painonvartijoiden points-ohjelma

55003
1007 1001 1001 2dca19d17c075f55c894cccaa29ecb495b67410bdc95d2970717779a7ab22b4d ei nikkiä
5. heinäkuuta 2003 14:58

Eli onko painonvartijoiden points-ohjelma ihan huuhaata? minulla on ylipainoa n.10kg ja haluaisin sen pois ja minusta tuntuu, ettei kaloreiden laskeminen ole se mun juttu. Olen myös erittäin liikunnallinen ihminen, joten tämän takia mietin juuri, että pystyykö todella liikunnalliset ihmiset noudattamaan points-ohjelmaa, tai onko se terveellistä? liikunnastahan saa ylimääräisiä pisteitä, joten luulisi toimivan.. mutta kokemuksia peliin ja omia mielipiteitä. Olen nimittäin nyt todella kiinnostunut tästä ohjelmasta.

Vastaukset: 18

05.07.2003 15:23

Kyllä se PV:n points-ohjelma on ihan OK, mutta älä usko sanakaan mitä ne PV:n tantat sanoo proteiineista.

05.07.2003 18:04

Myös kalorinsaanti jää Painonvartijoiden ohjeilla aivan turhan alhaiseksi.

05.07.2003 23:45

mitä ne sitten sanoo proteiineista? entä pitääks tätä ohjelmaa noudattaa tavoitettujen mittojen jälkeenkin?

06.07.2003 15:36

Ihan ekaksi on pakko kysyä, mistä tiedät ettei kalorienlaskenta ole sinun juttusi? :-) Pointsithan ovat vain yksi variaatio kalorilaskennasta. Kyllä, he tarjoavat tiedot useimmista tuotteista, mutta eivät kaikista -- niinpä ennemmin tai myöhemmin törmäät tilanteeseen, jossa joudut muuntamaan kaloritietoja pointseiksi.

Pointseilla kalorimäärät jäävät poikkeuksetta liian alhaisiksi. En ole vielä nähnyt yhtään ruokapäiväkirjaa, jossa koko päivän energiamäärä päivän pointseilla jaettuna olisi ollut yli 68 kcal / p. Tällaiseen määrään pääsee syömällä vain ihan älyttömästi ilmaisia, perunaa/ruisleipää aterialla niin paljon kuin jaksat ja muuten hyvin vähärasvaista (ja käytännössä usein myös vähäproteiinista) ruokaa --> ruokavalio on äkkiä liian hiilihydraattipitoinen, hyviä rasvoja ja proteiinia ei saada tarpeeksi.

Tavallisin yhden pisteen "arvo" suheessa koko päivän ruokamäärään on 60-65 kcalia.

Mitä tämä tarkoittaa? Jos painat vaikkapa 78 kiloa aloittaessasi laihdutuksen, saat syödä 20 p eli käytännössä tämä tarkoittaa ruokavalinnoistasi riippuen 1200-1360 kcalia (kyllä, tämä on siis koko päivän kalorisaldo). Liikuntapisteitä saat syödä viikossa 12 (vaikka liikkuisit kuinka paljon), eli tämä tarkoittaa keskimäärin 102-117 kcalin lisäystä ruokavalioon.

Laihduttajien pitäisi syödä noin 1,5 g proteiinia per painokilo per päivä TAI vähintään 80 grammaa proteiinia per päivä. Käytännössä tämä tarkoittaa 78 kiloisella sitä, että hänen pitäisi käyttää erittäin runsasproteiinisiin (liha, kala, maitorahka, raejuusto) ja vähän rasvaa ja hiilareita sisältäviin tuotteisin ainakin noin 8 pistettä päivässä. Koska Painonvartijoissa ei painoteta proteiinin tärkeyttä vaan esimerkiksi hehkutetaan kuinka voi palkita itsensä silloin tällöin pullaviipaleella, sokerittomilla (Painonvartijoiden myymillä) karkeilla, joihin menee vain niin ja niin vähän pisteitä, harva syö proteiinia tarvitsemansa määrän.

Jos painosi on alle 70 kg, tilanne muuttuu aina vain kriittisemmäksi...

Lisäksi viikkopunnitukset tekevät vaaka-addiktiksi, jonka mielialaa vaakalukema säätelee (vaikka normaalisti naisella paino voi heitellä kilonkin kahden päivän välillä ilman että rasvan määrä on muuttunut), ihmisiä ei kannusteta käyttämään omaa järkeään ja luottamaan omiin tuntemuksiinsa, joissain ryhmissä ihmisiä jopa syyllistetään, jos heidän painonsa ei laske (sillä eihän vika voi olla Painonvartijoiden hienossa ohjelmassa!) jne. Ai niin ja pisteiden lasku hämärtää käsityksen siitä, miten paljon oikeasti syö --> neljän pisteen ylitys (= useimmiten noin 200-240 kcal) tuntuu järkyttävältä repsahdukselta vaikka tosiasiassa ei ole onnistunut syömään edes laskennallisen kulutuksensa verran --> tuntee itsensä epäonnistujaksi.

Liian alhaiset kokonaisenergiamäärät aiheuttavat ärtyisyyttä (jota itse ei välttämättä huomaa, mutta perhe kyllä), palelua (jonka painonvartijat väittävät normaaliksi ilmiöksi laihdutettaessa), hallitsemattomia himotuksia, lihaskatoa ja joissain tapauksissa myös hiustenlähtöä jne.

Hyvää Painonvartijoissa on ryhmän tuki (tai kuri :-), kasvisten painottaminen, annoskokojen hallinta, piilorasvojen pointtaaminen jne.

Kannattaa huomata, että Painonvartijat ei ole valtion organisaatio, hyväntekeväisyyslaitos tms. vaan pörssiyritys, jonka ensisijainen tehtävä on tuottaa voittoa omistajalleen, luxemburgilaiselle pörssiyhtiölle.

Mitä enemmän ihmiset retkahtavat, mitä helpommin he lihovat uudelleen ja mitä paremmin heidät saadaan aivopestyä uskomaan, että vika epäonnistumisessa on täysin heissä itsessään, eikä esim. liian tiukassa ohjelmassa, sitä enemmän firma tuottaa voittoa... :-)

Itse olen laihduttanut kaksi kertaa onnistuneesti Painonvartijoissa, mutta kilot tulivat takaisin kun en enää jaksanut kituuttaa ja laskea tarkasti jokaista suupalaa tasapainoiluvaiheessa. Nyt olen laihduttanut normaaleilla yleissäännöillä kaloreita laskien ja vaikka paino ei ole pudonnut yhtä huikeaa vauhtia kuin Painonvartijoissa, olen senttikaupalla pienempi kuin kertaakaan Painonvartijoissa, vaikka olen päässyt nyt samaan painoon kuin silloin --> ts. olen ihan älyttömän paljon kiinteämpi.

Ai niin ja Painonvartijoissa ei kannusteta liikkumaan, eikä varsinkaan harrastamaan punttitreeniä, koska aina palataan siihen, kuinka heidän ohjelmallaan voi "laihtua liikuntaa lisäämättä". Lisäksi se, että kaikki liikunnalla ansaittuja lisäpisteitä ei saa käyttää, aiheuttaa sen, ettei äkkiä tule liikkuneeksi kuin sen 12 pisteen edestä.

Ja vielä vertailulukuja:

Nainen, 78 kg: peruskulutus normaalilla arkiaktiivisuudella (ilman ekstraliikuntaa) on noin 2200-2500 kcalia.

Keskimäärin puolen tunnin reippaalla päivittäisellä liikunnalla kalorimäärä nousee oin 250 kcalilla.

Painonvartijoissa hän voisi syödä noin 1200-1400 kcalia ilman liikuntaa, mikä tarkoittaa helposti yli 1000 kcalin laskennallista vajetta.

Tällöin hän laihtuisi (ainakin aluksi) noin kilon viikossa, jolloin 750 grammaa kilosta olisi rasvaa ja 250 grammaa olisi lihasta.

Kovalla treenillä ja riittävällä syömisellä ei-laihduttava "naturaali" nainen pystyy hankkimaan arviolta 1-2 kk:ssa 250 g lihasta.

Lihas saa näyttämään kiinteältä ja auttaa lisämään päivittäistä kokonaiskulutusta --> saa syödä laihdutuksen jälkeenkin enemmän.

Oma kulutukseni on alle 70 kiloisena noin 2000 kcalia ilman ekstraliikuntaa.

Painonvartijoissa laihduttaessa tulin käytännössä syöneeksi tuossa painoluokassa 900-1100 kcalia. En onnistunut koskaan laihtumaan alle 66,x -kilomäärän ja tuossa kilomäärässä kykenin pysymään hirveällä kituuttamisella ja tarkalla laskemisella vain muutaman viikon kerrallaan.

Tasapainoiluvaiheessa sain syödä 1600 kcalia, mikäli halusin pysyä alle 68 kiloisena.

Nyt olen laihduttaessani syönyt 1800 kcalia, saan tarpeeksi rasvaa (n. 50-60 g / vrk), proteiinia (n. 1,5-1,6 g / painokilo) ja kuituja (n. 25-35 g /vrk). En kärsi himoista, en palele, olen energinen, en edes koe olevani laihdutuskuurina ja olen nyt 67,x kiloisena pienempikokoisempi kuin koskaan.

Tasapainoillessani pystyn syömään 2000-2200 kcalia päivä ilman että paino nousee PLUS liikuntakalorit.

Jne. jne.

Lisää aiheesta: http://www.kutri.net

06.07.2003 16:02

Sinähän aioit kuristaa seuraavan joka kyseenalaistaa kaloriteorian (ei ole edes teoria vaan luonnontieteellinen fakta):

http://www.kaleva.fi/html/JTpage328512.html

06.07.2003 16:07

Hmm...well, ne EI sano itse asiassa proteiineista yhtikäs mitään! Tai enintään varoittelevat "runsaan" proteiinin saannin "haittavaikutuksista" ilman mitään tieteellistä näyttöä. He ilmeisesti suosittelevat matalaproteiinista dieettiä siitä syystä, että painonpudotus olisi vain väliaikaista (lihasmassaa lähtee niin paljon kesälomalle) ja siten tyhmät asiakkaat tulevat uudelleen sisään. Sitten se joku tumma PV tantta sanoo TV:ssä, että syökää paljon pastaa niin lähtee kilot.

06.07.2003 16:12

Nimettömälle suosittelen tätä lehteä (siis sitä naisten versiota ..for Women):

http://www.fitnessrxmag.com/

Runsaasti asiantuntijakirjoittajia; klikkaa "Experts". Lista ei tosin ole ajan tasalla, sillä puuttuu muutamia uusia naamoja. Lehdestä löytyy uusimmat tutkimustiedot mm. painonpudotuksesta helppotajuisesti esitettynä.

06.07.2003 18:59

PV ei ole välttämättä huono vaihtoehto ihmiselle joka kaipaa ryhmän tukea laihduttaessaan, mutta liikunnan harrastaminen (=kunnollinen punttitreeni) ei oikein luonnistu matalakalorisella dieetillä. Nopeempaa toki mutta... hitaasti hyvä tulee...

itse ohjelmaa kokeilleena points ohjelmalla tulee kyllä syötyä helposti kaikkea muuta kuin terveellisesti kun saa syödä mitä tykkää... kuhan pysyy pisteissä??? Viikottainen punnitus tosin voi olla joko viikon kohokohta tai helvetti??? Jos nauttii siitä että lasketaan voipaketteja ja puhutaan tunti ruuasta niin siitä vaan mukaan,

kyllähän niillä ohjeilla laihtuu vaan harvoin pysyvästi... että järkeä saa käyttää aita ei ole matalin siellä mistä se näyttää olevan???

06.07.2003 19:51

Minä törmäsin Painonvartijoissa ihmisiin, joilla oli muutamalla työtä ja tuskaa syödä edes se 18 pistettä. Eli he eivät varmasti jaksaisi niitä proteiinejakaan tarpeeksi syödä joka tapauksessa.
Joillekin se tasapainoittelukin on varmasti yhtä juhlaa ja jaksavat seurata pointseja koko ikänsä. Mietinkin, että jos laihduttaa kituuttamalla ja menettämällä samalla lihasta niin eikö asian voi kuitekin korjata sitten tavoitepainossa alkamalla treenata ja kasvattaa lihaksia?
En tosin suunnittele itse pv:hin menoa enää NEVER!!

06.07.2003 22:33

Kalorien laskeminen on mielestäni melko monimutkaista... mutta mitäs siihen sanot, että, jos syön kaikki pisteet, mitä kulutan liikunnallani ja yritän painottaa proteiineja ruokavaliossani?

07.07.2003 08:46

..mutta eikö suurin osa ihmisistä painonvartijoissa on ylipainoisia (15-30 kg) ja eivät liiku juuri ollenkaan, niin silloinhan he eivät tarvitse (välttämättä) niin paljon proteiinia..(en sano etteikö kutri ole oikeassa protskun suhteen!) Tarkoitan, että painonvartijat ei ole oikea paikka semmoiselle ihmiselle, joka urheilee ja haluaa samalla ylimääräiset rasvat pois!

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
07.07.2003 10:53

...PV:n systeemin _voi_ tehdä järkevästikin, niinkuin ehdotat (paitsi että se muutama lisäpiste liikunnasta on aivan_liian_vähän vaikka syöt ne kaikki). Eli tarpeeksi vähärasvaista lihaa ja riittävästi kasvirasvoja, eikä jemmaa pisteitään illan munkkipossuja varten. Toisaalta kannattaa miettiä että jos säätää ja muokkaa systeemiä noinkin paljon, niin mitä järkeä on siinä että kantaa eurot PV:lle?

Ja mitä hankalaa siinä on että lasketaan kaloreita pisteiden sijasta? Ei voi ymmärtää...perussafkojen kalorilukemat opit tasan yhtä nopeasti kuin PV:n listan pistemäärät.

Pyöristä vaikka kalorit lähimpään 50 kcaliin ja sano sataa kilokaloria yhdeksi "Pisteeksi", jos siltä tuntuu :) Et sinä sen tarkemmalla PV:ssäkään niitä ruokiasi arvioi, koska sielläkin ruokamitat olivat luokkaa "korttipakan kokoinen lihanpala = n pistettä". Pyöristysvirheet kumoavat toisensa jos vain et epähuomiossa aina pyöristä alaspäin... (portion creep)

07.07.2003 12:16

Painonvartijoiden points -systeemin idea on hyvä, kunhan muistaa proteiinin merkityksen!! Liha ym. ovat lähes poikkeuksetta pisteytetty ihan liian ylös, ja niistä tulee helposti "liikaa" pisteitä ja mieluummin syö sitten pari leipää tms.. Joten kunhan itse vähän muokkailee (=muistaa syödä proteiinia ja rasvaakin), systeemi toimii ihan hyvin!

Jonkinlaista epäloogisuutta pisteissä kyllä on, esim. iso omena on 1p, mutta appelsiini 0p, vaikka kaloreita tulee suht saman verran..

Niin ja varsinkin kuntoileva tai muuten aktiivinen ihminen saa minusta syödä muutaman ekstrapisteen, eikä nipottaa parin pisteen takia.

07.07.2003 12:48

Painonvartijoiden pisteet eivät tarkoita suoraan tiettyä kalorimäärää, vaan rasvan osuus ratkaisee!
Jos on rasvainen tuote, vie se enemmän pisteitä kuin saman kalorimäärän sisältävä vähempi rasvainen. Eli pisteet ovat siinä mielessä sallivammat kuin pelkkä kalori ajattelu ja tulee valittua vähärasvaisempaa, vaikka kaloreita olisi kuinka paljon.

Olikohan tuossa omenassa kuitenkin enemmän hedelmäsokeria kuin appelsiinissa? En muista.
Ja appelsiinissa on niitä flavoudeja(?), jospa sekin vaikuttaa pisteytykseen.

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
07.07.2003 13:17

Keiju...tiedän varsin hyvin. Ei ollut pointsi (heh) tuossa replyssäni ollenkaan.

Jos jostain ruoka-aineesta rangaistaan enemmän kuin toisesta ja sen käyttöä rajoitetaan enemmän niin sellainen systeemi ei ole mun kielenkäytössäni sallivampi, IMHO.

Tarpeeksi proteiinia, hyviä hiilareita, pari ruokalusikallista oikeanlaista kasviöljyä jossain muodossa päivän aikana ja kalorimäärä sopivan alas niin hyvä tulee, pointseilla tai ilman. Noiden kriteerien täyttämisen jälkeen on kohtalaisen yhdentekevää miten energiamäärää seuraa, oli ne sitten pointseja tai kaloreita.

Appelsiinikysymykseen veikkaisin että siinä on enemmän kuituja joten se täyttää pidempään ja sitä siis suositaan omppua ennemmin?

07.07.2003 13:49

Siis minulla on sellainen tietokoneohjelma, jossa on ne painonvartijoiden points jutut... tämä on helpompaa kuin kalorien laskeminen, koska en jaksa alkaa laskemaan esim.yhden leivän kaloreita, proteiineja, hiilareita erikseen.
Ja olen siis reilusti ylipainoinen(78/162) ja tiedän, ettei tämä todellakaan ole kokonaan lihasta, vaikka sitäkin löytyy... ongelma-alueeni on vatsa.

Painonvartioissa ei tarvitse laskea erikseen hiilareiden, protskujen, rasvojen osuuksia. ajattelin, että syön kaikissa mahdollisimman proteiinipitoista ruokaa ja syön kaikki liikuntapisteeni, niin eiköhän sen jotenkin pitäisi toimia. mielestäni siinä itseasiassa saa joistakin liikuntamuodoista liioitellustikin pisteitä... muistaakseni nyrkkeilyssä tunnista 24pistettä, joka on siis enemmän kuin muuten sallittu päivän ruokailu...

Olen todellakin yrittänyt kaikkia mahdollisia laihdutuskeinoja, mutta tossa kalorinlaskennassa mulla lähtee yksinkertaisesti järki ja lipsun heti parin päivän-viikon jälkeen. pointseissa ois se helppo, ettei tarvi kun kattoo tietsikalta, koska siinä on vielä mainittu eri merkkejen ruoat erikseen...
mitä mieltä tästä olisitte? sitten en säästäisi viikonlopulle ikinä pisteitä, vaan käyttäisin kaikki päivittäin, terveelliseen ruokaan ja yhden kerran viikossa unohtaisin pointsit kokonaan???

tämä nyt ei olisi periaatteessa ollenkaan enää pointseja, mutta auttaisi minua kuitenkin syömään huomattavasti terveellisemmin. en muuten ole ikinä painottanut tai katsonut juuri mitenkään proteiineja ruokavaliossani, mutta silti minulla paljon enemmän lihaksia, kuin keskimäärin ikäisilläni...

07.07.2003 14:15

Ai sulla on valmis softa? No sitten...

IMO just noin sen pitäisi mennä kaikilla PV-laihduttajilla. Kasviöljyä kanssa tarpeeksi proteiinin ohelle ja järkeä niiden hiilariruokien valintaan. Ja pisteitä vähän ylemmäksi jolloin niitä "lisä"kaloreita saa ottaa myös proteiinista eikä pelkästään niistä vapaista leipä/perunakiintiöistä.

Nykyisinkö saa liikunnasta enemmän pisteitä? Ennen kun niissä oli viikkoraja joka meni mulla tappiin muutamassa päivässä, taisi olla 12 lisäpistettä per viikko mun kokoiselle.

07.07.2003 15:29

...."Jos jostain ruoka-aineesta rangaistaan enemmän kuin toisesta ja sen käyttöä rajoitetaan enemmän niin sellainen systeemi ei ole mun kielenkäytössäni sallivampi"

Siis ainahan laihdutuksessa on kyse siitä, että valitaan syömisensä järkevämmin ja joidenkin tuotteiden syöntiä rajoitetaan, esim. itse liikoja hiilareita nykyään.
Eria asia on se, jos jotain kokonaan KIELLETÄÄN, koska sehän ei ole laihdutuksen ja painonhallinnan kannalta mitenkään ratkaisevaa.
Varmasti et liho, jos käytät silloin tällöin sokeria ja kermaa.
Kuinkas sinulla jk2 sujui painonvartijat?
Pääsitkö tavoitteeseen?

kirjaudu sisään jos haluat vastata