Penkki vai vinopenkki?

+ aloita uusi aihe 34783
0006 0001 0003 5aeedf2d25b4daaa2a0a0c2cd5a615afa7d2f269ca3619046d78204cf8cac5eb TT
27. helmikuuta 2003 18.51

Kannattaako tehdä molempia ja mikä niiden ero on?

Vastaukset: 11

27.02.2003 19:31

Vinopenkki ehkä enemmän "muotoliike" ja tavallinen penkki "voimaliike", jos nyt välttämättä haluaa ruveta kategoroimaan. Mutta molemmat kannattanee pitää jossakin muodossaan ohjelmassa.

Itse olen huomannut olkavammaisena että vinopenkki sopii minulle jostain kumman syystä paljon paremmin kuin tasapenkki.

27.02.2003 19:49

Molempia kannattaa tehdä ja molemmat ovat perusliikkeitä, jotka stimuloivat rinnan eri osia. Vinopenkki harjoittaa etupäässä rinnan yläosaa ja tasapenkki sitä varsinaista rintalihakseksi ymmärrettävää osaa.

28.02.2003 13:19

Näin on. Ja muistathan Nib varioida treenejäsi penkin osalta sekä tanko- että käsipainoliikkeillä (esim. yhdistelmät
tasapenkki tangolla+ vinopenkki kp,
vino penkki tangolla+tasapenkki kp,
+ alavinopenkin sekä äskeisten yhdistelmät)

28.02.2003 15:37

Taas (ehkä) ääliömäinen kysymys, mutta miten tuo rintalihasliike vinopenkissä oikein tehdään? On se minulle joskus selitetty, mutta olen autuaasti unohtanut, enkä ole netistäkään löytänyt ohjeita.

28.02.2003 15:46

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress.html

Ihan vastaavasti sitten yläviistopenkki myös. Älä kuitenkaan nosta selkänojaa liian pystyyn, koska tällöin liike ottaa liiaksi olkapäihin.
Pitäisi kulman siellä 30 asteen paikkeilla.

Kuten kuvastakin näkyy, käsipainoilla ideana on, verrattuna tangolla suoritettavaan liikkeeseen, se että näin mahdollistetaan pidempi liikerata ja kunnon venytys rintalihakselle.
Laske käsipainot rauhallisesti hieman rinnan tason alapuolelle ja nosta ripeästi, hallitusti ylös.

Hyvä kikka, kuten myös olkapääliikkeissä, on jättää toisto hieman vajaaksi liikkeen yläpäässä, eli jättää kädet hieman koukkuun viedessä painoja ylöspäin. Tekee gutaa rintalihaspihville..;)

28.02.2003 15:50

Kiitos linkeistä, Sara ja Jason82, selvisipä tuokin lopulta! Pitää kokeilla heti tänään...

28.02.2003 16:06

Tunnustan tehneeni aivan liian vähän vinopenkkiä, mutta tärkeitä ovat molemmat. Vinopena ottaa enemmän rintalihaksen yläosaan.

28.02.2003 16:23

"Vinopena ottaa enemmän rintalihaksen yläosaan."

Isompi rintalihas on yhtä lihasta, joka supistuu luonnollisesti kokonaan, tehtiin sitten vinoa tai tasapenkkiä. Tuo "ottaa yläosaan" johtuu varmasti siitä tuntemuksesta, jonka polte etuolkapäissä tuo mukanaan.

Myös erilainen venytys aloitusasennossa aiheuttaa paremman tuntuman yläosaan vinoa tehtäessä ja alaosaan esim. dipissä. Mutta pelkästään vinopenkkiäkin tekemällä kokoaa itselleen hyvät panssarit.

Aika lailla on kyse geeneistä siinä, minkä muotoiset lihakset kullakin on. Siihen ei paljoa pysty eri liikkeillä vaikuttamaan. Kokoon tietysti voi ja pitääkin, jos niin mielii.

28.02.2003 16:35

Mutta entäs pieni rintalihas? Käsittääkseni sekin vaikuttaa rinnan muotoon ja voimatasoon - ja vinopenkki kohdistuu siihen paremmin.

28.02.2003 16:41

Mutta pieni rintalihas sijaitsee ison alla. Ja pieni kun on, ei paljon mihinkään sieltä näy.

28.02.2003 17:59

Kuten varmasti hyvin tiedät niin pectoralis major koostuu sternalista, jota myös alemmaksi rintalihakseksi kutsutaan ja clavicularista eli ylemmästä rintalihaksesta. Toki molemmissa liikkeissä ovat molemmat osat mukana, mutta varsinainen kohdelihas (tai lihaksen osa paremminkin) eli päätyön suorittava lihas on eri.

kirjaudu sisään jos haluat vastata