Mistä lonkkien naksuminen johtuu?

2725
0001 0001 0001 be1e20cd7b1491bf6f8af94808b1876c4249a0777a07acdacba562473bc778ad ei nikkiä
21. maaliskuuta 2002 11:09

Hei! Voisikohan joku kertoa, mistä ikivanha naksumis ilmiö johtuu? Tarkoitan liikunnan tai jopa normaalin liikkumisen yhteydessä tapahtuvaa polvien, lonkkien ym. paukkumista.

Joku vanha legenda yhdistää sen huonokuntoisuuteen tai jäykkyyteen? Miksi ilmiö tulee ja menee?

Vuosien varrella on myös korviin tarttunut väite, että esim. lihaskuntoharjoittelussa tehtävä liike tulisi heti lopettaa, jos naksumista ilmenee -eli olisi jäsenille epäterveellistä jatkaa liikettä. Onko naksuminen siis joku varoittava ääni?

Kiitokset vastauksista!!

Vastaukset: 9

21.03.2002 11:24

Pieni naksuminen on aivan normaalia, jota varmaankin ilmenee lähes kaikilla meistä. Naksuminen voi johtua kyllä myös jostakin vammasta mutta usein näin ei ole.

Itselläni naksuvat molemmat polvet, jotka kyllä ovat myös sököjä, myös lonkkani on hieman löysä ja se myös naksuu, samoin todella löysät olkapääni.

Ei naksumista kannata pelätä, mutta jos kipua ilmenee niin sitten asia on toinen, silloin kannattaa ottaa yhteys pätevään urheilulääkäriin.

Mutta esimerkiksi polven naksunnassa voi olla kyse vaurioituneesta kierukasta. Mutta naksumisen lisäksi myös kipua on havaittavissa, jos kierukassasi on vikaa.

21.03.2002 11:44

Pientä naksumista ilmenee kaikilla. Itselläni naksuvat lonkat, polvet, nilkat sekä varpaat. Tämä johtuu kuitenkin 15 vuotta kestäneestä rakkaasta harrastuksestani, baletista, eikä huonokuntoisuudesta eikä todellakaan jäykkyydestä.

Minulle naksumisesta ei ole mitään haittaa koitunut, vaikka hieman kiusallistahan se on julkisilla paikoilla. Olen samaa mieltä mipaas'n kanssa. Jos nivelissä alkaa tuntumaan kipua, on hyvä kääntyä lääkärin puoleen.

21.03.2002 13:01

itselläni naksuu nilkat... sen huomaa varsinkin kävellessä jollain käytävällä jossa kaikuu sopivasti ja on hiljaista... raivostuttavaa, mutta siihenkin on tottunut

21.03.2002 14:44

oikea nilkka kiertäessä aina
selkä kiertäessä kumpaan suuntaan tahansa
niska
sormet
lonkat
polvet

Mikä nivel ei?

21.03.2002 15:17

Viestiikö selän ja niskan paukkuminen jotain nikamien kunnosta?

Itselläni paukkuu selkä koko matkalta, joskus ei tarvitse kuin hengittää syvään niin alkaa naksahdella... niskojen naksuminen ei tunnu kovin kivalta. Niin, ja ranteet, rystyset ja sormet mulla paukkuu kanssa.

Naksuttelen monesti tarkoituksella jäseniä, kun ne tuntuu usein jotenkin tukkoisilta. Varsinkin käsien nivelet ja selkä tuntuu jotenkin jähmeältä, jos on vähän aikaa samassa asennossa.

21.03.2002 21:32

Mulla taitaa olla sitten ainoaa laatuaan oleva "nivelvika". Joskus rintalihakseni saattavat tuntua jäykiltä välipäivänä. Sitten kun venyttelen tai muuten liikahdan, kuuluu naksahdus rinnasta! Aikaisemmin en voinut uskoa, että joko mulla rinnatkin naksuvat, mutta hyvin harvoin tällaista tapahtuu onneksi. Tuo tuntui alussa tosi inhottavalta ja edelleenkin, mutta erittäin harvoin tuo esiintyy, että ei kai tuohon voi sen vuoksi tottua. Voisko tällainen olla jo todella vaarallista ja tutkimisen arvoista?

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
22.03.2002 10:24

pantze, kävin kipeän selkäni kanssa fysioterapeutilla, ja hän "naksautti" selkäni liikkuvammaksi ja antoi selkärangan liikkuvuutta lisääviä venytysohjeita. Selvisi että yksi selkänikamistani on oikeastaan yliliikkuva ja sen kurissapito aiheuttaa sen että selkälihakset tekevät ylitöitä ja kipeytyvät, sekä jumiutuvat muualta.

Nyt kun lihassolmu on saatu avattua ja liikkuvuus palautettua, tuo nikama naksahtaa n. kerran päivässä ja samalla kipu vähenee kun nikamien asento kai asettuu paremmaksi. Terapeutin kommentti siihen oli, että se on terveen, hyvin liikkuvan selän merkki :)

Sitten paukkuu nilkat, ranteet, polvetkin. Olkapäät kanssa. Ja rintakehä joskus kun kurottaa käsillä taaksepäin. En ole ajatellut tuon vaarallista olevan koska naksahdus ei satu. Tietenkin jatkuva rutina joka lähtee esim. punttia nostaessa on jo eri asia.

22.03.2002 16:20

Joo jatkuvalla rinnan rutinalla voisi alkaa jo huolestumaan =D Mulla naksuu selkä mukavasti kun roikun tangossa ja työnnän pääni mahdollisimman eteen roikkuvien käsien välistä (mistä muualtakaan). =) Harmi mun salilla ei ole sitä jalkojennosto tankoa, jossa selkä naksuu oikein urakalla, kun tukee sen siihen selkätyynyyn ja nostaa jalkoja ylösalas. Selkäpäivänä kannattaa tehdä vatsarutistuksia lattiatasolla, koska se toimii samalla selän venyttäjänä.

0062 0003 0003 7473c46ad0e423d231fc9cdf8fa169f082bb6bf086d429210d2bd568d63316b7 jk2
26.03.2002 08:49

Jep, on hauska katsoa tyttöystävän säpsähtämistä, kun illalla venytellessä selkä tai rintakehä naksahtaa *kovaa* kesken Salkkareiden :)

Napse on vähän kytköksissä liikkuvuuteen: kun aloitin itsepuolustuslajit, niin lukot ja rannevenytykset pistivät ranteet paukkumaan oikein kunnolla kunhan paikat löystyivät ja aukesivat. Sitä ennen ranteet olivat niin jumissa että eivät tosiaankaan naksuneet, mutta eivätpä oikein liikkuneetkaan...

kirjaudu sisään jos haluat vastata