Painonpudotus ja treenaus

24017
2. tammikuuta 2003 16:12

Minulla on samat suunnitelmat kuin aiemmin kirjoittaneella Liinulla. Pitäisi ihan jokunen kilo pudottaa (lyhyen tähtäimen suunnitelma ;)) ja parantaa lihaskuntoa (pitkän tähtäimen suunnitelma). Uskalsin jopa aloittaa uuden viestiketjun, kun aikaisempi alkoi mennä jo rasvanpoltto-sivuraiteella :D

Hiukan taustatietoa:
Tähän asti olen harrastanut liikuntaa 4-5 krt viikossa (useimmiten 4), josta 3 krt salilla ja 1-2 spinningissä (pidän siitä ja se auttaa painon pudottamisessa). Olen hidas laihduttelija, syksyn aikana pudotin n. 3 kiloa. Nyt sitten ajattelin päästä eroon (vähintään) 2 kilosta hiukan nopeammin. Kahden kilon jälkeen tarkastetaan pepussa istuvan rasvan määrä (tosin sitähän on siellä aina liikaa! Mutta yritän olla objektiivinen) ja jatketaan tarvittaessa. Joulukuun aikana laihkari ja liikunta ovat olleet hyllytettynä, ensimmäinen juhlakauden vuoksi ja toinen normaalia ankaramman sairastelun vuoksi (keuhkotulehdusta ym "kivaa"). Laihkarini eivät ole näännytys-tyyppisiä, minkä varmaan tahdistakin huomaa ;D Hidas tahti ei siis riipu possuilusta, vaan pienestä energiavajeesta ja ns. lomaviikoista, jolloin syön kulutuksen mukaan (no, on siellä tietty mässypäiviäkin mukana).

Asiaan. Täälläkin on usein huomautettu, että laihduttaminen (lihaksia tappamatta) on miltei mahdotonta. Olen ajatellut kääntää liikuntamäärät siten, että nyt näiden parin kilon ajaksi käyn spinningissä 3 krt viikko ja salilla teen ylläpitävää treeniä 1-2 krt viikko.

Kuulostaako tämä järkevältä? Olisiko jotain tärkeitä tarkennuksia ja muutoksia? Kannattaisiko valita 1- vai 2-jakoinen ohjelma, kun melko varmasti useana viikkona liikuntamäärät jäävät siihen neljään kertaan (joista siis olisi 1 kuntosalia)?

Vastaukset: 23

02.01.2003 16:26

Laihduttaminen lihaksia tappamatta ei ole laisinkaan mahdotonta, lihaksen lisäys sinäänsä sitten taas on eri asia.
2 kilo??? voivoi taas. Ton verran tippuu kun oot kunnon vesidietillä päivän tai et käy vessassa vähään aikaan. Ei siis oikeen päätä eikä häntää. Mikset koittaisi treenata armotta 2-3 kuukautta ja syödä kunnolla ja kattoa sitten onko kenties tarttunut lihastakin muutama kilo ja VASTA sitten rupeaa tiputtelemaan kaloreita, lisäämään airooobista jne. Ja älä nyt hullu vähennä salia 1 kertaan viikossa. Väh. 2 krt, mutta 3 olisi bueno. Salin vähentäminen nyt olisi silkkaa tyhmyttää. Nykyinen ohjelmasi näyttää aika täydelliseltä, en melkeen lähtisi muuttamaan mitään.
Miksi haluat laihtua juuri 2 kiloa keskellä talvelä? Ei mulle mee heti jakeluun, mutta oonkin Pala.

02.01.2003 17:17

Jos haluat säästää lihasmassaa, älä ainakaan vähennä salia ja lisää aerobista, silloinhan niitä lihaksia lähtee enemmän.

02.01.2003 17:33

Nyt ilmaisin itseäni vähän huolimattomasti. Oikeastaan mieltäni vaivaava peruskysymys oli, että kuinka monta kertaa tuollaista ylläpitävää treeniä tulisi vähintään viikossa harrastaa. Kyllä minullekin järki sanoo, että 2 krt on ehdoton minimi, mutta kun nyt vakaa tarkoitus on lisätä aerobista kolmeen kertaan ja sitten toisaalta aika ei riitä joka viikko 5 liikuntakertaan (muita harrastuksia 2 iltana viikossa ja muu Elämä (Aatelkaas! ;D)).

Noiden salilla käymisten lisäksi kävelen töihin, joten nekinhän voisi viipottaa tyhjin vatsoin tehokkaasti ja syödä aamupala töissä.

02.01.2003 17:34

Mä olen Palan kanssa samoilla linjoilla, nykyinen ohjelmasi vaikuttaa ihan hyvältä. Et tosin kertonut mittojasi, etkä sitä onko sulla todellista tarvetta laihtumiseen, vai haluatko vaan vähän parannella kehosi ulkonäköä parin kilon pudottamisella.

Kuntosali muokkaa vartaloa todella tehokkaasti! Paino ei välttämättä putoa, koska lihas painaa enemmän kuin läski, mutta tehokkaalla treenaamisella huomaat varmasti pian miten kehonkuvasi muuttuu. Ja mitä enemmän lihasta, sitä tehokkaammin perusaineenvaihdunta toimii.

02.01.2003 17:39

Mäkin taisin ymmärtää sun tarkoitusperäsi vähän väärin. Miten olisi 2 kertaa kuntosalia ja 2 kertaa aerobista per viikko? Ja sitten se kolmas kerta aerobista jos aika riittää.

02.01.2003 17:41

Mun itseilmaisu on kai vielä joululomalla. Siis haluan

muiden "hyväksynnän" sille, että 1-2 krt puntilla viikossa on ok noin 1-2 kk:n ajan (ja sen jälkeen täysillä)

TAI

kuulla, notta "käy nyt hyvä tyttö ainakin se 2 (-3?)krt salilla" (joka tarkoittaa sitä, että niinä viikkoina, jolloin ehdin käydä vain 4 krt, lintsaan yhdestä spinningistä). Tätähän siis Jossu suositteli :)

TAI

ehdotuksen, miten yhteen kuntosalitreeniin viikossa voisi yhdistää järkevästi aerobisen treenin.

Tulipas tässä sekin mieleen, että jos alkaisin nuo työmatkat hyödyntämään aamuaerobisina, niin sittenhän voisin jättää huoletta yhden spinningin pois?

02.01.2003 17:44

Kyllä ehdottomasti haluan saada rasvaa kehostani vähemmäksi, vaikka olenkin normaalipainoinen. Kokemuksesta voin vakuuttaa, että minun tapauksessani auttaa vain, kun pudotan hitusen painoa ja harrastan 2 krt viikossa aerobista. Punttaamisen seurauksena ei takapuolen päällä oleva rasva katoa, joten jotain on tehtävä.

02.01.2003 17:45

Myrtti, ei mitat kerro oikeestaan mitään... jos tarkotit pituus ja paino suhdetta.

MLMK, mäkin yhdyn aika pitkälti tohon palan viestiin... Ja jos kävelet töihin ja liikut muutenki aika pitkälti kävellen tjsp, niin kyllä mun mielestä kannattaa mielummin käydä salilla vaikka mielummin nyt ainaki se kaks kertaa ku kerran ja sitte loput sitä aerobista.

02.01.2003 17:50

Tähän oliki tullu kolme viestiä lisää, joita en edes huomannu!:0

02.01.2003 17:52

En mä vielä syömään mennytkään. Mietin, mitä sanoitte tuosta minun edellisestä ohjelmastani... Lähdin tähän uuden suunnitteluun sen takia, että olen jostain saanut vaikutelman, että tuhoan lihaksiani kun samanaikaisesti saleilen ja spinnaan sekä elän pienellä kalorivajeella... ja omassa päässäni päättelin, että jos painotan ensin laihkaria ja sen jälkeen punttista, olisi se parempi vaihtoehto.

Olin jotenkin ajatellut tämän ajatuksen niin valmiiksi, että minulla meni tuossa ohi, jotta tehän taidattekin takoa mun päähäni, et parempi laihduttaa tuolla vanhalla hitaalla menetelmällä? Eihän mulla mihinkään kilojeni kanssa kiire ole, joten hyvä kuulla, että ei tämä vanha metodi ollutkaan ihan väärä.

02.01.2003 22:29

No kyllä kai se nyt jotain kertoo, jos ihminen on 160 cm ja 80 kiloa, tai 160 cm ja 50 kiloa.

02.01.2003 22:49

No ei noissa lukemissa välttämättä. tarkotin lähinnä sitä, että voi ihan hyvin olla vaikka ton 160 ja 50kg, ja silti voi olla ihan reilusti löysää. Ja itseasiassa tunnen yhden tyypin(naisen), joka on suunnilleen ton 160cm ja 75-80kg ja läskistä ei voi puhuakkaan! sellanen lihaskimppu, että huh! kyllähän siitä siis periaatteessa voi päätellä, että jos tyyppi on 170 ja 50kg, että ei sillon kyllä kovin läski voi olla. Mutta Kaikilla se paino ei tosiaan koostu lihaksista...

03.01.2003 09:31

Mitäs jos et muuta ohjelmaasi muulla tavoin, paitsi että vedät salin jälkeen suoraan puoli tuntia airobista vaikka hyvällä stepperillä, kuntopyörällä tai ulkona kävellen?

Tuolloin sun hiilarivarastot on jo tyhjät ja rasva palaa, kunhan vaan et lähde maratoonari tai kilpajuoksija linjalle, vaan pidät sykkeen siellä 120-130 tuntumassa...Sitten heti perään palautusjuoma, ei ennen...

1001 1002 1002 41aa40bc881e05ad29b205c2bfb5bd98506f94ba0fb7a93cb9e07e87ed9f7c88 Fox
03.01.2003 10:30

Mä olen myös pohtinut samaa punttis vs. aerobinen -kysymystä. Mun suunnitelma on tämä: Lisäsin juuri salikäynnit kahdesta kolmeen per viikko. Jokaisen punttitreenin jälkeen teen 20 minsaa aerobista, niin että otan vetoja ts. intervalleja, niin että hiki lentää. Kääks- ja mäkin olen nyt alkanut juomaan palautusjuomaa treenin jälkeen, teidän aivopesun ansiosta.

Sitten tässtä kuukauden päästä lisään neljännen liikuntakerran viikkoon, ja se saa olla aerobista, väh. puolen tunnin lenkki kävellen ja juosten, sitäkin pikkuhiljaa koventaen/pidentäen, kun kunto nousee. JA siitä kuukauden päästä vielä toinen aerobinen mukaan. Saliohjelman vaihdan parin kuukauden välein.Sitten vaan kesää kohti ohjelmalla 3 salia ja 2 aerobista, ja terveellistä proteiinipitosta ruokaa, ei kitukuurilla. Mikäs **ton kiire tässä on, kun ei noi läskitkään ole yhessä yössä tullut. Mun tavoitteena on päästä vaakalukemiin 57 eli neljä kiloo pois.

03.01.2003 10:42

Puhut viisaita, sanon minä

03.01.2003 10:51

Mulla vaan on sellaisia kokemuksia, että aerobiset ja treenit eri päiville. Painonpudotusaikoina vetelin itsekin noita treenien jälkeisiä 30 min. lenkkejä, mutta lihasmassa alkoi lisääntyä vasta kun jätin ne pois treenin jälkeen. Samaa mieltä oli silloin PT:kin.
Varmaan aika yksilöllistä tämäkin. Nyt treenejä kolme viikossa ja aerobisia kaksi välipäivinä.

03.01.2003 10:59

Tuokin varmaan totta, mutta jos aikaa on rajoitetusti, eli ei ehdi urheilla joka päivä on jostain tingittävä...

Jos airobisen ottaa sopivalla tempolla treenin jälkeen ja ei tee sitä puolta tuntia kauempaa kerralla, niin en usko, että se kovin paljoa haittaisi palautumista.

Tässähän oli kyseessä painonpudotus ja samaan aikaan kovin ihmeellistä lihaskasvua on muutenkin turha odottaa...

1001 1002 1002 41aa40bc881e05ad29b205c2bfb5bd98506f94ba0fb7a93cb9e07e87ed9f7c88 Fox
03.01.2003 11:07

Jos tavoitteena on rasvanpoltto/laihtuminen, niin mun käsittääkseni on eduksi, että
a) käy salilla ( estää lihaskatoa laihtuessa jne)
b) tekee treenin, jossa kuluu kaloreita tarpeeks
c) treenaa aerobista

Vitsi, nyt kyllä lopetatte ton huopaamisen, kun tässä menee pää ihan pyörälle ; ) Mä ainakin treenaan niinku edellä sanoin.

03.01.2003 12:01

Juu, juu... Mut niinku mä sanoin tein itekin tota samaa silloin kun laihdutin. Nyt ei tarvii laihduttaa vaan lisätä lihasta ja saada rasvaprossaa alas... Eli siis paino ylös ja rasvat alas.

03.01.2003 12:07

Jatka vaan samaan malliin, mun mielestä olet oikeilla jäljillä!

03.01.2003 13:14

Ollaanko mekin joskus samoilla linjoilla jostain...:))

03.01.2003 14:28

Näköjään ollaan, ja miksei oltais. Se on uusi vuosi nyt, joten eiköhän unohdeta menneet ja jatketa tästä eteenpäin toinen toistamme tukien ;D

03.01.2003 15:26

Hienoa!

kirjaudu sisään jos haluat vastata