Painonvaihtelu

121969
7. joulukuuta 2010 15:50

Olisikohan kenelläkään ollut vastaavia kokemuksia tai osaisiko joku kommentoida tätä asiaa.
Olen yli kymmenen vuotta jojoillut painoni kanssa. Lukuisilla lääkäreillä olen käynyt, mutta kukaan ei tunnu löytävän vastauksia. Lyhyesti kerrottuna, painoni vaihtelee joka vuosi miten sattuu, vaikka ruokavalio- ja liikuntatottumukset pysyvät täysin samanlaisina. Painonvaihtelu ei ole mitään pientä vaan n.5-7kg, joka tarkoittaa mun kohdalla 1-2 vaatekoon eroa. (Joudunkin pitämään kaapissa kahden vaatekoon kuteita, nice :/) Yleensä painonnousu osuu syksyyn, joten aikoinaan mulle on tehty kausimasennusdiagnoosi. Tätä kuitenkin nyt ”uusin” lekurini ihmetteli, sillä oireiluni alkaa jo kesällä. Muita oireita on esim. se, että menkat loppuvat, alkavat sitten uudelleen jossain vaiheessa vuoden alussa. Kilot alkavat sitten myös karisemaan alkuvuodesta ja keväällä olen yleensä ”normaalipainossani”, (joskus kiloja on lähtenyt jopa vähän liikaakin mun mieleeni). En siis kykene itse millään ns. normaaleilla tavoilla vaikuttamaan painooni, joka on täysin käsittämätöntä. Kilpirauhasen toiminta on tsekattu sata kertaa ja se on kunnossa. Jotain muitakin hormoneihin liittyviä kokeita on otettu, mutta mitään ei ole saatu selville. Mainittakoon vielä, että syön todella terveellisesti ja liikun paljon (sekä aerobista että lihaskuntoharjoittelua). Kai tämä jotenkin hormoneihin ja aineenvaihduntaan liittyy, mutta ihmettelen mistä tällainen vaihtelu voi johtua…?
Ideoita, anyone?

Vastaukset: 0

kirjaudu sisään jos haluat vastata