Miten parantaa ruokavaliota?

124884
27. huhtikuuta 2001 00:00

Mihin väliin mä vielä niitä välipaloja lykkään? Aamupäivään, iltapäivään just ennen treeniä?

Aina muuten sanotaan, että pitää syödä silloin kun on nälkä ja lopettaa kun on kylläinen. Mitäs jos tulee harvoin varsinainen kova nälkä, mutta verensokeri laskee ilmeisesti niin alas että alkaa väsyttää ja heikottaa?

Tän viikon treenien kulkemattomuus ja väsymys johtuu ilmeisesti siitä, että oon tulossa kipeeksi. Nenä valuu ja päätä särkee, tosi heikko ja voimaton olo muutenkin.... tosi jees.

Mulla on sisäinen järjestelmä (lue: pakkomielle), joka määrittää mikä on sallittua ruokaa ja mikä ei. Sallittua on kaikki rasvaton, suolaton, sokeriton, vehnätön ruoka, joka on mahdollisimman terveellistä ja vähäkalorista.

Sellainen on muun muassa eräs keitto (tyyliin kaalia ja porkkanaa ilman mausteita), jota onnistuin syömään viikon vaikka vihasin sitä. Eli sallittu ruoka on usein aika pahaa, näin suoraan sanottuna.

Karjalanpiirakat, mangomousse ja useat muut ruoat ovat liian hyviä maultaan, joten luen ne samaan sakkiin karkkien ja muun roskaruoan kanssa. Kun sorrun niitä sitten syömään, on morkkis aika mahtava. Usein juuri siitä morkkiksesta sitten johtuu se, että seuraava päivä kuluu eläen hedelmillä. Kun sitten taas sortuu, on kierre valmis.

Ikävää mutta totta. Näin kirjoittaessa koko juttu tuntuu typerältä, mutta päässä ei. Homma voisi toimiakin jos itsekuri riittäisi ja himasta ei löytyis (muiden ostamia) kiellettyjä ruokia.

Kaiken avain olis varmaan se, että mä saisin itseni jotenkin vakuuttuneeksi siitä, että hyvällä omallatunnollakin voi syödä jotain mistä pitää. Vaikka se ei oliskaan puuroa ja hedelmiä, ja vaikka sitä ei heti samana päivänä kuluttaiskaan pois.

Akonan, jos vaan viittisit, haluisin tietää mitä sait noista parin viime päivän safkoista laskettua kalorimääräksi. Olenlaskenut itsekin, kiinnostaisi vaan kuinka paljon mulla on taas eri tulos.

Ja jos joku haluis ehdottaa jotain miten voisin ruokavaliotani parantaa, voisin ottaa vihjeen vastaan.

Vastaukset: 0

kirjaudu sisään jos haluat vastata