Perus ruumiintoiminnot???

121012
4. maaliskuuta 2010 21:13

Tän pitäis mennä varmaanki osioon "Keho.net sisältö", ainakin osaks. Mä mietin, että kun tuossa kalorilaskurissa on aina valmiiks merkattu painon mukaan tuleva kalorimäärä minkä pakostakin päivässä kuluttaa (esim. 1600kcal) niin mikä kaikki siihen kuuluu? Tyyliin nukkuminen, istuminen, seisominen, aineenvaihdunta?! Kiitos vastauksista jo näin etukäteen.

Vastaukset: 11

05.03.2010 07:27

Se on laskettu perusaineenvaihdunta. Siihen ei kuulu liikuntaa, mutta perus oleminen kuuluu. Kulutuspuolella voit määrittää aktiviteettitason ja liikunnat.

06.03.2010 22:15

Jos oikein olen ymmärtänyt niin keho.netin antamalla kcal määrällä ei liho/laihdu. Laittakaa viisaammat tietoa olenko ymmärtänyt oikein ? Itse syön reilut 1000 kcal vähemmän mitä keho.net antaa arvoksi, myös treenipäivänä.

06.03.2010 22:31

Myös sillä mitä syö on merkitystä. Laitappa hieman esimerkkiä mitä olet syönyt?

Kuinka tarkasti olet punninnut ruuat?

07.03.2010 06:51

Energiankulutus on myös tosi yksilöllistä, etenkin tuo "peruskulutus".
Sen vuoksi tuollaiset viitearvot joita laskurit antavat, on vain tosiaankiin viitteellisiä. Ikäänkuin keski-arvoja.

Se keho.netin kalorilaskurin antama peruskulutus pitäs nähdäkseni olla tosi hyvä tai hieman jopa alakanttiin, sillä se antaa lukemaksi tosiaan pelkän peruskulutuksen, joka kuluu koko ajan evää väräyttämättäkään. Peruskaava on simppeli: painokilojen verran kaloreita tunnissa.

Suurin osa kuluttamastamme energiastahan menee tosiaan tähän perusaineenvaihduntaan: elintoimintoihin, ruumiinlämmön ylläpitämiseen jne.

Haasteellisimpaa kuin oman kulutuksen laskeminen, on varmaankin kaiken saadun energian laskeminen
mihin Akonankin edellä viittaa.
Syömisten kirjaamisessa on tavattoman helppo huijata itseään niin ettei edes itse oikein tajua sitä. :)

Tietysti voidaan sitten alkaakin filosofoida, miten tervettä ylipäätään on mitata ja punnita ja tilastoida jokainen ruuanmuru jonka suuhunsa ravinnoksi laittaa, mutta se on jo laajempi ja syvällisempi kymysys. :)

07.03.2010 10:23

Olen punninnut syömäni ruuat keittiövaa-alla. Aamuisin olen syönyt 2 viipaletta täysjyväleipää, päälle margariinia 3 grammaa/leipä, viipale oltermannia 7gr/leipä, viipale kinkkua 10 g/leipä, kurkkua tai tomaattia. Välipalana 2 omenaa , lounaana yksi päivä söin brocollia(300g) + Snelmannin uunilihaa(250g), välipalana 2 omenaa, kotia tultua jälleen pari täysjyväleipää aamun täytteillä, illalla porkkanoita 200g. Joinakin aamuina kun ei ole ehtinyt syödä leipää olen ottanut Luonto+ jogurttia 178g. Ja ruuan kanssa juon yleensä vettä mutta kotona viikonloppuisin rela 0% piimää. Treeni päivinä nostan proteiini+ hiilari määrää. Proteiini juoman juon vielä treenin jälkeen. Pyrin syömään paljon kasviksia/ hedelmiä välipaloina. Liharuokia myös suosin + maitotuotteita. Vettä juon päivän aikana erikseen n. Litran. Kahvin määrää pitäisi rajoittaa, tulee litkittyä n.5 kuppia työpäivän aikana maidolla. Sokeria en käytä. Alkoholi lakossa olen kesään asti jotta treenistä ja laihdutuksesta saa kaiken hyödyn irti. Karkkilakossa olen vielä pari viikkoa ja sitten alan pitämään herkkupäivää kerran viikossa. Kohtuudella sekin. Monipuolisesti pyrin syömään ja joka palan minkä suuhun laitan punnitsen vaa-alla.

07.03.2010 18:50

ja joka palan minkä suuhun laitan punnitsen vaa-alla.

Laskeminen ja joka suupalan vahtaaminen aiheuttaa stressiä. Minä pudotin (tai itsekseen se paino alkoi tippumaan) 2 kiloa normaalipainon sisällä, ja heti alkoi tapahtua muutosta, kun lopetin turhanpäiväisen syömisten kyttäämisen ja laskemisen....

07.03.2010 18:54

mitata voi ilman stressiä : )) . Itse kuri syömisen suhteen sen verran heikko että kun pitää ruokapäivä kirjaa niin näkee paljonko oikeasti on syönyt ja sitten huomaakin että vieläkin voi jotakin syödä..

13.03.2010 21:29

Laskeeko tuo siis mukaan myös istumisen, seisomisen jne..? :D Vai vain perus aineenvaihdunnan?

14.03.2010 12:10

Persusaineenvaihdunta vain, ellei lisää mitään aktiviteettia kulutukseen tai klikkaa tekevänsä keskirankkaa tai rankkaa työtä.

Ei siinä peruskulutuksessa ole kyllä paljon eroa siihen paljonko kulutat vaikkapa istumalla, makaamalla, seisomalla paikallasi, olemassa olemalla, hengittämällä, ajattelemalla, silmiä räpyttelemällä, internetissä surffaamalla tms.. :)

21.03.2010 12:17

Kiitoksia vastauksista. Vielä yksi kysymys olis mulla nyt mielessä..

Laskeeko tuo myös nukkumisen mukaan? Eli montako kaloria kuluttaa nukkuessa...?

Kiitos etukäteen jo vastaajille.

21.03.2010 16:07

Kyllä laskee mukaan myös tuon.

kirjaudu sisään jos haluat vastata