Onko normaalia?

121181
0000 0000 0000 roh
4. huhtikuuta 2010 07:39

Voiko paino heitellä niin, että laskee 200g päivässä , vaikka edellisenä päivänä ei ole juurikaan liikkunut ja syönyt melko tuhdisti? Kun painon lasku on minulle suuri ongelma. Jos painoni laskee en saa sitä lihomisen pelon takia nostettua ja jää aina jumittamaan alemmaksi ja alemmaksi. Nyt 156.7cm ja 38.7kg

Syönkö liikaa tai liian vähän? En siis liikkunu eilen yhtään. Söin tälleen:

Aamupala:
- kahvi, rasvattomalla maidolla.
-2dl Ruiskaurapuuroa.
-Täysjyvä ruisleipä + ohutleike(broiler), tosi pieni siivu juustoa 16%,n 3-5g beceliä 35%
- n. 1dl sokeritonta mehukeittoa.

Lounas:
- ainakin 300g makaronilaatikkoa(yli puolet isosta lautasesta) Vähän kasviksia ja porkkanaraastetta.
- Ruisleipä + beceliä.

Välipala:
-kahvi, rasvattomalla maidolla.

Päivällinen:
- 2.5dl lihakeittoa.
- 2 ruisleipää + 2 siivua juustoa 16%, n. 10g beceliä.

Iltapala:
- 2 elovena kauraleipää + ohutleikkeet, juustot, beceliä.
- rasvaton jogurtti 150g
- Keskikokoinen omena.

Vastaukset: 5

05.04.2010 12:33

Paino voi heitellä kilojakin päivässä. Ei kannata huolestua ja ylipäänsäkin päivittäin punnitseminen ei ole fiksua. Viikkotason muutosten seuraaminen on fiksumpaa.

Aika vähältä tuo minulle näyttää, varsinkin kun painosi on noin alhaalla ja sitä pitäisi saada ylöspäin.

Oletko jutellut tästä ammattilaisen kanssa?

0000 0000 0000 roh
05.04.2010 13:47

Anoreksiasta olen toipumassa, eli siis olen jutellut ammattilaisten kanssa. Tässä kuussa on onneksi aika ravitsemusneuvojalle.

06.04.2010 12:57

tuli mieleen ainakin sellanen, että jos lisäisit juustojen, rasvojen ja maidon rasvaprosenttia? kahvikin maistuu täyteläisemmältä kevytmaidon (1,5% rasvaa) kanssa, samoin voisit opetella herkuttelemaan rasvaisemmalla juustolla? ja porkkanaraasteelle salaatinkastiketta, jos on saatavilla.

muutoin, tälläselle tavikselle, tuo vaikuttaa ihan terveeltä ateriarytmiltä, eikä miusta näytä että liian vähän söisit. lisää sitä rasvaa vaan vähän eri tuotteiden muodossa?

mutta parempi varmaan kuunnella sitä ravintoterapeuttia, kuin tällasia ravitsemusasioista ei-niin-tietäväisiä :)

07.04.2010 11:26

Päivittäinen punnitseminen on turhaa, mutta se voi tukea painon kohottamisen kanssa painimisessa. Itse pidin pari vuotta sitten myös listaa joka grammasta, jotta näin, ettei ainakaan takapakkia tule. Pääasia on kuitenkin pitää mielessä, että juuri painon tarkkailu on yksi anoreksian suurimmista ongelmistä, johon pitää ottaa etäisyyttä. (En itse sairastanut anoreksiaa, mutta olin reippaasti alipainoinen. Tuolloin painoa oli viitisentoista kiloa vähemmän. Nyt painoindeksini on noin 20.)

Koska anorektikon vatsa ja mieli ovat niin trimmatut nälännäkemiseen, on vaikea saada sun kuvaamallas vähärasvaisella ravinnolla lisää painoa. Eikä kovin vähärasvainen ruokavalio ole kenellekään terveellinen. Rasva on äärimmäisen tärkeää koko keon hyvinvoinnille normaalipainoisenakin. Ja sun kohdallasi rasva on vieläkin tärkeämpää.

Painon nostaminen on tuollaisen sairauden jälkeen tai sen aikana äärimmäisen vaikeaa, joten kroppaa kannattaa huijata vähän. Älä siis koeta tunkea itseäsi ähkytäyteen vain superterveellisellä ja kuitupitoisella sapuskalla. Tosiaakin kuten Punatähti ehdotti, syö maitotuotteet täysirasvaisina ja lisää rasvaa muissakin muodoissa ruokaan.

Kun itse kamppailin alipainon kanssa panostin energiapitoisiin ja terveellisiin valintoihin, koska pidän terveellisestä ruoasta. Söin jogurtit normaalirasvaisina (noh, niin teen kyllä nykyäänkin), lisäilin öljyä ja levitteitä joka paikkaan, söin enemmän pähkinöitä, avokadoa ja sen semmoista. Välipaloina söin kuivahedelmiä, patukoita ja jäätelöpirtelöitä, joskus myös makeita jogurtteja ja vanukkaita. Pari vuotta sain tehdä kunnolla töitä, sillä liikuin runsaasti sillonkin. Siinä oli se hyvä puoli, että kilot tulivat vähitellen ja pysyvästi, eivätkä pelkästään rasvana, vaan lihaksetkin kehttyivät pikkuhiljaa.

Mieti, mikä maistuu sulle parhaiten, ja syö surutta niitä ruokia. Mitään ahtamista ei kannata aloittaa, se vain vie kauemmaksi normaalista syömisestä. Malttia, kaikki hyvä muutokset tarvitsevat aikaa. Syö itsesi kylläiseksi maukasta ruokaa tasaisin väliajoin. Näin olosi on hyvä ja energinen eikä mitään morkkiksia tule. Jos tykkäät makeasta ja vaikka pikaruoasta, syö niitäkin välillä - energiaa niistä tulee mukavasti. Perusruokailu kannattaa toki pitää järkevänä, mutta kaloreita ei pitä syynätä.

Muista olla vertamatta itseäsi tai lautasesi sisältöä muiden kanssa oli se sitten kavereiden tai median kanssa! Yleistykset eivät pidä oikein paikkaansa kenenkään johdalla, vaan jokaisen tulee löytää oma tapansa elää. Unohda siis myös kunto- ja naistenlehtien kevennysviikko-hömpän lukeminen ja siihen uskominen, sä et kuulu nyt varsinkaan niiden kohderyhmään!

Kevytmielistä kevättä toivottaa sulle mari3

09.04.2010 13:20

Hei!
Anteeksi, mutta järkytyin paino-pituussuhteestasi. Olen itsekin toipumassa anoreksiasta, mutta en ollut ikinä noin laiha.
Ruokailusi perusteella en usko sinun juuri lihovan, vaikka pitäisi (myös minun!)
Kuten sinäkin, pelkään lihomista (tarkemmin sanoen löysän rasvakerroksen kertymistä). Sairaus vaikuttaa edelleen, ei voi mitään...
Syöt kyllä normaalia ruokaa, mutta rasvatonta. Lisää ruoan ja rasvan määrää, kuten mari3 kirjoitti. Tsemppiä.

kirjaudu sisään jos haluat vastata