aika sitten meni banaani ja pala juustoa poskeen. Täysmehua myös.. jotain pitäis varmaan vielä keksiä, ennen tämänpäiväistä lenkillemenoa, että saa puhtia suoritukseen kunnolla.

23.01.2003 20:03

Ja paljonkohan siinä "normaali ruuassa" on esim. kaloreita, protskuja jne. ;)) Noh, kertonee kuitenkin jotain syömisten laskemisesta.

24.01.2003 07:47

Tässä ote sydäntautiliiton vihkosesta, jonka ohjeiden avulla pudotin itse ne 20 kiloa.

Ateriasuunnittelu

Laihduttamisessa on kyse energian vähentämisestä. Kun syö päivässä 500 - 1000 kilokaloria (kcal) vähemmän, laihtuu viikossa puolesta kilosta kiloon. Laihduttaja voi syödä n. 1200 -1500 kilokalorin edestä vuorokaudessa. Jos tekee ruumiillista työtä tai liikkuu aktiivisesti, voi syödä 1800 kcal päivässä. Normaali energiantarve naisilla on 1800 - 2400 kcal ja miehillä 2200 - 2800 kcal vuorokaudessa.

Voit käyttää alla olevaa annostaulukkoa ateriasuunnittelusi pohjana. Siinä ruoka-aineet on jaettu kuuteen eri ryhmään. Kustakin ryhmästä voit syödä taulukon osoittaman määrän annoksia päivässä. Taulukko kertoo myös annoksen koon ja energiamäärän.

Lisäksi alla on esimerkki, miten annokset voidaan jakaa päivän eri aterioille. Voit jakaa annokset myös omien mieltymystesi mukaan. Jaa annokset kuitenkin tasaisesti 2-3 pääaterialle ja 1-2 välipalalle.

Annostaulukko: 1200 kcal:n ruokavalio

KASVIKSET:
vähintään 3 annosta.
Annos= 1-2 dl kasviksia (100g) raakana tai keitettynä,
10-30 kcal

HEDELMÄT JA MARJAT:
3 annosta
Annos= 1 hedelmä (100g) tai
2 ½ dl marjoja tai 1 dl mehua
40 kcal

LEIPÄ, VILJAVALMISTEET, PERUNA
6 annosta
Annos= 1 ohut leipäviipale tai
1 ½ dl puuroa tai 1 peruna tai 2/3 dl pastaa tai riisiä
50 kcal

MAITO JA MAITOVALMISTEET
3 annosta
Annos= lasi rasvatonta maitoa, piimää tai
25-30g vähärasvaista juustoa (2-3 viipaletta)
70 kcal

LIHA, KALA, KANANMUNA
4 annosta
Annos= n. 40g vähärasvaista lihaa tai 50 g kalaa tai 1 muna
(enintään 2 munaa viikossa)
80 kcal

RASVA
4 annosta
Annos= 1 tl (5g) kasvismargariinia tai 2 tl (10g) kevytmargariinia
40 kcal

Annostaulukko: 1500 kcal:n ruokavalio

1200 kcal:n ruokavalionn lisätään seuraavat annokset

1 annos marjoja tai hedelmiä
3 annosta leipää, puuroa tai perunaa
1 annos rasvatonta maitoa tai maitovalmisteita
1 annos rasvaa

1200 kcal:n ateriaesimerkki:

AAMUPALA
1 hedelmä tai 1 dl tuoremehua (1 hedelmä annos, 40 kcal)
2 viipaletta täysjyväleipää (2 leipäannosta, 100 kcal)
sipaisu margariinia (1 rasva-annos, 40 kcal)
2-3 viipaletta vähärasvaista juustoa (1 maito-annos, 70 kcal)
kahvia tai teetä vapaasti
Yht. 250 kcal

LOUNAS
80g vähärasvaista lihaa tai 100g kalaa (2 liha-annosta, 160 kcal)
1 peruna (1 leipäannos, 50 kcal)
2-4 dl kasviksia (2 kasvisannosta, 60 kcal)
2 dl rasvatonta maitoa (1 maito-annos, 70 kcal)
Yht, 340 kcal

VÄLIPALA
½ täysjyväsämpylää (1 leipäannos, 50 kcal)
sipaisu margariinia (1/2 rasva-annos, 20 kcal)
1 hedelmä tai 1 dl tuoremehua (1 hedelmä-annos, 40 kcal)
kasviksia vapaasti
Yht. 110 kcal

PÄIVÄLLINEN
100g kalaa tai 80 g vähärasvaista lihaa (2 liha-annosta, 160 kcal)
1 peruna (1 leipäannos, 50 kcal)
1-2 dl kasviksia (1 kasvisannos, 30 kcal)
vettä
Yht. 240 kcal

ILTAPALA
1 hedelmä tai 2 ½ dl marjoja (1 hedelmäannos, 40 kcal)
1 viipale täysjyväleipää (1 leipäannos, 50 kcal)
sipaisu margariinia (1/2 rasva-annos, 20 kcal)
1 dl raejuustoa (1 maito-annos, 70 kcal)
kasviksia vapaasti
Yht. 180 kcal

Aterioiden lisäksi voit syödä kasviksia vapaasti mm. kurkkua, paprikaa, lehtisalaattia, tomaattia, kaalia ym.

Lähde: Sydäntautiliitto, Syömisen taito

24.01.2003 15:22

Banaani, juustoa ja täysmehua?
WTF!
Ota nyt hyvä ihminen vähän selvää noista ruoka-aineista.
Perustiedot ensin kuntoon ja sitten vasta rutisemaan.

24.01.2003 17:36

OK kiitoksia taulukosta.. pitänee tsekkailla tuota tarkemmin ja katsella mimmosta ruokavaliota sitä sais aikaan...

02.02.2003 11:33

Kertoisitko meille miten treeni sujuu ja onko ruokavalio asettunut uomiinsa?

03.02.2003 22:09

Hei miten musta tuntuu että tää Jann oli niin hauska kaveri et kusetti teitä ihan täysillä :) ?

Joku vakkarityyppi täältä joka pisti teidät kaikki 1-0...

03.02.2003 22:49

"Banaani, juustoa ja täysmehua?
WTF!
Ota nyt hyvä ihminen vähän selvää noista ruoka-aineista.
Perustiedot ensin kuntoon ja sitten vasta rutisemaan."

Mitähän kauhean pahaa hedelmissä ja vähärasvaisessa juustossa on?

Ja voisiko joskus kenties laihduttajakin syödä jotain MAUN vuoksi?

Perustiedot tosiaan kuntoon ja maalaisjärki mukaan.

05.02.2003 14:08

protsku: No ruokavalio pysyy aikalailla siinä samassa vieläkin, eli siinä mitä aikaisemmin jo kerroin... :/ hankalaa tuota on kyllä ruveta muuttamaan monen vuoden tottumuksen jälkeen. Tosin mielestäni toisaalta syön aivan tarpeeksi hyvin päivässä, salaattia, vitamiineja ja muuta terveellistä, mitä siis voisi ihminen enempää vaatia..? Tuloksia on kuitenkin näkynyt todella hyvin tälläkin ruokavaliolla. Paino näyttää tippavan tasaista tahtia 3kg/kuukaudessa. Tällähetkellä painoni on 109kg. Eli syyskuun puolesta välistä 16kiloa miinuksella, ja paino senkun tippuu tippumistaan... joten taitaa se ruokavalioni jotakuinkin ollakin kunnossa sitten, ehkä olen selittänyt syömiseni hieman epäselvästi sitten täällä aiemmin?

Treeni sujuu vallan mainiosti, eli sen 4krt viikko kuten ennenkin. Ja jatkuu taatusti samana. Kesä lähestyy, ja ajattelin hommata kesäksi rullaluistimet, jolloin kunto nousisi vielä entisestään.. luistelun päätteeksi sitten vaikka uimaan vielä!

Onkos muuten suklaakonvehdin syömisessä mitään itua ennen lenkille lähtöä? eikös sokeriarvot kannata aina nostaa aika isoksi ennen lenkkeilyä = jaksaa paremmin? Sen olen ainakin huomannut, ettei kannata moneen tuntiin syödä MITÄÄN ennen lenkille lähtöä, sillä minulla rupeaa vatsan alaosasta sattumaan kovan lenkkeilyn aikana... enkä varsinaisesti tiedä kyllä mistä se johtuu, mutta veikkaan juuri tuota syömistä/juomista ennen lenkille lähtöä. Osaisko joku sanoa, mikä elin se on, jota rupeaa sattumaan, jos syke kasvaa liian isoksi kovan kuntoilun ohella (se on siis edestä katsottuna hieman lantion yläpuolella vasemmalla puolella)?
Yleensä keskivaiheilla sattuu, mutta kun levähtää hetken, kipu katotaa. Mutta palautuu taas jos rehkii liikaa. Tämä ei tule usein, vain sillon tällön.

nami: Ikävä tuottaa pettymys, vaikka huvittava tuo väitteesi onkin... Eli olen todellakin uusi ja apua tarvitseva täällä, enkä pelleile kenenkään kanssa :)

05.02.2003 17:50

Mahtava laihdutustahti sinulla, onnea!

05.02.2003 18:38

kiitoksia vain..! toivottavasti tahti vaan pysyy samanlaisena kuin nyt on pysynyt.. no isolla miehellä on ainakin sitä, mitä kuluttaa ;)

Ja jos tosiaan onnistun tiputtamaan painoni jo alle sataan kiloon tällä "treenilläni", niin ei voi kyllä muuta sanoa, että kuinka HELPPOA tämä laihdutus on! Ja en kyllä edes ymmärrä, miksen hitossa ole tätä duunia aloittanut jo vuosia sitten...

Ja onneksi tulee tuo kesä, niin kuntoilu muuttuu entistä helpommaksi.. Olen nyt laskeskellut, että 100kilon tavoite ois kesäkuun alkuun mennessä. Siitä sitten taas ottamaan uusi tavoite, vaikkapa 5 kilon välein aina 65kiloon asti. Mutta siihenhän on matkaa ja tuskaa vielä edessä, ja paljon!

kirjaudu sisään jos haluat vastata