Mitkä lääkkeet luokitellaan tulehduskipulääkkeiksi?

89461
10. heinäkuuta 2004 19:24

Mitkä lääkkeet luokitellaan tulehduskipulääkkeiksi? Ainoastaan lääkärin respetillä määräämät lääkkeet vaiko myös apteekista saatavat Ibumaxit sun muut? Millaisia kokemuksia tulehduskipulääkkeistä? Auttoiko esim. krooniseksi muuttuneeseen penikkatautiin tai niska- ja hartiasärkyihin?

Vastaukset: 15

10.07.2004 21:06

Tässä vähän tohtori.fi:stä kopsattua tietoa:

Tulehduskipulääke (anti-inflammatorinen analgeetti)

Lääke, jolla on tulehdusta lievittävä ja kipua poistava sekä yleensä myös kuumetta laskeva vaikutus.

Lääkeopas
Celebra (Pfizer Oy) Reseptivalmiste
Ibumax (reseptillä) (Vitabalans Oy) Reseptivalmiste
Ibumetin (reseptillä) (Oy Leiras Finland Ab) Reseptivalmiste
Ibusal (ilman reseptiä) (Orion Pharma) Itsehoitovalmiste
Ibusal (reseptillä) (Orion Pharma) Reseptivalmiste
Ibuxin (ilman reseptiä) (ratiopharm Oy) Itsehoitovalmiste
Ibuxin (reseptillä) (ratiopharm Oy) Reseptivalmiste
Indocid (Suomen MSD Oy) Reseptivalmiste
Indometin (Orion Pharma) Reseptivalmiste
Keto (reseptillä) (Vitabalans Oy) Reseptivalmiste
Piroxal (Alpharma Oy) Reseptivalmiste

10.07.2004 21:36

Olen joskus kokeillut tulehduskipulääkettä kuuriluontoisesti (3 tabl/pv, 3 päivän ajan)muistaakseni juuri penikkatautiin. Ei auttanut ainakaan minulla.

10.07.2004 21:38

Nyt vasta luin, että sinulla oli jatkokysymys, joten yritetään vastata siihen samalla. Eli niska- ja hartiasärkyihin ottaisin mieluummin fysioterapiaa, hierontaa tai akupunktiota, enkä lähtisi popsimaan nappeja kipuun. Jos sinulla on hartia- /niska-alueella jokin tulehdus, niin sitten lepoa ja lääkärille mieluummin, kuin puuduta kivun kipulääkkeillä.

Penikkatautiin normaali hoitokuuri on seuraava:

- Lopeta juokseminen

- Jos kipu on lievää, vähennä harjoittelun määrää ja tehoa, vältä alamäkijuoksua ja juoksua kaltevilla pinnoilla.

- Ota 5-7 päivän kuuri tulehduskipulääkettä. Esim. Ibuprofeenia 3 kertaa päivässä.

- Jäädyttele jalkaa 10 minuuttia kerrallaan kahden tunnin välein vähentääksesi tulehdusta.

- Hiero säären sisäosaa tulehdusta lievittävällä geelillä (esim. mobilat).

- Venyttele pohjelihaksia huolellisesti. Säilytä venytys 30 sekuntia ja toista 2-3 kertaa päivässä.

- Muista venytellä huolellisesti ennen juoksemista.

- Palaa juoksemiseen hitaasti. Täysi toipuminen kestää neljästä kuuteen viikkoa.

10.07.2004 22:10

Kaikilla tuo fysioterapia ei auta.
Niska ollut jumissa muutaman viime vuoden aikana kerran pari vuodessa. Fysioterapia vain pehensi tilannetta kunnes sitten testattiin tulehduskipulääkettä.
Viikon kuuri 600mg Ibuxin kolmesti päivässä.
Minulla toiminut.

10.07.2004 22:24

Tuohon jalanjäähdyttelyyn ehdottaisin kokeiltavaksi vielä kuuma-kylmähoitoa. Eli vuorotellen valutetaan hanasta penikoiden päälle kylmää ja kuumaa, noin 10-15 min ajan. Näin minulle neuvottiin futausaikanani. Penikkatauti osaa sitten olla ikävä! :(

10.07.2004 22:50

mullakin vaivasi penikat tosissaan viime kesänä ja niska-hartiaseutu kai aina...

Ensinmainittuun auttoi uudet, hyvät lenkkarit (ts muuta syytä en keksi, maastot kun on edelleen samat, kuitenkin kilometrit on moninkertaistuneet) ja jälkimmäiseen monipuolisesti jumppa (terve selkä, body pump jne).
Edelleen niskan ja hartoiden oireillessa kiiruhdan jumppaan et saan veren kunnolla kiertämään.

... Ja kun on koko kroppa kipee niin yhden kohdan kivut unohtuu hyvin. ;D
Nimim torstaina ekaa kertaa kuukauteen body pumpissa käynyt, vanhoilla (ihan kunnollisilla!) painoilla reenaillut ja edelleen lihakset vähän särkee sieltä sun täältä, joskaan ei hartoista!

Mulla on kans aiemmin niska-hartiaseutu oireillut paljonkin, sitä on hoidettu monella lailla, mutta nyt tosiaan pysyy tuolla jumpalla kunnossa. Tosin asiaan vaikuttaa varmasti myös työ missä pääsee liikkumaan, en paljoa nostele töissä (satunnaisesti kyllä) jne.

Mut yhdyn edellisiin, kannatan kaikkea yllämainittua ja sen lisäksi ehdotan että tutkitutat askeleesi fyssarilla -jos siis et ole sitä tehnyt ennen jo.

11.07.2004 09:22

Kroonisesta penikkataudista kärsivänä voin sanoa, että kun vedät 5 päivää sitä kipulääkettä kuurina (mitä lääkärit ainakin minulle suosittelevat kuurin kestoksi, 3 päivää kuulostaa aika lyhyeltä) ja lääkkeet vaikka nyt sitten 600 mg:sta ibuprofeiinia, niin pitäisi auttaa. Tai pitäisi ja pitäisi, itselle on ainakin aina auttanut. :)

15.07.2004 12:50

Ilman reseptiä saa ibuprofeenia,(dexibuprofeenia), ketoprofeenia asetyylisalisyylihappoa ja taas lääkärin määräyksestä löytyy varmaan noin kymmenkunta ainetta lisää.

Esimerkiksi ibuprofeenin kohdalla, jotta saataisiin vaikutusta tulehdukseen pitäisi olla annostuksen 600mg x3 päivässä. Yleensä 400 mg x3 ei juurikaan vaikuta tulehdukseen, kipuun kylläkin. Eli kannattaa käväistä lääkärin puheilla.

Lääkäri voi myös määrätä lihasrelaksantteja joita käytetään tehostamaan tkl:den tehoa ja samalla tulee hoito/diagnoosi varmistettua.

15.07.2004 17:18

Kiitti vastauksista! Olen nyt melkein viikon syönyt jo kolme 600mg ibusalia päivässä tähän penikkakipuun, mutta en huomaa kovin suurta eroa. Epäilen, että kipu on muuttunut niin pahaksi (ylirasituksesta)etteivät särkylääkket enää vie sitä kokonaan pois. Kyllä ne auttavat, mutta eivät läheskään niin paljon kuin toivoisin. Osaatteko sanoa, onko lääkärin määräämillä tulehduskipulääkkeillä ja ilman reseptiä saatavilla lääkkeillä jotain eroa?
Esim. aamulla jalat tuntuvat painavan monta sataa kiloa ja ilman särkylääkkeitä ja kylmägeeliä työmatkasta eikä työpäivästä tulisi varmaan mitään...Käyn jo hieronnassakin 4xv, venyttelen joka aamu ja ilta, enkä harrasta juoksua, mutta kipu näyttää silti vain pahenevan. Lenkkaritkin uusin ja hankin tukipohjalliset. Olen huomannut, että pyörilykään ei ole penikoille paras laji, koska poljen n.60km (työn ja muiden treenimatkojen takia) päivässä eikä se tee hyvää säärille.

15.07.2004 19:05

"Osaatteko sanoa, onko lääkärin määräämillä tulehduskipulääkkeillä ja ilman reseptiä saatavilla lääkkeillä jotain eroa?"

Reseptilääkkeenä saat ainakin tujumpia nappeja kuin käsikauppalääkkeenä. Tuo nyt ensimmäisenä tuli mieleen. Hinta on myös edullisempi, jos saat saman lääkkeen reseptillä, ei tosin välttämättä kaikkiin särkylääkkeisiin päde.

16.07.2004 13:42

Lääkkeiden voimmakkuuden noustessa, myös haittavaikutuksen lisääntyvät. Tämä lienee yksi syy miksi jotkut tkl:t ovat reseptillä. Myös se että vaivoja ei hoidettaisi liikaa itse, ilman että selvitetään syy on yksi pointti.

Eräs proffa aikoinaan valiti että, Suomessakin kuolee parisen sataa henkilöä vuodessa tkl:n aiheuttamaan verenvuotoon, joten ei niitä pidä syödä kuin pastilleja. Jenkeissä on arvioitu että noin 20000-30000 kuolisi vuodessa tkl:n haittavaikutuksiin. Toki nämä ihmiset eivät ole terveitä ihmisiä ja ovat syöneet pitkään ja paljon tkl:tä. Tässä taas yksi syy reseptin alaisuuteen ja pieniin pakkauskokoihin käsikaupassa.

17.07.2004 12:45

Voihan niitä tabuja ottaa enemmän kerralla, jos haluaa tujumpaa vaikutusta.

Tuo pakkauskokojen pienuus on muutenkin naurettavaa pelleilyä:

-"Emme voi myydä sinulle kuin 2 pakettia kerrallaan."
-"no, jos käyn tuossa ruokakaupassa ja tulen sitten ostamaan 2 lisää, käykö se?"
-"kyllä se käy."
-"Aha....."

18.07.2004 13:04

No idea on että jos tarvitsee enemmän ati joutuu käyttämään paljon, niin pitäis kävästä siellä lekurin puheilla. Samalla myös pienet pakkaus koot ja 1 paketti kerrallaan vähennetään niiden turhaa tai "varmuuden vuoksi" käyttöä.

Maissa jossa tkl:t ovat ruokakaupoissa ja/tai niitä saa ostaa paljon, myös niiden turha käyttö on yleisempää, sekä asenne niitä kohtaan on muuttunut enemmän välinpitämättömäksi. Tyyliin "eihän se ole kuin aspiriinia"....

18.07.2004 14:28

"Samalla myös pienet pakkaus koot ja 1 paketti kerrallaan vähennetään niiden turhaa tai "varmuuden vuoksi" käyttöä."

Vähentääkö tuo pieni pakkauskoko myös niiden käyttöä ihan käytännössä vai kiusaako se vain asiakasta?

19.07.2004 13:23

En osaa sanoa, tiedän vain että tämä on yksi peruste sille.

Itse olen kyllä sitä mietä että 30 tabl paketit vois olla myös vapaasti myynnissä, niin kuin esim. Ruotsissa on.

kirjaudu sisään jos haluat vastata