Onko pasta hyvä hiilihydraattilähde?

567
8. huhtikuuta 2001 00:00

Olenpa tuossa miettinyt muutamaan otteeseen tuota pastojen hehkutusta hiilareiden lähteenä erilaisissa terveys/fitness -julkaisuissa. Onpa tuo näissäkin keskusteluissa pukahtanut muutamassa sivulauseessa.

Suurin osa pastoista mitä K-, S-, muut kaupat ja ravintolat etenkin tarjoavat ovat ymmärtääkseni ihan ""valkoisia"". Eli ne voi rinnastaa vehnäsämpylään.

Kuitenkin nuo vehnäsämpyläkategoriaan tippuvat hiilarilähteet eivät lyhyytensä vuoksi taida olla niitä ihan parhaimpia lähteitä. Tai oikeammin todella huonoja.

Mikä siis tekee pastoista poikkeuksen?

Vastaukset: 13

09.04.2001 00:00

Tuorepastat vaan taitavat olla sitä samaa kuorittua valkoista pastaa. Pinaatti tekee siitä tietty terveellisempää, mutta ei se niitä pitkiä hiilareita taida tuoda.

Muutamalta Suomalaiselta valmistajalta saa tummaa pastaa. En nyt vain kuolemaksenikaan muista tuotenimiä tai edes mistä ne oli tehty.

Tarjonta on kyllä köyhempää. Pitäisi tarkastella luontaistuotekaupat, niissä ainakin aikaisemmin oli kyseisiä tuotteita laajemmassa mittakaavassa. Hinta oli kyllä aika korkea.

Tämähän se pointti just oli. Tummaa, villiä ja ties mitä kaikkea hyvisriisiä saa toki helposti, mutta pastan puolella on selkeitä ongelmia.

Sitä tietty saa, kun osaa etsiä, mutta yleensä se on aina sitä valkosta. Pastaa kuitenkin hehkutetaan niin paljon, että jos ne kaikki ihmiset ostaisivat tummaa pastaa, niin sen saatavuus olisi jopa parempi kuin tumman riisin. Näin ei kuitenkaan ole.

16.04.2001 00:00

Valkoinen pasta on pelkkää valkeaa vehnäjauhoa, eli aikalailla ravintoköyhää ja vain hetkeksi energiaa antavaa. Kaupoista on tosiaan vaikeampi löytää tummaa pastaa, mutta on sitäkin olemassa.

Jos pastaa haluaa syödä, kannattaa nyt ainakin katsoa että se on edes durumvehnäjauhosta ( eli vehnän ydinkin on mukana, terveellisempää) tehtyä. Parasta on kuitenkin pasta, jossa on kauraa tai ruista vehnäjauhon lisäksi. Ainakin Torinolta löytyy.

Tuorepastaakin olen syönyt rukiisena (tai siis vehnän lisäksi mukana oli ruista), mutta nyt se tuntuu kadonneen ainakin lähikauppani hyllyiltä. Katsokaa pakkauksen kylkeen, sieltä löytyy tietoa ruoan sisällöstä!

Tumma pastakin on yleensä vain durumvehnäjauhoa! Itse en ole vehnän ystävä, vaan ruis ja kaura maistuvat minulle paremmin niin pastana, puurona kuin leipänäkin. Ja näin pääsiäisen aikaan kuitua, hiilareita ja muuta kivaa saa myös mämmistä- luomuversiossa ei ole edes sokeria, ruista, vettä ja vähän pomeranssinkuorta vaan!

16.04.2001 03:01

Olet aivan oikeassa, vaalea pasta ei ole mikään erityisen hyvä hiilarilähde.

Sama koskee myös valkoista riisiä.

Eli pitäisi yrittää ostaa aina tummaa pastaa, kokojyväriisiä jne.

17.04.2001 00:00

Fredan pikku k.extra pelasti, kun tuossa pääsiäisen yli etsin jotain pastaa, jossa olis vähän enemmän jytyä. Tais olla tosiaan Torinon kaurapastaa.

Makuhan noissa on tosiaan myös rikkaampi. Kuitu ja hiilariarvot tuplat tavan pastaan verrattuna. Ja hyvää tuli...

21.04.2001 00:00

Mäkin oon noita nyt sitten metsästellyt ja joudun toteamaan, että Kampin Alepa tykittää. Tarjolla oli kaura-, ruis- ja kuuden viljan pastaa. Näiden lisäksi myös kaura plussaa, joka pieksi ravintoarvoilla muut:
330 kcal
proteiinia 13g
hiilareita 62g
rasvaa 3,4g
kuitua 6g
lisäksi magnesiumia, rautaa ja natriumia

Tosta saa aika luksusmäiskeet, jota voi vetää hyvällä omalla tunnolla.

21.04.2001 00:00

Jumbon Citymarketista ainakin löytyy Corleone tuoretta luomu ruisnauhapastaa, 250 g ( eli 2-3 annosta, luultavasti äijillä menee sillä parilla kerralla) kympillä. Ei sisällä suolaa. Ravintosisältö/100 g: 259 kcal, proteiinia 10,9 g, hiilareita 47,2g, rasvaa 2,7 g ja kuitua 4,5. Tarkemmin tiedot löytyy pakkauksesta... Ite oon tykänny, tosi nopeeta safkaa (4 minuuttia keittämistä). Oon usein syöny sotkien mukaan rasvatonta kalkkunaleikettä paloteltuna ja parsakaalia. Jos oikein herrkkuu haluaa, kannattaa pistää kevyttuorejuustoa ja sharonhedelmiä kalkkunan kanssa. Nam!!!!

22.04.2001 00:00

Aurinkoiset terveiset Åren rinteiltä!! Tulipahan taas mätettyä viikko pastaa herkullisen tomaattikastikkeen kera. Onni oli, että kannettiin sitä selkä vääränä kotopuolesta mukaan, sillä länsinaapurissa pastatilanne on, jos mahdollista, vielä vaaleampi, kuin täällä.

Olen täysin samaa mieltä missukan kanssa siitä, että koulujen (yms laitosten) valikoima on surkea. Ainoat vaihtoehdot ovat valkoinen pasta, valkoinen riisi tai perunat. Onko kellään muuten tietoa perunan hiilareiden pituudesta??

p.s.Kokeilkaapa joskus ohrasuurimoita. Niistä saa hauskaa ja täysin kotimaista (joskin hitaahkoa) vaihtelua pastalle.

22.04.2001 00:00

Kiva että löysit etsimäsi, Mikko. Maustakin sen verran että se kaurapasta on jotain uskomattoman hyvää... ja terveellistä. Pastakin on siis kunnon ravintoa, kunhan valitsee oikean laadun. Ainut mikä pännii on se, ettei himan ulkopuolella koulussa tai muualla oo toivettakaan saada muuta kuin sitä valkosta mömmöö, joka pitäs oikeestaan poistaa kaupan hyllyiltä ja korvata oikeesti ravitsevalla versiolla. No, syöhän sitä ihmiset vehnäleipääkin autuaasti. Mulle se ei maistu. :)

23.04.2001 03:01

Ymmärtääkseni perunat kuuluu samaan kestiin esim. banaanin kanssa, eli on ns. nopea. Korjatkaa jos mä oon väärässä... Mitenköhän urheilupainoitteisissa kouluissa on, syödäänköhän sillä vaaleeta vai tummaa pastaa? Luulis että ees niille mietittäis tarkemmin?

23.04.2001 06:02

Peruna on tosiaan huono hiilihydraattilähde. Imeytyy liian nopeasti (ainakin yksin syötynä).

En usko, että urheilukoulussa sen enempiä mietitään noita hiilihydraattilähteitä, ei ainakaan samalla tasolla kuin täällä.

24.04.2001 00:00

Ainakin siinä urheilupainotteisessa lukiossa, missä minä aikoinani lukion suoritin, oli kouluruoka yhtä ankeeta kuin muuallakin.

Perunan hiilari taitaapi olla sitä tärkkelystä. Polysakkaridihan tuo on. Tarkkaa pituutta en tiedä.

kirjaudu sisään jos haluat vastata