miten helposti sormet murtuvat?

92124
10. elokuuta 2004 20:54

Aloin tänään epäillä luitteni kuntoa, kun nimetön murtui. Yritin ottaa koiraani kiinni vauhdista ja sormi kai jotenkin jäi hihnan välin ja taittui.

Sairaalassa oli eräällä miehellä murtunut sormi melkein samasta kohdasta köydenvedossa...

Millaisia omia/ tuttujen kokemuksia teillä on? Mietin vaan, että onko tää ihan normaalia, että sormi menee näin helponoloisesti poikki.

Vastaukset: 18

0006 0001 0003 5aeedf2d25b4daaa2a0a0c2cd5a615afa7d2f269ca3619046d78204cf8cac5eb DH
10.08.2004 21:14

Peukalo, tökkäsin ihan selvinpäin Tampereen rautatieaseman ovenkahvaan. Kävelin vauhdilla ja yritin avata sitä ovea nopeasti.

Tuo selvinpäin oli tuossa kun kukaan ei uskonut mun selitystä missä olen sormeni murtanut.

11.08.2004 09:53

Sinun profiilistasi ei saa selville oletko mies vai nainen ja minkä ikäinen olet. No, ei se mitään, kerron tämän kuitenkin. Eli jos sinua askarruttaa luittesi kunto, niin oletko miettinyt osteoporoosin mahdollisuutta. Todennäköisesti kaikki on ihan kunnossa ja kyseessä on ihan normaali murtuma. Nykäisy oli vain niin kova, mutta jos mietityttää, niin juttele lääkäriin kanssa. Lääkäri voi tehdä luiden tiheysmittauksen, jos katsoo sen aiheelliseksi.

Osteoporoosi voi tulla nuorillekin ihmisille. Kerron tämän siksi, koska ystävälläni (34v. nainen) todettiin juuri osteoporoosi. Häneltä vain nyrjähti nilkka ja siitä lähdettiin tekemään lisätutkimuksia. Hän on kasvissyöja ja hyvin laiha. Hän ei polta eikä juo. Hän liikkuu, mutta ei ehkä niin säännöllisesti.

Lääket. ja kir. tohtori Hannu Penttinen "Osteoproositaipumus on perinnöllinen ja jos sen lisänä on vielä laihuus, kasvaa riski entisestään. Varhainen menopaussi sekä tupakointi ja vähäinen liikunta altistavat myös osteoporoosille.

Liikunta on tärkeä luuston kehittymiselle. Luukudos vaatii jatkuvaa painorasitusta muodostuakseen lujaksi ja pysyäkseen vahvana. Sen vuoksi heikko liikunnallinen aktiviteetti lisää osteoporoosiriskiä.

Ravintotekijöillä on myös merkitystä luustolle. Jos kalsiumin tai D-vitamiinin saanti on liian vähäistä, voi luusto jäädä heikoksi. Tupakointi ja runsas alkoholin käyttö saattavat myös altistaa tälle sairaudelle."

11.08.2004 11:09

Sormien luut on erittäin kapoisia ja murtuvat herkästi. Sitä ei vain tietsikkaa naputellessa muista. Sormimurtuma kannattaa myös käyttää lääkärissä, eikä tehdä kuten minä. Nykäisin mielestäni suoraksi murtuneen sormen, mutta vinoonhan se luutui.

11.08.2004 11:15

Muistin juuri, että ystäväni osteoporoosin mahdollisuutta ei olisi ehkä tutkittu, jos kunnassa ei olisi ollut silloin ilmaista luun tiheysmittausta. Lääkäri oli todennut, että ehkä olisi hyvä käydä nyt varmuuden vuoksi siinäkin, kun se on ilmainen. Oli aika hyvä juttu, että se todettiin näin ajoissa hänellä, jotta saatiin lääkitys alkamaan heti eikä vasta viiskymppisenä. Rannemurtuma on kai se hälyyttävin merkki kuitenkin osteoporoosia epäiltäessä. Tai jos yleisesti murtumia tulee helposti ja useasti. En siis halua mitenkään peloitella.

11.08.2004 11:40

Minulla murtui peukalo n. 6vk sitten. Ei siinä ainakaan epäselvää ollut onko se murtuma vai ei kun sormi liikkui sivu suunnassa miten tahtoo. 3 viikkoa siinä oli lasta ja ei tuota vieläkään kunnolla ole uskaltanut rasittaa. Eikös se täydellinen luutuminen vaadi jotain 6-8vk täydelliseen parantumiseen. Ainakin tässä tapauksessa kun kyseessä oli n. 2mm avomurtuma röntgenin perusteella. Ensi viikonloppuna aattelin suunnistaa nyrkkeilytreeneihin ekaa kertaa murtumisen jälkeen..

11.08.2004 16:32

Niin, elikkä olen 18-v. nainen, muokkasin tuota profiilia hieman. Harmi kun ei löytynyt omannäköistä kuvaa =(

Vähän rupesi mietityttämään, että voisivatko luut sittenkin olla jotenkin hauraat, vaikka olenkin näin nuori. Viime talvena oli nimittäin semmoinen 2 kk jakso, jollion ei tullut syötyä mitään maitotuotteita kaameitten vatsavaivojen takia ja kalkkitabutkin unohtuivat jonnekin. Siinä vaiheessa olo oli tosin niin kauhea, että kävin ostamassa kalkkia ja auttoi kummasti =)

Vaikka olenkin telonut itseäni moneen otteeseen (kommenttina olikin lähinnä "taasko sullon käsi hajalla?") niin koskaan ei ole mennyt mitään rikki näin helposti. Tällä kertaa ei edes sattunut juuri lainkaan. Pitää kai sitten vain uskoa, etteivät ne sormet niin tukevaa tekoa ole.

11.08.2004 17:01

jos sulla on hennot kädet, niin välttämättä sormet eivät ole vahvinta luustoasi. eikä se murtuma aina niin kovaa tälliä tarvitse.

koiranomistajana varmaan myös tiedät, että pienemmälläkin koiralla saattaa olla melkoisesti voimia. näin ainakin meillä (varsinainen vetokoira löntystää perässä, mutta lintukoiran kanssa lenkki tehdään lentämällä..)

jos asia huolettaa, käy toki tutkituttamassa luusi. tuossa iässä ehdit vielä korjata elämäntapojasi, jos niissä sitä varaa on.

16.08.2004 15:12

Mulla murtui ala-asteella sormi ku otin koripalloa vastaan jotenkin sormet pystyssä...napsahti sormen päähän ja sitten napsahti tuo keskimmäinen nivel. Ei kai siinä, sormi lastassa ja musta 3 vkoa, sen jälkeen parani normaaliksi pian. Että ei siinäkään paljoa tarvittu....

16.08.2004 16:44

Mulla murtui käden karpaaliluita (kämmenpöydän luita) pari kappaletta n. vuosi takaperin, kun kaaduin portaissa, joten ei se paljoa vaadi...

16.08.2004 20:50

Joo, kiitos. Oma vamma taisi sitten olla kohtuunormaali.
Enää mä' en ole laikaan huolissani luitteni tilasta :)

Toi portaissa kaatuminen kuulostaa kyllä aika epäilyttävältä. Itse veikkaisin mäyräkoiraa ;P

16.08.2004 21:55

"Mulle tulee aina joku aloitteleva mafiakiduttaja mieleen kun mä luen ton otsikon.

Tyyliin "Mihin kohtaan polvilumpiota oikeen pitää ampua?""

Hihhii - sama täällä! XD

17.08.2004 11:25

MC & rosvo:
Kunpa oliskin ollut humalassa, niin luultavasti tuostakin tapaturmasta oltaisiin selvitty pelkällä säikähdykellä. Mutta kun ei niin ei, eli selvistäpäin kaatuessa meni sitten luita mäsäski. Kyse oli niinkin vaarallisesta toimenpiteestä, kuin lakanoiden vaihtamisesta sänkyyn. Eli kannoin vanhoja lakanoita yläkerrasta alakertaan pesuun ja kompastuin lakanan reunaan ja loppu onkin sitten tiedossa...

17.08.2004 14:27

No niin, otetaan kaikki opiksi, älkäämme siivotko kun se on vaarallista! ;)

Ajattele, humalassa/ krapulassa et luultavasti olisi ryhtynyt siivoamaan ja käsi ei olisi murtunut. :P

Vinkki: Itse ainakin heitän aina likaiset lakanat yläkerrasta alas, se on paljon turvallisempaa. Sitäpaitsi jos joku saa ne lakanat niskaansa niin ei siinäkään kovin pahasti käy.

17.08.2004 15:39

Onneks sulta murtu ne luut vaan kädestä, jos kerran jotain oli pakko murtua kun kaaduit, siltä yhdeltä televisiojuontajalta (Pirjo jotain, vaalea, pyörätuolissa) murtu samanlaisessa tilanteessa niska ja niin joutu se tyttö pyörätuoliin!

Että sulla oli onni onnettomuudessa, tavallaan...

17.08.2004 15:46

Simu:
Totta, siitä Pirjosta muuten tulee tässä lähiaikoina joku dokkari, kun se kävi kokeilemassa jotain kantasolu hoitoja, joilla se ehkä saisi kävelykyvyn takaisin. Kannattaa tsiikata, jos kiinnostaa...

17.08.2004 15:52

Aattelinkin ehkäpä kattoa, ihan mielenkiintonen aihe, luin jostain naistenlehdestä (Me Naiset?) sen Pirjon haastattelun. Oli ihan sympaattisen olonen ihminen ja ainakin mua jäi kiinnostamaan onnistuiko Venäjällä tehdyt hoidot mitenkään...

Kiitti vinkistä, anyway! :)

08.09.2010 14:56

Multa murtui tossa helmikuussa oikeasta kädestä nimetön, otin koripallon jotenkin väärin vastaan ja sormi sitten vääntyi siinä vähän taaksepäin :s se oli 3viikkoa lastassa ja siteessä. Sormi oli ehtinyt jo parantua mutta nyt 7 kuukauden päästä, pelasin lentopalloa ja se sama sormi murtui uudestaan.

27.02.2013 12:35

minulta katkesin puolivuotta sitten pikkurilli mopo kolarissa. siitä lähtien se ei ole toiminut kunnolla

kirjaudu sisään jos haluat vastata