Oudot kuopat reisien takaosassa, selluliittiä?

121617
14. elokuuta 2010 17:49

Nyt on pieni pulma käsillä (ainakin mun mielestä).

Sairastinpa tässä anoreksiaa, mutta nyt paino on noussut turvalliselle puolelle. Vajaassa vuodessa tuli n.8kg lisää, vaaka näyttää nyt reilut 43 kg.
Toiveeni toteutui, ainakin suurimmilta osin: en halunnut, että paino tulee pelkkänä rasvana=löllönä vartalona. Sain harrastaa liikuntaa, kävelin, kävin salilla ja lopulta kesällä pyöräilin ja lenkkeilin. Kiitos läheisilleni, jotka ymmärsivät minua [toisin kuin lääkärit ja ravintoterapeutti, joka ihmetteli mitä järkeä minun on ''rääkätä'' itseäni, sanoi silloin kun painoni oli jo melko hyvä...].

Olen huomannut, että painon noustessa olen saanut rasvakerroksen (luonnollista!!), mutta samalla SELLULIITTI(?) tuntuu asettuneen aloilleen.
Eh, tätä on ehkä hieman vaikea kirjoittaa tänne, mutta menköön...Kun puristan reisieni ihoa, näkyviin tulee kuoppia. Toiset ovat suurempia, toiset aivan pieniä, melkein kuin pelkkiä kohoumia ihossa. Näitä outoja kuoppia on vain reisien takaosassa. Seisoessa kuoppia ei näy, paitsi vasemmassa takareidessä muutama aivan hentoinen. Kipua ei ole, mutta pieniä liiloja viivoja (katkenneita pintaverisuoniako?) näkyy. Verisuonet näkyvät sinisinä ihoni läpi koko kehossa, iho taitaa olla ohut..?
Ovatko kuopat sellua? Haittaako kun hypistelen ja puristan ihoa? Käytän kosteusvoiteita ja joskus kuivaharjaan aluetta, onko siitä apua?

Vastaukset: 2

16.08.2010 16:51

Tervehdys! Tekstistäsi ei käy ilmi ikäsi, mutta on iästäkin huolimatta aina yksilöllistä miten iho käyttäytyy, kun sen alla oleva liha(s)massa muokkautuu muotoon tai toiseen. Rasvakerros ja sitä myöten myös pehmeä kudos kuuluvat naisen kehoon. Vain nuorilla huippu-urheilijoilla sekä fitness-alan ammattilaisilla (naisilla) ei pehmeää kudosta tai selluliittia juuri löydy kehosta.

Tietääkseni noin 90:llä prosentilla naisista muodostuu jossain vaiheessa elämää selluliittia johonkin osaan kehosta. Prosessi on hormonaalinen ja luonnollinen, enkä ymmärrä, miksi nykyään ajetaan takaa muovimaista kuminukkenaamaa ja kehonrakentajan pyllyä vielä nelikymppisenäkin! Mutta sori, en halunnut sua sättiä, sähän vain kyselit asiasta.

Kirjoitit, että olet sairastanut anoreksiaa. Selluliitin kertymiselle anoreksia asettaa erinomaiset olosuhteet - surkastuttaahan tauti lihakset, jotka ovat selluliitin kovin vastustaja. Kuivaharjaus voi auttaa, mutta yleensä siitä on huomattavaa apua vain kunnon muhkuraisessa mummosellussa, ei missään pikku kuopissa, joita sun kropastasi kaikesta päätelle löytyy vain puristelemalla ja luuppia käyttäen.

Jos kerran olet fyysisesti päässyt anoreksiasta niskan päälle, koeta karistaa se myös mielestäsi - se on se vaikeampi puoli tässä sairaudessa. Reisilihan puristelu on ajanhukkaa! Ne pikku viirut, joita ihostasi löytyy ovat varmaankin ns. raskausarpia, joita muodostuu (ei vain raskauden vaan myös muun) painon heilahtelun vuoksi. Ne vaalenevat jonkin verran vanhetessaan, ja voi niitäkin toki voiteilla hoitaa. On ihotypistä kiinni miten helpolla niitä tulee, joten turha syytellä itseään. Terveellinen ravinto (varsinkin turhan sokerin ja vaalean jauhon käyttö ruokavaliossa ja riittävä energiansaanti), säännöllliset elämäntavat ja punttitreeni auttavat ehkäisemään selluliitin muodostumista ja estävät painon heilahtelua.

Ihosi on tosiaankin ohut - tiedän tunteen, koska itselläni on samanlainen, äärimmäisen ohut iho ja alhainen rasvaprosentti. Lisäksi lihasmassaa on hepposenlaisesti. Jos haluat tähän asiaan muutoksen ei oikotietä onneen ole. Asiaa auttaa vain kestävyysurheilun vähentäminen, ruokamäärän lisääminen ja pikkuhiljaa lihasmassan kasvattaminen. Tämä vie aikaa...

Terkuin mari3

27.08.2010 19:01

Näinpä, ikä jäi pois alkuperäisestä viestistä.. :D Eli oon kohta 19v.
En syö sokerisia jogurtteja, jäätelöä, pullaa sun muuta (jostain syystä mulla on aina maha todella kipeä niiden jälkeen, niinkuin mutsillakin...). Nykyään käyn puntilla ja välillä lenkkeilen tai pyöräilen. Melkoisen liikuntahistorian seurauksena mulla on (omasta mielestäni) ehkä hieman liian lihaksikkaat reidet, mutta mitä väliä oikeasti, parempi se kuin hammastikkujalat tai löysät kanankoivet.

kirjaudu sisään jos haluat vastata