Mitä mieltä olette syömisistäni? (15-vuotiaan tytön)

121033
9. maaliskuuta 2010 18:53

Elikkä siis, Olen 15-vuotias tyttö, käyn muutaman kerran viikossa kuntosalilla (poljen vähän crosstraineria + soudan soutulaitteella) 1-2krt käyn uimahallilla uimassa. Kävelen päivittäin.
Mahani kanssa mulla on paljon ongelmia, kahden viikon kuluttua selviää onko mulla keliakia vai ei, mutta nyt mun on käsketty jättää maito pois ruokavaliosta, mahavaivojen helpottamiseksi. Olen vain huolissani siitä, saanko tarpeeksi energiaa ja vitamiineja. Olen sairastanut anoreksiaa, mutta olen kutakuinkin toipunut.
Päivän syömiseni:

Aamupala
reilu 2dl veteen keitettyä puuroa
sokeroimatonta mehukeittoa 1dl
3 rkl marjoja
Kuitu kunkku vaalea leipä 1 viipale
Keiju 40% n.3 g
Kalkkunaleike (rasvaa 1%) 1 viipale
kasviksia
teetä, 4 lasia vettä

Lounas
2 dl maidotonta kinkkukiusausta
salaattia 3 dl
vesi lasi

Välipala
n.100 g mangoa
alpro soya jogurtti 125g

Päivällinen
1,5 dl kvinoaa
2dl kalakastiketta (kalaa, kasviksia)
salaattia
Alpro Soya light "maitoa" 1,5dl

Iltapala

ruis real leipä
Keiju 40% 3g
Kalkkunaleike
Kasviksia
Keiju soija "jogurttia" 1,5dl
marjoja 3 rkl
Teetä
(päivän aikana n.2 l vettä)

Liikunta: 20 min kuntosalilla (soutua, polkemista)
kävelyä n. 4km

Mitä mieltä olette? Ravitsemusterapeutilla olen käynyt, mutta ei paljon apua ollut. :/

Olen kiitollinen mielipiteistä!

(anteeksi, tuli väärään osioon)

Vastaukset: 22

10.03.2010 00:39

Moi pnja! Sun ruokavalios muistuttaa aika lailla omaani, vaikka tosin olen kasvissyöjä, joten eläinkunnan tuotteet puuttuvat multa. Mutta hyvä että syöt niitä, ne monipuolistavat ja ovat sulle vain hyvä asia, varsinkin kun olet kasvava nuori.

Anoreksia rasittaa kehoa äärimmilleen, joten monipuolinen ja riittävän energiapitoinen sapuska on erittäin tärkeää sairauden akuutin vaiheen väistyttyäkin. Rasvan saantia sun kannattaa tarkkailla, sillä sun ikäisesi nuori nainen tarvitsee sitä kipeästi. Muista lisätä salaatin joukkoon vaikka oliiviöljyä muutman rkl:n verran päivässä. Marjojen kera voisit syödä siemeniä tai pähkinöitä. Proteiinit ovat myös tärkeitä, jotta saat lihaksesi kuntoon. Kalkkuna, kinkku, kala ja soija ovat hyviä läheitä. Hiilareita saat varmasti kylliksi ja sulla mukavista lähteistä. Suna en lähtisi niitä syynäämään, vaikka monet niitä ovatkin torumassa.

Tuletko kylläiseksi tuolla ruokamäärällä? Se vaikuttaa minusta ihan sopivalta, mutta jos enemmän nälättää varsinkin pitkien koulupäivien tai treenien jälkeen, lisää annosten kokoa. Ota rento ote syömiseen, älä siis usko naistenlehtien höpinöitä pelkkiin rehuihin perustuvista ns. terveellisistä ruokavalioista. Syöt on esimerkillisesti, ja niinpä sun on pelkona myös joskus saada liian köykäsesti energiaa, kurinalaista tyyppiä kun olet - anoreksiaan taipuvaiset miltei sitä poikkeuksetta ovat. Joten älä pelkää syödä välillä jätskiä, keksejä tai mistä sitten tykkätkin tai muuta vähemmän "järkevää", jottei oma perusruokavalioisi ala maistua puulta.

Vatsaongelmasi voivat olla syömishäiriön jälkimaininkeja, jotka vähitellen poistuvat riippuen siitä, kuinka pitkään sairaudesta menneisyydessä kärsit ja kiusasit sillä kehoasi. Anoreksiaa sairastavan vatsa kutistuu ja tulee herkäksi miltei kaikille vähänkin heikommin sulaville ruoka-aineille. Joten totuttele pikkuhiljaa ja kokeile, mikä aiheuttaa eniten ärtymystä. Usein täysin maito- tai viljatuotteista luopuminen on turhaa, siedättämisellä päästään parempiin tuloksiin.

Olet hyvällä tiellä, muista monipuolisuus ja nautinto, kurinalaisuutta sulta ei varmasti puutu. Voi hyvin, terkut mari3.

11.03.2010 18:30

Kiitos paljon vastauksesta mari3! :) Yleensä tulen tuolla ruokamäärällä kylläiseksi, mutta treenin tai pitkän koulupäivän jälkeen on vähän nälkä. Mulle tulee joskus (harvoin) ahmimiskohtauksia, mut ne onneksi vähentyneet..

Rasvan suhteen olen vähän epäluuloinen, pelkään että lihon rasvasta, vaikka tiedän ettei rasva lihota ellei syö liikaa..

Onko muilla mielipiteitä syömisestäni? (:

12.03.2010 07:35

Ottaisin lisänä kalaöljyä ja d-vitamiinia.

Keijun korvaisin jollain oikealla rasvalla.

Miksi syöt soijaa? Saattaa meinaan aiheuttaa vatsaongelmia (ja muutakin).

12.03.2010 09:42

Ako, pnja tarvitsisi varmaan vähän tarkennusta tuohon "oikea rasva" kommenttiin...

Ja soijasta vielä: pnja on varmaan korvannut maitotuotteet soijatuotteilla, koska epäili vatsavaivojensa johtuneen maitotuotteista. Sulla ako on varmaan taas jotain uudempaa tietoa soijan haitoista, mutta uskon tämänkin olevan yksilöllistä. On monia tahoja, jotka uskovat soijan tekevän hyvää varsinkin naisille. Aasian keittiössä soijaa on käytetty pitkään, eikä väestö siihen kuollut ole.

Loppujen lopuksi on yhdentekevää, mitä mieltä viralliset ja vähemmän viralliset tahot ovat. Oma keho sanoo, mikä on kullekin hyväksi ja mikä ei. Minulle soija sopii hyvin, mutta mikään ei äärimmäisyyksissään toki ole hyvä. Itse pidän myös huolta siitä, että tiedän missä käyttämäni soija tuotetaan, sillä suuret soijaplantaasit ovat todellinen uhka ympäristölle ja sademetsille. (tää oli taas tyypillinen marin ekohörhö-kommentti...)

Uskon jokaisen löytävän itselleen sopivan ja maistuvan ruokavalion vähitellen kokeilemalla. Mulle esimerkiksi eläinrasvat eivät maistu eikä olo ole niiden jälkeen hyvä. Siksi en niitä käytä, olivat ne sitten kuinka hyväksi vain.

Pnja, ahmimiskohtaukset saavat yleensä alkunsa siitä, että tekee mieli jotain, mitä ei ole pitkään aikaan syönyt - usein jotain minkä on kieltänyt itseltään. Jos syöt joka päivä niin, että nautit ruoasta ja se tosiaan maistuu sulle, ei mitään syytä ahmimiseen synny. Siis absoluuttiset kiellot ja kontrolli pois, samoin kuin itsesyytökset!

Ahminnan jälkeen on varmasti kaikin puolin paha olo, joten ennen kuin ryhdyt puuhaan, mieti miten kurja olo siitä tulee ja mikä stressi koko homma on kropallesi. Sähän haluat että kehosi on terve ja kaunis, miksi siis rääkätä sitä? Lähde mieluummin kävelylle raikkaaseen ulkoilmaan, siitä tulee parempi fiilis ja se selvittää ajatukset. Niin on helpompi löytää uudelleen asioden oikea tärkeysjärjestys.

Hyvää jatkoa mari3

12.03.2010 11:41

Ainoa oikea rasva leivän päälle on voi :) Kevyt levitteellä voi heittää vesilintua.

Kuten sanoin, soija voi aiheuttaa vatsaongelmia eli se on nimenomaan yksilöllinen juttu.

12.03.2010 19:32

Tuosta keijusta, kuten mari3 sanoikin, käytän sitä sen takia että se on ainoa maidoton levite mitä on saatavilla. En ole varma onko mulla maitoallergiaa, mutta lääkärin käskystä noudatan ensi perjantaihin asti maidotonta ruokavaliota. (sillon saan tulokset mikä mulla on vai onko yhtään mikään)

Olet mari3 ihan oikeassa, vaikka olen melkein parantunut niin mulla on edelleen "kiellettyjä" ruokia, joita sitten ahmin.. Olen kyllä onneksi pystynyt välttämään sitä melko hyvin.

Vielä yksi kysymys liikunnasta: Mulle tulee tosi helposti liikunnasta pakkomielle (on ehkä jo vähän tullut) mutta mua pelottaa tosi paljon, että jos en liiku niin lihonko? Vaikuttaako liikunta oikeasti painoon? Lihoisinko vaikka söisin juuri tuon verran, enkä liikkuisi muuta kuin hyötyliikuntaa. (vähän kävelyä siis)

13.03.2010 05:12

Ah, sori. Tässä ketjussa on mennyt moni asia multa ohi ja ne vähät jotka olen bonganut olen epäonnistunut yhdistämään toisiinsa :)

Perjantai tulee onneksi nopeasti ja sitä ennen ei kannata hirveästi murehtia noita ruokia.

Liikunta esim. Gary Taubesin mukaan ei vaikuta painoon jos kroppa toimii oikein. Käytännössä siis jos liikut enemmän, syöt enemmän. Tuota tietenkin pystyy huijaamaan itsekurilla.

13.03.2010 18:10

Nää oli hyviä pointteja, Ako! Yksi hölmöimmistä luuloista tuntuu olevan tuo, että vain liikkuva ihminen voi olla hoikka. Ruoalla on elopainoon paljon suurempi merkitys. Mutta liikunnalla on paljon hyviä vaikutuksia kehon ja mielen terveydelle, pnja, joten sitä ei pidä jättää, vaan löytää itselle oikea määrä ja tapa. Pelkkä kävely ei vanhemmalla iällä riitä pitämään esim. keskivartalon lihaksia tarpeeksi vahvoina, ellei tee ruumillista työtä.

Pnja, onko susta kiva urheilla? Jos on, niin jatka sitä. Jos se on pakkopullaa, etsi uusia mukavia ja sulle sopivia tapoja liikkua. Elämä on rajallisen pituinen, joten sitä ei kannatta tuhlata moiseen pohdintaan ja tylsiin puuhiin, ainakaan vapaa-ajalla. Niitä riittää muutenkin kylliksi. Jos urheilu on sulle pelkkää kaloreiden tappamista, on oikea idea kadoksissa.

Olen itse "urheiluhullu", mutta olen saanut käännettyä sen positiiviseksi hulluudeksi. Urheilen ja liikun runsaasti päivittäin, mutta tunnen omat fyysiset rajani ja tiedän, että mun pitää kontrolloida syömistäni, jotta saan tarpeeksi energiaa ja toisaalta liikkumistani, jotten vedä itseäni aivan piippuun tai saa rasitusvammoja. En siis voi syödä milloin sattuu, vaan pidän huolta järkevästä ja riittävästi syömisestä aina, poikkeuksetta. Myöskään liikuntani ei ole spontaania, vaan suunniteltua. Kuulostaa ehkä tylsältä, mutta sopii mulle. Sisällön monipuolisuus pitää huolen siitä, ettei rutiinikaan ole tylsää.

Ja muuten, jos Keiju-margariini sulle maistuu, en usko sen olevan sulle kuolemaksi, vaikka ako sillä sorsa-parkaa tähtäisikin. Mulle mun margariinini (kummallinen sekoitus saksanpähkinä- ja muita öljyjä) maistuu leivän päällä, joten syön sitä. Niin yksinkertaista se on. Mikään erinomainen rasvanlähde Keiju ei ehkä ole, joten muut jo muissa viesteissä ehdotellut rasvanlähteet ovat siksi tärkeitä.

13.03.2010 20:05

Kiitos paljon ako ja mari3! Mä olen aina ajatellut että liikunta vaikuttaa tosi paljon painoon. Nyt tiedän miten asia on oikeasti. Kiitos!

Mä en sanois että liikunta on mulle aina mukavaa. En nauti itse liikuntasuorituksesta, mutta olo liikunnan jälkeen on yleensä tosi mahtava. Pirteä, iloinen, energinen.. Useasti mua vaan kuntosalilla käydessäni alkaa väsyttämään ja koko touhu tuntuu pakkopullalta, reisiin polttaa ja tuntuu ettei jaksa. Haluaisin oikeasti nauttia liikunnasta, enkä vain miettiä kalorinkulutusta (kun liikunnalla ei kerran ole vaikutusta painoon)

Jos menen vaikka uimaan: Päätän että uin 25 minuuttia ja lähden. Lopulta päätän " vielä yksi kierros, sitten pois" Sitten mun täytyy mennä vielä vesijuoksemaan, ja pääsen uimahallista pois vvasta kun jalat on ihan romuna..

14.03.2010 01:01

Hei pnja! Vielä selvyyden vuoksi: totta kai kova liikunta kuten mikä tahansa muukin raskas ruumiillinen työ kuluttaa enemmän energiaa kuin vaikka istuminen tai nukkuminen. Joten liikunnalla on toki vaikutus energiankulutukseen. Mutta koska energiaa kuluu enemmän, on myös tarve suurempi, eli nälättää ja syödään automaattisesti enemmän, kuten ako selvitti. Mikä toki on aivan normaalia, sillä ihmiskeho viestiin nälällä, jos sen kuluttama energia ylittää saannin.

Muista tämä: jos et ole laihduttamassa, on tärkeää, että täytät energiavajeesi liikunnan jälkeen. Älä huoli - ei kukaan liho muodottomaksi, jos syö terveellistä perusruokaa normaaleja annoksia.

Mistä pelkosi lihomiseen oikein on lähtöisin? Oletko ollut ylipainoinen, vai onko sulla vääristynyt kuva itsestäsi? Jos olet normaalipainoinen ja tyytyväinen oloosi kropassasi, ole sille kiltti ja kohtele sitä kuin parasta ystävääsi. Tee siis juttuja, jotka ovat kivoja. Jos salilla käynti tympäisee, niin ota selvää muista liikuntamuodoista. Tai pidä paussi salista ja liiku luonnossa viikon verran. Ehkä sen jälkeen tekee mielikin salille.

Liikunnassasi on selvää pakonomaisuutta, josta sun pitää koettaa päästä eroon. Jos rääkkäät itseäsi altaassa tai salilla tuntitolkulla, on vaarana, että väsytät itseäsi liikaa ja loukkaat itsesi. Tai saat treenin jälkeen energiavajeen vuoksi ahmimiskohtaksen. Kaikki äärimmäisyyksiin menevä touhu on turhaa. Sopivalla rytmillä ja sopivilla treenikokonaisuuksilla ja aterioilla saat kroppasi toimimaan hyvin, eikä mitään dieettejä ja tappotreenejä tarvita. Ne vain sotkevat kehosi rytmit ja aiheuttavat ääretöntä väsymystä, kontrolloimatonta nälkää ja motivaation hyytymistä. Ne taas johtavat masikseen ja uuteen vuoristorataan, josta ulospääsy voi olla vaikeaa.

Mä luulen että urheilupaussi voisi tehdä sulle hyvää. Voisit kokeilla muita vapaa-ajanharrastuksia jonkin aikaa ja liikkua juuri vain sen verran ja mieluiten ulkoilmassa mitä mieli tekee. Ja anna äidin kokata normaalia sapuskaa. Syöt sen verran kuin maittaa tasaisin väliajoin, etkä laske kaloreita, käy vaa´alla tai mittaile vyötärönympärystä. Kaikki turhaa hömpötystä. Ilman näitä pohdintoja voit paljon paremmin - elämässä on niin paljon tärkeämpiä ja hauskempiakin asioita.

Hyvät yöt mari3

14.03.2010 18:27

mari3, kiitos paljon viestistä. Olet ihanan tsemppaava ja positiivinen. :)

En ole ollut koskaa ylipainoinen, mutta kehonkuvani on varmaa vääristynyt ja näen itseni väärin. Painoni on vaihdellut todella paljon, käytin muutama vuosi sitten migreeni lääkkeitä jotka nostivat painoani, ja anoreksia ajalla olin sairaaloisen alipainon. Paino on vaihdellut paljon enkä aina pysy sen perässä.

Olen nyt miettinyt vakavasti jos tilaisin uuuden ajan ravitsemusterapeutille.. Ahmimista on aina välillä. Lapan ruokaa lautaselle, lisää ja lisää, tekee vain mieli syödä mutta lopulta on kamala olo ja mahaan sattuu. Olen nyt normaalipainoinen/hoikka, painoni ei ole ahmimisen takia (kai?) noussut, koska sitä tapahtuu kuitenkin niin harvoin.

14.03.2010 20:52

kysyisin vielä yhtä asiaa, olisin kiitollinen jos saisin vastauksen:

Eli, mun hiukset on menneet nyt huonompaan kuntoon (haurastuneet ja hyvin kuivat) Vanhempieni mielestä mun pitäisi ottaa 1 rkl rypsiöljyä päivässä, että saisin enemmän rasvaa ja samalla hiukset kuntoon. Alku syksystä otin öljyä ja hiukset paranivat. Nyt vain pelottaa, että nouseeko painoni, jos syön sen verran kuin aloitusviestissäni kerroin + otan 1 rkl rypsiöljyä?

15.03.2010 08:35

En usko että se siitä nousee, koska se on kuitenkin aika vähän. Ja liikut minun mielestäni aika paljon .. :)

Terv. Tzisse (mieki oon muute 15) :D

15.03.2010 08:47

Siis meinaan että se öljy juttu on aika vähän ..

15.03.2010 11:33

Otetaanpa esimerkiksi hypoteettinen tilanne, jossa koehenkilö syö vuoden joka päivä verran tismalleen saman kalorimäärän ja kuluttaa myös pilkulleen saman verran energiaa. Tässä tapauksessa energiamäärän nosto, siis vaikkapa se ruokalusikallinen öljyä, nostasi painoa tietyn kilomäärän verran vuodessa. (Tämän pystyisi vaikkapa arthuro laskemaan tarkalleenkin...) Mutta tällä ei ole mitään merkitystä, sillä ihminen ei ole kone, eikä koeolosuhteissa, joten päivittäistä vaihtelua on aina ja paino vaihtelee muutaman kilon sinne tänne elämäntilanteenkin mukaan. Jos se pysyy terveissä rajoissa, on se aivan normaalia.

Mä en suna miettisi pientä painovaihtelua, vaan ennemminkin sitä, miten tärkeää sun on saada hiuksesi, ihosi ja kyntesi kuntoon. Se, että hiuksesi haurastuvat on vain yksi näkyvä oire siitä, että ruokavaliosi ei ole kulutukseesi nähden riittävä tai jotenkin muuten puutteellinen. En voi nähdä sun kehosi sisään, mutta yleensä keho kärsii tästä muutenkin, ja näitä kalavelkoja se makselee sitten vanhemmalla iällä kun kroppa ei enää ole nuori ja notkea.

Monipuolinen ja riittävä ravitsemus on tärkeää koko kehon hyvinvoinnille. Voi tytöt, kun uskoisitte sen! Kaiken maailman julkkikset, jotka hoikkine vartaloineen ja ikuisine jenkkihymyineen määrittelevät nykyisin ulkonäkökriteerit ovat vääränlainen esikuva. Ulkoinen olemus ei kerro kaikkea; useinkin onnellisesti hymyilevät malli- tai elokuvatähtöset ovat onnettomia, syömishäiriöisiä tai päihderiippuvaisia ja toisaalta heillä on koko päivä aikaa keskittyä vain ulkonäkönsä puunaamiseen - se kun on heidän työkalunsa. Samoin huippu-urheilijoilla on kiinteä sporttinen kroppa, sillä asiantuntijat sanelevat heidän päiväohjelmansa ja tuovat ruoan eteen.

Ajattelepa omaa tilannettasi, pnja. Mikä sulle on tärkeää elämässä, tulevaisuudessa? Haluatko järkevän ammatin, ehkä perheen, terveen elämän? Jos jokin näistä menee sulla tärkeydessä ohi ulkonäön, olet oikealla tiellä.

Äläkä ajattele sitä yhtä ruokalusikallista öljyä pelastuksena, varsinkaan jos suhtaudut siihen kuin lääkkeeseen. Koko paketin pitää olla kunnossa - sitten asiaa ei tarviste enää pohtia ja keho toimii luonnollisesti ja oikein. Ravitsemusterapeutti (rt) voi antaa sulle suuntaviivat siihen miten tulee syödä, joten ehkä olisi hyvä, jos vielä kävisit hänen puheillaan. Toisaalta anoreksiasta kärsinyt ei useinkaan pysty syömään sitä määrää, jonka rt ohjeeksi antaa. Annokset ovat liian suuria ja voivat saada aikaan vastareaktion varsinkin, jos koettaa väkisin syödä suuren määrän kerralla.

Lisäksi anorektikot tuntevat yleensä ruoka-ainetaulukot ja kalorimäärät ulkoa, joten mitään uutta tältä saralta rt tuskin voi antaa. Motivaattorina hän voi toimia, ja se onkin paras anti. Kaikkein tärkeintä on, että valitset rt:n joka on erikoistunut syömishäiriöisten neuvontaan. Parasta olisi, jos hänellä olisi omakohtaisia kokemuksia sairaudesta, muuten hänen on vaikeaa tai lähes mahdotonta asettua potilaansa asemaan.

terkut mari3

15.03.2010 20:12

Kiitos tzisse ja mari3!

Mun suurin tavoite on että pääsen lääkikseen ja musta tulee lääkäri. Se menee täysin ulkonäön edelle. Se on yksi syy, miksi pyrin terveelliseen ruokavalioon ja myös saamaan sitä rasvaa sillä rasvan puutoshan vaikeuttaa oppimista.. Rakastan niin monia asioita, etten haluaisi millään pilata elämääni liialliseen ruoan miettimiseen. Kerran täällä vain eletään!

Mun on kuitenkin vaikea tajuta, että monet hoikat, "normaalit" ihmiset syö useasti herkkuja (vaikka joka päivä, vai syövätkö?) eivätkä silti liho muodottomiksi. Mua yks kakkupalakin pelottaa, näen monesti painajaisia joissa syön kakkua.. Haluaisin nauttia herkuista, sallia itelleni jotain hyvää. Mutta: lihominen pelottaa.

Eilen illalla otin öljyn, ja otan tänäänkin. Se on ainakin parempi kun ei mitään.

16.03.2010 11:03

Pnja, ihmiset ovat niin erilaisia, kulutus ja päivärytmi, kaikki. Mutta kuten yllä olevassa tekstissäni jo totesin, et voi nähdä näiden muiden ihmisten sisään, etkä tiedä, paljonko he kuluttavat päivässä. Tai ehkä he korvaavat kunnon aterian noilla turhilla herkuilla. Se ei ole järkevää, mutta sitä tapahtuu.

Tärkeintä on olla vertaamatta itseään toisiin. Sun täytyy löytää itsellesi oikea tapa syödä, liikkua ja elää. Se mitä muut tekevät on samantekevää. Ja varmasti voit sallia itsellesi "jotain hyvää", mitä sillä nyt tarkoitatkin. Mutta toki jos tämä hyvä on äärettömän epäterveellistä tai energiapitoista, ei ole mitään järkeä ahtaa sitä itseensä kaiken aikaa. Hyvä ei ole enää hyvää, jos sitä saa liikaa.

Koeta koostaa normaaliruokavaliosi niin, että se tosiaan maistuu sulle, täyttää energiavarastosi ja on samalla terveellinen. Niin voit nauttia ruoasta joka päivä, joka aterialla. Jos esim. kakku on erikoisherkku sulle, nauti siitä vaikka kerran viikossa hyvällä omalla tunnolla. Se ei varmasti tee susta lihavaa tai huonoa ihmistä.

Ja pnja, on ihan hullua pelätä ruokaa. Mä luulen, että sä tarvitsisit vielä terapiaa, jotta opit oikean suhtautumisen syömiseen.

17.03.2010 18:36

mari3, kiitos paljon vastauksesta. Tänään varattiin juuri uusi aika ravitsemusterapeutille. Haluan saada apua ja tukea syömisten suunnitteluun. Haluan varmistaa että saan rittävästi vitamiineja ja ravintoa. Olen ajatellut olevani jo terve, siltä musta oikeastaan sinänsä tuntuu, koska paino on normaalin rajoissa. Ehkä tämä ahmiminen ja ruoan hamstraaminen on saanut painon nousemaan. Toivoisin vain niin paljon että opin syömään kohtuudella, en kuitenkaan liikaa mutta pitäen huolta siitä että ruoka on monipuolista ja joskus niitä herkkujakin.

18.03.2010 11:35

Ihan oikeat suunnitelmat sulla on, pnja. Tosiaakin, jos ja kun suhtaudut syömisiin pelonsekaisin tuntein ja ahmitkin toisinaan kontrolloimattomasti, et ole vielä terve.

Kun anorektikko saa painonsa normalisoitumaan, uskovat useimmat (joskus potilas itsekin) ongelman selätetyksi. Mutta anoreksia on ennen kaikkea psyykkinen ongelma, laihtuminen ja ruoan kanssa pelleily on vain sen näkyvin oire.

Joten stemppiä sulle, jotta saat elämääsi muuta sisältöä kuin ruoan ja kulutuksen miettiminen! Laita joskus kuulumisia tulemaan, voit vaikka kirjoittaa blogiin.

Aurinkoisin terkuin mari3

20.03.2010 16:46

mari3, kiitos paljon viestistä! Mulle on käynyt just noin, pidän itteäni terveenä koska paino on normaali.. Sitä huomaa aika paljon lääkäreissäkin, jos käyn lääkärissä ja paino on normaali, heti ajatellaan "et oletpa hienosti toipunut, sä oot jo melkein terve." Vaikka oikeasti mulla on henkisellä puolella vielä paljon, paljos työtettävää.
En ole nyt koko viikkona käynyt kuntosalilla. Ainoastaan kävelly koiran kanssa, kouluun ja takaisin. Ja kerran käynyt uimassa.Mun ei oo tehnyt mieli liikkua, vähän pelottaa painon nouseminen, mut yritän olla ajattelematta sitä.

21.03.2010 17:39

Hienoa pnja! Jos ei tee mieli, älä pakota itseäsi. Se on ensi askel pois askeettisesta itsensä kiusaamisesta, jota anoreksia on. Keskity voimaan hyvin ja vaikka peuhaamaan koiran kanssa. Kun saat kehosi toimimaan oikein, voi taas liikkua ja muokata sitten kroppaasi. Keskity nyt henkiseen parantumiseen.

31.03.2010 19:04

Perustin muuten eilen blogin, jossa kerron matkastani kohti terveempää elämää. :) Jos kiinnostaa, niin käykää lukemassa:

sokerivaahtera.blogspot.com

kirjaudu sisään jos haluat vastata