Mitä protskua milloinkin?

122773
8. elokuuta 2011 21:24

Eli kertokaas vähän proteiineista. Mikä on minkäkin sorttista (hidas ja nopea?) ja milloin sitä tulisi nauttia: mitä treenin jälkeen ja mitä aamu- tai iltapalaksi?

Olen pienikokoinen nainen, 156cm/52kg ja treenaan säännöllisesti lihaskuntoa. Muutoin liikuntani on päivittäinen kävelylenkki, ratsastus, joskus uintia. Tulisiko minun saada siis about 50-60g protskuja päivässä? Tarpeeksi suuren määrän saanti on minulle usein vaikeaa, mutta yritän kovasti korjata asiaa.

Vastaukset: 3

09.08.2011 20:51

Hidas ja nopea proteiini? Tää on mullekin uutta! Hitaista ja nopeista hiilareista puhutaan kyllä, proteiinia taas on tietääkseni paremmin ja heikommin imeytyvää. Eläinperäinen proteiini on aminohappokoostumukseltaan täydellisempää ja sitä myöten paremmin imeytyvää ja vatsaystävällisempää kuin kasvikunnan proteiini, mutta yksilöllisiä eroja on tässäkin. Myös kasvikunnan proteiinilla pärjää, jos haluaa ja tietää siitä riittävästi. Ja muuten, proteiinien merkitystä liioitellaan, länsimainen ruokavalio on runsasproteiininen sinälläänkin. Eli mitään mättöä ei tarvitse harrastaa. Omien mieltymysten ja lautasmallin mukaan voi mennä, ellei ole jokin kisadieetti tms. päällä.

11.08.2011 19:24

Moi dumle.

Treenin jälkeen palautusjuomassa nopeasti imeytyvää heraproteiinia (Whey-).

Heraproteiini sopii myös aamuun.

Illalla ennen nukkumaanmenoa on viisainta käyttää kaseiinipohjaista (maito-) valmistetta. Vaihtoehtona sille on raejuusto tai rahka, joita voi laihduttaessa maustaa sokeroimattomilla marjoilla ja muulloin vaikka ananaksella omassa liemessään.

Proteiinin tarve vaihtelee yksilöittäin. Kuntoilijalle sopiva määrä on 1.5-3.0 grammaa jokaista kehon rasvatonta painokiloa kohden.

11.08.2011 19:28

Jatkoa ... Sinulle sopiva määrä voisi olla noin 100 grammaa proteiinia vuorokaudessa. Sen saa jo normaalista monipuolisesta ravinnosta ... kuten Mari jo tuossa selvitti.

Keho käyttää sen minkä tarvitsee ja loput joko poistuu elimistöstä tai jää sinne vararavinnoksi eli "läskiksi". Eli "mätöstä" ei ole hyötyä.

Aikaisempaan lisäys: kaseiinipohjainen valmiste imeytyy hitaammin kuin hera ja sopii siksi yöksi heraa paremmin.

kirjaudu sisään jos haluat vastata