Onko teillä kokemuksia kortisonipiikkeistä?

85809
7. kesäkuuta 2004 09:39

Onko niistä ollut (pitkäaikaista) apua, onko tulehdus hellittänyt ja vaivat jääneet historiaan? Uusia vammoja? Ottaisitteko ylipäätään jos tilanne tulis eteen?

Vastaukset: 4

07.06.2004 09:48

Kovasti on kiistanalainen aihe. Tunnetuista urheilulääkäreistämme Tulikoura on tulisieluinen kortisonin vastustaja, Kallio taas maltillinen puoltaja. Ensinmainitun mielestä jo yksi piikitys voi aiheuttaa korvaamatonta kudostuhoa, toiset pitävät paria-kolmea melko riskittömänä.

Oman ja joidenkin tuttujen kokemuksen mukaan ottaa kyllä tulehdusoireet aika pitkäksikin aikaa pois, mutta toki uusivat jos tulehduksen varsinaista aiheuttajaa ei korjata.

Eli hyvin kaksiteräinen miekka.

07.06.2004 11:49

Mulla on kyllä vaan myönteistä sanottavaa kortisonipiikeistä. Sain vuosi sitten keväällä jalkaani rasitusvamman juoksemisesta, jalkapöytä kipeytyi niin että tuskin pystyin edes kävelemään. Jalassa epäiltiin aluksi veneluun murtumaa, mutta sitä ei onneksi ollut.
Kävin ortopedi S. Santavirralla ja sain kaksi kortisonipiikkiä viikon välein, jonka seurauksena vaiva parani nopeasti eikä ole sen jälkeen tuntunut.
On tosin huomattava, että tämän jälkeen vähensin juoksemista huomattavasti ja aloin käydä spinningissä sen sijaan, joten en tiedä miten jalka olisi sitten reagoinut jos olisin jatkanut juoksemista entiseen malliin.

Ottaisin kyllä kortisonipiikin uudelleenkin jos tarve vaatisi, mutta on tietysti ensisijaisen tärkeää jäljittää vaivan alkuperä ja pyrkiä korjaamaan se.
Mulla tuli juoksemisesta niin paljon muitakin jalkavaivoja, mm. lonkka ja polvet kipeytyivät, vaikka panostin hyviin juoksukenkiin ja käytin lisäksi tukipohjallisia ylipronaatiota korjaamaan, joten totesin että ei taida marathon-haaveet mun osaltani toteutua. Vaihdoin siis suosiolla lajia ja sen jälkeen ei ole ollut oikeastaan mitään ongelmia.

07.06.2004 12:30

Niin, mä siis sain omani jo eli perjantaina tuikattiin tuonne takareisijänteen lähelle.

Oon nyt tässä lueskellut ja mä kyllä ymmärrän perustelut pistokselle kohdallani. Sitkeä tulehdus jänteessä ei ole hellittänyt kolmen eri tulehduskipulääkekuurin myötä (2 vk, 3 vk ja 1 kk) ja paranemista ei oikeastaan ole ovinut tapahtua, päin vastoin vähemmän ja vähemmän se kestää. Kävelyä ja yläkropan salitreeniä lukuunottamattahan lepoa se on saanut, fysioterapia huononsi sitä. Mulla on silleen "hyvä", jänteen tulehdus ei johdu ensisijaisesti rasitusvammasta vaan on traumaperäinen (takareisilihaksen kiinnityskohdan traumaperäinen tendinoosi). Ei vaan pääse kuntouttamaan tai tekemään mitään muutakaan, jos tuo tulehdus ei hellitä.

09.06.2004 16:31

Mulla on ollu työperäinen rasitusvammasta johtuva tulehdus käden jänteessä. Söin siihen muutamia kuukausia tulehduskipu lääkettä, tuloksetta. Sitte sain fysioterpiassa sähköhoitoa, joka teki käden niin kipäksi että olin työkyvytön. Yritin kaikin keinoin venkoilla etten oli joutunut ottamaan sitä kortsonia. Lopulta kun mikään muukaan ei tuntunut auttavan ja sairasloma vain venyi suostuin siihen piikkiin.
Lääkärikin totesi ettei yksi tai muutama kortisoni piikki pahaksi ole. Kortisonista on vaan tehty sellainen "peikko". Ja sitäkin kannattaa miettiä onko järkevää syödä kuukausi tolkulla jotain reseptillä olevaa tulehduskipu lääkettä?
Piikin jälkeen käsi oli muutamia päiviä entistä kipeempi. Ja viikko mun piti pitää se täysin levossa sekä kantositeessä. Toipuminen täysin kuntoon vei muutamia viikkoja. Nyt jos olisin yhtä kipeä ottasin piikin varmasti uudelleen, enkä epäröisi yhtään.

kirjaudu sisään jos haluat vastata