Miten ohjelman toimivuutta voi arvioida?

125002
0000 0000 0000 2270ca89b1ca9307a37c3fbb871cf433d45ee8872742b345ae57d57c45681f8d ei nikkiä
15. helmikuuta 2016 19:25

Nyt on 1,5kk takana kuntosalia, jonka aloitin oikeastaan täysin nollasta (aikuinen mies). Noudatan ohjelmaa, jossa tehdään liikettä vain yksi sarja loppuun asti: paino tai vastus perustuu siihen, että liikettä ei jaksa 12 toistoon asti. Yhdellä salikerralla käydään koko keho läpi 2-3 krt/vko.

Tämä on ollut loistava tapa opetella salilla käymiseen. Liikeratoihin on tullut kontrollia. Harjoittelu on raskasta kuin mikä, hiki virtaa, mutta on hauskaa ja inspiroi.

Nyt olen kuitenkin hieman ryhtynyt omin päin varioimaan ohjelmaa. Tuntuu että en saa tällä käsiin ja olkapäihin samaa kehitystä tai "tatsia" mitä muuhun vartaloon.

Teen salikertoja, joissa on pelkkiä käsiä ja esim. vatsalihakset. Näillä kerroilla teen liikkeet kahtena tai kolmena sarjana niin, että saan sarjassa juuri ja juuri 8-10 toistoa.

Mutta mistä voin tietää, että jokin treeni on tehokas? Joka tapauksessa teen treeneissäni aina max. 12 toistoa per sarja, ja aina sarjan ns. loppuun asti eli lihas antaa periksi.

Salilla ehdin käydä 4 krt/vko.

Alunperin tarkoitus oli vain parantaa yleiskuntoa ja helpottaa painonhallintaa. Mutta jos "samaan hintaan" saisi nopeaa lihaskasvua ja voimaa ongelmakohtiin (kädet tosi heikot), se olisi tosi hyvä juttu. Olen myös melko ylipainoinen.

Vastaukset: 1

15.02.2016 19:28

Lisään tuohon vielä, että olen käyttänyt pelkästään laitteita. Aivan viime päivinä olen alkanut harjoittaa pahinta ongelmakohtaa eli olkapäitä kevyillä vapailla painoilla kolmea sarjaa kerrallaan. Tapani mukaan valitsen painot ja teen kaikki liikkeet läkähdykseen ja totaaliseen loppuun asti, eli kun rauta ei enää nouse. Niin treeni tuntuu parhaalta.

kirjaudu sisään jos haluat vastata