Opastusta laihduttamiseen...

10739
9. elokuuta 2002 02:08

Olen nuori, 16 vuotias, naispuolinen henkilö, joka haluaisi saada lisävinkkejä reiluun laihdutusurakkaan.

Olen oikeasti ylipainoinen, painoindeksi 29. Käyn salilla ja bodypumpissa, ainaki 3 kertaa viikossa yhteensä.

Viikon kuluttua, kun menen takaisin kouluun niin useammin, koulu ja sali lähekkäin. Salilla 15-30min. ja lihaskunto päälle. 4kk sitte puolahkerasti ja siitä kokoajan on vakavoitunut käynti.

Karkit, jäätelö(3viikkoo sitte) ja muu roskaruoka jätetty(2kk sitte), niitä tuli puolen vuoden sisällä syötyä aivan liikaa... ja seuraus oli 10kg lisää painoa. Pidän namu kirjaa, johon tällä viikolla on tullut 200g karkkia leffassa käynnin takia ja kaksi pikku munkia, kaikki eri paivinä.

Sairastan rasitusastmaa, joka on vaikettunut elämääni aika paljon(varsinkin ennen kuin se todettiin kun luulin jaksamattomuuteni johtuvan huonosta kunnonsta... eli en tietenkään kehdannut liikkua muiden nähtävissä.

Tällä kertaa olen tosissani ja aion laihtua! Muita kertoja on ollut monia. Joudun juomaan maitoa, jossa on 1.5% rasvaa, koska mulla on laktoosi-intoleranssi(laktoositonta maitoa ei ole rasvattomana, välillä juon hyla rasvatonta, mulla seuraus pahaolo).

Hedelmiä popsin melkein tarpeeksi, vihanneksia tulen lisäämään. Hiilareden, proteiinin oikeaa suhdellä ravinnosta en tiedä.

Olen kuullut, että laihduttava nainen saa syödä max. 30g rasvaa päivässä, josta 17g tyydyttyneitä. Miten suuren osan tämä kattaa päivän ravinnonsaannista? Olen yrittänyt pysyä sen alla, muutenkin olen tarkkaillut ruokavaliotani, mutta en tiedä teenkö kaikki asiat väärin. Jos, joku jaksaa lukea tämän selostuksen niin huh huh...

Kiitos, jos pääset tähän saakka. Ja vielä enemmän jos vastaat.:)

Vastaukset: 7

09.08.2002 02:11

niin 15-30min stepperissä.... salin alussa...

09.08.2002 08:01

Neuvon minkä nyt annan en itse usko, mutta kaveri laihdutti painonvartioissa 20 kiloa noin puolen vuoden aikana.
uskomatonta mutta totta!

09.08.2002 08:39

Olet ilmeisesti hyvää vauhtia matkalla kohti hoikempaa tulevaisuutta ! Olen myös edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että kannattaisi tutustua Painonvartijoiden ohjelmaan. On kuulemma helppo, monipuolinen ja "reilu". Ohjelma on yksinkertainen toteuttaa, jolloin aikaa ei tarvitse käyttää kalorien laskemiseen vaan voi vaikka käydä jumppatunnilla.

MIelestäni tuo maito ei ole este laihtumiselle. Jos juot 2-3 lasia päivässä ei ero rasvattoman ja 1.5%_n välillä ole kovin suuri. Murojen tai puuron kanssa hyvä valinta on vähäkalorinen mehukeitto.

Pikku repsahdukset ( karkit ja munkit) eivät kaada dieettiäsi; ne vain siirtävät sitä "munkin verran " eteenpäin. Yritä kuitenkin oppia niistä ja mieti miten voisit vastaisuudessa valmistautua "repsahdustilanteisiin". Voiko tilannetta välttää ? Voiko karkista kieltäytyä ?Voisiko munkin korvata pullasiivulla? Suklaan lakritsilla ? Jätskin mehujäällä tai sorbetilla ? Sipsit vähärasvaisilla poppareilla ?

Useimmat lahduttajat sallivat itselleen kerran viikossa jonkin herkkuhetken, jolloin voi hyvällä omalla tunnolla nauttia jotain "muuten kiellettyä" ja sitten jaksaa taas paremmin vastustaa kiusauksia.

Itsensä motivoinnissa mulla on auttanut parhaiten mittanauha. Kun laihdutin, mittasin ja kirjasin ylös säännöllisesti ympärysmittani. Esim. vyötäröltä lähti 11 cm!!! Aina kun olen syöpötellyt ja viettänyt "renttu-elämää" kysyn itseltäni, että haluanko ne 11 cm takaisin...Ja kummasti taas porkkanakeitto maistuu...

09.08.2002 09:00

Muistakaa että ette laihduta lihaksianne painonvartioissa!!

11.08.2002 16:29

Oikein kiva ja helppo ja toimiva ohjelma niillä kyllä on, mutta sitä en käsitä että perunoita saa syödä kerralla ihan rajattomasti. Isäni laihduttaessa tämä tarkoitti jopa kahdeksaa isoa perunaa!!!
Perunahan on vähärasvaista syötävää, mutta hiilihydraattikoostumus ei ole mikään paras mahdollinen, eli se nostaa verensokeria vähän turhan nopeasti ollakseen laihdutusruokaa.
Sitten vielä (painonvartijoiden linjoilla) herkuttelusta. Jos syöt liian askeettisesti, niin saatat sortua syöpöttelyyn.
Syö ihmeessä kaikkea makeaa mutta terveellistä: mandariineja, kiivejä, pakastemansikoita (ja maitorahkaa, nam! =).

11.08.2002 18:03

Selvästi ylipainoisilla henkilöillä ei useinkaan ole selkeää käsitystä siitä, minkä kokoisia annoksien tulee olla. Lisäksi elimistö on usein tottunut ottamaan vastaa liianllisen määrän tai vääränläista ravintoa.

Jotta pääset toteuttamaan urheiluohjelmaasi halutulla ja tehokkaalla tavalla, on tärkeää rytmittää ateriat oikein sekä tietysti koostaa ne oikein. Istu kunnolla syömään äläkä napostele turhia keittiössä. Tee kerralla itsellesi pienehkö annos, jonka tiedät jaksavasi syödä. Kuulostele itseäsi aterian jälkeen ja mieti oletko vielä nälkäinen, vai riittääkö ravinto.

Pystyt koostamaan ravintosi monipuolisimmin, jos et lastaa itseäsi kerralla hirveän täyteen, vaan iloitset aterian jälkeen jo seuraavasta välipalasta, jonka tulisi seurata viimeistään 4:n tunnin jälkeen. Useat pienehköt ateriat mahdollistavat myös urheilun ja jaksamisen sen aikana paremmin kuin suuret ateriat, joiden jälkeen seuraa usein väsymys.

Hyvä vinkki on myös syödä vain ruokaa, mikä tosiaan maistuu. Jos kidutat itseäsi luopumalla kokonaan herkuistasi ja syömällä vain laihdutussoppia, ei dieetilläsi ole tulevaisuutta. Kuten varmasti tiedät, väliaikaiset dieetit eivät tehoa, vaan muutoksen on oltava pysyvä. Ns. ikuiset laihduttajat ovat enimmäkseen onnettomia ja aina nälkaiäsiä ihmisiä.

Omaa makua on tietysti syytä muokata, jos se on kovin "vääränlainen" eli rasvainen, sokerinen, suolainen ja vähäkuituinen tai muuten riittämätön ja epäterveellinen. Kokeilemalla löydät terveellisistä ruoka-aineista varmasti myös uusia herkkuja. Jos kunnolla pimahdat urheiluun ja sen tuomaan hyvään oloon, tulet huomaamaan, ettet roskaruoalla ja karkeilla pääse samoihin tuloksiin kuin kunnon sapuskalla. Se antaa kummasti suuntaviittaa ruokailulle.

Kuten muut kirjoittajat jo suosittelivat, ammatti-ihmisen apu on varmasti kullanarvoista, oli se sitten Painonvartioissa tai muualla.

Onnea yritykseen!

13.08.2002 20:35

Marie3, rasvaa en käytä ruuan laitossa, vaan tee lusikallisen verran niin ettei ruoka pala kiinni. Plus ruuan oma rasva tietenkin.. Sokerin sijasta käytän makautusainetta, ekaksi oli vähän outo maku, mutta nykyään norm. sokeri on äklön makeeta.. Suolaa käytän myöskin vähän.... Kuiduista, no, tykkään syödä puuroa,(saanut kuullakin puurohulluudestani). Syön yleensä 4-viljan puuroa tai kaurapuuroa. Ja syön valillä vaaleeta leipää, yleensä tummaa tai kokojyvä tms. Ja tällä hetkellä herkuttelen kylmällä purkki ananaksella.. nam.
Oon aina ollut nirso ruokani suhteen. Kaapissa on vielä kymmeniä hyviä kanareseptiä, joita kokoajan kokeilen, jos vaikka löytyis lisää hyviä ruokia... En tykkäää nopostelusta..
Oon jo pimahtanu urheiluun, odotan jo huomista pummpia... Oon muutenkin 2 viikon aikana ymmärtänyt, etten oikeesti ole tykännyt roskaruuan syömisestä... ja kummasti en ole edes ajatellut suklaata tms.
Oon lahtunu kilon, oon tainnu tietääkki enemmän kuin arvelin. Mut paljonko laihduttava nainen saa syödä rasvaa päivässä? Jos jollain on luotettavaa tietoa.. Kiitos aulle marie... ja teille muillekin ...

kirjaudu sisään jos haluat vastata