Mitä on terveellinen ravinto?

122082
7. tammikuuta 2011 15:20

Tässä kysymys Cirulle, ja miksei muillekin, joilla on muuta kuin mutu-tietoa ravinnosta. Niin usein kuulee ja lukee ihmisten syövän oman käsityksensä mukaan terveellisesti. Ja kuitenkin ruokavalioiden sisällöt vaihtelevat huimasti kasvispainotteisesta täysjyväleipälinjasta rasvaiseen lihansyöntiin.

Mua kiinnostaisi, voiko nykyään enää sanoa yleistäen, että jokin tietty linja on terveellinen? Vai onko vain henkilökohtaisia ruokatottumuksia, joista jokainen sopii käyttäjälleen muttei välttämättä muille? Ja onko vihannesten lisäksi edes yhtään ruoka-ainetta, jonka voi sanoa olevan poikkeuksetta terveyttä edistävä? Erilaisia kuppikuntia ja näkemyksiä kun tuntuu olevan kuin hiekkaa meressä.

Mielenkiintoinen olisi myös virallinen kanta, joita esimerkiksi ravinto- ja fitnessalojen ammattilaiset tällä hetkellä suosittelevat. Olen oman linjani löytänyt, mutta ehkä sitä voisin vähän fiilata, jos huomaan meneväni joissain jutuissa aivan metsään. Omalla kohdallani kiinnostaisi myös minkä asteinen kasvisruokavalio on tämän hetken käsityksen mukaan terveellinen.

Kiitos jo etukäteen niille, jotka vastaavat!

Terkut Münchenistä

mari3

Vastaukset: 23

08.01.2011 13:38

Yksiselitteistä vastausta tuohon ei ole. Erilaisia tutkimuksia tehdään jatkuvasti ja niiden tulokset riitelevät keskenään. Tutkimuksen laajuus ja luottetavuus on oleellista. Lukijan vastuulla on se mitä hän uskoo oikeaksi ja mitä ei. Joten kannattaa olla kriittinen mitä lukee ja vähän tutkia minkälaisesta tutkimuksesta ja kuinka laajasta tutkimuksesta on kyse ja mikä instanssi tutkii.

Se on selvää, että yhtä ainoaa ja oikeaa ruokavaliota ei ole olemassakaan, joka olisi jokaiselle ihmiselle sama. Suomessa ravitsemusterapeutit noudattavat ravitsemussuosituksia. Pitää kuitenkin muistaa, että ne ovat suosituksia.

http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/suomalaiset_ravitsemussuositukset/

08.01.2011 18:59

Kiitos vastauksesta ja linkistä, Ciru! Näemmä ravitsemusterapeuteilla on yhä aikalailla samankaltainen näkemys oikeaoppisesta ravinnosta kuin mun kouluaikoina, siis parisenkymmentä vuotta sitten.

Mielenkiintoista on myös, että rasvaa ja proteiineja suositellaan viimeisimmän luokittelun mukaan (vuodelta 2005) syötäväksi vielä vähemmän kuin aikaisemmissa luokitteluissa ja hiilareita yhä se yli 50 prossaa ja enemmänkin. Kuitenkin vastakkaiset mielipiteet ovat ainakin kansan suussa melko voimakkaita, varsinkin hiilareiden vähentämisen suhteen.

Noh, jos noihin ravitsemusneuvottelukunnan suosituksiin on uskominen, olen aika lailla oikeilla jäljillä. Hyvä niin!

08.01.2011 20:06

mun mielestä perus lautasmalli on aika hyvä terveellisen aterian mittari. Ja puoli kiloa kasviksia päivässä. Viljatuotteet täysjyvänä ja liha vähärasvasena. Mieluummin vaaleeta kuin punaista lihaa.

08.01.2011 20:06

mun mielestä perus lautasmalli on aika hyvä terveellisen aterian mittari. Ja puoli kiloa kasviksia päivässä. Viljatuotteet täysjyvänä ja liha vähärasvasena. Mieluummin vaaleeta kuin punaista lihaa.

09.01.2011 14:38

On hyvin yksilökohtaista, minkälainen ruokavalio kullekin sopii parhaiten, tai mikä on terveellistä. Makroravinteiden tarpeeseenkin vaikuttaa ihmisen liikunnan määrä ja muut elämäntavat.
Anyway; minusta näyttää siltä että rasvan "demonisointi" ja samalla hiilihydraattien kuten viljan ja perunan yletön tuputtaminen on saanut ihmiset voimaan hyvin huonosti. Diabetes2 lisääntyy, lihavuus lisääntyy, uupumus ja masennus lisääntyvät... samalla kun markkinoille tulee koko ajan kevyempiä ja kevyempiä ultra light -tuotteita eli rasvankäyttö vähenee.

Tuoreet kasvikset ovat toki hyviä ja terveellisiä varmaan kaikkien mielestä, mutta mitä ihmettä siinä lautasmallissa tekee se peruna/pasta/riisi -sektori, eli pelkkä turha tärkkelys?! :O
Miksei jako ole vaikka niiin että 2/3 kasviksia ja 1/3 osa lihaa/kalaa tms. proteiinia?

09.01.2011 15:50

no täysjyvä riisistä/pastasta saa kuituja, that's the point. Ja pitää nälän pitkään poissa.

0030 0004 0003 fca74d0a67136de92be849c39c85cdea8f5813ceb4550df64308eeca65ebb6be MVN
09.01.2011 18:48

katsa kirjoitti: no täysjyvä riisistä/pastasta saa kuituja, that's the point. Ja pitää nälän pitkään poissa.

Esimerkiksi päärynästä saa myös paljon kuituja. Ja kun on hetken noudattanut viljatonta ruokavaliota, niin myös nälän tunne väistyy. Valkoiset juhot(nopeat hiilarit/sokerit) saavat elimistössä aikaan sellaisen kivan ketjureaktion, joka saa meidät himoitsemaan niitä lisää. Sitä paitsi viljojen käyttö estää osaa ravinteita imeytymästä, jollin pitääkin syödä paljon enemmän :D

Mvn

www.maailmanvahvinnalle.blogspot.com

0030 0004 0003 fca74d0a67136de92be849c39c85cdea8f5813ceb4550df64308eeca65ebb6be MVN
09.01.2011 18:52

Ja mikähän taho sitä lautasmallia taannoin kehittelikään.. Olisko ollut jotain tekemistä Valion kanssa? :D :D Business business... Niin ja tietysti lautaselle pitää laittaa päivittäin 2-4 viipaletta sitä Fazerin leipääkin

Siittä vähän huumoria iltaan... Kukin tietysti omalla tavalla, mieltymyksiensä mukaan..

Mvn

10.01.2011 11:13

Vaikka olenkin aina ollut kova hiilareiden kannattaja ja varmasti poltan niitä hurjat määrät kestävyysjyystäjä kun olen, lueskelin joulun aikaan mielenkiinnolla mukkeliksen monkey.food -sivuja ja nallen blogia. Kieltämättä vähempiiilarinen kiinnostaisi, varsinkin, kun vatsa ei oikein tykkää runsaasta viljan kuidusta.

Asia kuitenkin on mun kohdallani niin, että mun ideologiaani ei sovi runsas eläinperäisen ruoan syönti. Mä syön siis kohtuullisesti luomumaitotuotteita sekä noin kerran viikossa luomu- tai itsepyydettyä kalaa, muutoin käytän vain kasvikuntaa ruokavaliossani. Joten jos jätän pois leivän, perunan ja puuron sun muut viljasysteemit, jotka ovat mun ruokavalioni perusta, tulee mun ruokavaliostani aika heppoinen. Yletön soijan ja muiden palkokasvien käyttö on mun vatsalleni myös mahdoton tehtävä.

Ehkä siedättämällä keho siihen pidemmällä aikavälillä tottuisi, mutta kevyt ja ainaista alipainoa vastaan taisteleva kun olen, en viitsi lähteä riskeeraamaan. Joten mä taidan jatkaa peruna-täysjyväleipä-puuro-linjaa! Aika kauhistukselta varmasti karppien korvaan kuulostaa...

Ja busineksesta muuten vielä sananen: kuten Valio ja Fazer jauhavat lihantuottaja samanlaista scheißea: Massatuotantoa kaunistellaan sillä, että muuten ei muka kaikille riitä ruokaa. Että luomutilat eivät kannatta kun pitää tyydyttää kasvava lihan tarve. Voi herra isä! Eivätkö ihmiset näe enää metsää puilta! Yletön lihantuotanto vain lisää nälänhätää maailmassa luonnon tuhoutumisesta puhumattakaan. Jos me kaikki oltaisiin vähän kohtuullisempia kulutuksessamme, kaikille riittäisi kaikkea.

10.01.2011 19:24

Monennenko kerran: kaikille riittää kaikkea! :)
Ainakin mitä ruokaan tulee. Puhdas vesi ja ilma sen sijaan voi jossain vaiheessa olla aika kortilla.
Maailmassa on enemmän lihavuutta kuin nälkää näkeviä, ja sielläkin missä on nälänhätää, se ei taatustikaan johdu siitä että suomalainen syö lenkkimakkaraa vaan siitä se johtuu elintason epätasaisesta jakautumisesta maailmassa. Ja se johtuu taas alunperin mm. kehitysmaiden vuosisatoja jatkuneesta riistosta.
Ja sielläkin, missä on nälänhätää, siihen liityy yleensä joku akuutti luonnonmullistus kuten vaikkapa kuivuus tms.

By the way: missä muuten on nälänhätää tänä päivänä?

PS. Vilja proteiinin lähteenä on ihan ok niille joille sopii. Toivottakoon ettei koskaan tule keliakia. :)

10.01.2011 19:26

Kotimainen KALA ja riista on ihan varmaan ekologisempia ruokia kuin mikään vilja, puhumattakaan jostain tuontihedelmistä yms. import-ruuasta.

10.01.2011 19:26

Kotimainen KALA ja riista on ihan varmaan ekologisempia ruokia kuin mikään vilja, puhumattakaan jostain tuontihedelmistä yms. import-ruuasta.

11.01.2011 04:32

WHO:n mukaan nälässä elää tällä hetkellä 16 % kehitysmaiden asukkaista. Vuonna 2010 nälänhätä maailmassa väheni jonkin verran, mikä johtui ruuan HINNAN alenemisesta.
Ruokaa maailmassa kyllä on, ja viljasta maailmassa on jopa ylituotantoa.
Suomessakin viljatuotteita menee kaatopaikalle järkyttävä määrä. Kaikkea ei saada jaettua edes vähävaraisille leipäjonoissa.

Viljan hypetyksessä on kuitenkin myös muistettava, että vilja ei edes sovellu kaikkien ruuaksi. Keho.netissäkin on ollut artikkeleita otsikolla "Miksi vilja ei sovellu ihmiselle".
Vilja on kuitenkin välttämätöntä yli 6 miljardin ihmisen ruokkimiseen, mutta minun ei ole pakko syödä sitä. :)

Suomessa syödään vähärasvaisempaa ruokaa kuin missään, silti suomalaiset ovat Euroopan lihavimpia kansoja.
Liiallisella hiilihydraattien nauttimisella on todettu olevan yhteyttä moniin sairauksiin. Niistä ajankohtainen tällä hetkellä on esimerkiksi kaamosmasennus, eli pimeän vuodenajan uupumus.

Jokainen siitä kärsivä voi kokeilla VHH-ruokavalion piristävää ja energisyyttä lisäävää vaikutusta. :)

11.01.2011 06:24

Mari3, oi :-D Jos saan ehdottaa, sinuna kokeilisin viljattomuutta niin, ettet varsinaisesti lähtisi vähähiilihydraattiselle. Jättäisit viljat pois (erityisesti kotimaiset) ja korvaisit niitä bataatilla, juureksilla, perunalla (mielellään kuorituilla), jopa valkealla riisillä sekä hedelmillä ja marjoilla, joita taidat syödäkin. Jotain kertoisi jo se, jos jättäisit gluteenin kuukaudeksi.

Syötkö munia? Jos niin erinomaista, ja "hätätapauksessa" tempeh ja joskus ehkä tofu voisivat olla myös osana.

11.01.2011 06:26

...jatkuu...

Muuten voisit panostaa rasvan osuuden merkittävään lisäämiseen energianlähteenä: luomuvoita, oliiviöljyä, kermaa, kookosöljyä, kookosmaitoa/-kermaa, pähkinöitä, siemeniä. Ja maitotuotteista tietysti saisi myös hyvin proteiinia, jos luomujuustoja vaikka syöt välillä.

Meinasin, etten tähän threadiin vastaile lainkaan kun ajattelin, että saan aikaan vain ärtymystä, mutta nyt oli sitten pakko. En yritä painostaa tai sanoa että oma tapani on ainoa oikea, mutta lämpimästi kannatan...

11.01.2011 06:27

...jatkuu...

kokeilemista.

Kovasti tsemiä jos yrität! Ja josset, niin valoisaa vuotta joka tapauksessa. :-)

11.01.2011 09:53

Mari3.. niinpä... busines on businesta.. Jos nyky-yhteiskuntamalli tukisi omavaraisuutta ja kannustaisi esimerkiksi metsästämään pupujusseja sen sijaan, että odottavat meidän kulkevan jakkupuvuissa tulipalopakkasilla, niin olisin jo metsässä, syömässä kestävän kehitysmallin mukaisesti :D (pupujussi on muuten todella hyvää pitkään haudutettuna .. sellaisen viimeksi lapinreissulla taltutin)

Vähähiilarista? No olosuhtiden pakosta.. en silti niitä tietoisesti välttele, paitsi heinäkasvienmuotoisia :D

Mukkelis... Monkeyfood! Word! ja Thnx :D

Mvn

www.maailmanvahvinnalle.blogspot.com

11.01.2011 19:22

Mari3, luin vielä sun tekstiä uudestaan ja huomasin, että palkotuotteet tuottavat myös ongelmia ruoansulatukselle. Ne kannattaa toki jättää samaan syssyyn viljatuotteiden kanssa. Tosiaan se tempeh ja natto ovat parhaiten sulavia, jos soijaa joskus syö.

Edelleenkään en mihinkään "painosta", mutta kun nyt kerran rupesin vastaamaan niin ei voi jättää puolitiehen. :-)

Nalle! Tuun apinana sun blogivieraaks hetimiten O_O

11.01.2011 20:44

[quote]mukkelis kirjoitti: Mari3, luin vielä sun tekstiä uudestaan ja huomasin, että palkotuotteet tuottavat myös ongelmia ruoansulatukselle. Ne kannattaa toki jättää samaan syssyyn viljatuotteiden kanssa. Tosiaan se tempeh ja natto ovat parhaiten sulavia, jos soijaa joskus syö.

Edelleenkään en mihinkään "painosta", mutta kun nyt kerran rupesin vastaamaan niin ei voi jättää puolitiehen. :-)

Nalle! Tuun apinana sun blogivieraaks hetimiten O_O[/quote]

Tervetuloa :D

11.01.2011 21:27

Hei, huippua, että saatiin näin hyvä keskustelu tästä kehittymään!

Okei, okei, mun ei pitäisi lähteä puhumaan mitään nälänhädästä, kun se ei ole mun erikoisalaani. Ne, jotka tuntee mut täältä paremmin, tietää, etten muutenkaan ole kovin kiinnostunut ihmiskunnan kohtalosta, vaan lähinnä eläimet ovat lähellä mun sydäntäni. Se ehkä kuulostaa huvittavalta teistä lihansyöjistä, jotka näkee laiduntavassa lampaassa ja varmaan naapurin koirassakin lähinnä vain päälle- tai suuhunpantavaa, että mulle tulee paha mieli kalan tai vaikka hämähäkinkin tappamisesta. Muuten mun ajatusmaailmani pyörii niin, että mä pyrin kuluttamisessani ja elämisessäni muutenkin ottamaan mahdollisimman paljon ympärisöni huomioon ja vähentämään tämän hetkistä tuskaa, koski se sitten ihmisiä tai eläimiä. Ja välillä se tuntuu tosi vaikealta, kaikissa valinnoissa on aina monta puolta. Noh, ongelmansa kullakin...

Mutta mutta, se siitä, huipuinta tässä kaikessa on kuitenkin, että mä täältä "kaukaa" voin keskustella teidän kanssa asioista, jotka kaikkia tuntuu kiinnostavan. Ja erityiskiitos mukkelssille (vai mitenhän tuo taipuu.. mukkelikselle?) äärettömän inspiroivista monkeyfood-sivuista! Sieltähän mäkin löydän omituiseen ruokavaliooni vaikka mitä! Munia mä en ole syönyt varmaan kymmeneen vuoteen, joten se kokeilu voi jäädä puolitiehen ja bataatti on varmasti hyvää, mutta lieneekö lähiruokaa... Mutta muuten - vau! Kiitos myös nallelle ajatusmaailmaa avartavista bloggailuista...

Mä keitin juuri ittelleni järkyttävän kiulun kaurapuuroa, joten ihan heti miten en pääse viljatonta kokeilemaan. Mutta kiiruhdetaan hitaasti... Tämän päivän välipalalta jätin jo voikkarit pois ja söin vedessä turvotettua femisoijaa (soijajauhoa, ruusunmarjaa ja pellavansiemenruohetta) sekä kefiiriä, isin poimimia karpaloita, pähkinöitä ja raejuustoa. Kylläpä maistui ja vatsa kiittää!

12.01.2011 14:03

Mä oon kokeillut vähähiilarista ruokavaliota, ja mulla ei maha tykännyt siitä taas ollenkaan. Turvotti ihan jumalattomasti ja maha oli kun sementtiä, ihan järkyttävä ummetus. Siitä sitten siirryin omaan normaaliin ruokavaliooni. en käytä mitään valkoisia ja puhdistettuja viljoja paitsi ehkä joskus harvoin mummon kahvipöydässä sorrun pullaan. Mut sitten kun syön suhteessa: prot. 30%, rasva 30% ja loput hiilareita ni vatsa kiittää ja toimii just niinku pitääkin. Ja kehon rasvaprossaki tippunut..

12.01.2011 15:34

Joo, on varmaan yksilöllistä, mikä kellekin sopii. Mun keho on kovin tottunut runsaaseen hiilarimäärään, joskus musta tuntuu että mun kone käy sillä polttoaineella. Varsinkin puurot ja täysjyväleipä on mun ravinnon kivijalka. Ilman niitä on hankala saada kunnon kylläisyyden tunnetta ja energistä oloa, koska mä en välitä kovasti proteiini- ja rasvapitoisesta ruoasta ja syön sitä automaattisesti vähemmän. Mutta tottumuskysymys se kai on. Koetan lähinnä muuttaa ruokavaliotani vielä enemmän kasvispitoiseksi, eli enemmän vihanneksia ja marjoja, vähempi vaaleita viljatuotteita.

13.01.2011 09:32

Ihan selvä, et parhaiten löytää sen itelleen terveellisimmän vaihtoehdon kuuntelemalla kroppaansa! Olen myös kuullut, että Italiassa vatsavaivaiset laitetaan parin viikon puhtaalle pasta/riisi dieetille ja vaivat paranevat (vähän omituiselta tosin kuulostaa...).

On tosin harmi, että moni ei ota vhh-ruokavaliosta kunnolla selvää ennen dieetin aloitusta: jatkaa esim. kevyttuotteiden popsimista eikä saa tarpeeksi hyviä rasvoja (voi, kalaöljy, oliiviöljy).

Luultavasti kaikkein pahimman virheen vhh:lla tekee, jos jatkaa makean syöntiä korvaamalla sokerin keinotekoisilla makeutusaineilla kuten aspartaamilla. Makeutusaineen määrä nousee tällöin hurjasti yli enimmäissuositusten (jotka nekin ovat tosi korkeat!!) eikä kroppa voi millään kestää niin suurta myrkkymäärää. Tässä tapauksessa helposi yhdistää vhh-ruokavalioon sellaisia oireita kuin masennus, vatsakivut, päänsäryt jne. vaikka ne johtuvatkin makeutusaineesta.

kirjaudu sisään jos haluat vastata