Onko fitness terveellistä?

665
29. huhtikuuta 2001 00:00

Ruokakeskustelua seuranneena on jäänyt askarruttamaan keskustelussa mukana olleiden motiivit laskea jokainen suupala. Mikä on terveisiin elämäntapoihin pyrkimisen suhde narsismiin? Jokaisen fitness-harrastajan pitäisi pysähtyä hetkeksi miettimään, mitä sana fitness tarkoittaa. Ainakin biologisessa kielessä fitness tarkoittaa hyvää fyysistä kuntoa, minkä syvempi merkitys on kelpoisuus eli kyky säilyä hengissä ja lisääntyä. Vaikka fitness-kulttuuri on kulttuuria, eikä sitä voi suoraa verrata evoluution mekanismeihin on fitness-kulttuurin takana kuitenkin jonkinlainen Darwinistinen maailmankuva.

Fitness (en halua leimata kaikkia) ihmisissä ärsyttää se, että heille se miltä näyttää, on tärkeämpää kuin se, mitä oikeasti on. Miksi lihasten pitää olla suuremmat, kuin ne normaalilla terveellisellä (asiantuntijoiden yleisesti suosittelemalla) ruokavaliolla voi saavuttaa? Lisäksi on ihmeellistä, että naisten kauneusihanne on niin rasvaton, että hormoni kierto ei toimi ilman pillereitä - tosi kelpoisia yksilöitä. Tähän kun vielä lisätään auringon ja solariumin vaarat, erilaisten mitä mielenkiintoisempien lisäravinteiden mahdolliset haitat, implanttien mahdolliset haitat ja vielä lopuksi valitettavasti kuntoilijoidenkin keskuudessa yleisen varsinaisen dopingin vaarat.

Nauttikaa liikunnasta ja sen tuomasta elämänlaadusta ja jättäkää pillerit purkkiin, taskulaskin töihin ja vaaka sitä todella tarvitseville.

Vastaukset: 2

29.04.2001 00:00

misati:
Enpä ole pahemmin nähnyt fitness ihmisillä suurempia lihaksia kuin mitä terveellistä ruokavaliota noudattavan ihmisen on mahdollista saada. Kuulostaa kovin oudolta.

Viittaat ilmeisesti hormoonien käyttöön? Eikös se ole enemmän kilpaurheiluun ja joihinkin voimailijoihin liittyvä asia. Hormonit ja fitness ei oikein käy yhteen kun fitnessissä (käsittääkseni) ei yritetä saavuttaa kaapin mittoja vaan yhdistelmää anaerobisen ja aerobisen suorituskyvyn välillä. Enemmän sellaista atleettista tyyppiä.

Epäselväksi jäi miten taskulaskin vahingoittaa terveyttä? Oletko päässälaskun kannattaja vaiko tieteellisemmän lähestymistavan vastustaja?

Itse en ole fitness ihmisiä (ei muotihommat kiinnosta). Pyrin kuitenkin olemaan vahvempi, kestävämpi, paremman näköinen ja oloinen ja terveempi.

30.04.2001 00:00

Minulla on aivan samat tavoitteet, kuin Darwinistilla ja olen kohtuullisesti niihin päässytkin (kohtuullisen lihaksikas, maraton kunto alle 2,30). Kuntoilun idea vaa häviää kun mukaan tulee erilaiset purnukat, kalenteri, laskin jne. Minulle liikunta on pääsyä takaisin luontoon. juostessa ja hiihtaessä, kun taju meinaa lähteä ja veri maistuu suussa ja oksettaa tuntee todella elävänsä. Kyllähän lihasten ja suonien ihailukin ihan mukavaa on, mutta ei sama asia.

kirjaudu sisään jos haluat vastata