Onks kellään ollu tulehtunutta kantapäätä?

80293
10. huhtikuuta 2004 19:13

Multa on molemmista jaloista plantaarifaskian (jänne tai nivelside tai mikä nyt onkaan...) kiinnityskohdat kantaluuhun tulehtunu, enkä millään meinaa saada jalkoja paranemaan. Kipua esiintyy siis lähinnä kantapään sisäreunalla.

Tää vamma alko kai joskus joulukuussa, mut vasta vajaat kaks kuukautta sitten selvis, mikä se on, kun sain lääkäriltä luvan juosta, mut jalat meni sitten huonompaan kuntoon. Tällä hetkellä oon ollu pian sen 2 kk hölkkäämättäkin, mutta eipä oo ainakaan paljoa auttanut. Oon myös ettiny paljon tietoa tosta vammasta ja tehny mm. venytysharjoituksia ja jalkajumppaa, kuten monessa lähteessä neuvotaan, sekä tietysti käyttäny jäitä. Kortisoniakin on kokeiltu, mut se autto vain vähän.

Jos jollain on ollu samanlaisia ongelmia, ni haluisin tietää, miten tosta plantaarifaskiitista pääsee eroon. Kuinka kauan paraneminen kesti ja miten sait jalan/jalat paranemaan?
Oisin kiitollinen vastauksista. Alkaa jo ottaa päähän tää, ettei pysty kunnolla treenamaan.

Vastaukset: 26

0011 0001 0001 2cde31b340c0e5953c9c0fa74ea96e54088b6f0df19374aca47c975302941402 ep
10.04.2004 19:43

Pitkittäiskaaresi venyttää jalkapohjan kalvoa, tästä tulehdusoire ja kipuilu. Oikeanlainen teippaus poistaa kuorman siitä. Tämän jälkeen oikeanlaiset juoksujalkinee estävät kuormitusvamman uusiutumisen.

Siis jalkineen pitää tukea kaarta ja oire ei uusiiinnu.

10.04.2004 19:51

Joo, oonhan mä sen lukenu, et tulehdus aiheutuu mikrotraumoista, joita syntyy kun plantaarifaskia venyy. Ongelma on kaiketi just siinä, että se ei oikeen pääse paranemaan, koska käveleminenkin rasittaa sitä. Täytyy kai sit opetella teippaamaan...

Ärsyttävä vaiva =(

10.04.2004 20:01

ep, sä näytät tietävän tästä vaivasta, ni viittisitkö vielä vastata...

Eli kuinka kauan yhtä teippausta voi pitää? Teippaaminen ei kai tuu olemaan kovin ongelmallista, koska muutenkin joudun aina kilpaillessani teippaamaan toisen nilkkani, mut se et kun kuitenkin pidän nyt usein jaloissani jäitä, ni pitääks mun samalla aina vaihtaa teipit? Teipin läpi kylmä ei pääse välttämättä kovin hyvin läpi.
Itse asiassa löysin jo ko. vaivaan teippausohjeet. Saa nähdä, selviänkö yksin, vai tarviinko ammattiauttajan apua...

0011 0001 0001 2cde31b340c0e5953c9c0fa74ea96e54088b6f0df19374aca47c975302941402 ep
11.04.2004 09:22

Viikko pari. Teippi siis vaihdetaan säännöllisesti ja ongelmaksi tulee lähinnä ihon kuoriutuminen.

Tarvitset varmasti ammattilaisen apua teippaamisessa, sillä jalkapohja teipataan ikään kuin "suppuun" ja oikealla tavalla. Tällöin kalvoon ei kohdistu venytystä ja vaiva paranee.
Myös tulehduskipulääkkeestä on apua.

Voit toki kokeilla itsekin. Hanki joustamatonta teippiä ja tee teippaus pätkistä. Varo ryppyjä jalkapohjassa.

Laita "ankkurit" jalkapöydän sivuille ja vedä poikittain teipin kaistaleet jalkapohjaan. Kiristä kaistaleet sen verran, että jalkapohja ei pääse suoristumaan.

Eiköhän se siitä :)

11.04.2004 10:08

Joustamatonta teippiä löytyy vielä viime kesän kisojen jäljiltä kotoakin, joten kokeilin tässä aamulla teipata jalkoja... Toisen jalan teippaus ainakin tuntuu ihan hyvältä, mut toinen tais mennä liian löysälle.

Anyway, kiitos neuvoista. Kärsivällisyys on kyllä ollu koetuksella. Ärsyttävää, kun ulkona on kaunis ilma ja tekis tietysti mieli juoksemaan ja myös harjoittelemaan omaa lajia...

ep, jos saa olla utelias, ni ootko kenties ammatiltas fysioterapeutti tai jotain? Vai mistä oot noi kaikki tiedot oppinu?

14.04.2004 19:16

Hanki itsellesi yösin käytettävä yölasta. Se venyttää jalkapohjaasi yön ajan. Jalka ei pääse "supistumaan" eikä näin ollen repeä uudelleen aamun ensi askelien vaikutuksesta. Voin taata, että vaiva paranee. Haudo myös kylmällä.

15.04.2004 07:48

Oon miettinytkin, että pitäiskö sellanen yölasta hommata. Kattelin niitä joskus netistä ja löysin paikkoja, joista niitä saa tilata, mut en nähnyt hintaa missään. Tietääkseni ne on kyllä aika kalliita, mut voishan se olla hintansa arvoista. Toisaalta ne aamun ensimmäiset askeleet ei ainakaan tuntuis omalla kohdallani olevan suurin ongelma. Venyttelen nimittäin pohkeita ja myös varovasti faskiaa aina ennen ku nousen sängystä ja sit laitan jäitä päälle. Eniten noihin jalkoihin on sattunu koulussa, kun on kävelemisen jälkeen istunu paikalleen tai sit
välillä esim. bussissa, kun oon ollu matkalla käsipuntilta kotiin (vaikka lainaankin aina treenin jälkeen jäitä...).
Eipä noi jalat enää paljon kipeet oo, mut sen näkee vielä selvästi, et ne on jonkin verran turvonneet. On ne nyt siis vajaassa 2 kuukaudessa jonkin verran parantunu, mut tosi hitaasti... =/ Toisen jalan kanssa tuli kyl pari viikkoa sitten vähän takapakkia, kun tein ehkä liikaa jalkajumppaa ja se ärty lisää, mut on sekin nyt taas alkanu vähän paraneen.

Iines, onks sulla muuten omaa kokemusta yölastoista? Tiedätkö, mistä sellasia kannattaa hankkia?

15.04.2004 18:07

minulla äityi tuo kantapää kipu aivan mahdottomaksi, kortisonikin auttoi vain hetkellisesti. Lastaa lähdin aktiivisesti hakemaan terveyskeskuksen kautta: lähete fysioterapiaan jossa terapeutin kanssa suunnittelimme lastan minulle. Käyttämäni lasta ei ollut ihan oikean lainen vaan se tehtiin kipsistä...hyvin kuitenkin auttoi ja auttaa edelleen. Laitan lastan jalkaan mikäli jalkapohjassa tuntuu vähäänkään kipuun viittaavaa. Suosittelen myös pohjallisten hankkimista. Itse ostin n. 20 eur pohjat Instrumentariumista. Ne levittivät lisäksi sopivasti varpaita ehkäisten näin vaivaisenluun muodostumista.

Ei kannata käyttää aivan korottomia kenkiä, tai sitten kengissä pitää olla pohjallinen tukemassa jalan kaarta.

Tämä vaiva on inhottava ja se uusii helposti. Tämä on myös perin yleinen vaiva, varsinkin keski-iän kynnyksellä. Yleensä lääkärit puuhaavat kortisonipiikkiä ja leikkausta, mutta yölasta on uusi ja paremmin tuloksia tuottava hoitomuoto.

15.04.2004 21:01

Itse asiassa nyt löysin netistä paikan, josta yölastan voi hankkia. Käytän fysioterapeutin tekemiä pohjallisia, joihin oon nyt tyytyväinen. Korollisista kengistä en oo koskaan tykänny, enkä viitti niitä tän vaivan takia hommata, kun pohjalliset kai ajaa saman asian.

Iiines, nyt kun oon vihdoin löytänyt kohtalotoverin, ni haluan kysyä, et kuinka kauan/usein oot oikeen kärsiny tosta ikävästä vaivasta? Näkyks se sulla pahimmillaan turvotuksena jalassa? Monessa lähteessä on sanottu, et se ei välttämättä näy, mut mulla se ainakin näkyy tai ainakin itse huomaan sen selvästi.

Urheilulääkäri jo ehti muutama viikko sitten sanoa, et ootetaan nyt vielä vähän aikaa ennen ku tartutaan puukkoon... Se on kaiketi sit viimenen vaihtoehto, jos yölasta ym. ei tehoa. Toisaalta oon lukenu, et jalkaholvi saattaa leikkauksen jäljiltä madaltua entisestään ja muutenkin jalkaterän toiminta voi huonontua, vaikka toisaalta n. 88-100% leikkauksista onnistuu. Ei kyl toikaan vaihtoehto houkuttele, joten en mä siihen vielä suostuis eikä se vielä onneks muutenkaan oo ajankohtaista.

Luettuani viestisi mua alko eniten huolestuttamaan se, et pääsenkö siitä lopullisesti eroon. Kilpaurheilijana mulla ei ois aikaa tuhlattavana siihen, et jos se uusiutuu koko ajan säännöllisin väliajoin. Eli toimiiks noi konservatiiviset hoidot (yölasta ym.) niin hyvin, et sen saa hoidettua kerralla kuntoon, jos nyt vaan malttaa parannella sitä tarpeeks kauan?
Mm. Tyypilliset urheiluvammat -kirja muuten kertoo, et useimmiten vaiva paranee 8 viikossa, joten mulla taitaa myös olla pahempi versio vaivasta ku keskimäärin. Itse asiassa tänään alko taas kauheesti masentaa, ku jalat tuntu taas vähän huonommilta ku esim. pääsiäisenä, jolloin yritin vain kotona parannella jalkoja. ;(

Kuinka paljon sen yölastan pitää muuten venyttää ettei se sit venytä faskiaa liikaa? Tai siis pitääks se jalan vaan 90 asteen kulmassa vai pitääkö jalkapohjassa tuntua myös pieni venytys? Miten osaan säätää sen sopivaks?

Jos jaksat, ni ois kiva vielä muutaman kerran kuulla kokemuksiasi. Siitä oon ihan samaa mieltä, et tää on inhottava vaiva, mut ehkä pitäis olla onnellinen siitä, etten oo saanu mitään vakavampaa vammaa.

15.04.2004 22:36

Mulla vaiva äityi lenkin jälkeen. Tuska oli kova ja ensimmäinen lääkäri määräsi tulehduskipulääkkeitä. Turvotusta oli ihan silmin nähtävissä, lääkäri höpisikinjotain rasvapatjan tulehduksesta...:-)). Tein tuolloin jaloillani töitäkin ja jouduin pitämään umpikenkiä. Jalka oli todella kipeä, urheilemisesta sai vain haaveilla. KUn tulehdus oli kestänyt muutaman kuukauden otin vihdoin kortisonipiikin joka sitten auttoi hetkellisesti.

Onneksi löysin kunnon ortopedin, joka selitti, että kun on liikkuvat nivelet ja korkea jalkaholvi sekä jalassa korjaamattomia astumisvikoja niin muuta ei tarvita...

Vaiva puhkesi marraskuussa, lastan sain joskus keväällä, kesää kohden pääsin työhön jossa saatoin istua osan päivää, kesällä jo kävin aerobicissä. syksyllä ei ollut mitään oireita mutta aina välillä saattaa jalassa tuntua äsymistä, varsinkin jos joudun paljon kävelemään työpäivän aikana. Loppukesästä kävin muutaman kerran viikossa lenkilläkin.

Kyllä tämä mielestäni on todella inhottava ja invalidisoiva vaiva, kipu on kova. Parenemisen laittaisin kyllä sen lastan piikkiin melkein 80 %. Ilman sitä olisin luultavammin joutunut leikkaukseen.

Sinuna harkitsisin myös sen pienen koron hankkimista kengän pohjiin, ihan lättänänä makaava jalka kun taas repii sitä kalvoa ja jännettä.

Yölasta ei venytä pahantuntuisesti jalkaa, eikä liika venytys ole haitaksi, itse asiassa venytys tuntuu hyvältä.

Toivottavasti pääset kivusta ja vaivasta! kun oikein jomottaa niin jääpussi auttaa!

16.04.2004 07:00

On sulla mahtanu olla ikävää, kun olit silloin seisomatyössä. Mä oon aika tehokkaasti lintsannu luentoja ja laskareita... Oon läsnä nykyään ainoastaan sellasilla tunneilla, joilla on pakko, kun ei huvita rasittaa jalkoja turhaan. Mulla se kipu ei kuitenkaan oo niin hirveetä, mut inhottavaa sekin on, kun se on jatkuvaa. Kaikesta eniten harmittaa se, ettei voi treenata kesän kisoja varten (jotka jää väliin...), mut muutenkin harmittaa, kun ei viitti lähteä esim. shoppailemaan tai mitään.

Mua ärsyttää, et miks se yks fysioterapeutti teki mulle niin kovat pohjalliset, kun ilman niitä en ehkä ois saanu tätä vammaa... Mulla oli nimittäin pitkään jalkaholveissa kipuja, mut otettuani ne kovat pohjalliset pois jalat alko heti paranemaan ja magneettikuvauksen jälkeen sain luvan alottaa. Vamma tosin paheni, kun ei ne ollukaan ehtiny tulla vielä kokonaaan kuntoon... Monet on kehunu ko. fysioterapeuttia ja tiedän ihmisiä, jotka pitää sen tekemiä pohjallisia, mut mulle niistä oli selvästi haittaa. (Nyt käytän siis toisia pohjallisia.) Tosin on tähän vaivaan varmasti myös muita syitä (mulla matala jalkaholvi ja pohjelihaksetkin saattaa olla kireät, vaikka muuten paljon venyttelenkin).

Iiines, osaatko sanoa, kuinka kauan jalkojen pitäis olla oireettomat ennen ku kokeilee hölkkäämistä? Oliko sun kivut kokonaan ollu poissa ennen ku alotit aerobicin? Tuntuks alussa kuitenkin hieman kipua? Must toi on siinä mielessä hankala kysymys, et ainakin itelläni se ei siinä viimesessä treenissä, jossa juoksin, tuntunu hirveesti. Toisin sanoen mulla alko jonkin verran tuntua vasemmassa jalkaholvissa ja hain siihen jäitä, mut oikeaan jalkaan tuli kuitenkin suurempi tulehdus, koska en pitäny siinä jäitä, sillä siihen ei sattunu treenissä. Mulla oli tosiaan ensin jalkaholvit vähän kipeet, eikä lääkäri oikeen keksiny, mikä vamma on kyseessä ennen ku sit tuli kantapään sisäreunat kipeiks ja turvonneen näkösikski.

Oon menossa tässä aamupäivällä hommaamaan sitä yölastaa. Toivottavasti auttaa =) Ainakin sulla se toi näköjään hyvän tuloksen. Ne kortisonit ei kaiketi auta tarpeeks just siks, et ne ei korjaa esim. kiristynyttä kalvojännettä tai yleensäkään syitä tulehdukseen, vaan ne poistaa kipua ja samalla hieman tulehdusta.

Ootko muuten käyny sivuilla http://heelspurs.com/index.html ?
(kysymysmerkki ei tietty kuulu osotteeseen)
Sieltä löytyy paljon erilaista tietoa plantaarifaskiitista ja kantaluupiikistä. Myös omakohtaisia tarinoita löytyy. Joku kertoi muistaakseni kärsineensä kymmenen vuotta ko. vaivasta...

Iiines, teitkö muuten jalkajumppaa tai rullasitko esim. tennispalloa tai pulloa jalkapohjan alla? Mä venyttelen kyllä pohkeita ja käytän tota rullausta, mut en hirveesti uskalla tehä raskaampaa jalkajumppaa, kun jossain vaiheessa toinen jalka tuntu ärtyvän lisää, kun tein aika paljon kuminauhajumppaa yms. kaikenlaista kerralla.

Jäät on tosiaan ahkerassa käytössä, varsinkin kun tulehdus on molemmissa jaloissa. Pakastimesta löytyy viis jääpussia, jotka ei ees aina meinaa riittää, kun vuorotellen kevyesti venyttelen ja jumppaan ja sit laitan jäitä. Välillä tää ajanviete tosin kyllästyttää. Tää on jo ohittanu kaikki koulujututkin tärkeydessään, koska haluan vaivasta eroon ja pian! Täytyy sit kesällä tai joskus käydä niissä tenteissä, jotka oon vaivan takia lintsannu...

Huh, kirjotinpa taas pitkästi. Toivottavasti jaksoit lukea... Oli vaan NIIN kiva löytää ihminen, joka on kärsiny samasta vaivasta! Kukaan mun treenikavereista ym. ei varmaan ihan ymmärrä, miten inhottavaa tää on... Sekin alkaa harmittaa, et aina ei voi koskaan tehä treenejä kaverin kanssa, koska terveet urheilijat tekee ihan erilaisia treenejä, varsinkin nyt kun kilpailukausi lähestyy.

Aurinkoista kevättä! Eiköhän tää hel***in ikävä vaiva joskus parane...

16.04.2004 16:59

Mä aloin käydä aerobicissä heti kun vähänkään kykenin ja luulatavammin aikaisemminkin...sitten tunnin jälkeen haudoin jäillä ja varoin menemästä liian usein.

Venyttelen ja kipristelen aina aika ajoin jalkapohjia ( esim. nyt. :-)).

Lenkkikenkäni uusin sellaisiksi jotka todella tukevat holvia ja jotka estävät jalan väärän asennon, lenkkärit onkin parhaat kengät mitä tällä hetkellä on.

Painoa olen yrittänyt myös pudottaa, sehän tiety rasittaa jalkapohjia.

Olen myös huomannut, että pohjelihasliikkeet saattavat ärsyttää kantapäätä, niitä teen siis varoen. Venyttelen myös pohkeita.

Vaihdoin aerobicin spinningiin, sehän ei käy jalkapohjien päälle ja body pumppiin ( siinähän ei myöskään hypitä). Juoksulenkkejä ehkä maksimissaan 2/ viikko, tai kuulostelen aina tilannetta...jos tuntuu kipua vältän rasitusta ja käytän lastaa

Seilasin koko internetin läpi etsiessäni tietoa oudosta vaivastani. Hassua on, että vaiva on perin yleinen mutta lääkärit usein eivät tunnista sitä ja jotenkin vähättelevät. Itse sain 2 päivää sairaslomaa vaikka jalalla ei voinut astua. Siinä sitten konkkasin pitkin työpaikkaa ja aina mahdollisuuksien mukaan seisoin sairas jalka lattiasta irti.

Uskon, ettei taipumus vaivaa koskaan enää jätä minua, onhan jalkaholvin lasku pysyvää. Mutta oireet saan pidettyä poissa.

Kortisonipiikistä sen verran, että se ei paljon auta jos se on pistetty väärään paikkaan. Omani varmasti osui tulehduksen ytimeen sillä taju meinasi kivusta lähteä.

Toivottavasti saat tänään lastan ja se toimii sinun tapauksessasi.

16.04.2004 18:53

Mun omassa lajissa kyl tulee aika paljon iskuja, joten mun on jossain vaiheessa pakko päästä koko vaivasta eroon, enhän mä muuten kunnolla pysty treenaamaan... Eli en valitettavasti voi vaihtaa erilaiseen treeniin, kuten sä oot näköjään vaihtanu aerobicin muihin vaihtoehtoihin.

Kyllä mullakin ainakin ekat kortisonipiikit osu kohdalleen, kun jouduin puremaan kättäni, etten ois huutanu... Myöhemmät piikit tais tosin mennä ohi.

Joo, en yhtään ihmettele, et sunkin vaivaa vähäteltiin. Ite oon käyny kahella lääkärillä. Toinen anto ekat kortisonit ja sano, et kahen päivän päästä voit alkaa juosta. En tietenkään alottanu, ku vaiva ei ollu lähteny. Toinen lääkäri taas sano, et 2 kk taukoa, mut eihän sekään riittäny. Sen mielestä seuraava keino ois leikkaus.

Sain yölastan. =) Ainakin se tuntu ihan hyvältä, kun kokeilin sitä. Laitan sen nyt kipeämpään jalkaan. En ainakaan vielä viittiny ostaa kahta.

Parantumista odotellessa...

17.04.2004 18:31

Iiines, jaksatko vielä vastata yhteen kysymykseen... Eli kuinka nopeesti yölasta alko sun mielestä auttaa?

17.04.2004 18:43

Yölasta, teippaus ja venyttely, on sama, kun laittaisi vedenpuhdistamon joen alajuoksulle.

Tekniikka, ravinto, jalkineet ja lepo oikeaan suhteeseen, niin pääset vaivastasi lopullisesti.

Askeltaessasi kantaluu siirtyy taaksepäin ja jalkapohjan kalvo siis venyy joka askeleella.

Palautuminen on ollut ilmeisesti riittämätöntä (lepo, ravinto?) ja lopputuloksena tulehdus.

Vaiva varmasti uusiintuu, jos perusasioita ei saateta kuntoon. Saatko varmasti riittävästi ravintoaineita, vitamiineja ja lepoa?

17.04.2004 20:45

Kiva kun neuvojia löytyy. =)

Sehän mua tässä ihmetyttääkin, että ko. vamma alkoi n. kuukaus sen jälkeen, kun olin päässyt edellisen vaivan jälkeen juoksemaan. Alotin todella hitaasti, kaikenlaisia juoksun/yleisurheilun kävelykoordinaatioita tein paljon, enkä hölkän lisäks ollu juossu kuin muutamia hieman kovavauhtisempia vetoja lenkkareilla. Kaiken järjen mukaan sellasilla treenimäärillä ei pitäis vaivaa tulla, kun kuitenkin esim. vuos sitten pystyin terveenä treenaamaan aika kovaakin. Ellei tää pieni vammakierre sit alkanu siitä viime talven harjoittelusta ja kesän tehokkaista loikkatreeneistä ja kisoista... Ne 9 vkoa, jotka oli pakko olla hölkäämättä sen syksyn ekan vamman takia, käytin vesijuoksun, keskivartalotreenien ja käsipuntin parissa (+ takareisilaitteiden yms.) , joten ei se kunto ollut läheskään kokonaan rapistunut, paitsi tietysti jonkin verran jalkojen osalta.

Joka tapauksessa oon edelleen sitä mieltä, et ne kovat pohjalliset, jotka eräs fysioterapeutti teki just kun pääsin edellisestä vaivasta, ni aiheutti suurimmaks osaks vamman... Jo sillon ku olin ollu n. 1,5 viikkoa pitämättä kovia pohjallisia, alko jalkaholvit parantua, mut sain ilmeisesti liian nopeesti taas alkaa juosta (eli 2 vkoa sen jälkeen, ku hautasin ko. pohjalliset kaappiin...). (Olin ollut ensin n. 5 vkoa hölkäämättä, mutta jalat oli kipeet, koska käytin niitä kovia pohjallisia yleensä kävellessäkin.) Täytyy myöntää, että sillon edettiin myös hieman nopeampaa tahtia eli tein esim. juoksukoordinaatioita, enkä tyytynyt pelkästään kävellen tehtäviin koordinaatioliikkeisiin. Magneettikuvauksen perusteella ei näkyny vaaraa, vaikka kieltämättä jalkaholvien kipu ei ollut ihan kokonaan kadonnut... Sain siis lääkäriltä luvan juosta, enkä nyt siis syyttele häntä, eihän ne hyvätkään urheilulääkärit aina kaikkea osaa ennustaa.

Juoksin fysioterapeuttikäynnillä juoksumatolla ennen ku sain nää uudet pohjalliset ja juoksu sujui silloin hyvin, vaikka hölkätessä näkyikin hieman pronaatiota. Päkiöillä juosku taas onnistui ilman sen kummempaa virhettä. Juu, tiedetään, että ylipronaatio altistaa plantaarifaskiittiin, mut näiden pohjallistenhan pitäis auttaa. Lisäks mun jalkaterän rakenne (matala jalkaholvi...) ei tietenkään oo ideaalinen, mutta sanoisin, että lähes kaikkien ihmisten jaloissa on ainakin joitain "virheitä". Pohkeita oon nyt kovasti koittanu venytellä, jos vaivan yks syy ois kireä akillesjänne tai pohjelihas.

Luulisin saavani riittävästi ravintoaineita. Yleensä syön terveellisesti ja nyt myös enemmän kuin esim. vuosi sitten, koska vähään aikaan ei oo pelkoa siitä, että pitäis esiintyä niukassa kisa-asussa. Lisäks mun lajissa keveydestä on hyötyä, joten myönnän laihduttaneeni viime kesäks, jotta tulokset paranis ja paranihan ne, ja paljon, ennen ku alko ongelmat... Toisaalta nykyään tulee sillon tällön masentuneena syötyä vähän mitä sattuu eli jotain sellaista, mitä en varmasti kisakauden lähestyessä itselleni sallisi...

Tää vaan tosiaan ihmetyttää, et nyt kun vaivan on kerran saanut, ni paraneminen näyttää olevan tosi hidasta.

No, pian kaikki tutut tunnistaa mut, ku oon jauhanu tästä jo niin paljon, mut ei kai se mitään...

Mitenköhän ihmeessä pääsen vammasta lopullisesti eroon, vaikka se nyt varmaan pikku hiljaa paraneekin... Oon tosiaan saanu teiltä hyviä neuvoja (kiitos siitä!) ja olen myös käyttänyt tunteja jalkojen hoitamiseen luettuani myöskin lukuisia tunteja kaikenlaisia juttuja tästä hel***in plantaarifaskiitista. Pian ei ainakaan pitäis olla tiedon puutetta, mutta edelleen pelkään kovasti vaivan uusiutumista ja sitä, että kuinka kauan tää juoksutauko vielä kestää...

1040 1001 1003 f734708be43f180c1183df3844aa8fdb063100001fe6b2d666e2fc09b2db274b sth
22.04.2004 14:04

kiinnostaa. Kärsin samasta vaivasta jo kolmatta vuotta. Yölasta vielä kokeilematta. Muuten on pohjalliset, jäät, tulehduskipulääkkeet, kortisonipiikit ym. olleet käytössä. Saanko kysyä, mistä olette yölastat hommanneet ja mitä mahtoi maksaa?

22.04.2004 15:08

sth, katsopa vaikka sivuilta http://www.respecta.fi/
Saa niitä eri paikoista netistäkin tilata, hakusanoilla yölasta tai night splint varmasti löytyy...
Itse katsoin parhaaksi käydä paikan päällä kokeilemassa.

Se kuulostaa kyllä jo aika ikävältä, jos sulla oireet on kestänyt kolme vuotta. Kuinka aktiivisesti olet pystynyt sinä aikana liikkumaan? Etkö ole aiemmin kuullut yölastasta?! Ei mullekaan sitä tosin lääkäri oo ehdottanu, mut nyt täytyy todella kokeilla kaikkea mahdollista, et pääsis tulehduksista eroon ja liikkumaan taas kunnolla. Saa nähä, kuinka pian yölasta & teippaukset alkaa toimia kunnolla. Ne kyl tuntuu jo nyt olevan hyviä valintoja hoitomuodoiks. Ainoo vaan, et nyt alkaa jo nahka hieman lähteä toisesta jalasta, kun oon käyttäny teippiliimaakin, jotta teippaukset kestäis paremmin...

1040 1001 1003 f734708be43f180c1183df3844aa8fdb063100001fe6b2d666e2fc09b2db274b sth
23.04.2004 09:14

kukaan ole sitä maininnut, vaikka olen rampannut useammalla ortopedilläkin ja pohjalliset teetättänyt ym. IHME?

Pahimmillaan en pystynyt käymään kuin salilla ja polkemaan kuntopyörää, koska jalka ei kestänyt yhtään ylimääräistä astumista kuin mitä nyt pakolliset liikkumiset töihin jne..

Nyt on ollut viime syksystä asti hyvä tilanne, olen pystynyt normaalisti jumppaamaan (käyn n.4-5 krt /vko).Toki se jalka on aamuisin just astumisarka, mutta siitä vertyy pikku hiljaa, mutta varsinaista kipua ei liikunnassa.
mutta nyt kun olen käynyt muutaman kerran lenkillä, niin heti on akillesjänne ja kantapää ja jalkapohja kipeenä. Eli ei kestä pitempää kävelyä tai juoksemista. Buranaa vaan kehiin niin pystyy liikkumaan.
Kenkiin ja pohjallisiin olen laittanut jo markka-aikanakin useampia tuhuraisia. Eli kallista lystiä.
Mutta kun liikuntaa ei voi lopettaakaan, kun sitä on koko ikänsä harrastanut.

Krooninen vaiva on, välillä parempi ja välillä taas tuikkii ja välillä äityy kunnon riesaksi.

Mulla siis vain toinen jalka. ja ekat oireet tämä antoi jo viitisen vuotta sitten, en vaan niitä osannut tähän yhdistää. Kunnes jalka tuli tosiaan niin kipeeks, et liikkuminen oli tuskaa.
Marssimurtumaks ensin luultiin...

kiitti linkistä. Täytyy tutkailla noita. Siis stilasitko omasi joltain fysioterapeutilta?

24.04.2004 18:45

sen yölastan sieltä respactasta, en siis tilannut sitä mistään. Luulen, että jostain voisi saada halvemmallakin, mut halusin sen yölastan sit mahdollisimman äkkiä, joten en viittinyt sen kummemmin etsiä... Kallishan se oli, mut on se todellakin sen arvoista, jos se parantaa tän vaivan.

Itsekin olen ihmetellyt, miksei lääkärit koskaan puhu yölastasta. Teippauksia ja yölastaa kun tuntuu lähinnä fysioterapeutit ehdottavan... Lääkäreiden ehdottamat keinot taitaa sitä vastoin useimmiten olla lähinnä lepo, jalkajumppa, pohjalliset, kortisoni ja viimeisenä leikkaus.

Jeps, toivottavasti jalkasi paranee ja kokeile nyt ihmeessä sitä yölastaa!

30.04.2004 15:28

Osaako joku sanoa, kuinka kauan kestää ennen ku yölastasta voi havaita merkittävää hyötyä? Kyllähän herätessä on tuntunu ihan hyvältä, ku jalkapohja tai siis se kalvojänne ei pääse niin hirvittävästi kiristymään yöllä, mut silti kärsimättömänä taas odottelen, ku näiden jalkojen paraneminen on äärettömän hidasta...
Meneeköhän tässä vielä montakin kuukautta tai vuotta... Kärsivällisyys on taas niiiiiiiiiiiiiin lopussa ku mihinkään ei viitti turhaan lähteä, ku jalat rasittuu pelkästä kävelemisestä. Kesätyötkin alkaa kohta ja tässä jo mietin, et miten selviän. No, vien sinnekin pakkaseen sit jääpusseja..

sth, hommasitko jo sen yölastan vai?

Joku puolituttu valmentaja muuten huomas, et mun jalkapohjassa on tän vaivan seurauksena sellanen kova kohta. Osaaks joku selittää mikä se on, ku ite jo unohdin sen kuulemani selityksen? Arpikudosta vai jotain muuta? Oon ite koittanu hieroa sitä pois, mut ajattelin kysyä, et oisko siitä hyötyä jos kävis hierojalla ja samalla pyytäis hieroon jalkapohjat?

Jees. Kaikki neuvot kelpaa... Oon taas niin turhautunut, ku oon yrittäny vaikka mitä, mut loppua tälle juoksutauolle ei näy.

15.06.2004 21:44

Niin, mitä mieltä ootte leikkausvaihtoehdosta? En jaksais monta vuotta odotella, et lähteekö plantaarifaskiitit. Oikee jalka on kyl jonkin verran paremmassa kunnossa ku muutama kuukaus sitte, mut vasen ei. Tosin paremmin pystyn vaivan kanssa nyt elämään, kun sain kuukaudeks tulehduskipulääkettä.
Jalkapohjien ja pohkeiden venyttely sekä yölasta tuntu auttavan eniten, mut kaikista hoitoyrityksistä huolimatta en vieläkään kykene juoksemaan. Teippiä pidin muutamia viikkoja, mut jätin sen, kun ei auttanut.

Tietääks kukaan, kuinka varma leikkaus olis? Onko mitään isompia riskejä, et jotain menee pieleen? Voiks vaiva leikkauksesta huolimatta uusiutua? Luulisin, et suurimmat syyt vaivaan oli jumissa olevat leveet kantalihakset ja myös jumissa olleet jalkapohjan lihakset. Mitään hirveän suurta virhettä askelluksessa ei näkyny, kun alkuvuodesta videoitiin juoksuani, kun kävin fysioterapeutin luona.

Olis tosiaan kiva päästä taas joskus treenaamaan omaa lajia, joten alan kohta olla ihan valmis leikkaukseen, kun mikään muu ei tunnu auttavan. Pari lääkäriäkin on jo sanonu, et loppukesällä kantsii leikata, jotta pääsee treenaan seuraavaa kautta varten. Sen tarkemmin en tosin leikkauksen kulusta oo vielä ehtiny jutella.

Mä vaan oon jo niin kyllästyny siihen, et kaikki (lekurit, fysioterapeutit, hieroja jne...) on luullu tietävänsä, miten jalat saa paranemaan suht nopeesti ilman leikkausta, mut kuitenkaan en oo millään neuvolla päässy vaivasta eroon, vaikka kuinka oon yrittänyt...
Se täs on kummallista, et vaiva ei parane, vaikka pystyn kuitenkin ihan hyvin kävelemään (tosin välillä sattuu...), joten monilla on varmasti ollu paljon pahempiakin tapauksia.

09.08.2004 19:28

vaivasi parantunut lastan avulla? Itsellä on täysin oireettomat jalat, eikä lastaa ole käytetty koko kesän aikana enää.

Vaikea sanoa, miksei lastaa suositella enenpää mutta sen tiedän, että esim. Raumalla hoidetaan lastalla ko. vaivaa, siitä oli juttua Satakunnan kansassa joskus.

14.08.2004 13:03

Pystyn vihdoin juoksentelemaan nurmikolla, pururadalla ja hiekallakin ihan hyvin, vaikka vaiva ei ole ihan kokonaan lähtenyt vieläkään. Se, mikä mulla autto eniten oli sellaset luupiikkikiilat eli tosi hyvästä iskunvaimennusmateriaalista tehdyt kantalaput. Heti kun ostin sellaset, ni pystyin jo seuraavana päivänä hölkkäämään, vaikka aiemmin siitä ei ollut tullut mitään! Mulle teetetyt pohjalliset eikä teippaukset kyenneet tätä vaivaa poistamaan... Yölastastakin oli varmasti jonkin verran apua, mutta ei sekään pelkästään toiminu. Oon vieläkin yleensä pitäny yölastoja, mut välillä nukun ilman niitä, eikä jalat siitä huonommaks oo menny.

=) Eli tää vaiva on lähössä, mut jäitä käytän silti varmuuden vuoks aina treenin jälkeen.

0000 0000 0000 2270ca89b1ca9307a37c3fbb871cf433d45ee8872742b345ae57d57c45681f8d HPJ
23.01.2009 15:01

...vuosia vanhaan viestiketjuun, kun itsellä on sama ongelma - kohta jo neljättä vuotta.

Olen käynyt usealla lääkärillä, urheiluvammoihin ja erityisesti jalkoihin perehtyneellä fysioterapeutilla sekä akupunktiossa - ilman suurempaa apua. Minulla on (enemmän tai vähemmän käytössä) tukipohjalliset, kantakiila, yösukat (kevyempi versio lastasta, kun matkustelen paljon sekä kuvassa ensimmäisenä näkyvät Airheelit: http://www.soleusproteor.fi/sivut/plantaarifaskiitti.htm

On syötetty tulehduskipulääkkeitä ja levitelty kipugeelejä, joista ei ole ollut mitään hyötyä. Eniten on auttanut pohkeen, akillesjänteen ja jalkapohjan venytykset. Erityisesti akillesjänne on aina mulla ollukin tavallista kireämpi, joten itse epäilen syyksi tätä. Akupunktio-täti neuvoi myös suihkuttelemaan vuoroin kylmällä ja kuumalla, sekä hieromaan. Hieronta helpottaa oloa, muttei varsinaisesti auta.

Liikun normaalisti, tosin en käy missään hyppimistä sisältävillä jumppatunneilla. Kävely on ok, kun on paksupohjaiset kengät, mutta tennareilla ym kävely on yhtä tuskaa ilman pohjallisia ja kantakiiloja.

Tuo jäällä hautominen on minulle ihan uutta, auttaako se oikeasti?

17.03.2009 20:32

Pähkinä, mulla on sama vika jos lähden kiireesti juoksemaan ja kun olen pysähtynyt niin alkaa särkeen.

kirjaudu sisään jos haluat vastata