Ongelmana löysä ja roikkuva iho

122446
3. huhtikuuta 2011 17:23

Hei,

(lisäsin viestin aluksi vahingossa väärälle palstalle),

en tiedä mistä aloittaa. Olen 21-vuotias nainen, ja olen lähestulkoon koko teini-ikäni jojoillut painoni kanssa. Mittari nousi uusiin sfääreihin kun 18-vuotiaana masennuksen seurauksena lihoin lyhyessä ajassa (noin puolen vuoden, vuoden sisällä) noin 20 kg ja luultavasti painoin enimmilläni 100 kg:n päälle hieman. Sen jälkeen laihdutin nopsasti, lihoin vähän takasin (85-90 kg paikkeille), sitten laihduin taas, lihoin vähän. Osa tästä oli tiedostamatonta; stressi aiheutti ruokahaluttomuutta jne.

Talven jälkeen olen kuitenkin pysynyt suhteellisen samoissa mitoissa ja vähän yrittänyt pudottaa maltillisesti (vieläkin sitä ylimääräistä olisi sellaiset 10 kg), mutta ongelmakseni on muodostunut se, että koko kehonkoostumukseni on nyt mennyt ihan vituralleen.

Olen aina ollut kuitenkin sellainen "kiinteä" ja urheilullinen (olen ollut myös normaalipainoinen, ja luonnollinen painoni huitelee jossain normaalipainon ylärajoilla), enkä oikein tajua, että mitä v viimeisen puolen vuoden aikana on tapahtunut. Mitä pidemmälle mennään, sen pahemmaksi tilanne käy. Olen laihempi kuin pitkään aikaan, mutta ihan täysin selluliittinen ja löysä. En tiedä onko se irtonahkaa vai mitä, mutta en tunnu saavan edes jonkinlaista "otetta" sisälläni (pakostakin?) olevista lihaksista. Ikäänkuin se löysä ja nahka siinä päällä "karkaisi" musta ja eläisi jotain omaa elämäänsä. En tunne pystyväni enää hallitsemaan itseäni. Sitä on vaikea selittää.

Painonpudotus tietty alkoi pelottaa tästäkin syystä ihan hemmetisti, koska en nyt toivoisi että tilanne pahenisi entisestään. Pelkään, että päädyn sellaiseksi ihopussiksi. Ilmiö on koko kehossa, joissain alueilla pahemmin havaittavissa. Enkä ollut tuon 100 kg jössikkä edes kovin kauaa, en melkein puolta vuottakaan.

Kenen puoleen voisin kääntyä hakemaan asiantuntija-apua? Ja osaako kukaan täällä neuvoa, että mistäköhän voisi olla kyse, ja onko sille enää tehtävissä mitään? Ihon alla ei tosiaan "tunnu" olevan enää muuta kuin jotain ylimääräistä löllöä ja sellua. Ja sitä ihoa on ihan peevelisti liikaa. Tuntuu jotenkin, että oon pilannut elämäni ihan totaalisti jo tässä vaiheessa, edes monilla äideillä ei tunnu olevan tällaista tilannetta.

(Okei, huomautan että olen äärettömän itsekriittinen ja ehkä hieman obsessoitunut perfektionisti, mutta tän ylimääräisen osalta en tiedä oikeesti, miten menetellä). Iho on yleensä aina pysynyt ihan suhtkoht hyvin mukana ja kaikki läski on jakautunut melko tasapuolisesti, mutta nyt irrallaan "roikkuu" tai saa kiinni jo sellaisistakin paikoista (esim. ranteen iho ja pohkeet, sisäreidet) että jokin kyllä mättää... Tai sitten ei, olenhan tämän itselleni aiheuttanut, vuosiekausien kehityksen kautta! Mut ajatus siitä et ainoo vaihtoehto enää ois joku full body lift on kyllä masentava... Olen hyvin pitkälti epätoivon rajoilla.

Kiitos kaikille vastaaville etukäteen!

Vastaukset: 2

04.04.2011 08:13

Hei undu

Tässä Sinulle pari blogistani poimimaani artikkelia:

http://kuntoguru.blogspot.com/2010/08/loysa-ja-roikkuva-iho-annoin-tasta.html

http://kuntoguru.blogspot.com/2009/09/loysa-iho-laihdutuksen-jalkeen.html

Terveisin Arthuro

13.04.2011 08:48

Okei, tossa on pakko olla joku ongelma. Hae apua iho-tauti läääkärilät

kirjaudu sisään jos haluat vastata