Miten joku voi painaa 50kg ja olla timmissä kunnossa?

83080
11. toukokuuta 2004 19:31

Mietiskelin tässä sunnuntaina kun huomasin "rakkaan" painoni nousseen tuonne 60 hujakoille, että kuinka joku voi painaa saman verran kuin minä, mutta silti olla timmissä kunnossa?

Ahdistuin pelkästä ajatuksesta, että olen lihonut, mutta sitten muistui mieleeni nuo tavalliset fraasit: Lihas painaa läskiä enemmän. Niin no, en kuitenkaan ole huiskinut missään salilla, lähinnä vain kotona tehnyt jotain lihaskuntoa. Eli epäilen että lihas olisi tähän painonnousuun syypäänä.

No siis kuitenkin, kuinka sitten joku voi painaa 50 kiloa ja olla silti timmissä kunnossa? Onko hänellä sitten niin alhainen rasvaprosentti? Täälläkin on monia naisia, jotka painavat jotain 60 kiloa ja ovat hyvässä kunnossa, mutta sitten on niitä jotka ovat kymmenen kiloa kevyempiä mutta silti samassa kunnossa kuin painavemmat kanssasisarensa..

Toivottavasti tosta sai jotain järkeä, ja toivottavasti joku pystyisi asiaa mulle selventämään..

Vastaukset: 12

11.05.2004 19:55

Et ole maininnut pituutta ollenkaan, mikä on aika oleellista...

Itse olen 165 ja paino on jämähtänyt 55:een, sieltä se ei ole liikahtanut sitten joulun (tai noh, vapun jälkeen näytti huikeaa 57 lukemaa mutta ne nesteet lähtivät yhtä nopeasti kuin tulivatkin). Senttejä on silti selvästi lähtenyt, harmi etten ole jaksanut mitata. Toivon mukaan senttejä olisi myös tullut lisää salilla....

Mutta en ole missään ihanne kiristys-kunnossa, vaan ns. normaalivartaloinen. Mielestäni olen aika leipävä (aiemminkin valaisin tätä sanaa sillä, että näytän paremmalta alasti kuin vaatteissa...) Että kai sitä pienempikin voisi olla. Mutta moni sirompirakenteinen olisi varmasti ihannepainossaan minun mitoissani.

summa summarum: riippuu yksilöstä.

11.05.2004 22:25

Ja riippuu myös vaa´asta...niiden lukemat saattaa vaihdella aika paljonkin. Riippuu myös siitä keneltä kysytään ja missä tilanteessa: Naisilla kun tuntuu usein olevan jokin ihmeellinen tarve kaunistella painoansa (alakanttiin).

11.05.2004 22:27

siis ei pidä uskoa ihan kaikkea, ainakaan kirjaimellisesti. Useissa jutuissa on värikynää mukana...heheheh

12.05.2004 21:22

No mitäs sitä nyt sanoisi.. noh, yksi tuttuni on ehkäpä... 164 cm pitkä, ja painaa 50 kiloa. On tosi timmissä kunnossa. Mutta entä jos hänen pituinen toinen tyttö olisikin painavampi, mutta silti samanlaisessa kunnossa?
Tiedän, tiedän tää oli hankala kysymys.. hyvä että ite sain jotenkin sitä muodostettua..

12.05.2004 21:57

"No mitäs sitä nyt sanoisi.. noh, yksi tuttuni on ehkäpä... 164 cm pitkä, ja painaa 50 kiloa. On tosi timmissä kunnossa. Mutta entä jos hänen pituinen toinen tyttö olisikin painavampi, mutta silti samanlaisessa kunnossa?"

Tekisi mieli vastata että no sitten niistä ois varmaan kiva reenata yhessä kun ovat samankuntosia. Mitään muuta merkittävää seurausta tuolla ei taida olla. Jos kunto on hyvä, niin eipä sillä painolla niin väliä? Tosin en ole varma tarkoitetaanko tässä kunnolla lähinnä ulkoista olemusta.

Oliskohan vastaus tohon kysymykseen sillä suunnalla, että silmämääräisesti on aika hankalaa sanoa ketkä on yhtä timmissä kunnossa, ts. toisella voi olla enemmän sitä lihasta painamassa? Tietysti se perinteinen 'painavat luut' selittää hiukan (tiedän, tiedän, ei kilokaupalla), ja hankalaa on löytää kahta täysin samanlaisella ruumiinrakenteella varustettua ehkä identtiset kaksoset poislukien.

"Täälläkin on monia naisia, jotka painavat jotain 60 kiloa ja ovat hyvässä kunnossa, mutta sitten on niitä jotka ovat kymmenen kiloa kevyempiä mutta silti samassa kunnossa kuin painavemmat kanssasisarensa.."

"Hyvässä kunnossa" on aika moniulotteinen olotila, ja sellainen voi olla aika monella tapaa ja monessa painossa. Sen uskallan luvata että keho.netistä ei varmasti löydy kahta naista, jotka ovat pilkulleen yhtä hyvässä kunnossa (ja samanmittaisia, painoisia jne), joten vertailu on aika turhaa. Ja miksi vertailla muihin naisiin, kun omienkin painolukemien pitäminen vertailukelpoisena on hankalaa, kun paino vaihtelee päivänkin aikana?

Yhteenveto: Paino on numero.

12.05.2004 22:48

Tajusin juuri, että jos tuon mun äskösen viestin taustalle pistää syntsapoppia, se on valmis euroviisu. Pelastakaa planeetta, halikaa hylkeitä, kauneus on sisäistä, shalalaa. Hmmm....

1005 1003 1003 e242d21c343ea9ceba70de3a7a042b2e05c820edf3230a650ee6ac7f59ed6118 hoo
13.05.2004 08:37

justjust... VAA´AT ROSKIIN!!

painohan on todella henkilökohtainen asia. omaa painoaan ei kannata verrata muiden painoon, sillä se ei kerro yhtään mitään. painoon vaikuttaa muutkin seikat kuin rasvakerros, jokainen on fysiikaltaan ja kehonkoostumukseltaan erilainen. toisilla on painavat luut, toisilla kevyet, on lihaksikkaita ja vähemmän lihaksikkaita. lisäksi sisäelimienkin koot vaihtelevat ja vaikuttavat osaltaan nekin painoon.

itse 160/55-kokoisena totean, ettei tuo lukema kerro mitään. joku voisi noiden numeroiden mukaan päätellä, että olisin aikas rasvakas, mutta en kuitenkaan ole (r-% 17). tiedä sitten mikä mun kehossa niin paljon painaa, tuskinpa aivot kuitenkaan... ;)

13.05.2004 12:18

Mulla ainakin läskit (omenainen vatsa) "katoaa" leveitten hartioitten ja lantion väliin. Yleisin kommentti rasvaprosentin mittaajalta on:"ei kyllä uskois!"

Eli vaikka ylimääräistä statistiikan valossa on, niin ylipainoiselta en näytä, vyötärökin on silmämäärisesti löydettävissä ihan helposti. Myöskin C/D-kuppi on loistava siinä mielessä että kroppa on sopusuhtainen, rinnat vatsaa isompia siis. :)

Jossain ulk. sporttilehdestä löysin hyvän termin itselleni: Fit but fleshy! :D

13.05.2004 17:24

Mulla on ainakin jumpassa ja salilla käydessä tullut lihaksia, jotka alkaa näkyä, muttei "bodarimaisesti". ON rasvaa, mutta sama juttu kun sulla, Susie, oon mielestäni sopusuhtainen.

Ja rasvaprosenttia mitattaessa en itsekään ollut uskoa ;)

Tosin paino on mulla AINA ollut korkea, vaikken ole ollut suoranaisesti LIHAVA. paitsi joskus ala-asteikäsenä.

Oon päättänyt lopettaa vaakaan tuijottamisen, piste. Ja suosittelen muillekin.

13.05.2004 17:28

siis mulla(kin) on kaiken järjen mukaan ylimääräistä ainakin painossa, ja myös rasva% mukaan jotain liikaa löytyy..

mutta Sopusuhtaisuus on kai päivän sana :D

ja on se kivaa että on rinnat vaikka onkin sitte "ylimäärästäkin" rasvaa :) rinnat vie huomion pois mahasta? :D ;D

13.05.2004 17:29

kivaa kun painelee vahingossa enteriä niin ihmiset kai luulee tosissaan tyhmäksi kun kaks viestiä peräkkäin kirjottaa. jee.

25.05.2004 15:44

Eikun kolme! ;)

kirjaudu sisään jos haluat vastata