Pilaanko juoksulenkkarit kävelemällä?

108114
1006 1003 1002 57964874c8aaa987738ef49914227d3b4e302768b87ff9836f9ea9fa78162b7b WW
19. toukokuuta 2005 20:36

Eli kuulin siis väittämän, että juoksulenkkarit menee pilalle, jos niitä käyttää kävelyyn.

Itse ostin juuri uudet Asicsin Gel-1100 lenkkarit. Olin useamman vuoden kärsinyt askelvirheen aiheuttamista tibialis anterior -lihaksen kivuista ja askelklinikalla syyksi paljastui lievä pronaatio. Olen ihan rakastunut noihin lenkkareihini, koska nyt pystyn taas juoksemaan monen vuoden jälkeen. Ongelma on se, että koska juoksukunto ei ole paras mahdollinen, pitää vielä osa lenkeistä hoitaa kävelyllä. Askelvirhe on kuitenkin sen verran hankala, että jo kävely kipeyttää jalat. En siis pysty kävelemään tuskitta ilman pronaatiotuettuja lenkkareitani.

Osaisko joku asiantuntevampi siis vahvistaa tai kumota väitteen, että pilaan rakkaat juoksulenkkarini kävelemällä? Ja jos pilaan, mahtaako mikään kenkävalmistaja tehdä pronaatiotuettuja kävelylenkkareita? Itse olen nähnyt ihan ns. tavallista mallia ja minulle kävely ei onnistu tavallisella mallilla. Krantut jalat tahtovat pronaatiotukea :)

Vastaukset: 3

19.05.2005 22:16

Olen kuullut saman väittämän, mutta oma tulkintani asiasta on hiukan erilainen kuin sulla. Kävely kuluttaa lenkkareita siinä missä juoksukin. On siis ihan perustellusti turhaa kuluttaa 200 euron lenkkareita kävelyyn, sillä kävely todellakaan ei vaadi iskunvaimennusta, kiertojäykkyyttä ja sun muuta, vaan kävelyyn kelpaa aivan yhtä hyvin 20 euron anttila-lenkkaritkin. Kannattaa pilata juoksukenkänsä ennemminkin juoksemalla kuin kävelemällä, jolloin niiden ominaisuuksista saa enemmän irti.

Varmaan huomasitkin, että sä muodostat tässä kohtaa erikoistapauksen. Sun ylipronaatio ei jätä vaihtoehtoja taloudellisempiin kenkävalintoihin, joten kannattaa pistää vaan ihan rohkeesti geel tuhatsataset jalkaan kävelylenkeillekin. Jalkojen terveyden vuoksi ei kannata alkaa säästää joitakin kymmeniä tai satoja euroja.

Jos haluaa jatkaa lenkkareiden käyttöikää muutenkin, niin niitä ei kannata pitää jalassa turhaan. Tiedän kokemuksesta, että parhaita juoksulenkkareita ei kannata käyttää ainakaan shoppailureissuilla, ruohonleikkaamisessa, baarissa, remonttihommissa, jalkapallossa tai sukujuhlilla. Niitä varten on olemassa tarralenkkareita. :P

22.05.2005 16:23

Samaa mieltä kuin Tommie. Kävellä voi kunhan ei kävele kovin rajuissa olosuhteissa tai käytä paksuja sukkia jolloin kenkä venyy.

22.05.2005 19:08

Mulla on samat jalkaongelmat kuin WW:lläkin. Eli ylipronatoiva jalka (jopa tavallisissa kengissä joudun käyttämään mittojen mukaan tehtyjä pohjallisia). Ehdottomasti suosittelen käyttämään kunnon kenkiä kävelylenkeilläkin. Jos muotoiltuja pohjallisia ei omista (ovat varsin kalliita muuten, ei mikään parin kympin juttu..), niin tuetut kalliit lenkkarit jalkaan vaan! Parempi kuluttaa kengät nopeammin loppuun kuin pilata omat jalkansa.

kirjaudu sisään jos haluat vastata