Pyörän huolto

114039
1007 1003 1003 5ca2ef9ce827e6f94d1cd7dfc8612f84c6c107da7eae68b97f7173fb8d381397 pau
12. huhtikuuta 2006 20:18

Olisiko kellään vinkkiä hyvästä (ja mielellään mahd. halvasta) pyörähuoltopaikasta Helsingissä? Mielellään melko keskustan alueelta. Tietenkin pyörää voi laitella itsekin, mutta ajattelin tänä kesänä panostaa huollattamalla pyörän kunnolla. Ja mikä teistä on järkevä hinta huollolle?

Vastaukset: 17

25.04.2006 13:13

Paljon halvemmalla pääset ja parempaan lopputulokseen pääset huoltamalla itse. Tarvitset vain muutaman erikoistyökalun, jotka ovat järjettömän kalliita, mutta silti halpoja huoltoon verrattuna. Pyörä on sen verran yksinkertainen laite, että kuka vain oppii sen korjaamisen ihan itsekseen.

25.04.2006 16:30

"Paljon halvemmalla pääset ja parempaan lopputulokseen pääset huoltamalla itse."

Off topic:
Näin minulle joku sanoi liittyen auton huoltoon. Vastasin, että minulla on vielä toistaiseksi muutakin tekemistä kuin kädet öljyssä ja rystyset verillä hieroa moista peltilehmää. Ehkäpä sama ajatus tässäkin...

26.04.2006 08:30

Auto on hiukan eri asia. Pyörässä on muutama hassu liikkuva osa ja niiden huoltamisen oppii ihan silmällä katsomalla.

26.04.2006 08:36

Harvassapa on tavan pyöräilijä joka osaa huoltaa monivaihteisen pyöränsä kunnolla itse. Ja vielä harvemmassa ne jotka sitä viitsii edes yrittää. Järkevä hinta täyshuollolle olis minusta noin 50 euroo, mutta valitettavasti ainakaan Jyväskylästä ei sillä hinnalla saa kuin puolihuollon joka sitten onkin melkein yhtä tyhjän kanssa. Täyshuolto maksaa täällä 70-100 euroo, paikoin enemmänkin.

26.04.2006 10:00

"Auto on hiukan eri asia. Pyörässä on muutama hassu liikkuva osa ja niiden huoltamisen oppii ihan silmällä katsomalla."

Missasit pointtini, joka oli, että kaikkia ei kiinnosta alkaa huoltamaan itse.

26.04.2006 13:19

Alkuperäiseen asiaan palatakseni.
Jos nyt koittaa kuitenkin itse pyöränsä huoltaa niin mitä sille "pitäisi" tehdä?
Tarkistaa että renkaissa on ilmaa ja jarrut toimivat, mutta muuta?

26.04.2006 17:32

Oletko missannut kaikki lehdet (hesari ym.) , nehän pursuavat huolto-ohjeita näinä aikoina. En nyt muista sisältöä, mutta öljyä ketjuihin ja laakereihin, kiristä löysät ruuvit ja mutterit, tarkista vaijerit, pinnat olisi hyvä tsekata ja jarrut jne.

Ja sitten vaan mustaa vanaa:)

27.04.2006 12:34

Tässä fillarilehden juttu fillarin keväthuollosta

Kunnollinen täysihuolto on aikaa vievää puuhaa. Aika lailla eri asia huolletaanko esim. Helkama Oivaa vai täysjousitettua kisamaasturia. Oulussa huollon hinta taitaa lähteä 40 euron tietämiltä.

27.04.2006 14:35

Kiitokset Zuahille päivän parhaasta linkkivinkistä ;) Viikonloppuna olisi tarkoitus kaivaa pyörä esiin ja suorittaa pientä huoltoa.

27.04.2006 15:27

Jos ei itse osaa pyöräänsä huoltaa niin on parempi ostaa rullaluistimet . Itse en inakaan uskaltaisi omallani metsäpoluille edes lähteä ellen olisi sitä itse huoltanut/tarkistanut .

27.04.2006 15:47

Entä jos ei osaa huoltaa rullaluistimiakaan itse, sittenkö vaan kävellään paljain jaloin pitkin kaupunkia kännykkä ja puhelinluettelon kartta taskussa? Mitenkäs autolla uskaltaa ajaa 120 km/h, jos ei sitä ole itse huoltanut?

Polkupyörän huoltaminen on tosiaan varsin helppoa, jos osaa sen tehdä. Jos taas ei osaa, niin se on melko hankalaa. Ja suurin osa polkupyörän omistajista ei osaa.

27.04.2006 15:55

"Entä jos ei osaa huoltaa rullaluistimiakaan itse"
Nii-in se voi olla hankalaa sekin tai sitten tosi helppoa riippuu vähän miltä tuntuu.

"Mitenkäs autolla uskaltaa ajaa 120 km/h, jos ei sitä ole itse huoltanut?"

Pitää varmaan ottaa vaan se riski?

27.04.2006 18:25

Vicecity tykkää elää vaarallisesti???!!!?!! /iik/ /palvo/

27.04.2006 22:38

Aina voi myös harkita soittaisiko entiselle poikaystävälle, juttelisi ensin hetken mukavia ja ujuttaisi johonkin sinne väliin pyynnön nopeasta pyörän tsekkauksesta "ihan vaan joku päivä sun töiden jälkeen, päivällä ei oo niin mulle väliä, siinä tuskin kauaa menee, siellähän se on kellarissa ollut koko talven eikä siinä varmaan mitään oo mutta olishan se hyvä tsekata enneku lähtee polkemaan..."

Nim. "Yritin lähteä salille pyörällä, mutta kumit oli ihan tyhjät, enkä huoltoasemalle jaksais mitenkään kävellä"

28.04.2006 00:13

Muistakaa käyttää pyöräilykypärää sellasta missä on mp3 soitin ja videolasit vakiona

14.05.2006 19:49

Siis piti sanomani, että jos aikaisemmin ei ole pyörää erityisemmin itse huollellut niin se ei todellakaan ole mikään yksinkertainen homma. Kannattaa huollattaa kunnolla. Jos et jatkuvasti huolla pyörääsi, niin täysihuolto olisi paikallaan. Ammattitaitoine mekaanikko osaa myös tarvittaessa vaihtaa osat yms.
Tottakai tulee halvemmaksi huoltaa itse, mutta kaikki eivät sitä voi osata. Eikä se ole tarpeellistakaan jos ei pyöräile paljoa.

-Ketjujen puhdistus ja rasvaus
-Rattaiden huolellinen puhdistus kaikesta moskasta (jos kuluneet kantsii vaihtaa, niin ei ketjut hypi)
-Taka- ja etuvaihtajan puhdistus ja tarkistus (jos ei vaihteita, niin ketjun kiristys/vaihto)
-Keskiö kerää helposti kaikkea moskaa ja alkaa rahista. Tsekkaa sinne
-Myös jarru- ja vihdevaijereiden ja suojakaapelin väliin kerääntyy paljon likaa. Ne voisi vaihtaa uusiin.
-Kiekkojen tsekkaus
-Pinnojen rihtaus
-Jarrupalojen kunto

02.06.2006 18:08

Helsingissä suuren kierrätyskeskuksen vieressä on mm. pyöräkorjaamo, jossa tehdään täyshuolto 60 egeä. En ole huollattanut, ostin sieltä lapselleni pyörän 16" ja hintaa huimat 10 juuroo. Aikuisten pyöriä siellä on sitten runsaammin, jos jotain nappaa.

Ja järkitouhua, kierrätystä nääs.

kirjaudu sisään jos haluat vastata